ligfietsers.nl

Volledige versie: Mountaindrive, wat is dat en hoe werkt dit?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Onlangs las ik dat iemand een mountaindrive in zijn VM had, waardoor de mogelijkheid ontstond dat deze 1 mtr vooruit ging bij 1 rotatie van de trapas, bij een 26 inch achterwiel.
Hierdoor kon deze praktisch iedere berg op fietsen.

Kan iemand mij uitleggen wat een mountaindrive trapas inhoud?
Hoe dit werkt, in gebruik?
Hoe eenvoudig dit toe te passen is in een VM?

Wie heeft hier ervaring mee in de VM?
Of het verschil met een speed drive?
Ook hiermee zijn ervaringen welkom.

Hoe eenvoudig/lastig is overschakelen?
Vraag het me over een maand en ik heb er ervaring mee. Het komt in mijn QV. Door de hak van de schoenen schakel je het in/uit. Eenvoudige hè??

Maar door verschil in tandwiel grote verander je de verhoudingen van overbrenging. De Speed Drive is het tegenovergestelde. De een gaat van groot naar klein en de andere van klein naar groot. Je hebt speciaal gereedschap beschikbaar om het inbouwen. Dus tja hoe simpel is het.
Het is een reductie o.b.v. een planetair tandwielstelsel.

Schlumpf mountaindrive

Zelf heb ik 3 voorbladen waar ik nauwelijks tussen schakel. (omg. Eindhoven)
Tot nu toe enkel tijdens een tocht met Grensrijder.com door Limburg en Duitsland.
Totdat het ding kapot gaat en je in de middle of nowhere staat en je met de velomobiel op je schouder 15km naar huis mag lopen. Reparatie is me ook nooit gelukt en nu heb ik een mountaindrive van 500 euro in een doos ergens wat de prullenbak in kan :p
(07-Sep-2023, 12:44 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]Totdat het ding kapot gaat en je in de middle of nowhere staat en je met de velomobiel op je schouder 15km naar huis mag lopen. Reparatie is me ook nooit gelukt en nu heb ik een mountaindrive van 500 euro in een doos ergens wat de prullenbak in kan :p

Maar wat heb je er dan mee gedaan dat hij kapot ging ?
niets specifiek, het begon met een soort van doortrappen tijdens klimmen, alsof je door sneeuw aan het fietsen was en je achterwiel slipt een beetje over de gladde weg, en uiteindelijk kwam ik helemaal niet meer vooruit. En ik heb nooit uit kunnen vinden wat het was, er leek niets gebroken te zijn in de mountaindrive. Ik heb hem ook helemaal schoongemaakt en opnieuw ingevet en de normale stand werkt een soort van met een hoop gekraak en de lichte stand trapt door en doet na een tijdje niks meer.
Ai, dat klinkt niet zo goed.
Ik heb ook ooit gelezen dat het ding best zwaar is.

Gewoon een derailleur versnelling. Weinig onderhoud, weinig weerstand. En lekker licht.
(07-Sep-2023, 10:12 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Gewoon een derailleur versnelling. Weinig onderhoud, weinig weerstand. En lekker licht.
Maar alleen schakelen als je rijdt.
Ik heb op andere fietsen versnellingsnaven en dat is veel prettiger bij onverwacht stoppen.
(07-Sep-2023, 10:22 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]
(07-Sep-2023, 10:12 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Gewoon een derailleur versnelling. Weinig onderhoud, weinig weerstand. En lekker licht.
Maar alleen schakelen als je rijdt.
Ik heb op andere fietsen versnellingsnaven en dat is veel prettiger bij onverwacht stoppen.

Ik lees dit altijd als argument. In 22 jaar is mij dit misschien 3x overkomen. In een vm kom ik trouwens zelfs in de 8e versnelling nog wel weg.

Als ik onverwachts moet stoppen, dan schakel ik dus ook gewoon heel snel terug. Dat gaat gewoon gelijk op.
(07-Sep-2023, 10:27 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Ik lees dit altijd als argument. In 22 jaar is mij dit misschien 3x overkomen. In een vm kom ik trouwens zelfs in de 8e versnelling nog wel weg.


Als ik onverwachts moet stoppen, dan schakel ik dus ook gewoon heel snel terug. Dat gaat gewoon gelijk op.


