ligfietsers.nl

Volledige versie: Voor welke velomobiel heb jij gekozen en waarom?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
In de wereld der velomobielen volgen de modellen elkaar snel op. Een beginnend of potentiële velonaut ziet door de bomen het bos niet meer. Dus als beginner zou ik graag van jullie horen welke velomobiel jullie hebben, waarom je voor dat specifieke model hebt gekozen en of de verwachtingen zijn waargemaakt.

Ik begrijp heel goed dat een testrit natuurlijk meer zegt dan een opsomming van eigenschappen, maar als je wilt testrijden, kun je onmogelijk alle modellen uit proberen. Je moet toch een eerste schifting maken. Wellicht kunnen we ook een tabel opstellen van modellen met hun eigenschappen, want die kan ik  nergens vinden. De tabel op Velomobile World | We build human powered vehicles for you helpt totaal niet en bovendien staan daar ook niet alle modellen in.

Laat ik maar beginnen. Ik heb een Strada besteld, die op dit moment wordt klaargemaakt. Het is een carbon Strada, nummer 073, die wordt opgeknapt door Peter de Rond. Waarom deze? Ik heb veel ervaring met ligfietsen, maar niet met velomobielen. Ik kies dus voor een tweedehands, omdat ik nog niet weet of het me echt gaat bevallen. Ik kies vooral voor een apparaat dat ook goed in de stad kan, want mijn woon-werkroute gaat veel door de bebouwde kom met een aantal scherpe bochten. Daarom hoef ik ook niet het snelste model, want op dat soort trajecten gaat de snelheid er toch snel uit. En ik heb ook behoefte aan bagageruimte, want ik wil er ook mee gaan kamperen. Tenslotte is het niet zo moeilijk om tweedehands Strada's te vinden.
Ik had een tweede hands Quest, nummer 34, dus 3 x 20 inch. Ruim 40 kg.
Mijn eerste VM en hij was mij meestal snel genoeg, als je nooit auto gereden hebt en nooit snel fietst is 25 km/u niet gek en ik kon de 30 halen.
Veel bagageruimte maar deels slecht bereikbaar door een stang achter de stoel.
Bochtenwerk is niet de Quest sterke kant en ik heb hem dan ook kapot gereden doordat ik een bocht te snel nam en het niet haalde.
Waarom de Quest?
Beschikbaar voor een prijs die ik kon betalen.
Hij is nu weer op de markt of al verkocht, deskundig gerepareerd door ICB in Dronten.

Ik rij nu een carbon Strada, nummer 220. Ongeveer 30 kg.
Iets sneller, iets beter in het bochtenwerk, bagageruimte misschien iets minder maar wel beter bereikbaar.
Ik ben weer tevreden.
Waarom deze? Hij was meteen beschikbaar en voor een mooie prijs.

Maar ik ga geen moderne VM proefrijden tot ik het geld heb om er een te kopen.
Voor de tabel zou ik graag willen weten:
  • Gewicht
  • Draaicirkel
  • Geschikt voor personen van welke lengte en schouderbreedte
  • Benodigd wattage voor 30 km/u en 50 km/u (ja, ik weet dat dat ook afhankelijk is van banden, met of zonder racekap en omstandigheden, maar elke meting is welkom)
  • Bagageruimte
Vul maar aan als je iets mist.
Volgens mij hebben ze bij ICB/Velomobiel alle modellen beschikbaar voor een proefrit.
Rijdt een tijdje in de Strada, en noteer wat je prettig vindt; niet prettig vindt en wat je beter zou willen.
Van daaruit kun je overleggen met ICB/Velomobiel, zij kunnen je adviseren en je kan proefrijden.

Een tijdje rijden in de Strada is minimaal een half jaar. Je hebt rijtijd nodig om aan deze fiets te wennen en te ervaren wat passend is en wat je anders zou willen.
Tussendoor kun je proefrijden; je hoeft niet direct te kiezen. Als je je keuze gemaakt hebt kunnen zij je vertellen wat de levertijd voor nieuw is, en wat ze 2e-hands in de aanbieding hebben.

