ligfietsers.nl

Volledige versie: Innovatieve onderdelen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Ik heb wat onderdelen ontdekt waarvan ik het bestaan nog niet kende:
Sturmey archer x-rd8 versnelling 8v trommelrem achternaaf:
Sturmey-Archer | X-RD8
Sturmey archer SIDE DRUM BRAKE DYNOHUB:
Sturmey-Archer | XL-SDD

Dus zoiets als Rohloff versnellingsnaaf met rem en een rem met dynamo (echter met maar 6 volt uitgang).
Review: Sturmey boogschutter 8 speed review (richlab.net)
Ze hebben bij Sturmey ook nog een cassettenaaf met 3 interne versnellingen. https://www.sturmey-archer.com/en/produc...rk3-silver

En een cassettenaafje met een trommelrem. Volgens hun 8-9 speed, dat betekend echter dat 10 speed met een extra ringetje ook past, en de 11 speed Shimano compatibele mtb cassettes. Die gebruiken allemaal dezelfde naafbody. https://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/x-rdc
Ik heb een hele collectie obscure naven, mijn nieuwste aanwinst is een wiel met een Sachs Elan 12-versnellingsnaaf uit de jaren '90.
(12-Aug-2023, 12:35 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Ze hebben bij Sturmey ook nog een cassettenaaf met 3 interne versnellingen. https://www.sturmey-archer.com/en/produc...rk3-silver

En een cassettenaafje met een trommelrem. Volgens hun 8-9 speed, dat betekend echter dat 10 speed met een extra ringetje ook past, en de 11 speed Shimano compatibele mtb cassettes. Die gebruiken allemaal dezelfde naafbody. https://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/x-rdc

Zag ik ook, echter is die minder spectaculair dan die ik aanhaalde. En dus maar weggelaten. Ik betwijfel of iemand hier geïnteresseerd zou zijn in zo’n 3 speed naaf. Ik zie er althans weinig meerwaarde in op dit moment.

(12-Aug-2023, 12:44 PM)melle z schreef: [ -> ]Ik heb een hele collectie obscure naven, mijn nieuwste aanwinst is een wiel met een Sachs Elan 12-versnellingsnaaf uit de jaren '90.

En hoe bevalt deze?
Ik heb een drie versnellingsnaaf op de Flexo trike, naast 9 derailleur versnellingen, en wilde hetzelfde op de bike.
Dat is niet gelukt.

Nu staan beide te wachten op verkoop met nog een heel enkel gebruik, dus ga ik er geen geld of moeite meer insteken. Maar als ik de fiets zou houden zou ik zeker ook naar versnellingen erop willen.
(12-Aug-2023, 03:41 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Zag ik ook, echter is die minder spectaculair dan die ik aanhaalde. En dus maar weggelaten. Ik betwijfel of iemand hier geïnteresseerd zou zijn in zo’n 3 speed naaf. Ik zie er althans weinig meerwaarde in op dit moment.
Wellicht zie je iets over het hoofd, dit is Sturmey Archer's variant van SRAM (oorspronkelijk Sachs) DualDrive, dus drie versnellingen in de naaf in combinatie met 8/9/10 derailleurversnellingen. Erg interessant voor fietsen waar je geen voorderailleur op kwijt kunt of wilt, helemaal gezien SRAM ze niet meer maakt. Ik heb geen ervaring met deze SA naaf, maar ik heb wel drie fietsen met Sachs Spectro/ SRAM DualDrive.

(12-Aug-2023, 03:41 PM)Hardloper schreef: [ -> ]En hoe bevalt deze?
Nog niet geprobeerd, maar ik heb er geen hoge verwachtingen van. Ik heb hem primair gekocht om uit elkaar te halen om te zien hoe het werkt.
Dus dan heb je 3x 8/9/10 versnellingen ??? Ik verwachte dat je het gebruikte zoals de Rohloff naaf. Dus dat je maar 3 versnellingen zou hebben.
(12-Aug-2023, 06:20 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Dus dan heb je 3x 8/9/10 versnellingen ???
Inderdaad.
Dan kan het inderdaad best interessant kunnen zijn.
Ik heb op 2 van de 3 fietsen dual drive en ik vind het erg fijn. Een Rohloff zou misschien nog fijner zijn, maar ja, je kunt niet alles hebben.
(12-Aug-2023, 06:26 PM)melle z schreef: [ -> ]
(12-Aug-2023, 06:20 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Dus dan heb je 3x 8/9/10 versnellingen ???
Inderdaad.
Werkt prima;
Onze jongste heeft met SRAM 3x9 ~25.000 km door de Noordoospolder naar de middelbare school getrapt op een tweedehands Fries raspaardje.

(Geen problemen met de versnellingen, minder dan 10 lekke Schwalbe Marathons.)
De breedte van het aanbod van Sturmey Archer is geweldig. Ik ben zelf een Sachs/ SRAM liefhebber en ik heb geen ervaring met hedendaagse SA producten, maar als de kwaliteit tegenwoordig op peil is (dat is wel eens anders geweest...) is het mooi dat er zoveel keus is. Al is de CS-RK3 een behoorlijk stuk zwaarder dan SRAM DualDrive naven, het bereik en de stappen tussen de naafversnellingen zijn vrijwel hetzelfde en aangezien de laatste niet meer nieuw te krijgen zijn is dit wellicht een mooi alternatief. Voor de X-RDC met trommelrem en freehub zie ik ook wel toepassingen. In de jaren '60/'70 hadden veel merken 'sportfietsen' (stel je er niet teveel bij voor) met een derailleur (freewheel, 5 versnellingen) en trommelremmen, ik ken geen andere fabrikant die daar tegenwoordig nog een variant op maakt. I Heart trommelremmen.
Ik heb ooit de 3x7 gehad, toen 7 speed nog best gangbaar was. Toch wel zwaar, en duidelijk merkbare interne verliezen. Maar wel schakelen bij stilstand, en snel en probleemloos schakelen. SA heeft een jaar of 90 ervaring met 3 speed naafjes dus ik denk dat het wel goed zit.

