ligfietsers.nl

Volledige versie: Shifters
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3
Weer een leuke topic, hoop ik toch  Big Grin
Wat is jullie favoriete shifter?

Ik had begin dit jaar zo’n draai Shifter geprobeerd en dag vond ik toch wat minder fijn. Dan zo’n shifter waarbij je op een knop drukt om op te schakelen en een kleinere voor af te schakelen. Met een andere shifter heb ik zover ik weet geen ervaring.

Draai shifter
[Afbeelding: 1200x724.jpg]
Triggershifters 
[Afbeelding: 1200x839.jpg]
Bar end shifters
[Afbeelding: sl222a02.jpg]
Suntour Powerratchet
[Afbeelding: s-l400.jpg]
Simpele Point duimschakelaar
[Afbeelding: shimano-tourney-sl-tx50-thumb-shifter-6-...lver-3.jpg]
Elektronische shifters
-

Schlumpf

[Afbeelding: schlumph.png]
Shimano 105  brifters schakelt
[Afbeelding: 81zC6ozjilL._AC_SX679_.jpg]
Ik heb in de Strada voor voor een draai shifter, werkt maar heb ik nooit ideaal gevonden. Achter schakelt met twee handels, klikjes omhoog en omlaag. Werkt maar niet ideaal.
Op de Whike zitten bar end shifters, een handel per kant, werkt goed. Ook geïndexeerd.

Op de Flevobike zat vroeger een enkele niet geïndexeerde handel, werkte mij goed genoeg maar scheen niet meer te kunnen met de veranderde versnellingen. In de nieuwe situatie zat er aan dezelfde kant van het stuur een draai grip en een drie standen handel, de draaigrip bleef een handschoenen eter maar die drie standen handel werkte fijn.
Op onderstuur graag bar end shifters, op bovenstuur gripshift. Die twee hendeltjes zitten gauw in de weg, hoewel het wel lekker schakelt.
Mijn favoriet is de Suntour Powerratchet. Een simpele Point duimschakelaar vind ik ook wel fijn. Helaas werkt de powerratchet niet met 11 speed.

Die draaischakelaars worden bij zweterige handen plakkerig, sommigen grips lossen vanzelf op. Shimano Triggers werken ook wel, maar mijn ervaring daarmee houdt op bij 9 speed. Je moet wel erg veel klikken en drukken als je berg op en af gaat.
Ik rijd alleen onderstuur en tankstuur. Voor mij alleen bar-end-shifters. Traploos afgesteld en rechts naar voren wijzend en links naar achteren. Dat heeft als voordeel dat ik bij een helling niet hoef na te denken welke kant de linker ook weer op- en afschakelt. Naar voren is zwaarder verzet.
1. Elektronische shifters
2. Triggershifters
Ik heb ze allemaal gehad denk ik.
Onderstuur is al jaren geleden en de techniek die ik kende is vast verouderd dus daar zeg ik niets meer over.
Draaischakelaars gingen jarenlang prima. Mogelijk scheelt het dat ik zo goed als altijd met handschoenen rijd. Dat je af en toe een nieuwe draaier moet omdat het rubber vergaat is jammer, maar eens in de zoveel jaar is dat nog wel op te brengen.

Mijn huidige ligfiets heeft zo'n triggerding, dat kwam met de versnellingsnaaf en het werkt lekker. Elf versnellingen doet-ie makkelijk.
De 'voorkant' is een Schlumpf, waarschijnlijk niet ieders voorkeur maar het schakelt snel en zeker. Je schakelt met de voeten, geen gepiel met een derailleur en de lange zware ketting. Het nadeel is dat mijn schoenen ervan slijten aan de hiel. Tja, overal is wel wat.
Ik red me prima met de draaischakelaars op m'n M5's, maar wat dat aangaat is het toch jammer dat we als liggers met deze toch verouderde technologie zitten. Mijn bukfiets met shimano 105 _brifters_ schakelt (en remt) toch een stuk lekkerder.
Hoe werken eigenlijk die bar-end-shifters?

Waarschijnlijk bedoelde ik dat ik Triggershifters wel fijn vind.

Volgens mij heeft iedere shifter zijn voor en nadelen als ik dat zo hoor.
Theo kun je niet beter wat tape op je hiel doen?
(29-Jun-2023, 11:08 AM)Hardloper schreef: [ -> ]Hoe werken eigenlijk die bar-end-shifters?

Waarschijnlijk bedoelde ik dat ik Triggershifters wel fijn vind.

Volgens mij heeft iedere shifter zijn voor en nadelen als ik dat zo hoor.
Theo kun je niet beter wat tape op je hiel doen?

Bar end shifters zijn van die lepeltjes, al dan niet geïndexeerd. Bij oude racefietsen op een framebuis, maar bij onderstuur zitten ze aan het eind van het stuur (en steken dus omhoog). Schakelt heerlijk; je hoeft niet je raar met je hand te draaien om te schakelen, gewoon duwen/trekken aan het lepeltje met je duim/wijsvinger
Maar als ik kijk naar trikes en WAW’s zie ik aan 2 kanten die shifters zitten. Is het aan kant omhoog schakelen en andere kant terug schakelen ? Zo ja hoe zit dan technische een beetje in elkaar. Zover ik begrijp verander je de lengte van de versnellingskabel bij op en terug schakelen
Ik hou van smalle stuurtjes met draaiverstellers. Helaas is er voor 10 versnellingen niks verkrijgbaar behave achterlijk dure SRAM X0 verstellers met een veel te lang handvat dat niet in te korten is.
(29-Jun-2023, 11:30 AM)melle z schreef: [ -> ]Ik hou van smalle stuurtjes met draaiverstellers. Helaas is er voor 10 versnellingen niks verkrijgbaar behave achterlijk dure SRAM X0 verstellers met een veel te lang handvat dat niet in te korten is.

