ligfietsers.nl

Volledige versie: Fietsknelpunten melden bij gemeente - helpt dat?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6
Wat is jullie ervaring met het melden van fietsknelpunten? Ik denk dan vooral aan haakse bochten, maar ook aan de plaatsing van glasbakken naast het fietspad (naast glasbakken ligt vaak gebroken glas) 

[Afbeelding: vwUIXA7.jpg]

Hoe meld je het meest effectief?

- mailtje naar ambtenaren? 
- mail naar gemeenteraadsleden? 
- ingezonden stuk in de krant? 
- combinatie? 

dank !
Ik gebruik de app BuitenBeter. Werkt prima om iets aan te melden. Of en hoe een wegbeheerder dit oppakt is wat anders.
Als de gemeente een afdeling van de fietsersbond heeft, dan zou ik het daar naartoe sturen.
Niet iedere gemeente heeft een fietsersbond, maar als ze die wel hebben zijn ze een actief in contact met de gemeente voor de belangen van fietsers.

Niels, gemeld, van der Wal
(05-Oct-2023, 11:26 AM)PieterTrapt schreef: [ -> ]Wat is jullie ervaring met het melden van fietsknelpunten? Ik denk dan vooral aan haakse bochten, maar ook aan de plaatsing van glasbakken naast het fietspad (naast glasbakken ligt vaak gebroken glas) 

Hoe meld je het meest effectief?

- mailtje naar ambtenaren? 
- mail naar gemeenteraadsleden? 
- ingezonden stuk in de krant? 
- combinatie? 

dank !

Ik begin altijd op de website van Rijkswaterstaat: wegbeheerderskaart om uit te zoeken wie de wegbeheerder is. Binnen de bebouwde kom van Groningen is dat eigenlijk overbodig.
[Afbeelding: Groningen.png]

Vervolgens kijk ik bij de wegbeheerder hoe je daar een melding kunt doen. Een melding over schade, losliggende tegels etc. kunnen vaak, bij gemeentes, afgehandeld worden via een meldingssite. In dit geval lijkt het me meer iets voor een verkeerskundige, die het wegontwerp doet en zou ik de gemeente bellen en vragen naar een verkeerskundige. Ik doe dit regelmatig en ben verbaasd hoe vaak dit een positieve respons heeft en er een oplossing komt. Heel soms tref je iemand die werkelijk niet wil meewerken.
Prima, ga ik doen.

Hier is ook weer zo'n punt. haakse bochten

Een wonder van haakse bochten, getekend door iemand die -denk ik- weinig van fietsen begrijpt.
En wat dachten we van deze site:
https://www.fixi.nl/#/issue/new+map
Voor mijn gemeente werkt dat goed. Ook voor verstopte putjes.
(05-Oct-2023, 12:28 PM)PieterTrapt schreef: [ -> ]Hier is ook weer zo'n punt. haakse bochten
Ik ken die situatie goed en ik denk dat dit bewust zo ontworpen is. Het is wellicht niet ideaal, maar gezien de omstandigheden denk ik eerlijk gezegd dat dit op die plek binnen de marges van wat er past en wenselijk is wellicht de veiligste oplossing is.
(05-Oct-2023, 12:28 PM)PieterTrapt schreef: [ -> ]Prima, ga ik doen.

Hier is ook weer zo'n punt. haakse bochten

Een wonder van haakse bochten, getekend door iemand die -denk ik- weinig van fietsen begrijpt.

Ik bekijk dit niet vanuit de visie van een velomobiel. Maar voor elke andere fietser lijkt mij dit prima te doen. Persoonlijk zie ik hier geen probleem. Ik verwacht niet dat een gemiddelde gemeentewerker jouw zienswijze zal delen en er werk van zal maken. Zeker gezien dit niet zomaar even aangepast is. Bespaar je de moeite en richt je op iets dat een grotere kans op aanpassing heeft.
Ik ga maar eens contact zoeken met de Fietsersbond. Dank voor alle tips!
In mijn ervaring: Zeker als het wat prijziger aanpassingen vereist kost het heel veel energie, en soms bereik je wat.
Heb een paar jaar geleden een eindverantwoordelijk verkeerskundige tot vervelens toe gestalkt om een gevaarlijke situatie opgelost te krijgen - inmiddels ligt er een drempel, dat helpt behoorlijk.
(05-Oct-2023, 01:09 PM)365cycle schreef: [ -> ]In mijn ervaring: Zeker als het wat prijziger aanpassingen vereist kost het heel veel energie, en soms bereik je wat.
Heb een paar jaar geleden een eindverantwoordelijk verkeerskundige tot vervelens toe gestalkt om een gevaarlijke situatie opgelost te krijgen - inmiddels ligt er een drempel, dat helpt behoorlijk.

