27-Jul-2023, 12:45 PM
Onafhankelijk van de gebeurtenissen van de afgelopen tijd stond een proefrit in de Snoek L al even op de planning. Reden daarvoor is dat ik veel rijd, soms snel soms langzaam, maar eigenlijk altijd met vermogens- en hartslagmeting, en dat ik een velomobiel daardoor behoorlijk goed op allerlei kwaliteiten kan beoordelen (al zeg ik het zelf). Ook zoek ik al een tijd naar nuttige content om m'n website en Youtube-kanaal voor (fiets-)forenzen eindelijk eens echt leven in te blazen; een review is dan dus een strak plan. Het idee is dat ik daar ook wat speed pedelec content ga plaatsen, en ook de Katanga VM45 verdient een plek; zolang het maar geen auto in de file is, vind ik het boeiend.
E.e.a. kwam een paar weken geleden helaas in een kleine stroomversnelling toen ik een aanrijding had met de Bülk, waarbij ik "shaken, not stirred" uitstapte, maar helaas moest concluderen dat de Bülk een offer voor me gemaakt heeft. Het idee achter mijn fietsenpark is dat er één betrouwbare daily staat en één reserve; op dit moment is het idee dat de Bülk een demotie gaat doormaken (stank voor dank ), en de DF XL het veld gaat ruimen.
Dus... wat is er allemaal nieuw? Best een hoop:
Flinke inleiding voor een kort bericht, want ik wil hier nog niet al m'n kruit verschieten, maar al wel even een eerste indruk achterlaten.
Rij-impressie
Afgelopen zaterdag ging ik dus even naar Dronten; de Snoek L stond al te glanzen, maar eerst was er koffie. Het was vrij druk bij velomobiel.nl en eigenlijk had ik niet eens zo heel veel tijd, dus mocht ik zelf wat licht sleutelwerk doen: De fiets snel op z'n kant gelegd, en m'n Favero Assioma pedalen gemonteerd.
Vervolgens dus ingestapt, cranklengte voor de vermogensmeting bijgesteld naar 155mm, en weggereden... om al na het eerste blokje weer terug te zijn bij velomobiel.nl. De 155mm cranks waar Allert probleemloos mee kan rijden gingen bij mij niet werken. Zowel m'n tenen als m'n knieën kwamen overal tegenaan. Theo gaf me een 140mm crankstel, de pedalen konden er weer uit, daarna het crankstel eruit, nieuw crankstel erin, pedalen er weer op, cranklengte wéér corrigeren, en gaan met die banaan
De fiets heeft geen luik aan de bovenkant zoals de Bülk, maar wel een groot vierkant voetengat waar het deksel uit kan. En hoewel op de zijkant leggen dan een nadeel is, de sleutelruimte is echt riant, je kan goed zien wat je doet.
In het begin, op het industrieterrein vond ik het tempo wat tegenvallen; de fiets leek wat "lijzig" te reageren op mijn input. Ik zette koers gezet richting Swifterbant, de Snoek voelde zich meteen als een vis in het water... ik bedoel, het ging plenzen De besturing wekt echter vertrouwen. De Snoek is gevoeliger voor flankwind dan m'n Bülk is, maar lijkt rustiger te reageren op richels. De goede demping op het achterwiel (standaard hydraulische demping i.c.m. een schroefveer) en de ophanging van de stoel dragen daar denk ik positief aan bij.
Na de kruising maar eens gas geven dan... 600W erin, hoppa. De snelheidsmeter ging vlotjes over de 65 km/h voordat het einde van de weg in zicht leek te komen (ik zag niet zoveel, haha. Druppels!). Op het volgende rechte stuk ging de teller met hetzelfde enthousiasme over de 70 km/h; ik denk dat het lijzige gevoel bij lagere snelheden een gevolg is van water op de weg + Schwalbe One voorbanden, die vond ik op m'n Bülk nl. ook niet vooruit te trappen. Sterker nog: Onder de streep denk ik dat de Snoek L en de Bülk qua snelheid heel dicht bij elkaar liggen.
Rap is ie dus zeker! En een nieuwe generatie velomobielen die qua snelheid allemaal dicht bij elkaar liggen... ik zie het als een voordeel. Het geeft ons extra keuzemogelijkheden; een groter instapgat, of wat meer rust in het stuur op slecht wegdek? Meer ruimte voor bovenbenen of meer ruimte voor schouders? Er zijn nog veel meer verschillen.
