ligfietsers.nl

Volledige versie: Zoektocht naar een nieuwe tweedehands VM.
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4
Als aangegeven in het 'niet blij' draadje heb ik mijn Quest, de 34, schade gereden.
Ik verwacht dat de schade repareerbaar is maar ik denk dat ik het niet zelf kan, zeker niet wil. De fiets is aan de zware kant en met de tussenas, en niet perfecte tuning, ben ik niet sterk genoeg voor hogere snelheden en langere afstanden.
Het was een heerlijke eerste fiets en ik kan hem zeker aanraden voor een sterkere persoon, na een goede reparatie.

 - Ik ben op zoek naar een tweedehands velomobiel, ik denk aan een carbon fiets minimaal.
 - Bij voorkeur een kleiner model, ik ben maar 1.65 en heb naar verhouding een korte rug, dus over de kap kijken van de Quest was niet makkelijk en het stuk achter het wiel kon ik niet als bagage ruimte gebruiken omdat ik er niet bij kon.
 - Budget is rekbaar tot ongeveer €6000 maar de fiets moet het waard zijn.
 - Geen problemen met een minder mooi uitelijk, ik heb al een paar reparaties aan de buitenkant van de Quest gedaan en denk dat ik dat wel goed genoeg gedaan heb. Fiets techniek moet goed zijn, ik kan kleine reparaties doen maar wil geen grote problemen aanpakken (maar als de prijs goed is kan ik het wel Dronten laten doen.)
 - Ik zoek een fiets die graag rechtuit wil, niet een die nerveus stuurt (maar een goede fiets voor een goede prijs wil ik zeker test-rijden.)
 - Kleur niet van belang, als het te erg is kan ik hem over (laten) spuiten.

Modelen die ik al serious overwogen heb:
Milan, moet het achterwiel enkelzijdig opgehangen hebben (en boven budget de Bülk.)
Quest XS.
Carbon Quest met 26" achterwiel, moet wel relatief goedkoop zijn want is waarschijnlijk geen blijvertje.

Ik ben eigenlijk niet in de markt voor een E-VM, met een uitzondering, een E-QV. Zonder ondersteuning denk ik dat deze fiets wat te zwaar is. Maar de extra bagage ruimte en de betere bereikbaarheid van die ruimte trekt wel.

Ik zoek nu vooral tips, waar te kijken, fietsen die te koop staan, welke fietsen proef te rijden.
Prima budget Willeke! Ik houd het voor je in de gaten.
Zoals ik in dm al zei: Neem ook ff contact op met velomobiel.nl en intercitybike.nl, en misschien ook velomobil.net (Henning Tesch). Bij alledrie komt ook vrij veel tweedehands aanbod voorbij en ze leveren met goede service voor een eerlijke prijs.
Ik denk dat Duitsland voor mij een beetje te ver is, ik woon in het westen van Nederland en heb geen rijbewijs, dus ben afhankelijk van openbaar vervoer of vriendelijke familieleden.
(05-May-2023, 12:07 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik denk dat Duitsland voor mij een beetje te ver is, ik woon in het westen van Nederland en heb geen rijbewijs, dus ben afhankelijk van openbaar vervoer of vriendelijke familieleden.
Snap ik, maar daar valt altijd wel iets voor te regelen. Als de juiste fiets daar staat zou ik me over de afstand niet al te druk maken. Je hoeft er maar één keer heen Big Grin
Mijn vorige velomobiel staat nog te koop: https://www.intercitybike.nl/nl/gebruikte-velomobielen/
(05-May-2023, 01:32 PM)pietandringa schreef: [ -> ]Mijn vorige velomobiel staat nog te koop: https://www.intercitybike.nl/nl/gebruikte-velomobielen/
Nee, dat is niet bijgewerkt. Zag op het Duitse forum posts van iemand die 'm naar Duitsland gebracht heeft.
Ik zou voor een XS gaan. 

Lijkt op wat je gewend bent, maar is een stuk lichter. 

Nog lichter is de DF. Pas je ook prima in.

Of een hele nette Velomobiel Strada voor € 4.250,00
https://link.marktplaats.nl/m1970695474?...ialbuttons

Of een Mango Plus Velomobiel
https://link.marktplaats.nl/m1969786279?...ialbuttons

Of de RastaMango 
elektrisch ondersteund tot 50km/u heb ik gehoord van de vorige eigenaar. 
€ 2.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1969837291?...ialbuttons

Of die van Piet: https://www.intercitybike.nl/nl/gebruikte-velomobielen/
€5000,- is een keurige prijs.
(05-May-2023, 02:17 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Of de RastaMango 
elektrisch ondersteund tot 50km/u heb ik gehoord van de vorige eigenaar. 
€ 2.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1969837291?...ialbuttons
Da's dus wel illegaal...

(05-May-2023, 02:17 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Of die van Piet: https://www.intercitybike.nl/nl/gebruikte-velomobielen/
€5000,- is een keurige prijs.
Die is dus al weg.
zie hier
(05-May-2023, 02:17 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Ik zou voor een XS gaan. 