Het is dat mijn velomobiel een enkelzijdige achterbrug heeft, anders vond ik het wel heel interessant.
(13-Aug-2023, 09:10 AM)Jeroen S schreef: [ -> ]SA heeft een jaar of 90 ervaring met 3 speed naafjes dus ik denk dat het wel goed zit.
Ik vraag me af wat die geschiedenis waard is, ik zou er in ieder geval niet zomaar van uitgaan dat het een garantie voor kwaliteit is (SA heeft overigens ook een hoop ondermaatse onderdelen geproduceerd, vooral in de jaren '80 en '90). De naam SA is tegenwoordig eigendom van SunRace en die zijn goed in het maken van onderdelen van elke gewenste prijs/ kwaliteitverhouding, net als bijvoorbeeld Shimano.
Ik zat zo eens te denken na wat te lezen op het Duitse forum. Zou zo’n 75%-100%-133% nou ook op een Quatrevelo gemonteerd kunnen worden? Dan heb je mogelijkheid tot 43-57-75(76) voor minder geld als de schlumpf.
(19-Aug-2023, 09:37 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Ik zat zo eens te denken na wat te lezen op het Duitse forum. Zou zo’n 75%-100%-133% nou ook op een Quatrevelo gemonteerd kunnen worden? Dan heb je mogelijkheid tot 43-57-75(76) voor minder geld als de schlumpf.

Is dat 76%-100%-133% een naaf?

Een naaf en ook een Schlumpf levert altijd extra weerstand op. Wil je dat?

Er is altijd wel een 'neutraal-stand' en die is levert geen/minder* weerstand op.


*wie het weet mag het uitleggen.
Ja wat ik bedoelde is als goed is een naaf:
https://www.sturmey-archer.com/en/produc...ail/ts-rf3

Maar hoeveel weerstand het geeft tov van niks en van de Mountain schlumpf ??
(20-Aug-2023, 01:14 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]
(19-Aug-2023, 09:37 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Ik zat zo eens te denken na wat te lezen op het Duitse forum. Zou zo’n 75%-100%-133% nou ook op een Quatrevelo gemonteerd kunnen worden? Dan heb je mogelijkheid tot 43-57-75(76) voor minder geld als de schlumpf.

Is dat 76%-100%-133% een naaf?

Een naaf en ook een Schlumpf levert altijd extra weerstand op. Wil je dat?

Er is altijd wel een 'neutraal-stand' en die is levert geen/minder* weerstand op.


*wie het weet mag het uitleggen.

Als de overbrenging 1:1 is heb je geen verlies omdat je niet meerdere tandwielen moet aandrijven om van in naar uit te komen. in en uit zitten dan direct op elkaar aangesloten.
(of met minder stappen ertussen dan wanneer je vertraging/versnelling hebt)
In de andere standjes zou ik uitgaan van een procent of 10 verlies ten opzichte van een rechtstreekse aandrijving. In de Quattrovelo kan ook een Rohloff als tussenas en dan een cassette achter, heb je helemaal veel versnellingen.
Jeroen de vraag is of je dat wel moet willen. Ik in ieders geval niet
(20-Aug-2023, 08:17 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Jeroen de vraag is of je dat wel moet willen. Ik in ieders geval niet

Je neemt toch juist wel een Schlumpf? Als je daarmee terugschakelt, levert dat volgens mij ook extra weerstand op. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd.
(20-Aug-2023, 09:38 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]
(20-Aug-2023, 08:17 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Jeroen de vraag is of je dat wel moet willen. Ik in ieders geval niet

Je neemt toch juist wel een Schlumpf? Als je daarmee terugschakelt, levert dat volgens mij ook extra weerstand op. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd.

Ja ik neem de Schlumpf. Ik zal de ervaringen ter zijne tijd wel eens delen. Maar een cassette in combinatie met de Rohloff zie ik niet zitten. Had er graag eens mee proef gereden, maar er was geen test exemplaar. Volgens Theo zou het ook alleen aan te bevelen zijn met ondersteuning.
Johan, een rijder van MooiTwente, is er heel tevreden over.
(20-Aug-2023, 10:11 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Johan, een rijder van MooiTwente, is er heel tevreden over.

De Schlumpf of de Rohloff? 

Maar als je 14 speed hebt met Rohloff x 11 speed cassette. Dan weet je toch niet meer hoe je het. Edge schakelt??
(20-Aug-2023, 10:15 PM)Hardloper schreef: [ -> ]
(20-Aug-2023, 10:11 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Johan, een rijder van MooiTwente, is er heel tevreden over.

De Schlumpf of de Rohloff? 

Maar als je 14 speed hebt met Rohloff x 11 speed cassette. Dan weet je toch niet meer hoe je het. Edge schakelt??

De Schlumpf  Big Grin