Niels, nu DF, van der Wal
(01-Sep-2023, 09:26 AM)Atrike schreef: [ -> ]Laat ik maar beginnen. Ik heb een Strada besteld, die op dit moment wordt klaargemaakt. Het is een carbon Strada, nummer 073, die wordt opgeknapt door Peter de Rond. Waarom deze? Ik heb veel ervaring met ligfietsen, maar niet met velomobielen. Ik kies dus voor een tweedehands, omdat ik nog niet weet of het me echt gaat bevallen.

Heel slim. Als je de verleiding voor een nieuwe kan weerstaan.
Iets van 5 jaar geleden heb ik ook voor een tweedehands Strada gekozen. Na die ervaring weet je heel veel meer.
(01-Sep-2023, 10:15 AM)Atrike schreef: [ -> ]Voor de tabel zou ik graag willen weten:
  • Gewicht
  • Draaicirkel
  • Geschikt voor personen van welke lengte en schouderbreedte
  • Benodigd wattage voor 30 km/u en 50 km/u (ja, ik weet dat dat ook afhankelijk is van banden, met of zonder racekap en omstandigheden, maar elke meting is welkom)
  • Bagageruimte
Vul maar aan als je iets mist.

Ik ben het met je eens dat het best een zoektocht is voor een nieuwe/beginnende velonaut om door de bomen het bos te zien. Maar ik vraag me af of zo'n tabel die je voor ogen hebt veel nut heeft. Niet alleen zijn er veel modellen, ook wil er per model nog wel een aantal verschillende uitvoeringen zijn door bijvoorbeeld de materiaalkeuze. Dit heeft al direct een effect op bijvoorbeeld het gewicht. Wattages zijn leuk, maar doorgaans niet vergelijkbaar. Dit heeft o.a. te maken met de locatie van de test, wind etc. En hoe wil je bagageruimte beoordelen? In liters, zoals ik het ken ven de kofferruimte in auto's?

Daarnaast is het verschil tussen de nieuwere modellen volgens mij vrij klein. De snoek was bekend als mogelijk de snelste commerciële vm verkrijgbaar, maar als ik naar de uitslagen van de WM kijk zie ik die niet bovenaan staan. Ik geef grif toe dat als er in de uitslag een DF staat bij bijvoorbeeld Nici, ik wel weet dat die fiets niet de standaard DF is die commerciëel geleverd word.

Ik zie best de lol in om een dergelijke tabel te maken. En ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die hier met interesse naar kijken. Maar of het een handig/eerlijk middel is om een eerste schifting te maken betwijfel ik.

Waar ik als beginnende VM-er wel naar op zoek was waren ervaringen van gebruikers. Ik wil lezen over keuzes die ze gemaakt hebben en waarom. En ook of ze na aanschaf nog steeds tevreden zijn met hun aankoop en of er andere keuzes gemaakt zouden worden in de toekomst. Dat was een zoektocht, maar ik denk dat er over heel veel fietsen ook veel te vinden is.
Ruim een jaar geleden een tweedehands Quest (631) gekocht bij velomobiel.nl met erg laag km aantal voor de leeftijd. Mijn keuze was (en is nog steeds) beperkt door:

- Mijn lengte (1.94)
- Mijn budget (geen nieuwe dus)
- Geschikt voor mijn woonwerk route (ca 16km polder, 6km stad, en nog wat km's dorp en wat heuvels/viaducten) en ook langere tochten met bagage.
- Bij voorkeur een model waar veel ervaring mee is en informatie over te vinden is (zelf onderhouden en eventueel finetunen)
- Het oog wil ook wat, dus, voor mij, liever een 'klassiek' model dan een model met allemaal bulten (wat vind ik een Milan toch lelijk...)
- Bij voorkeur aanschaf bij een van de dealers (service,garantie en factuur).
Ik heb gekozen voor de Quatrevelo
+ Stabiel door de 4 wielen.
+ Dubbele verstelbare 150lux koplampen.
+ Nederlandse Design.
+ Ik kan makkelijk mijn toekomstige vakantie bagage meenemen. Ben heel handig in netjes alles in kieren op te vullen.
+ Ik kwam er makkelijk erin met proefrijden.
+ Eerste kinderziektes eruit.