Goed van je! Ja, gemeenten doen liever dingen die weinig kosten! Zo zijn er dit soort (mijn inziens overbodige) markeringen op de weg aangebracht. 
Ik had liever dat ze wat haakse bochten eruit gehaald hadden en stoplichten beter afstellen. De weg ken ik zelf wel.  Big Grin  


[Afbeelding: slimme-route.jpg]
(05-Oct-2023, 12:39 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]
(05-Oct-2023, 12:28 PM)PieterTrapt schreef: [ -> ]Prima, ga ik doen.

Hier is ook weer zo'n punt. haakse bochten

Een wonder van haakse bochten, getekend door iemand die -denk ik- weinig van fietsen begrijpt.

Ik bekijk dit niet vanuit de visie van een velomobiel. Maar voor elke andere fietser lijkt mij dit prima te doen. Persoonlijk zie ik hier geen probleem. Ik verwacht niet dat een gemiddelde gemeentewerker jouw zienswijze zal delen en er werk van zal maken. Zeker gezien dit niet zomaar even aangepast is. Bespaar je de moeite en richt je op iets dat een grotere kans op aanpassing heeft.

Haakse bochten. Ja! Alleen in het gegeven voorbeeld zie ik niet direct een probleem. Ik heb open wielkasten op mijn vm en heb niet het idee dat ik ook maar ergens van het asfalt kom. En ik ben het eens met Lopopodium dat dit zeker geen kans van slagen heeft.

Dat met die glasbakken zou je kunnen verhelpen met een opstaande rand tussen de glasbakken en het fietspad. En dan wel een hekje op die opstaande rand tegen vallende mensen op het fietspad. Maar dat heeft dan wel weer consequenties voor ligfietsers met een onderstuur (niet te dicht op de rand van het fietspad rijden. Ik weet dat borden minimaal 60cm van de rijbaan moeten staan. Ik weet niet hoe dat met hekjes is. En het kan zijn dat de vrachtwagenchauffeur bij het lossen binnen no time het hekje opkiepert. Dus misschien een struikje... Het is dus altijd schipperen met de ruimte, de weggebruikers en de regels.

En het helpt als je zelf al een oplossing aandraagt.
De glasbakken verplaatsen of het fietspad verplaatsen, hekjes en opstaande randen zijn hier geen oplossing.

Beter en vaker vegen is een tussen oplossing maar je kan dan nog in scherven rijden.
Die glasbakken zou ik ook verplaatsen. Het lijkt erop dat ze puur voor het gemak van een automobilist zijn neergezet. Geen fietser of voetganger lijkt hier direct bediend te worden. Zo'n glasbak zou meer op z'n plaats zijn op een plein of op een parkeerplaats bij een supermarkt.
(05-Oct-2023, 02:20 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Die glasbakken zou ik ook verplaatsen. Het lijkt erop dat ze puur voor het gemak van een automobilist zijn neergezet. Geen fietser of voetganger lijkt hier direct bediend te worden. Zo'n glasbak zou meer op z'n plaats zijn op een plein of op een parkeerplaats bij een supermarkt.

Ik heb even in Google maps gekeken en idd staan die bakken wel op een heel merkwaardige plek. Daar lijkt het me logisch dat er een plek te vinden moet zijn die ook voor de gebruikers een veel betere keuze zou zijn.
(05-Oct-2023, 03:12 PM)datakneder schreef: [ -> ]Ik heb even in Google maps gekeken en idd staan die bakken wel op een heel merkwaardige plek. 
Dit. En als ze dan hier moeten staan, zet ze dan op z'n minst zo dicht mogelijk bij de rijbaan.
Een autoband heeft een minimale profieldiepte van 1,6mm, en dan is de band nog wel een halve centimeter dik. Een stukje glas komt daar nooit doorheen, en als ie in het profiel schiet én er doorheen komt was je eigenlijk toch al aan nieuwe banden toe.
Er zijn genoeg fietsbanden die aan de randen van het loopvlak sowieso maar 1,6mm dik zijn.

(05-Oct-2023, 01:38 PM)PieterTrapt schreef: [ -> ]Ja, gemeenten doen liever dingen die weinig kosten! 
Volgens mij klopt dat niet. Zeker in deze tijd wordt er vaak onwijs met geld gesmeten, en ze geven sowieso veel uit aan dingen die niet echt de moeite zijn.

