ligfietsers.nl

Volledige versie: To vlaggetje or not to vlaggetje, that's the question.
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5
Als Willekes vlag niet opvalt, dan weet ik het ook niet meer.
Het valt mij sowieso op dat er veel GreenMachines te koop staan/stonden.


4x op moment van schrijven.
Die wil ik best halen en ruilen voor de Mango Smile

maar je zou gek zijn als je dat laatste zou willen.
(08-Jun-2023, 06:52 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Als Willekes vlag niet opvalt, dan weet ik het ook niet meer.

Het veel door automobilisten gegeven excuus van "over het hoofd zien" gaat in werkelijkheid over cognitieve dissonantie. De kans is groot dat de automobilist iets of iemand echt niet gezien heeft, hoe groot of opvallend ook.
Als je rijdt krijg je heel veel visuele indrukken, die je door de hoeveelheid moet filteren. Niet relevante dingen, zoals landschappen en huizen worden hierdoor  niet 'gezien'. Waar automobilisten attent op blijven, zijn dingen die gevaar voor hen opleveren. Een spookrijder zal bijna nooit over het hoofd gezien worden, maar ook koeien op de weg (massa) zijn erg zichtbaar. Een fiets is niet gevaarlijk en wordt dus vaak niet gezien. Een vlaggetje is ook niet gevaarlijk en heeft dus weinig/geen invloed.
Het beste voorbeeld van iemand die vanuit deze theorie zijn velomobiel beschilderd heeft, is de shark-quest.

[Afbeelding: shark-quest.jpg]

Als je een voor automobilisten zichtbaar vlaggetje wil hebben; maak er een waarop een duidelijk zichtbare bezooka staat.

Niels, pang, van der Wal
Of een piratenvlag, doodshoofd en wat botten
[Afbeelding: radioactief.jpg]
Da's misschien wel een goeie Niels. Zouden automobilisten dan wél afstand houden? Big Grin

(08-Jun-2023, 07:23 PM)Niels van der Wal schreef: [ -> ]bezooka

pang
Leuk, dat understatement Big Grin
@Niels ik heb ooit wekelijks op afvalzakken stickers lopen plakken met een driehoekige klaverblad erop tijdens stage. En ja dit was daadwerkelijk de bedoeling. Ik moest eerst de straling meten voor ik de sticker erop plakte. Mocht het beoordelen als kort radioactief afval.

Beter neem je een andere afbeelding:
[Afbeelding: Logo_iso_radiation.svg]

Het nieuwe ISO 21482 stralingssymbool
historicair 19:47, 25 February 2007 (UTC) • Public domain
(08-Jun-2023, 10:52 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Beter neem je een andere afbeelding:
[Afbeelding: Logo_iso_radiation.svg]

Mijn velomobiel is niet radioactief (hoop ik). Het gaat om een signaal wat een automobilist direct opneemt en het signaal: "gevaar" erbij plakt. Dat is een instinctief emotioneel proces, niet gestoeld op realiteit.

Je zou ook een tyrannosaurus-rex kunnen afbeelden; dit gaat werken, maar ik denk dat je er in realiteit niet meer bang voor hoeft te zijn.

Niels, 0, van der Wal
(09-Jun-2023, 11:50 AM)Niels van der Wal schreef: [ -> ]Het gaat om een signaal wat een automobilist direct opneemt en het signaal: "gevaar" erbij plakt. Dat is een instinctief emotioneel proces, niet gestoeld op realiteit.
Gevaarsymbool - Wikipedia schreef:Volgens het IAEA bleken veel kinderen in een enquête bij een internationale school het klaverblad te houden voor een niet-bedreigende scheepsschroef. Vandaar dat het bureau samen met de ISO dit symbool bedacht heeft voor verzegelde stralingsbronnen. 
Dus het symbool wat jij toonde wordt niet gezien als gevaar, dat is het eieren eten met jouw getoonde afbeelding.

Maar in een ver verleden heb ik tijdens een stage rondgelopen in een plek waar men werkte met radioactieve isotopen. En met mijn afdeling hadden we er ook wat mee te maken.
Zo heb ik ook eens een paar jaar met radioactiviteiten bezig geweest bij een lokale omroep... Wink
(09-Jun-2023, 12:52 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Zo heb ik ook eens een paar jaar met radioactiviteiten bezig geweest bij een lokale omroep... Wink

En zo zijn we weer terug bij de piratenvlaggen.... Big Grin
[Afbeelding: Foto-wals-3.jpg]



Zelfs die wordt door mensen over het hoofd gezien  Doh
(08-Jun-2023, 07:23 PM)Niels van der Wal schreef: [ -> ]Het veel door automobilisten gegeven excuus van "over het hoofd zien" gaat in werkelijkheid over cognitieve dissonantie. De kans is groot dat de automobilist iets of iemand echt niet gezien heeft, hoe groot of opvallend ook.

...

Waar automobilisten attent op blijven, zijn dingen die gevaar voor hen opleveren.

(09-Jun-2023, 02:08 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Zelfs die wordt door mensen over het hoofd gezien  Doh
En eigenlijk is het statement van Niels hiermee ook deels ontkracht. Zo'n pijlwagen met een vrachtwagen van 8000 kg ervoor levert namelijk óók gevaar op voor een automobilist:

(09-Jun-2023, 04:07 PM)365cycle schreef: [ -> ]En eigenlijk is het statement van Niels hiermee ook deels ontkracht. Zo'n pijlwagen met een vrachtwagen van 8000 kg ervoor levert namelijk óók gevaar op voor een automobilist:

Als ie een vlaggetje had gehad dan was het niet gebeurd.
Dan is de reflectie op een Velomobiel ook zinloos want als ze zo'n pijlwagen niet zien, hoezo dan wel een Velomobiel met reflectie? De fout die we hier maken is dat we hier spreken over extreme gevallen. In heel veel gevallen helpt reflectie wel om ongelukken te voorkomen. Maar dat kan dus ook gelden voor vlaggetjes. Deze extreme voorbeelden zeggen wat dit betreft niet zo veel.

