ligfietsers.nl

Volledige versie: Custom wieldoeken?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Ik zit al een tijdje te denken aan mooiere wieldoeken voor mijn Strada, en ik heb ook iemand gevonden die daarvoor een ontwerp wil maken. Wat ik nu nog mis is een manier om zo'n ontwerp op de wieldoeken te krijgen - weet hier iemand toevallig iets van iemand die zoiets kan doen? Alvast bedankt!
Als ik begrijp wat je wil, dan kan je aankloppen bij een zeefdrukker.
(08-Aug-2023, 08:02 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Als ik begrijp wat je wil, dan kan je aankloppen bij een zeefdrukker.

Ik denk dat je het wel goed begrijpt... Smile  Het gaat idd erom om een "tekening" op van die zwarte doeken te krijgen die op veel van de VM-wielen zitten. "Zeefdrukker" is al een goed begin om mee verder te zoeken, dank je wel!
Ik denk dat kleine zaakjes die spandoeken op bestelling printen het ook zouden moeten kunnen.
(09-Aug-2023, 12:05 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik denk dat kleine zaakjes die spandoeken op bestelling printen het ook zouden moeten kunnen.

Verwacht ik ook wel. Helemaal als je zelf handig bent om ze op maat te knippen / maken. Je laat gewoon een spandoek maken waar je meerdere wiel doeken uit kan maken. En naderhand maak je het zelf op maat. Gewoon in overleg een bestand aanleveren in de juiste maten. Zodat je je ontwerp in de juiste grote op het doek komt
Denk dat elke textiel drukker het wel kan eigenlijk.
Ligt er beetje aan hoe je het wil doen. Bedrukken, of erop laten plakken met speciale folie waarna ze het erop persen.
Ik heb nu vlakke reflecterende stickers op mijn wieldoekjes, net niet netjes maar voor dat kleine beetje extra geld voor twee extra stickers vond ik het het uitproberen waard.
Met de carbon doekjes/deksels kan je helemaal los gaan met stickers, ook kan je gelijk iets reflecterends erop gooien.
Hebben die doekjes nog een functie of gaat het alleen om de esthetische waarde?
(09-Aug-2023, 04:51 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Hebben die doekjes nog een functie of gaat het alleen om de esthetische waarde?

Volgens mij had het positieve invloed op de lucht weerstand en hierdoor gaat de VM sneller

(09-Aug-2023, 04:51 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Hebben die doekjes nog een functie of gaat het alleen om de esthetische waarde?

Volgens mij had het positieve invloed op de lucht weerstand en hierdoor gaat de VM sneller . Vergelijk het met een VM met of zonder wiel kasten. Echter voor een Quest zal het geen zoden aan de dijk zetten
De topicstarter rijdt een velomobiel strada. Daar zou het wel iets effect kunnen hebben. Esthetisch oogt het ook wat fraaier.
Bij de Strada kun je een eigen smoel geven aan je fiets, bij de Quest vallen ze niet op.
Citaat:Echter voor een Quest zal het geen zoden aan de dijk zetten

Zeker wel, zelfs bij een Quest levert het voordeel op.

Wim Schermer had vroeger, toen hij nog aan wedstrijden meedeed, zijn Quest extreem geoptimaliseerd en hij had zelfs wieldoekjes aan de buiten- én binnenkant van zijn wielen. WimS deed nooit iets zomaar en zocht dit soort zaken altijd tot op de bodem uit. Het zal dus zeker een voordeel hebben opgeleverd.
Ik reed 20 jaar geleden met een dicht achterwiel op een lowracer. Gemaakt van lexaan. En dat maakte toch uit. Niet extreem veel, maar tijdens een wedstrijd merkte je het.
Met mijn hedendaagse fietsstijl mogen alle wielen gewoon open zijn.
Voor het dagelijkse gebruik voor woon-werkverkeer zie ik niet zo veel voordelen. Een kilometer of 2 is mijn ervaring.
(09-Aug-2023, 08:14 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]
Citaat:Echter voor een Quest zal het geen zoden aan de dijk zetten

Zeker wel, zelfs bij een Quest levert het voordeel op.

Wim Schermer had vroeger, toen hij nog aan wedstrijden meedeed, zijn Quest extreem geoptimaliseerd en hij had zelfs wieldoekjes aan de buiten- én binnenkant van zijn wielen. WimS deed nooit iets zomaar en zocht dit soort zaken altijd tot op de bodem uit. Het zal dus zeker een voordeel hebben opgeleverd.

Het filmpje toonde aan dat het wat twijfel achtige is. Maar die kan er ook langs zitten. Maar voor de Strada zal het duidelijker zijn
Bij een wedstrijd is zelfs een winst van 3 Watt interessant.
(09-Aug-2023, 03:04 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]Met de carbon doekjes/deksels kan je helemaal los gaan met stickers, ook kan je gelijk iets reflecterends erop gooien.

Zeker, maar dat gaat met toch net een stap te ver - ik wil het eigenlijk op de standard zwarte doekjes houden zoals je die ook bij velomobiel.nl kunt kopen. Er zijn in elk geval een paar opties genoemd om over na te denken! Smile
(09-Aug-2023, 09:45 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Bij een wedstrijd is zelfs een winst van 3 Watt interessant.