Hele bakken steentjes om een fietspad te verharden is daarnaast een mooi voorbeeld van het daadwerkelijke probleem; het verhoogt de rolweerstand, verlaagt de grip bij nat wegdek, als het er net op ligt is het risico op lekken groter (want kleine steentjes zijn juist die dingen die door je banden heen prikken), en het is gewoon niet nodig. Fietsen hebben zelfs bij erg warm weer te weinig druk per cm2 om de diepe sporen achter te laten die een beetje auto op onverhard asfalt trekt (oké, mening die ik heb van één asfaltspecialist, maar goed, het is er wel één). 

Mijn conclusie: Zelfs bij het aanleggen van (brom-)fietspaden wordt er vanuit zware motorvoertuigen gedacht. (Leidinggevende) verkeerskundigen doen aan symptoombestrijding. Ze ontwerpen onvoldoende voor het verkeer dat we zouden moeten (en zeggen te) willen, en teveel voor het verkeer dat we nu hebben.
Jullie beseffen niet half hoe goed de fietsinfrastructuur in NL is, kom eens fietsen in Bath of Dublin en tel je zegeningen. Wink
(05-Oct-2023, 04:13 PM)melle z schreef: [ -> ]Jullie beseffen niet half hoe goed de fietsinfrastructuur in NL is, kom eens fietsen in Bath of Dublin en tel je zegeningen. Wink

Dat het ergens anders (veel) slechter is betekent nog niet dat we hier niets meer hoeven aan te kaarten...
Ik woon in Noordwest Friesland. Ik heb niets te klagen over de fietsinfrastructuur. Ik rijd op een tadpole en ik heb tweemaal een fietsdoorgang meegemaakt die te smal was. Dat was een dijk in beheer van it Fryske Gea. Ik heb een mailtje gestuurd en daar werd keurig binnen twee dagen op geantwoord. Met een onderbouwing waarom dit zo gedaan was. Dan pas ik voorlopig mijn route aan. Mijn suggestie wordt meegenomen bij het vijfjaarlijkse onderhoud. Ik besef ook dat ik één van de weinigen ben die daar last van heeft.

Maar ik vermaak me prima op de Friese fietswegen!!
(05-Oct-2023, 04:26 PM)Tom Fekkes schreef: [ -> ]Ik heb een mailtje gestuurd en daar werd keurig binnen twee dagen op geantwoord. Met een onderbouwing waarom dit zo gedaan was. Dan pas ik voorlopig mijn route aan. Mijn suggestie wordt meegenomen bij het vijfjaarlijkse onderhoud.

Maar niet altijd gaat het zo soepel en vlotjes.
Ik heb via bovengenoemde Fixi bij de gemeente Dordrecht vorig jaar geklaagd over dit hekwerk op het fietspad: https://www.google.com/maps/@51.765829,4...?entry=ttu

Als reactie kreeg ik:

"De ‘slagbomen’ staan er omdat de ervaring uit het verleden helaas is dat er mensen zijn die met o.a. auto’s en quads hier rijden. Los van het feit dat dat veel verstoring voor de natuur oplevert, zijn voertuigen op het fietspad ook erg gevaarlijk voor fietsers. Wij zijn ons ervan bewust dat elk obstakel op een fietspad gevaarlijk kan zijn. De ‘slagbomen’ zijn daarom in opvallend wit – rood markering uitgevoerd. We hopen daarmee te voorkomen dat mensen de ‘slagboom’ onbewust over het hoofd zien. "

Hopen is het sleutelwoord hier.

Na mijn "Ik kom liever auto's tegen dan dit soort dingen. En liever paaltjes, als je toch gaat barricaderen voor auto's. Dit is oprecht het meest gevaarlijke object dat ik in Nederland gezien heb. Ik verzoek namens alle fietsers hier nog eens naar te kijken. Probeer er zelfs anders eens in het donker te fietsen. Zal een leuke ervaring zijn." als tegenwoord is er nog niet veel veranderd in een jaartje. Dit is een klusje dat best snel geklaard kan worden.

Als ik in de buurt zou wonen, zou ik op een avond met een ijzerzaagje beide uitstekende delen gewoon wegzagen. Dat is tweemaal vijf minuten werk...
(05-Oct-2023, 04:52 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]
(05-Oct-2023, 04:26 PM)Tom Fekkes schreef: [ -> ]Ik heb een mailtje gestuurd en daar werd keurig binnen twee dagen op geantwoord. Met een onderbouwing waarom dit zo gedaan was. Dan pas ik voorlopig mijn route aan. Mijn suggestie wordt meegenomen bij het vijfjaarlijkse onderhoud.