Ook was ik erg tevreden over de Tuna.
+ Makkelijke toegankelijke ketting.
+ Band zal makkelijker te vervangen zijn.
+ Wat sneller als de QV.
+ Unieker =
- Eventueel meer kinder ziektes.
(01-Sep-2023, 02:42 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Ik heb gekozen voor de Quatrevelo
+ Stabiel door de 4 wielen.
+ Dubbele verstelbare 150lux koplampen.
+ Nederlandse Design.
+ Ik kan makkelijk mijn toekomstige vakantie bagage meenemen. Ben heel handig in netjes alles in kieren op te vullen.
+ Ik kwam er makkelijk erin met proefrijden.
+ Eerste kinderziektes eruit.

Ook was ik erg tevreden over de Tuna.
+ Makkelijke toegankelijke ketting.
+ Band zal makkelijker te vervangen zijn.
+ Wat sneller als de QV.
+ Unieker =
- Eventueel meer kinder ziektes.

Heb je de Tuna niet meer?
(01-Sep-2023, 04:58 PM)Atrike schreef: [ -> ]
(01-Sep-2023, 02:42 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Ik heb gekozen voor de Quatrevelo
+ Stabiel door de 4 wielen.
+ Dubbele verstelbare 150lux koplampen.
+ Nederlandse Design.
+ Ik kan makkelijk mijn toekomstige vakantie bagage meenemen. Ben heel handig in netjes alles in kieren op te vullen.
+ Ik kwam er makkelijk erin met proefrijden.
+ Eerste kinderziektes eruit.

Ook was ik erg tevreden over de Tuna.
+ Makkelijke toegankelijke ketting.
+ Band zal makkelijker te vervangen zijn.
+ Wat sneller als de QV.
+ Unieker =
- Eventueel meer kinder ziektes.

Heb je de Tuna niet meer?
nou dit was de eerste ligfiets die ik uitprobeerde in mijn leven. En daarna de Strada die naar Willeke ging en daarna de QV. Toen nog heel even met een te krappe Snoek. Op dit moment heb ik nog geen ligfiets in bezit gehad.
Ik ben begonnen met een Mango, omdat er toen enkel keus was tussen een Quest en een Mango. 
De Quest was 12.500 gulden en de Mango was 10.000 gulden. Het aankoopbedrag was toen doorslaggevend. Ik vind de Mango eigenlijk te groot voor mij én deze was extreem windgevoelig.
Verkocht vanwege mijn chronische ziekte.

Ik heb jaren later 5 jaar een QuestXS gehad. Superfijne vm, zeer stabiel en snel.
Draaicirkel: acceptabel voor normaal gebruik.
Uiteindelijk paste het gewoon net niet goed genoeg. Ik ben gewoon iets te groot.

Daarna met een tweedehands DF proefgereden.
Dat paste een stuk beter. Aangeschaft en 4 jaar mee gereden.
Draaicirkel: acceptabel voor normaal gebruik.
Uiteindelijk miste ik het gemakkelijk 'bollen' (=doorrollen als je stopt met trappen).

Dus toen heb ik een ongelooflijk mooi gelijnde MilanSL gekocht.
Draaicirkel: acceptabel en vergelijkbaar met de twee hierboven.
Dit is de meest fantastische vm waarmee ik ooit heb gereden. 
Zeer stabiel, snel, en o zo mooi  Tongue
Begonnen met een velomobiel quest.

Ondanks dat ik uitkeek naar een goedgebruikte voor niet alteveel om eens zo'n velomobiel te proberen, kwam er een gloednieuwe (nouja, 14dkm, 8 jaar oud, volledig strak in de lak en schadevrij) voorbij voor een prijsje dat te mooi om waar te zijn was. Verkoper een bericht gestuurd en dat was echt waarvoor ie weg mocht ondanks dat ik aangaf dat ie veels te weinig vroeg.

Het resulteerde erin dat ik niet veel later eigenaar werd van een knalgele velomobiel quest waar ik 4 jaar met uiteindelijk geld toe in heb gereden. Veels te weinig, dat dan weer wel, maar wel met plezier.
(01-Sep-2023, 07:54 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Het resulteerde erin dat ik niet veel later eigenaar werd van een knalgele velomobiel quest waar ik 4 jaar met uiteindelijk geld toe in heb gereden. Veels te weinig, dat dan weer wel, maar wel met plezier.

Ik ken iemand die een Quest had in de ANWB praat palen kleur. En aangezien ik denk dat je bij elkaar in de buurt kan wonen, dacht ik 1+1=3. En dus dat je van hem die kocht
(01-Sep-2023, 08:06 PM)Hardloper schreef: [ -> ]
(01-Sep-2023, 07:54 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Het resulteerde erin dat ik niet veel later eigenaar werd van een knalgele velomobiel quest waar ik 4 jaar met uiteindelijk geld toe in heb gereden. Veels te weinig, dat dan weer wel, maar wel met plezier.

Ik ken iemand die een gele Quest van de ANWB praat palen had en heb iets van was hij de verkoper.

Ik geloof dat ik 'm niet helemaal begrijp.  Een gele quest van de ANWB praatpalen?
Check, bericht aangepast
(01-Sep-2023, 09:18 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Check, bericht aangepast
Mijn velomobiel komt uit een dorpje ca. 15km zuidoostelijk van Zwolle vandaan.
Geel was vroeger een vrij standaardkleur van Velomobiel. Als ik nu een nieuwe quest zou kopen, zou ik twijfelen tussen geel en wit denk ik.
Gebruikt wat er op mn pad komt.
Komt ie

Eerste Velo Flevobike Versatile; de looks en het materiaal van de body sprak mij aan. Daarnaast een snellere levertijd dan een Quest (in 2007)
Hier 10 jaar mee gereden, overgestapt naar een Mango Sport, snellere fiets en dit was een gecrashed exemplaar voor een lage prijs.
Na 3 jaar overgestapt op een Quest, sneller, en deze was 2e hands beschikbaar.
!,5 jaar terug begonnen bij een andere werkgever op Velomobiel-afstand. Toen de tijd genomen voor mijzelf wat ik nodig had voor woon-werk verkeer
- Ruim genoeg voor bagage
- Niet gevoelig voor zijwind (deel traject gaat door polders in Noord-Holland)
- Wegligging ivm slingerbochten bij provinciale wegen
- Stijve aandrijflijn voor vlotte acceleratie
- Voorbanden minimaal 40 mm dik ivm comfort
- Goed te onderhouden
- Mooie looks

Hierbij kwam ik uit op de A9 en de Tuna. Uiteindelijk de A9 geworden.
Hier komt mijn velomobiel "geschiedenis" : 

Omstreeks 2003 gestart met een Alleweder (nog overgekocht van Jan van Velomobileworld.com toen die nog bij Velomobiel.nl werkte). Daar de nodige verbouwingen/verbeteringen aan gedaan (én onderhoud !) en daar een dikke 6 jaar mee gereden. Ik hield daar destijds nog een blog over bij, voor de geïnteresseerden : https://webblogfaw.blogspot.com/

Eind 2009 stond ik (al méér dan 2,5 jaar) op de orderlijst voor een Quest, toen ik vernam dat ze met een nieuw model bezig met open wielkasten. Ik heb nog net op tijd de Quest die ik in bestelling had kunnen veranderen en heb toen Strada nr 3 gekocht. Daar heb ik met nog iets meer plezier iets meer dan 9 jaar mee gereden (https://strada-3.blogspot.com/

In 2018 de Strada ingeruild voor een QV, ook al was ik na een eerste proefrit niet meteen overtuigd (maar ik vond én vind het nog steeds één van de mooiste velomobielen!). Een 2e proefrit met een QV met Rohloff naaf heeft me dan toch over de spreekwoordelijke streep getrokken en sindsdien rij ik met volle tevredenheid met QV #66. 

Alhoewel er niks mis met de QV ben ik nu wel op 'n punt gekomen dat ik iets lichters zou willen (het feit dat ik dit jaar 60+ ben geworden, speelt waarschijnlijk ook wel mee). Er staan een aantal modellen op m'n lijstje waar ik proefritten mee wil maken, maar een echte voorkeur heb ik momenteel nog niet ....

Wordt ongetwijfeld vervolgd  Big Grin
Na jaren "ik wil een keer een velomobiel" te hebben geroepen, ga ik nu serieus kijken om een Strada te kopen (komende vrijdag een proefrit). Ik heb eind 2021 al een proefrit gemaakt bij VM.nl en dat beviel heel goed. Mijn vriendin reed toen in een QuestXS, wat ook goed beviel, maar het verschil in draaicirkel was wel schokkend groot. Best veel bochten die zij met wat steken of door het gras rijden kon nemen, waar ik probleemloos doorheen kwam.

Beide fietsen waren erg comfortabel en we pasten er goed in, al had ik wel blauwe knieën door het botsen tegen de bovenkant van de aerodynamische "shell". Volgens VM (en mijn eigen gevoel) zou een lagere stoelbracket i.c.m. eventueel kortere cranks kunnen helpen. Ik ben 1m92 lang en heb maat 48 schoenen, dat maakt dit een uitdaging. Voor ik de knoop doorhak en de Strada aanschaf, wil ik zeker weten dat ik dit probleem niet tegenkom, anders is de lol er snel af, denk ik. Het hele idee van comfort gaat slecht samen met bont en blauw uitstappen Wink

Ik twijfel nu wel een beetje wat ik met mijn Nazca Fuego ga doen.
(03-Sep-2023, 11:27 AM)Grrrrrene schreef: [ -> ]Beide fietsen waren erg comfortabel en we pasten er goed in, al had ik wel blauwe knieën door het botsen tegen de bovenkant van de aerodynamische "shell". Volgens VM (en mijn eigen gevoel) zou een lagere stoelbracket i.c.m. eventueel kortere cranks kunnen helpen. Ik ben 1m92 lang en heb maat 48 schoenen, dat maakt dit een uitdaging. Voor ik de knoop doorhak en de Strada aanschaf, wil ik zeker weten dat ik dit probleem niet tegenkom, anders is de lol er snel af, denk ik. Het hele idee van comfort gaat slecht samen met bont en blauw uitstappen Wink


Ik ben 1,92 en heb 45/46 schoenmaat. Als eerste Vm een WAW model 4 geprobeerd en nergens last van gehad. Maar toen ik op marktplaats een model 3 tegenkwam en ik ging proefrijden, kwam ik overal tegenaan, knieën, voeten. Zozeer dat ik de fiets niet kocht. (Bij twijfel niet inhalen). Maar een twee weken later hem toch gekocht omdat het verschil in prijs tussen tweedehands en nieuw zo groot was dat ik dacht dat zelf knutselen een oplossing zou zijn. Ik overwoog om in de bovenkant kniegaten te maken en die weer met een bolling af te dichten, zoals de Milan (de bolling dan, niet de gaten.)

Nu na 8 maanden heb ik vooral wat aan de zitting gedaan. Een hele andere dan de fabriekszitting. Mijn zitting is waarschijnlijk lager en liggender. Ik heb geen gaten nodig. Het probleem is helemaal weg.

Dus ik kan volmondig VM ondersteunen als ze zeggen dat als het net niet past, er waarschijnlijk veel te doen is met zittingen en cranks.
Welkom op dit forum Grrrrrrene (hoeveel r'en zijn het eigenlijk  Huh )

Veel lees- en schrijfplezier.

Die Fuego? Daar ga je toch lekker mee fietsen als het heerlijk weer is.

Verkopen kan altijd nog. Toch?
(03-Sep-2023, 11:56 AM)datakneder schreef: [ -> ]
(03-Sep-2023, 11:27 AM)Grrrrrene schreef: [ -> ]


Dus ik kan volmondig VM ondersteunen als ze zeggen dat als het net niet past, er waarschijnlijk veel te doen is met zittingen en cranks.


Ja, daar heb ik ook wel alle vertrouwen in, maar ik heb nog nooit op een fiets met "korte cranks" gereden, geen idee hoe ik dat ga vinden. Bedankt voor je reactie in ieder geval. 


@Wim: bedankt, ik lees hier al een tijdje mee en ben eigenlijk verbaasd dat dit blijkbaar mijn eerste bericht is. Mijn nick is met 5x r, G5r voor intimi Tongue Vraag mee niet waarom, die nickname heb ik al heeeeel lang, 25 jaar inmiddels. 
Nou daar komt die dan!