Groet,

Marco
Ooit heb ik al eens genoemd dat er een vm-rijdster was die door een agent erop werd gewezen dat haar voertuig gevaarlijk was én dat ze er zsm een vlaggetje op moest gaan zetten. De vm-rijdster tilt de achterkant van de vm iets op om de vm iets te draaien en wijst de agent op het vlaggetje dat zich al op haar vm bevond.


Aan de voor- en achterkant zie je alleen een stokje en aan de zijkant een driehoekje.

Deze giga-vlaggen zijn wel beter zichtbaar: https://www.bikeflags.de/fahrradwimpel/

Hebben wij ook op de Trike en de Handbike, maar die zijn dan ook heel erg laag en ze hebben geen opvallende/felle kleur. Vooral die losse 'wimpeltjes'/sliertjes zorgen voor meer zichtbaarheid.

Eigenlijk heb ik maar een heel klein 'vlaggetje' (=een stukje dat ik van de andere vlag heb geknipt, want die was wel heel erg groot) en twee van die wimpeltjes.
Op de Trike zit wel een echte.

Op de vm ga ik deze echt niet zetten.

-
-
-
Op de Duitse site staat dit: 
Größe L: ab 15-20 km/h
Größe M: ab 20- 25 km/h
Größe S: ab 25-30 km/h



Dat betekent voor mij dat ik een XXS moet hebben qua maat en laten ze die nou net niet hebben  Big Grin Tongue  en die is dan natuurlijk zo klein dat je die ook helemaal niet meer kunt zien.
(09-Jun-2023, 06:00 PM)Roepers schreef: [ -> ]Dan is de reflectie op een Velomobiel ook zinloos want als ze zo'n pijlwagen niet zien, hoezo dan wel een Velomobiel met reflectie? De fout die we hier maken is dat we hier spreken over extreme gevallen. In heel veel gevallen helpt reflectie wel om ongelukken te voorkomen. Maar dat kan dus ook gelden voor vlaggetjes. Deze extreme voorbeelden zeggen wat dit betreft niet zo veel.
Het extreme eraan is dat men een pijlwagen, zo hoog als een vrachtwagen maar dan vol reflectie, over het hoofd ziet, nadat men over zeer oncomfortabele ribbelstrips en andere waarschuwingsmiddelen gereden is\.
Gemiddeld schijnt dit ééns per week voor te komen. Genoeg om te weten dat men een andere auto of whatever else vaker over het hoofd ziet.

De vraag wordt dan vooral of je dan de pijlwagen aan moet pa(ss/kk)en, of de auto(mobilist).
Mijn antwoord is hetzelfde als in de helmdiscussie.
(09-Jun-2023, 06:11 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Op de vm ga ik deze echt niet zetten.

Zes jaar discussiëren over de beste banden en dan een vlag op je VM zetten. Dat zou ik pas onthechting vinden.  Angel
Is er hier iemand die komende tocht voor me aan wil fietsen? Die mag een grote vlag voeren met een pijl naar achteren met de tekst:,, pas op ligfiets"
(09-Jun-2023, 06:44 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]
(09-Jun-2023, 06:11 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Op de vm ga ik deze echt niet zetten.

Zes jaar discussiëren over de beste banden en dan een vlag op je VM zetten. Dat zou ik pas onthechting vinden.  Angel

thumb applause thumb applause thumb applause thumb applause Heart 



Ik ben dus niet tegen een vlaggetje, maar wel op de vm. 

Ruim 2,5m reflectie én 3 koplampen én 5 achterlichten moet voldoende zijn om zichtbaar zijn.
(09-Jun-2023, 12:00 PM)Hardloper schreef: [ -> ][quote="Gevaarsymbool - Wikipedia"]Volgens het IAEA bleken veel kinderen in een enquête bij een internationale school het klaverblad te houden voor een niet-bedreigende scheepsschroef.

Kinderen hebben geen rijbewijs
Ik zie het eerlijk gezegd ook niet zo zitten een vlaggetje op een VM. Op een trike geen probleem. Maar wel die uit delen bestaat. Wanneer ik ermee door de bossen zou gaan. Ik hem makkelijk kunnen opbergen.
(09-Jun-2023, 07:01 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Is er hier iemand die komende tocht voor me aan wil fietsen? Die mag een grote vlag voeren met een pijl naar achteren met de tekst:,, pas op ligfiets"
Nah, maar ik wil graag met een vlag of lantaarn voor een motorvoertuig uit lopen op een plaats waar ook mensen komen. Wink
Op de trikes hebben we wel vlaggen (zie Wim's link). Daarmee rijden we ook door de stad (Rotterdam), waar je nog wel eens achter geparkeerde auto's verdwijnt met een Scorpion. Buiten de stad, op fietspaden, valt het op dat mensen twee keer zo hard schrikken als je ze inhaalt (na bellen/claxoneren), en ze plotseling een vlag op ooghoogte langs zien komen.

Autobestuurders zien je niet, zelfs als ze je aan- (lijken te) kijken. Het probleem zit bij de automobilisten, niet bij de ligfietsers/trike rijders/velomobilisten. Daar helpt geen vlaggetje of lamp tegen.
Pagina's: 1 2 3 4 5