Maar niet altijd gaat het zo soepel en vlotjes.
Ik heb via bovengenoemde Fixi bij de gemeente Dordrecht vorig jaar geklaagd over dit hekwerk op het fietspad: https://www.google.com/maps/@51.765829,4...?entry=ttu

Als reactie kreeg ik:

"De ‘slagbomen’ staan er omdat de ervaring uit het verleden helaas is dat er mensen zijn die met o.a. auto’s en quads hier rijden. Los van het feit dat dat veel verstoring voor de natuur oplevert, zijn voertuigen op het fietspad ook erg gevaarlijk voor fietsers. Wij zijn ons ervan bewust dat elk obstakel op een fietspad gevaarlijk kan zijn. De ‘slagbomen’ zijn daarom in opvallend wit – rood markering uitgevoerd. We hopen daarmee te voorkomen dat mensen de ‘slagboom’ onbewust over het hoofd zien. "

Hopen is het sleutelwoord hier.

Na mijn "Ik kom liever auto's tegen dan dit soort dingen. En liever paaltjes, als je toch gaat barricaderen voor auto's. Dit is oprecht het meest gevaarlijke object dat ik in Nederland gezien heb. Ik verzoek namens alle fietsers hier nog eens naar te kijken. Probeer er zelfs anders eens in het donker te fietsen. Zal een leuke ervaring zijn." als tegenwoord is er nog niet veel veranderd in een jaartje. Dit is een klusje dat best snel geklaard kan worden.

Als ik in de buurt zou wonen, zou ik op een avond met een ijzerzaagje beide uitstekende delen gewoon wegzagen. Dat is tweemaal vijf minuten werk...

Ja, dat is wel een bijzonder vreemde oplossing en levensgevaarlijk.
(05-Oct-2023, 04:26 PM)Tom Fekkes schreef: [ -> ]Ik woon in Noordwest Friesland. Ik heb niets te klagen over de fietsinfrastructuur. Ik rijd op een tadpole en ik heb tweemaal een fietsdoorgang meegemaakt die te smal was. Dat was een dijk in beheer van it Fryske Gea. Ik heb een mailtje gestuurd en daar werd keurig binnen twee dagen op geantwoord. Met een onderbouwing waarom dit zo gedaan was. Dan pas ik voorlopig mijn route aan. Mijn suggestie wordt meegenomen bij het vijfjaarlijkse onderhoud. Ik besef ook dat ik één van de weinigen ben die daar last van heeft.

Maar ik vermaak me prima op de Friese fietswegen!!

Wat dacht je hiervan: Klik, hier: Klik en hier: klik

Groet,

Marco
(05-Oct-2023, 03:49 PM)365cycle schreef: [ -> ]Fietsen hebben zelfs bij erg warm weer te weinig druk per cm2 om de diepe sporen achter te laten die een beetje auto op onverhard asfalt trekt (oké, mening die ik heb van één asfaltspecialist, maar goed, het is er wel één).

Ligt er een beetje aan. Volgens mij rijdt Wim met zeker 7 bar in zijn banden, de meeste auto's hebben eerder iets van 2 bar.
Ben ik met je eens Marco. De passages van de N31 zijn dramatisch. Daar pas ik mijn route aan. Noodgedwongen. Helemaal mee eens. Fietsen is daar een ramp. Maar die ontwerpen zijn zo oud. Tegenwoordig zou dat anders gaan, maar daar hebben we niets aan.

Maar over het algemeen ben ik tevreden.
(05-Oct-2023, 05:07 PM)Bacchus schreef: [ -> ]Ligt er een beetje aan. Volgens mij rijdt Wim met zeker 7 bar in zijn banden, de meeste auto's hebben eerder iets van 2 bar.
Ik rijd ook met 6 bar voor en 5 achter. Dat zegt niet zozeer iets over hoe flexibel de band daardoor is en/of het formaat van het contactoppervlak. Je kan dan beter kijken naar de vorm van de band. Daarnaast bepaald het totale volume lucht in de band samen met het gewicht dat erop drukt in hoeverre die band nog samengedrukt zal worden.
(05-Oct-2023, 04:52 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Maar niet altijd gaat het zo soepel en vlotjes.

Ik heb via bovengenoemde Fixi bij de gemeente Dordrecht vorig jaar geklaagd over dit hekwerk op het fietspad: https://www.google.com/maps/@51.765829,4...?entry=ttu


Levensgevaarlijk. Ik ga morgen even bellen met de gemeente Dordrecht.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6