Ik wil graag aanzetten tot (positieve) discussie, en deze review is nog lang niet af... maar het eindresultaat stuur ik naar de redactie van de Ligfiets&
Stay tuned!
E.e.a. kwam een paar weken geleden helaas in een kleine stroomversnelling toen ik een aanrijding had met de Bülk, waarbij ik "shaken, not stirred" uitstapte, maar helaas moest concluderen dat de Bülk een offer voor me gemaakt heeft. Het idee achter mijn fietsenpark is dat er één betrouwbare daily staat en één reserve; op dit moment is het idee dat de Bülk een demotie gaat doormaken (stank voor dank ), en de DF XL het veld gaat ruimen.
Dus... wat is er allemaal nieuw? Best een hoop:
- Alpha 9/M9/W9/W9s;
- Bülk (hij is goed hoor!);
- Tuna;
- Snoek/Snoek L;
Flinke inleiding voor een kort bericht, want ik wil hier nog niet al m'n kruit verschieten, maar al wel even een eerste indruk achterlaten.
Rij-impressie
Afgelopen zaterdag ging ik dus even naar Dronten; de Snoek L stond al te glanzen, maar eerst was er koffie. Het was vrij druk bij velomobiel.nl en eigenlijk had ik niet eens zo heel veel tijd, dus mocht ik zelf wat licht sleutelwerk doen: De fiets snel op z'n kant gelegd, en m'n Favero Assioma pedalen gemonteerd.
Vervolgens dus ingestapt, cranklengte voor de vermogensmeting bijgesteld naar 155mm, en weggereden... om al na het eerste blokje weer terug te zijn bij velomobiel.nl. De 155mm cranks waar Allert probleemloos mee kan rijden gingen bij mij niet werken. Zowel m'n tenen als m'n knieën kwamen overal tegenaan. Theo gaf me een 140mm crankstel, de pedalen konden er weer uit, daarna het crankstel eruit, nieuw crankstel erin, pedalen er weer op, cranklengte wéér corrigeren, en gaan met die banaan
De fiets heeft geen luik aan de bovenkant zoals de Bülk, maar wel een groot vierkant voetengat waar het deksel uit kan. En hoewel op de zijkant leggen dan een nadeel is, de sleutelruimte is echt riant, je kan goed zien wat je doet.
In het begin, op het industrieterrein vond ik het tempo wat tegenvallen; de fiets leek wat "lijzig" te reageren op mijn input. Ik zette koers gezet richting Swifterbant, de Snoek voelde zich meteen als een vis in het water... ik bedoel, het ging plenzen De besturing wekt echter vertrouwen. De Snoek is gevoeliger voor flankwind dan m'n Bülk is, maar lijkt rustiger te reageren op richels. De goede demping op het achterwiel (standaard hydraulische demping i.c.m. een schroefveer) en de ophanging van de stoel dragen daar denk ik positief aan bij.
Na de kruising maar eens gas geven dan... 600W erin, hoppa. De snelheidsmeter ging vlotjes over de 65 km/h voordat het einde van de weg in zicht leek te komen (ik zag niet zoveel, haha. Druppels!). Op het volgende rechte stuk ging de teller met hetzelfde enthousiasme over de 70 km/h; ik denk dat het lijzige gevoel bij lagere snelheden een gevolg is van water op de weg + Schwalbe One voorbanden, die vond ik op m'n Bülk nl. ook niet vooruit te trappen. Sterker nog: Onder de streep denk ik dat de Snoek L en de Bülk qua snelheid heel dicht bij elkaar liggen.
Rap is ie dus zeker! En een nieuwe generatie velomobielen die qua snelheid allemaal dicht bij elkaar liggen... ik zie het als een voordeel. Het geeft ons extra keuzemogelijkheden; een groter instapgat, of wat meer rust in het stuur op slecht wegdek? Meer ruimte voor bovenbenen of meer ruimte voor schouders? Er zijn nog veel meer verschillen.
Ik wil graag aanzetten tot (positieve) discussie, en deze review is nog lang niet af... maar het eindresultaat stuur ik naar de redactie van de Ligfiets&
Stay tuned!