ligfietsers.nl

Volledige versie: Wederopbouw Hurricane - Voortgang en Vragen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Crossposting om niet helemaal offtopic te gaan in "Vandaag ben ik blij omdat.....":

(12-Jun-2023, 03:57 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Als het goed is kan je de veer, als het een stalen veer is, aan- of losdraaien om het strakker of losser te zetten. Bij mij staat de veer vrij strak, dus die stuitert niet na. Misschien is de moer die je moet aandraaien wat losgegaan door gestuiter op de keitjes?
Het is inderdaad een stalen veer en ik verwacht niet dat die heel strak is aangedraaid maar dat moet ik even nalopen. Als ik de veer meer voorspanning geef, krijg ik natuurlijk minder vering (mag best van mij) en valt er dus ook minder te dempen: Klinkt logisch. Ik zag zo snel in handleidingen online dat de demper tussen de hoofdbouten ongeveer 20% moet korter moet worden onder statische last. Dat lijkt me makkelijk na te meten.
Heb je die Continental Contact Urban er nog omgelegd, en welke maat? En hoeveel ruimte heb je dan in de voorvork?

Ik ben op zoek naar iets snellere vervangers voor de Schwalbe Marathons die nog op mijn Hurricane zitten
Ik had in de hurricane altijd continental contact speed zitten, waren een stuk sneller dan de marathons die er eerst op zaten.
Ik ben vorig jaar met mijn Challenge Hurricane overgestapt van Continental Concact Urban 32-406 naar 42-406. Dat bevalt me goed, voor mijn gevoel is de bredere versie wat sneller dan de smallere. Met name op tegelhobbelpaden en ruw asfalt enzo lijk ik wat minder last te hebben van de weerstand van het wegoppervlak. Dit is op het gevoel, metingen doe ik niet. maar volgens mij rij ik nu vaker met de 13T en de 12T kransjes achter.

Nog breder heb ik ook een keer geprobeerd, Schwalbe Big Apple 50-406. Dat past op mijn fiets wel met de voorvork en achtervork, maar niet met de spatborden. Gelukkig pasten die big apples wel op mijn Dahon vouwfiets.
Contact Speed heb ik ook op mijn M-racer, ik had nog niet gekeken of die er ook in 406 zijn.
Eigenlijk wil ik die dikke Big Apples 50-406, die heb ik als voorband op mijn Raptobike lowracer. Als ik terug ben van vakantie, eens opmeten wat past. Ik heb de Hurricane met Challenge voorvering, dat veer-mechanisme snoept wat van de ruimte af.
Je gebruikt toch spatborden op de Hurri, Gideon? Dan is de 32-406 voor een CCU denk ik wel de grens, tenzij je heel brede velgen gebruikt. Ik heb de 32mm nu en de SKS spatborden van Tempelman die ik (nog altijd los) heb liggen gaan maar net-aan passen. De 32-406 CCU doen het prima op de Hurri trouwens. Ik rijd ze momenteel op 4,0 bar, net als de 28-622 CCU op de M-racer, maar sluit niet uit dat nog een beetje harder nog wat lekkerder zou rijden op de Hurricane.

Ruimte moet ik nog even meten.
De spatbordjes zijn er af (zie mijn onderschrift), en de Marathons die er nu nog op zitten zijn 32mm, vermoed ik. Die Marathons zien er wat ielig uit Cool
Wat ik meet, zonder de banden van de wielen te halen:
Buitenbreedte velg = 24 mm (dus zo'n 19 mm binnen?)
Breedte band = 32 mm (misschien een paar tienden smaller)
Hoogte band boven velgrand = 31 mm

Ruimte achterwiel: meer dan 20 mm in alle richtingen.
Ruimte voorwiel/-vork: links = 9 mm, rechts = 7 mm, boven = 11 mm
Bedankt. Dan zou een 42mm voorband net passen. Maar bij mij steekt een onderdeel van die speciale Challenge voorvering iets uit, wellicht dat een 42 band dan net niet past.
Net een 406-50 Big Apple om de voorvelg gelegd, en ik heb nog 7,5 ruimte in de hoogte. Dus dat gaat makkelijk (zonder spatbord). Interne breedte velg 18mm.
Maar die Big Apple is maar 43 mm hoog, vanaf de velg gemeten?
Dan heeft jouw voorvork wel een stuk meer ruimte dan de mijne. Nominale maten zeggen niet alles inderdaad. En dan kan de breedte van de velg ook nog effect op de vorm van de band hebben.
Bij mijn Hurricane zonder voorvering past er zonder spatbord net een 42-406 Schwalbe Marathon in de voorvork, een 32 CCU past royaal met spatbord.
Pagina's: 1 2