Lijkt op wat je gewend bent, maar is een stuk lichter. 

Nog lichter is de DF. Pas je ook prima in.

Eens voor wat betreft de XS. Let op bij de DF: de instap is een stuk kleiner!
@zoefzoef is die witte Strada bij Intercitybike nog beschikbaar en geschikt? Jij had erover dat hij 2250 euro zou moeten kosten. Echter moet je de rem licht (laten) maken. En een likje verf is geen overbodige luxe
Ik kreeg net een antwoord mailtje van Ymte.
De groene Quest is verkocht, hij heeft wel een gele staan. En een Strada en een DF. Ik denk dat die witte dan die Strada zou kunnen zijn.
Morgen is hij op de zaak, dan ga ik bellen.

Kan iemand me vertellen hoe die Strada en DF zouden rijden in vergelijking met een 20" achterwiel Quest?
Zoef zoef en ik hebben beide in een witte Strada bij hem gereden. Ik heb alleen vergelijkingen met de nieuwe Tuna / Snoek / Quatrovelo. Hij was iets ouderwetser kwa versnellingen dacht ik. Rammelde iets meer. Maar ik ervaarde geen duidelijke verschillen
Heeft de Strada de deuk in de voorkant, zodat je de weg beter kan bekijken? Of is dat juist de DF?
(05-May-2023, 03:31 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Heeft de Strada de deuk in de voorkant, zodat je de weg beter kan bekijken? Of is dat juist de DF?

Dat zal de DF zijn.  De strada heeft geen deuk.
Als die Strada inderdaad voor zo'n bedrag weg mag is het laten maken van het remlicht geen probleem, als ik er in pas en genoeg kan zien. '
Even het extra dikke kussentje mee als ik ga proefrijden.
Ik denk de DF
https://www.velomobiel.nl/strada/

Ik ben trouwens paar cm groter
(05-May-2023, 03:27 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Zoef zoef en ik hebben beide in een witte Strada bij hem gereden. Ik heb alleen vergelijkingen met de nieuwe Tuna / Snoek / Quatrovelo. Hij was iets ouderwetser kwa versnellingen dacht ik. Rammelde iets meer. Maar ik ervaarde geen duidelijke verschillen

Ik heb de strada niet gereden. Heb er wel behoorlijke interesse in, want netjes geprijsd en de nodige nieuwe onderdelen erop. Inclusief garantie ook.
Zou 'm zo kopen als ie hier om de hoek staat. Verwacht dat je er 0 op zal afschrijven.

Maar.. remlicht zou het niet doen. En dat is voor mij een vereiste. En, niet om de hoek.

Komt er gewoon niet van om die kant op te gaan, want zou 'm best wel willen rijden deze zomer en komende winter als tijdelijke velomobiel.
(05-May-2023, 03:24 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik kreeg net een antwoord mailtje van Ymte.
De groene Quest is verkocht, hij heeft wel een gele staan. En een Strada en een DF. Ik denk dat die witte dan die Strada zou kunnen zijn.
Morgen is hij op de zaak, dan ga ik bellen.

Kan iemand me vertellen hoe die Strada en DF zouden rijden in vergelijking met een 20" achterwiel Quest?

Ik heb geen ervaring met Strada en DF, maar zou gewoon uitgebreid gaan proefrijden. Het gaat erom hoe jij deze fietsen ervaart. Gezien jouw lengte zal een DF beter passen. Een Strada heeft min of meer dezelfde bovenkant als een Quest met beperkter zicht. Een DF is altijd van carbon gemaakt, dus lekker licht en stijf. Als je drempels wil uitproberen kan je even door Swifterbant rijden. Succes!
(05-May-2023, 03:24 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik kreeg net een antwoord mailtje van Ymte.
De groene Quest is verkocht, hij heeft wel een gele staan. En een Strada en een DF. Ik denk dat die witte dan die Strada zou kunnen zijn.
Morgen is hij op de zaak, dan ga ik bellen.

Kan iemand me vertellen hoe die Strada en DF zouden rijden in vergelijking met een 20" achterwiel Quest?

Dag Willeke,

Mijn eerste velomobiel, 18 jaar terug, was een 20" Quest. De daaropvolgende 26' Questen hebben de veiligheid bewezen. De smurfenmuts is zo sterk, dat er een auto op kan staan en de zijkant is zo uitgevoerd dat een rammende auto de Quest (bijna) totall-loss reed en ik met wat schrammen aan mijn arm huiswaarts kon.
Nu fiets ik een paar jaar in een DF (xl)

Een DF is een stuk beter dan een 20" Quest. Door het luik aan de voorkant zijn de ketting en voor-derailleur makkelijk te bereiken. Het luikje bij de achter derailleur is ook handig, al had deze groter gemogen. De DF is lichter en stijver en rijdt een stuk sneller dan een 20" Quest. Het enige nadeel is, dat hij lager op de weg ligt. Hoge verkeersdrempels en het oprijden van pontjes noopt tot schuin sturen. Dit is te verbeteren door de vering iets te laten verhogen (bij mij gedaan door Intercitybike). Dit zorgt er wel voor dat de voorwielen niet meer mooi gecentreerd zitten in de wielkasten.

