ligfietsers.nl

Volledige versie: Tips treinen door Duitsland
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Forum hoofdgroep "Fietsreizen" komt er waarschijnlijk maar is er nog niet ... dan maar even hier mijn vraag gesteld.

Ik wil over een week met mijn open ligger met de trein door Duitsland heen van west naar oost, bijvoorbeeld van Emmerich am Rhein naar Berlijn of Frankfurt am Oder, om dan zo'n driehonderd kilometer Polen in te fietsen. Ik ken wat mensen in Bydgoszcz en Torun die ik op wil gaan zoeken.

Een gereserveerde plaats in een specifieke intercity op een vastgestelde tijd lijkt me niet fijn vanwege de inflexibiliteit. Langer er over doen als ik daarmee goedkoper uit ben lijkt me prima, als ik maar in een dag van west naar oost kom.

Vroeger hadden ze het Schönes Wochenende ticket of zoiets. Daarmee ben ik wel eens van Berchtesgaden in het uiterste zuidoosten in een dag met allemaal regionale treinen naar Emmerich gereisd. Ik kreeg vervolgens nog s'avonds laat een lift naar Arnhem van iemand die zijn dochter op station Emmerich oppikte, en bereikte met de nachttrein Utrecht waar ik toen woonde.

Tegenwoordig hebben ze het Deutschland-Ticket, dat is volgens bahn.de een abonnement. Is dat als niet-Duitser bruikbaar?

Ik heb hier van meerdere mensen verslagen gezien van fietstochten waarbij ze met hun ligfiets in de trein door Duitsland reisden. Graag jullie tips.
Martin, kaartjes kun je gewoon kopen bij een automaat op het station. Taal kun je aanpassen geloof ik. Als je abbonement koopt, kun je nu maandticket voor 49 euro halen, wel je naam op bonnetje zetten. Je kunt dag fietskaarten kopen voor de deelstaat (4,50) of hele land (? Wie vult me aan). Ik weet niet of deze maandticket voor elke trein geldig is. Vanaf hier Hengelo of Arnhem heb je wel goede verbinding met Berlijn.

Tips-
print voor jezelf wat treinroutes met tijden en perronnrs bij overstappen uit aan mogelijkheden. Treinen hebben daar meer vertragingen dan hier. En daarmee heb je gelijk iets bij de hand als je de conducteur iets wil vragen.

Probeer goed te luisteren op stations naar vertragingen en perronwisselingen. Ook al lukt dat vaak in de drukte niet.

Heb je vaker gefietst in Polen? Op de plekken waar ik ben geweest vond ik niet echt fietsvriendelijk.

Viel Erfolg, und viel Spaß!
Je hoeft niet in Duitsland (Emmerich) op te stappen. In ieder geval op station Arnhem en Venlo (die ken ik, maar ik vermoed nog meer) staan gewoon Duitse kaart automaten en stap je ook meteen in de trein Duitsland in.

Afhankelijk van hoever je gaat bestaat er ook nog een NRW ticket. Net zoiets als schöneswochenende. Maar dan voor iedere dag en allen in NRW.
Als je hem nog niet hebt, de app van bahn.de
Ik vind die erg gebruiksvriendelijk, kun je met een creditcard ook treinkaartjes mee kopen geloof ik.

Als je niet aan apps doet, hun website is ook handig.
(13-Aug-2023, 11:17 AM)Martin van Mourik schreef: [ -> ] 

Een gereserveerde plaats in een specifieke intercity op een vastgestelde tijd lijkt me niet fijn vanwege de inflexibiliteit. Langer er over doen als ik daarmee goedkoper uit ben lijkt me prima, als ik maar in een dag van west naar oost kom.


Ik heb toch goede ervaringen met gereserveerde plaatsen in intercity's via fiets-mee.nl. Even opletten dat je best een tandemplaats reserveert.




Citaat:Tegenwoordig hebben ze het Deutschland-Ticket, dat is volgens bahn.de een abonnement. Is dat als niet-Duitser bruikbaar?
 

Ja, maar niet op intercity en ICE.




Persoonlijk vond ik de ervaring om de ligfiets mee te nemen in de trein in Duitsland en verademing ten opzichte van de ronduit lompe non-service bij NS.
Hier ook een tevreden gebruiker van een gereserveerde plek in de ICE. De gewone fietsplekken kunnen ook prima als je de neuspijp tijdelijk demonteert , een tandemplek lijkt me dan handiger, maar ik kan me niet herinneren dat ik die via bahn.de kon bestellen.

Het lukte me overigens niet om online een plek van München naar Basel te reserveren. Ik heb het vermoeden dat dat lag aan het overschrijden van de landsgrens. Bellen zou in dat geval vast een oplossing geweest zijn.

Zonder reservering lukt het vast ook wel. Zeker met het vriendelijke en behulpzame personeel.

Een andere optie is de FlixBus die ik uiteindelijk van München naar Basel heb genomen. De eerste keer gewoon in het bagageruim en de tweede keer op een hangrek aan de bus.
(13-Aug-2023, 02:28 PM)JanBurp schreef: [ -> ]Je hoeft niet in Duitsland (Emmerich) op te stappen. In ieder geval op station Arnhem en Venlo (die ken ik, maar ik vermoed nog meer) staan gewoon Duitse kaart automaten en stap je ook meteen in de trein Duitsland in.

Je kan inderdaad de (stop)trein van Arnhem naar Dusseldorf nemen van Abellio, die onder ander in Zevenaar, en daarna in Duitsland in Elten en Emmerich stopt. Van Arnhem tot en met Emmerich kan je gewoon met Arriva reizen met een Nederlandse treinkaart. In Elten en Emmerich staan sinds deze winter ook van die rode Arriva-paaltjes om in- en uit te bliepen (maar voorbij Emmerich niet meer). Maar in Arnhem en Zevenaar kan je ook bij de automaat van Abellio een Duitse treinkaart kopen voor alles na Emmerich tot Dusseldorf (en ik vermoed ook verder Duitsland in).