ligfietsers.nl

Volledige versie: Rondje Bergisches Land
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Ik heb een tweedaagse herfstfietsreis gemaakt van Doorn (Utrechtse Heuvelrug) naar Geleen (Zuid-Limburg), via het Bergisches Land. Ik had eigenlijk een of twee dagen eerder willen vertrekken, dan had ik tijd gehad voor nog een lus via Gent en Zeeland op de terugweg naar Doorn, maar donderdag 19 oktober en vrijdag 20 oktober waren zo regenachtig dat ik geen zin had. Het weer dat ik zaterdag 21 oktober en zondag 22 oktober had was herfstig genoeg.

zaterdag 21 oktober  Doorn - Nijmegen - Xanten - Duisburg - Mülheim an der Ruhr - Wülfrath - Solingen - Glüder, 197 km
zondag 22 oktober  Glüder - Düsseldorf - Mönchengladbach - Wassenberg - Heinsberg - Geleen, 129 km

Op zaterdag om half zes opgestaan, proviand verzameld, remmen bijgesteld, fietstassen ingepakt, fiets bepakt, en uiteindelijk om kwart voor acht in de ochtendschemering vertrokken. Ondanks merkbare tegenwind en een omleiding waardoor ik niet over de dijk langs de Waal kan bereik ik in twee uur Nijmegen-Noord. