ligfietsers.nl

Volledige versie: Rohloffnaaf in combinatie met een velomobiel van velomobiel.nl
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Ik wordt erg geïnspireerd door alle technische kennis die aanwezig is door jullie gebruikers van dit forum.
Ik stel het daarom ook ontzettend op prijs om vele onderwerpen te lezen om vervolgens te gebruiken voor de keuzevorming van een volgende velomobiel of toepassing van nieuwe onderdelen / uitbreidingen op de huidige velomobiel. 

Zo is de toepassing van een rohloffnaaf en een velomobiel erg interessant in mijn beleving, zodat je bereik erg groot is met 1 voorblad.

Ik heb me laten vertellen dat alleen de oude quest met 3x20 inch, geschikt is voor de toepassing met een rohloffnaaf, in tegenstelling tot de nieuwere 26 inch achterwiel variant.

Ik heb ook ergens gelezen dat de quatrevelo wel weer deze optie heeft,  klopt dat?

Ik ben erg benieuwd naar gebruikers van een velomobiel met deze rohloff naaf.
Kunnen jullie je ervaring hiermee delen hieronder.

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.

Leent de nieuwe snoek zich hier ook voor?
Zijn er andere VM's die ook deze mogelijkheid bieden?
Vanwege de weerstand van zo'n naaf vind ik het juist niet interessant voor een vm.

Het voordeel van deze naaf voor een open ligger is vooral: nauwelijks of geen onderhoud hoeven te plegen aan de aandrijving.

In een vm is er bijna geen onderhoud nodig aan de aandrijving. Waarom dan een minder efficiënte variant kiezen is vervolgens mijn vraag?
Het zou veel zwaarder trappen wanneer je geen ondersteuning hebt. Theo vond het geen goed idee voor mijn nieuwe QV zonder e-assistent. Van een nieuwe gebruiker weet ik dat hij het in zijn QV met e-assistent heeft zitten.
Als je nu dacht dat een velomobiel lawaaiig is, dan moet je eens in een velomobiel met Rohloff naaf gaan rijden...

Daarnaast heb je relatief veel verlies door de hele versnellingsbak die zo'n naaf eigenlijk is, in plaats van de 1 op 1 overbrenging van een ketting met 1 tandwiel voor, en 1 tandwiel achter (per versnelling)
Een zware velo met Rohloff is fijn, mijn Versatile rolt als een klontje boter over de wegen. Maar er is een limiet, sneller dan 30 zal je niet echt gaan, of je verdrinkt in je eigen zweet en je knieën exploderen het moment dat je uitstapt :p

Een Waw met Rohloff is compleet waardeloos, de velo word onnodig zwaarder en langzamer,


Een oude 3x20 quest van zon 30+ kilo kan nog best snel gaan mocht de fiets goed onderhouden zijn. Maar met Rohloff is die een soort van gedoemd tot een slakkentempo, en door het formaat van de fiets wordt het er niet echt praktischer op.
In een VM zoals hierboven al beargumenteerd niet zo zinvol. Maar ik ben wel erg blij met de Rohlof / riem combinatie op mijn zit/vakantie fiets. Daar is het beetje verlies geen ramp maar het onderhouds arme een zegen.
De Rohloff kan alleen als tussenas worden ingezet in een Velomobiel, tenzij je een WAW of een oude Milan met dubbele achterbrug hebt. In alle velomobielen met enkelzijdige achterwielophanging zonder tussenas kan het niet.

De heren van Velomobiel.nl hebben heel erg veel ervaring met velomobielen, de dik 20 jaar dat ze er zelf mee rondrijden en de ervaringen van vele honderden klanten. Ze hebben ook heel veel kilometers en wedstrijden achter de rug. Je kunt op hun advies vertrouwen.

Het bereik van een Rohloff met 1 voorblad is echt niet heel erg veel groter dan van een velomobiel met 1 voorblad en een 11-52 cassette achter.

Je verliest energie door de mindere efficientie van de naaf, en je verliest energie door de mindere efficiente aandrijflijn met de extra tussenas.