Ik heb voordat ik een velomobiel kocht al heel wat verschillende soorten fietsen gehad. En ik vond het altijd leuk om te kijken tot hoever ik kan gaan bij een fiets.
Dus ik heb ook veel stuk gemaakt met plezier. Dus toen ik eindelijk voor een velomobiel ging ben ik voor de 3x20 inch quest gegaan omdat glasvezel goedkoper is om te maken. En de aanschaf prijs lag ook in mijn budget. En heb nu met de quest 8.800km gefietst en al heel wat mee gemaakt en gelukkig altijd goed weggekomen.
Ik ben zelfs 2 keer op zijn kant gegaan in een week tijd en had op een plek een heel klein beetje schade. dat meteen gemaakt is bij velomobiel. En toen wou ik toch nog een andere velomobiel eentje die goed voor de stad is en makkelijk met spullen vervoeren. En toen heb ik een Quattrovelo gekocht. En wat rijdt dat toch lekker door de bochten. Dus daar ben ik nog steeds verkocht aan. en toen had ik dus 2 velo's en toen begon mijn oom ook met mij mee te fietsen maar de quest was toch net te groot voor hem en voor mij ook een beetje maar dat merk je pas echt als je een Quest xs gekocht hebt. dus de bekende stoffel quest xs is nu ook in mijn bezit en wat zit dei toch beter gegoten om je heen en hij is van carbon dus ook een stuk lichter en dat mocht ook wel want ikzelf was inmiddels al 10kilo aangekomen door te stoppen met blowen.

Dus nu heb ik een:

Quest 113. km stand 8.800
Quattrovelo 77. km stand 8.400
Quest xs 9. km stand 3.900

nu ben ik nog even aan het twijfelen of ik de quest 113 meteen ga verkopen of mensen in wil laten test rijden.

De quattrovelo krijgt binnenkort een nieuwe kleur.

de quest xs wil ik stoffel nog gaan inkleuren maar stoffel zal altijd blijven.

Maar welke velomobiel je kiest is voor iedereen toch echt anders. en ik vind dat je echt moet kijken waarvoor je het gaat gebruiken.
Want mijn Qv is meer voor de stad en bij hoge wind want stabiel.
En de xs is nu meer voor de lange afstand Groningen - Breda

Maar ik vind voetgaten heel belangrijk en een breedte van minimaal 75cm en de hoogte van de fiets van de grond af.
Dus de bulk is wel heel mooi maar minder breed, geen voetgaten en laag bij de grond. Dus eentje die ik niet snel zou kopen.

En soms zeg ik ook weleens iedere velomobiel heeft zijn eigen nadeel. en als je van elke velomobiel de nadelen naast elkaar legt zie je waar je wel en niet mee
kan leven en dan vallen er al een aantal af waarna je dan naar de positieve kant kan kijken en de juiste velomobiel voor je zelf kan kopen.

En gelukkig is dat bij mij allemaal van Velomobiel.nl zelf

Ps: als ik nog in breda had gewoond had ik waarschijnlijk geen velomobiel gekocht omdat ik velomobiel vooral voor mijn plezier fiets en breda vol met klinkers en drempels ligt. En groningen heeft tegelijkertijd groen voor fietsers dus ik heb nu vaker groen want als het bij de fietser net rood is ga ik bij de auto's staan en andersom.
@veloquest welkom en na stoffelquest begon het te dagen. Jij hebt volgens mij de blauw met witte QV met die Rohloff naaf. En de Questen zijn geel??”
Ik vond deze video en vond hem wel interessant.

(04-Sep-2023, 08:27 AM)Hardloper schreef: [ -> ]@veloquest welkom en na stoffelquest begon het te dagen. Jij hebt volgens mij de blauw met witte QV met die Rohloff naaf. En de Questen zijn geel??”

Ja mijn Qv heeft de rohloff naaf. En was blauw wit. Maar ben bezig met om de kleur te veranderen. Want er zijn te veel blauw witte en de mijne had krassen.
Pagina's: 1 2