2 kilometer per uur werkt dan wel bij 40 km per uur snelheid
Het maakt zeker uit met zijwind. Open wielkasten zijn al een stuk minder efficiënt dan dichte, maar een set open wielen in open wielkasten maken helemaal een bende van de luchtstromen langs je velomobiel.

Ik ben een keer een wielkap van mijn DF kwijtgeraakt (aan het begin van mijn rit naar huis), en het was goed merkbaar. Daar hoef je geen race voor te rijden, of >40km/h te gaan. (30km/h plus 4bft tegenwind geeft al het effect van 50+ km/h rijden bij windstilte)
(09-Aug-2023, 11:06 PM)Frutsel schreef: [ -> ](30km/h plus 4bft tegenwind geeft al het effect van 50+ km/h rijden bij windstilte)

Is het verschil echt zo extreem  Huh  Heftig. Ik heb in de DF nooit zonder wielkappen gereden.

De open wielkasten van de DF zijn trouwens wel de reden dat ik voor de Milan heb gekozen, ondanks het nadeel van het niet meer gemakkelijk een wiel kunnen wisselen.

Zoals de Belgen zeggen: Het bolt gewoon iets makkelijker en mooier.
(10-Aug-2023, 07:49 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]
(09-Aug-2023, 11:06 PM)Frutsel schreef: [ -> ](30km/h plus 4bft tegenwind geeft al het effect van 50+ km/h rijden bij windstilte)

Is het verschil echt zo extreem  Huh  Heftig. Ik heb in de DF nooit zonder wielkappen gereden.

De open wielkasten van de DF zijn trouwens wel de reden dat ik voor de Milan heb gekozen, ondanks het nadeel van het niet meer gemakkelijk een wiel kunnen wisselen.

Zoals de Belgen zeggen: Het bolt gewoon iets makkelijker en mooier.

Windkracht 4 = 20 tot 28km/h. Het verschil tussen 'grondsnelheid' en 'luchtsnelheid' kan dus behoorlijk zijn in Nederland, want windkracht 4 is redelijk normaal.

Ik heb overigens dinsdag mijn woon/werkroute in de Tuna gereden, om zo een goede vergelijking met de DF XL te kunnen maken.
Die dichte wielkasten schelen echt een hoop, zeker met de zijwindgevoeligheid.
Je dient te zoeken naar een zeefdrukker met ervaring in textiel druk. Hij heeft dus een digitale sublimatie printer nodig en een grote transfertpers of een textiel kalander. Zeefdrukkers die vlaggen sublimeren of peesdoeken sublimeren kunnen dit voor je drukken. Eerst wordt jou ontwerp in spiegelbeeld geprint op transfertpapier met deye sublimatieinkt. Dit kan Full color met de plotter. Daarna wordt dmv een warmte pers de inkt vergast op de textiel drager. Dit is de techniek die algemeer wordt gebruikt voor het bedrukken van een koerstruitje. Er wordt altijd vertrokken van een wit doek liefst 100% polyester. Witte accenten in je ontwerp zijn dus gewoon onbedrukte delen. Na de druk wordt het uitgesneden en afgestikt en klittenband op gestikt. Ik heb zelf nog nooit een wieldoekje van dicht bij gezien. Ik weet niet hoe dit goed strak wordt vast gehouden op de wielvelg. Vlaggenstof lijkt mij ongeschikt eerder decodoek. Of moet het ook kunnen rekken dan moet er ook elastaan of licra in het polyesterdoek mee verwerkt zijn. Maar weet dat de meeste zeefdrukkers weinig interesse gaan hebben vanwege de kleine oplage . Ik heb mijn sublimatie printer en kalander niet meer anders had ik het wel willen drukken voor jou. Ik heb enkel nog een T-Shirt pers 40 x50cm en A3 sublimatie printer en dat is dus net te klein. Succes er mee.
Bij mij werkt een collega op een inkjet printer die in principe ongeveer een garage deur onder de printkop kan plaatsen, alleen is deze machine verbouwd voor veel kleine voorwerpen tegelijk.
Rechtstreeks van de printer op het uiteindelijke voorwerp.
Deze printer heeft ook witte inkt en kan in principe full color op een gekleurde ondergrond printen.

Als ik ooit nieuwe wieldoekjes ga plaatsen zal ik vragen of ze voor mij willen proberen te printen. Ik weet echter zeker dat ze het niet voor buitenstaanders zullen doen.
@Lettrastudio, welkom op dit forum.

Veel lees- en nog veel meer schijfplezier gewenst. 

Over zeefdrukken lukt dat duidelijk wel. Nu nog over ligfietsen  Cool  Wink
Over de zin van wiel doekjes gesproken. Ik was zappen en zag een fietser met alleen achter een wiel doek en niet van voor. Wat kan de reden zijn? Dit was zo’n sporter hè
(10-Aug-2023, 09:30 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Over de zin van wiel doekjes gesproken. Ik was zappen en zag een fietser met alleen achter een wiel doek en niet van voor. Wat kan de reden zijn? Dit was zo’n sporter hè

Ik neem even aan dat je het over een 2-wieler hebt.

Die wordt met wieldoekjes behoorlijk zijwindgevoelig. Dat wil je liever niet hebben bij het sturende voorwiel.
Pagina's: 1 2