Reken op zo'n 15 tot 20% energieverlies, in de directe overbrenging misschien 7,5-10%. In alle 13 andere dus meer.
Bij 100 watt toervermogen, dus ongeveer zoveel alsof je met twee Marathon plus in plaats van twee Pro one's voor rond rijdt. Of 3x maraton plus op 4 bars vs 3 x Contact Urban op 6 bar.

Het zou kunnen dat de ontwerpers van Velomobiel.nl, van de Milans en Bulk en Daniel Fenn deze optie ook kennen en niet voor niks hebben afgewezen.
Zelf een tijd een Versatile gehad met Rohloff. Voordeel is het bij stilstand op kunnen schakelen. Bij een relatief zware velomobiel heeft het ook gemak bij optrekken. Je kan de kleine verzetten gebruiken zonder gebruik te maken van verschillende voorbladen. Een versteller voor het hele bereik. Hetzelfde idee zit nu op bijvoorbeeld een A9 met 1x12. Een rohloff is een heel efficiënte naaf. Als de kettinglijn door een rohloff recht blijft wordt een deel (zo niet alles) van een nadeel van een rohloff gecompenseerd.

In oudere quests (3x20 en mango's) is het mogelijk zo'n naaf te monteren. Mocht je dit achteraf willen is het wijs om eerst dit te bevragen bij Intercitybike of Velomobiel.

Met groet

Piet
Ik heb trouwens een bepaalde periode heel erg die naaf overwogen en een oud collega die mountainbike en race fietst raadde het me erg af.
Voor MTB en race is het ook makkelijk: daar wil je gewoon derailleurs. Niemand krijgt daar een versnelling verkocht die veel zwaarder is en veel meer aandrijfverlies geeft.
Ik heb een mountainbikewiel met carbon velg en SRAM DualDrive naaf, je vraagt je af wie zoiets koopt (ik ben dol op DualDrive, maar alleen voor fietsen met ≥20" wielen; hetzelfde geldt voor schijfremmen).
(15-Sep-2023, 09:04 AM)melle z schreef: [ -> ]Ik heb een mountainbikewiel met carbon velg en SRAM DualDrive naaf, je vraagt je af wie zoiets koopt (ik ben dol op DualDrive, maar alleen voor fietsen met ≥20" wielen; hetzelfde geldt voor schijfremmen).

Jij was toch die het in vier bikes hebt hè?

Die 3x8/9/10 dualdrive. Heb je raar drie interne en het 8/9/10 bladen zoals bij derailleur versnelling?
Ik heb een Optima Stinger met 3x9 DualDrive en twee Riese & Müller Birdy vouwfietsen met 3x7 Sachs Spectro die binnenkort opgewaardeerd worden naar 3x9 DualDrive II (ik heb voor beide alle onderdelen NOS en nieuwe velgen van R&M). Er zitten inderdaad drie versnellingen in de naaf, de 8–10 is een een standaard derailleurcassette.
(15-Sep-2023, 09:04 AM)melle z schreef: [ -> ]Ik heb een mountainbikewiel met carbon velg en SRAM DualDrive naaf, je vraagt je af wie zoiets koopt (ik ben dol op DualDrive, maar alleen voor fietsen met ≥20" wielen; hetzelfde geldt voor schijfremmen).

Ik ben ook een groot fan van Dualdrive!
Maar schijnbaar worden ze niet (veel) meer gemaakt? Wat is dan het alternatief voor een eventuele toekomst van misschien ooit een andere fiets, zo'n dure Rohloffnaaf?
Sturmey Archer biedt een alternatief: CS-RK3 Silver.
Geen idee van de kwaliteit. Ik ben van plan om in 1 van mijn fietsen de dualdrive te vervangen door een Rohloff.
Die SA naven zijn in ieder geval een stuk zwaarder dan SRAM DD, het bereik is ongeveer hetzelfde. Ik heb er geen ervaring mee. Er zijn regelmatig new old stock DD naven, clickboxen en shifters te koop op Marktplaats en eBay.