Lang leve marktplaats Smile
Als jij een goedkope 10-speed draaishifter op Marktplaats ziet hoor ik graag van je!
(29-Jun-2023, 12:19 PM)melle z schreef: [ -> ]Als jij een goedkope 10-speed draaishifter op Marktplaats ziet hoor ik graag van je!

Het is net als met ligfietsen. Af en toe komen ze erg interessant geprijsd voorbij.
Wat vind je goedkoop, voor een setje in goede staat?
(29-Jun-2023, 11:19 AM)Hardloper schreef: [ -> ]Maar als ik kijk naar trikes en WAW’s zie ik aan 2 kanten die shifters zitten. Is het aan kant omhoog schakelen en andere kant terug schakelen ? Zo ja hoe zit dan technische een beetje in elkaar. Zover ik begrijp verander je de lengte van de versnellingskabel bij op en terug schakelen

[Afbeelding: CampyBarEndShifter.jpg]

De stand van de hendel bepaalt hoeveel de kabel getrokken staat. Gewoon zoals een ouderwetse drie-versnellingshendel die op het stuur gemonteerd was.

[Afbeelding: 38f137965e0de3a91afd0bd0235214f7.png]
@datakneder Dus gewoon mijn laatste zin beschrijft het.

Ik heb maar wat plaatjes toegevoegd. Dan weten we waar we het over hebben. Vind dat persoonlijk wel fijn. Als er iets niet klopt. Of je hebt een betere eigen foto. Deel maar.
(29-Jun-2023, 12:30 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Wat vind je goedkoop, voor een setje in goede staat?
Zo'n drie/ vier tientjes vind ik acceptabel voor een goede rechter/ achter shifter. De linker heb ik niet nodig, ik gebruik geen voorderailleurs op ligfietsen.

[Afbeelding: ?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3...ipo=images]
(29-Jun-2023, 11:19 AM)Hardloper schreef: [ -> ]Maar als ik kijk naar trikes en WAW’s zie ik aan 2 kanten die shifters zitten. Is het aan kant omhoog schakelen en andere kant terug schakelen ? Zo ja hoe zit dan technische een beetje in elkaar. Zover ik begrijp verander je de lengte van de versnellingskabel bij op en terug schakelen

Nee, links is voor (of de naaf, als het een combiversnelling is), rechts is achter.
(29-Jun-2023, 12:51 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Zover ik begrijp verander je de lengte van de versnellingskabel bij op en terug schakelen


@datakneder Dus gewoon mijn laatste zin beschrijft het.

Niet helemaal. Het is een staalkabel en persoonlijk heb ik niet voldoende kracht om die kabel significant langer te trekken. Smile 

Maar volgens mij snap je de werking nu wel en is het hooguit wat onhandig uitgedrukt.
(29-Jun-2023, 01:08 PM)melle z schreef: [ -> ]
(29-Jun-2023, 12:30 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Wat vind je goedkoop, voor een setje in goede staat?
Zo'n drie/ vier tientjes vind ik acceptabel voor een goede rechter/ achter shifter. De linker heb ik niet nodig, ik gebruik geen voorderailleurs op ligfietsen.

[Afbeelding: ?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3...ipo=images]

Niet nieuw, maar goed gebruikt.
Doekje erover, verkoop de linker, besteed dat aan een nieuw rubber en je bent voorzien.
Verzending kost rond een tientje.


https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/s...2-217-2570
Ik heb "gewoon" draaishifters erop zitten. Nadeel vind ik ook wel, als je net de boel onderweg hebt lopen insmeren kun je slecht schakelen. Voordeel is dat ik zelf deze ook durf te vervangen. Pas op trouwens voor dat kleine stukje plastic aan de binnenkant, dat raak je vlug kwijt.
Dank voor de tip ZoefZoef, nieuwe rubbers kosten helaas vijf tientjes...
(29-Jun-2023, 03:19 PM)melle z schreef: [ -> ]Dank voor de tip ZoefZoef, nieuwe rubbers kosten helaas vijf tientjes...

Oh, dat zijn achterlijke prijzen Sad dacht eerder aan 2 tientjes ofzo.
Een set van die SRAM X0 10-speed shifters kost nieuw tegen de €200. Voor zover ik weet bestaat er helaas geen ander merk/ type 10sp grip shifters.
Trigger shifters. Standaard in de QV. Met enkel voorblad. Eigenlijk gewoon helemaal goed.

Ik hoop wel eens ervaring op te doen met bijvoorbeeld Eagle AXS electronic shifting.
Twijfel alleen over de weer smallere 12 speed. 11 speed bevalt me prima. Hoef niet naar 12 speed.
Pagina's: 1 2 3