ligfietsers.nl

Volledige versie: Kruispunten: welke variant is jouw favoriet?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Het is wat met al die automobilisten.
Als ze zich links van het fietspad bevinden valt het nog wel mee, maar als ze ons fietspad kruisen wordt het heel snel complexer.

Hier vlakbij in aan de Heerbaan in Veldhoven liggen er 4 verschillende kruispunten met elk een heel verschillende inrichting achter elkaar.

Op een zonnige dag in Maart heb ik er even een filmpje van gemaakt.

Welke variant is jouw favoriet?
Nr 2 en 4 zijn super. Nr 4 is, geloof ik, mijn favoriet. Hopelijk komen er in Friesland ook meer van dit soort oplossingen.

Groet,

Marco
Of een fietstunnel. Vandaag heb ik de weg van Witmarsum naar Makkum nog gekruist. 100 km weg zonder middenberm. Levensgevaarlijk.
Ik denk 2 en 4. Die laatste heb ik denk ik ooit vanuit de auto gezien. Zou ik best nog wel een keer willen doen.

Maar ik heb ook eens je andere filmpje bekeken, als ik wat meer afstand weet te overbruggen met de VM. Eksel is nog geen 100km voor mij. Dan zou ik best wel die tocht door de Bomen willen maken. Moet wel te doen zijn denk ik zo. Heb je zin om dan mee te gaan TVWijk? En misschien met nog wat mensen die zin hebben?
Laat maar weten wanneer je in de buurt bent, dan kijk ik of het schikt.
"Fietsen door de bomen" is 23,5 km ten zuiden van mijn woonplaats Bergeijk.
(08-Sep-2023, 10:06 PM)TvWijk schreef: [ -> ]Laat maar weten wanneer je in de buurt bent, dan kijk ik of het schikt.
"Fietsen door de bomen" is 23,5 km ten zuiden van mijn woonplaats Bergeijk.

Mijn VM is er nog niet. Maar het is misschien iets om in het voorjaar te gaan doen of anders volgend najaar met iets kouder weer als nu. Bergeijk is voor mij nog geen 50km.
Doe mij nr 2 maar. Dan hoef je niet te klimmen. Auto's zijn daar veel beter in.
Nummer 2 heeft ook mijn voorkeur maar alle vier zijn acceptabel.

Ik zie helaas te veel rotondes waar de fietsers geen voorrang krijgen.
En stoplichten die vooral fietsers laten wachten.
(09-Sep-2023, 12:40 AM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Dan hoef je niet te klimmen.

In het klimmen zie ik juist een sportieve uitdaging.
Ik klim liever uit een tunneltje dan over een brug.
Die sportieve uitdagingen zijn er voor sportieve ritjes. Niet als voorkeur voor alle fietsers alle keren dat ze een weg moeten kruisen.
(09-Sep-2023, 09:52 AM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik klim liever uit een tunneltje dan over een brug.


Bij mij precies omgekeerd. Naar beneden snelheid maken en die gebruiken om er weer uit te rijden. Lukt niet met een brug. Onbekende tunnels zijn echter een crime, omdat je niet weet hoe ze de overgangen hebben gemaakt. 

Mijn voorkeur is kruising 1. Bij rustig verkeer kan ik hier mijn snelheid houden. De voorkeur is dan wel als kruising op een vaste, veelgebruikte route. Op onbekend terrein zou ik 4 prefereren omdat ik dan zelf nog het meeste overzicht heb.
Tunneltjes geven meestal minder hoogte meters dan bruggen over wegen. Dus zelfs als je moet stoppen op het laagste punt is er minder klimmen.

Als ik naar zo'n route kijk denk ik aan regelmatig gebruik van die route. Dan zou ik zeker de voorkeur geven aan 2 over 4, maar nog steeds beide over een rotonde waar de auto's voorrang krijgen.
Mooi filmpje en alle kruisingen wel zo'n beetje de beste in hun soort. Vanuit lekker doorfietsen geef ik de voorkeur aan de tunnelvorm maar die heeft wel een uitdaging qua veiligheidsgevoel en de bochten zijn erg krap.
#1, rotonde met gescheiden fietspad, is goedkoop en makkelijk in te passen. Je hoeft niet te klimmen. Wel slecht overzichtelijke kruisingen met autoverkeer. Daarmee naar mijn inzicht met afstand de dodelijkste. Helaas ook vaak veel te klein toegepast, zodat je onmogelijke bochtstralen voor de fietsers overhoudt.
#2, tunnelrotonde, conflictvrij. Kan denk ik veel eenvoudiger als fietserskruising binnen de auto-rotonde.
#3, verkeerslichten. Hier uitgevoerd met sensor. Achterlijk concept voor communicatiebeperkte weggebruikers (lees: automobilisten). Niet conflictvrij (altijd de kans op een automobilist die denkt dat 2x de snelheidslimiet door rood hetzelfde is als gewoon door oranje) en altijd enigszins verwarrend voor fietsers onderling. Efficiënt in ruimte maar een ramp in capaciteit.
#4, verhoogde fietsrotonde. Ziet er prachtig uit, spreekt duidelijk uit dat je als gemeente (zie ook de gegolfde middenmarkering, naar het wapen van Eindhoven) de fietser ziet. Praktisch minder dan de tunnel, al valt er iets voor te zeggen dat je de verkeersstromen natuurlijk afremt op de kruising en daarna weer net zo natuurlijk versnelt.
Lastig hoor. Ik had vanochtend nog een automobilist die mij niet "zag". Ik rechtdoor, hij tegemoetkomend en linksafslaand. Ik reed op de rechtopfiets, in een fluorescerend geel fietsjack. Maar de automobilist "zag" mij niet.  Doh

Dat is bij voorrangsrotondes ook altijd de vraag: zien ze me wel? Stopt die auto écht? 

Vandaar mijn voorkeur: 

1. tunneltje (hoewel nadeel dat ze soms te steil zijn, te krap, te donker, enz.) 
2. stoplicht (uiteraard altijd blijven kijken of de auto's wel stoppen)
3. brug
4. voorrangsrotonde
Hangt erg van de hoeveelheid verkeer af, als het drukke wegen zijn dan is een vorm van ongelijkvloerse kruising voor fietsers erg fijn.

Dat gezegd hebbend, afgelopen zomer vond ik de rotondes van de hoofdwegen in noord Frankrijk super fijn. Het fietspad is onderdeel van de weg (geen rood asfalt, wel een doorgetrokken witte streep) en zo'n 200m voor een rotonde staan borden dat fietsers invoegen. Je gaat dus met de auto's mee de rotonde over, geen onduidelijkheid over voorrang of "zien ze me wel" en vooral ook: geen smalle fietspaden verdiept tussen de stoepranden waar je je door nauwe bochten moet wringen om de zijwegen haaks over te steken. En hoofdwegen over platte land dus de rotondes hadden flinke diameter dus je kon er met 40 km/h overheen Cool 

Het is een taktiek die ik met de VM nu ook met regelmaat in Nederland gebruik: voor de rotonde van het fietspad af, op de hoofdrijbaan over de rotonde en dan bij eerstvolgende gelegenheid weer terug naar het fietspad. Geen idee eigenlijk hoe (il)legaal het is, maar ik voel me er veiliger mee en het is zeker vlotter rijden.