Misschien kan Intercitybike de gekozen fiets rijklaar maken. Dan neem je de trein heen en fiets je terug. Zo heb ik mijn DF opgehaald.

De Strada was volgens mij de opvolger van de Mango (de rechten op dit model zijn toen verkocht aan ligfietsgarage Groningen) en de DF is volgens mij weer de opvolger van de Strada (bij Intercitybike). Een Mango heb ik tijdelijk gefietst; deze fietst traag en zwaar als je een Quest gewend bent, met een Strada heb ik geen ervaring.

Niels, 70", van der Wal
Dank je Niels, dat bevestigt dat ik die mango's op Marktplaats niet verder in overweging neem.

De DF, voor mij geen XL, klinkt als de beste optie, maar het is afhankelijk van de prijs.

Waarschijnlijk zowel de DF en de Strada proefrijden.
De DF is echt een stuk lichter en stijver dan een Strada én in de neus zit een deuk.

Onderhoud aan de voorwielen is een stuk eenvoudiger.

Een DF is ook behoorlijk waardevast. Voor jouw budget is er zeker wel (een keer) een DF te koop.
DF is een stuk rapper dan een Strada. Zal wel iets onrustiger sturen, hij is wat sportiever. Ze trekken fantastisch op, maar met ongunstige wind zijn de open voorwielen niet ideaal. De DF is snel door de enorm efficiënte aandrijving, minder door de stroomlijn dan bv. een Milan. Het instap gat is vrij klein, maar daardoor zit je ook flink uit de wind. De DF heeft geen voetengaten, vergeet dus niet even te voelen of je bij de voorwielen kan. Dat is nl. de enige manier om achteruit te gaan.
Verder: heb je al fietsschoenen? Die zou ik wel aan willen raden in een DF. De neus is wat compacter, dus vaste voeten rijdt fijner.
Qua rijhoogte: ik ben geen fan van verhogen. Tenzij je op bv je woon-werkroute obstakels hebt waar je niet overheen kan zou ik al gauw voor de betere wegligging kiezen.
Bij alle geroep welke sneller is, denk ik ook even aan Roef die nauwelijks verschil merkte tussen de Snoek en de Quest XS. Bij 30 km/h. Roef rijdt met toervermogen, wat hij heel erg lang volhoudt. Ik vermoed dat Willeke ook met en beperkt vermogen rijdt, en dan maakt het echt een stuk minder verschil. Optrekken met 300 wat is ook een heel andere zaak, als optrekken met 150watt.

Ik vermoed dat Strada en Quest elkaar niet veel schelen, de Strada is ongeveer een Quest met open wielkastjes. Een DF is ook qua gewicht vermoedelijk echt wel een stap voorwaarts. 5-8 kilo minder gok ik.
Ik denk dat het gewicht meer doet voor Willeke dan de (mogelijke) topsnelheid. De DF is licht. De efficiënte aandrijflijn scheelt ook.
De nadelen van een DF zijn:
- Smalle opening. Als je een riem draagt heb je vlotte kans dat je klem komt te zitten met uitstappen. Heupen draaien helpt.
- Geen voetengat = geen achteruit. De voorbanden gebruiken in rolstoelmode werkt, maar het valt niet mee om achteruit te gaan als het niet helemaal vlak is. Je kan niet bij je rem als je je banden draait... Ik zit zelf te denken om een stok met rubber dop mee te nemen, om daar mee achteruit te prikken. (Ik kan nèt niet bij de grond met mijn handen)
- Hij is laag. Je voelt je af en toe net een tokkie in een verlaagde auto. Heel langzaam (en schuin) over drempels en opritten, en dan nog schraapt het.
- Windgevoeligheid. Vooral als het vlagerige zijwind is kan je nog wel eens moeten werken om rechtuit te rijden.

Ik heb mijn DF XL laten ophogen. Het is maar een klein beetje, maar het betekent wel dat er nog maar 1 drempel is op mijn route waar ik voorzichtig overheen moet. Ik merk wel dat hij gevoeliger is met zijwind, maar dat heb ik er voor over.

Verder is het een heerlijk apparaat, met ruimte genoeg om mijn laptop etc. comfortabel mee te nemen.
Ik zoek inderdaad geen hoge snelheid maar langer door kunnen gaan, met een hoger gemiddelde dan de 15km/u die ik voorheen op lange tochten vaak had.
Jouw Quest is waarschijnlijk zo'n 35kg en misschien nog wel iets meer.

Een DF is 25kg. Dat scheelt echt heel veel.
Pagina's: 1 2 3 4