Dat jij ook in een grote versnelling weg kunt rijden maakt Willeke's argument niet minder relevant (behalve dan voor jou persoonlijk). En het overkomt mij nog regelmatig dat ik in een grotere versnelling dan ik wens, stil sta. Maar gelukkig kom ik ook in een grotere versnelling wel weg.

Het kunnen schakelen bij stilstand is in mijn ogen wel een valide voordeel, maar gezien de frequentie van het probleem lijkt het me stug dat het een hoofdreden zou zijn om voor een versnellingsnaaf te kiezen.
Bij de Mountaindrive is je kettingwiel de grootste en levert een druk op de knop via het planetaire mechanisme een veel lichtere versnelling, bij de Speeddrive is het andersom. Die doet kettingwiel en veel zwaarder.

Bij beide is het een erg grote stap, veel meer dan de 10 tandjes bij een normaal chrankstel. Ik weet niet of ze ook compatibel zijn met 2 voorbladen. Mogelijk mis je dan wat fijn afstemming in de versnellingen, als je nu de middelste en de grootste gebruikt. Het zou me niet verbazen als de stap voor jou gebruik onpraktisch groot is.

Bij alle planetaire versnellingen is er sprake van een groter efficiëntie verlies dan bij een derailleur versnelling. dat gaat om waarschijnlijk om minder dan 5%, maar 10% zou ook kunnen in een erg ongunstig geval. Maar dat heb je alleen op de niet rechtstreekse overbrenging.

Naast de Mountaindrive is er ook nog de Efneo die drie versnellingen biedt.
(07-Sep-2023, 10:12 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Ik heb ook ooit gelezen dat het ding best zwaar is.

Gewoon een derailleur versnelling. Weinig onderhoud, weinig weerstand. En lekker licht.

Je krijgt alleen problemen met de lengte van je ketting als je een (te) groot bereik wil hebben.
Dan houdt de spanner van je derailleur de ketting niet meer strak.
Om het verhaal niet te negatief aan te vliegen ook nog het volgende: ik ken 2 liggers die ook flink lange afstanden fietsen en die zijn heel tevreden over hun mountaindrive. Éen van de twee is ook nog eens verschrikkelijk sterk.
Volgens mij wist ik ook wel met goed duwen weg te rijden in een te hoge versnelling. Maar heel comfortabel was een andere paar mouwen.
(07-Sep-2023, 01:38 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]niets specifiek, het begon met een soort van doortrappen tijdens klimmen, alsof je door sneeuw aan het fietsen was en je achterwiel slipt een beetje over de gladde weg, en uiteindelijk kwam ik helemaal niet meer vooruit. En ik heb nooit uit kunnen vinden wat het was, er leek niets gebroken te zijn in de mountaindrive. Ik heb hem ook helemaal schoongemaakt en opnieuw ingevet en de normale stand werkt een soort van met een hoop gekraak en de lichte stand trapt door en doet na een tijdje niks meer.
Dat klinkt alsof hij kon draaien in de bracket. Volgens mij hoort dat geborgd te worden met een schroefje. Deed hij het in 1:1 (direct verzet) nog wel? Want dan heb je geen reactiekracht en zou dat dus geen probleem zijn, als die borging los is.

Ik ben best blij met mijn MD, in de QV (met 70t kettingblad)
Deze zomer ermee Frankrijk in geweest. Ik ben behoorlijk sterk, maar als de fiets 160 kilo weegt (incl dochtertje en complete kampeeruitrusting!) dan wordt iedere helling ineens een serieuze klim. Dankzij de MD kon ik zelfs 10% nog rijdend (zij het traaaaaaaaag) omhoog.

Ja, het weegt wel wat ja. En de aandrijving voelt heel zompig als je hem inschakelt, maar dat ligt niet aan de MD maar dat is gewoon het veren van de fiets, de spanning in de ketting neemt dan namelijk ook een factor 2,5 toe Wink

Maar als je niet in Zuid-Limburg of op de Utrechtse Heuvelrug woont en niet buiten NL fietst is dat ding imho overbodig. Heb hem zelf in NL pas 1x gebruikt, om onverhard een steile berm op te crossen haha. Maar ik rij in de GT ook alleen op het 65 blad.
Op mijn QV zal het gecombineerd worden met de 75t kettingblad.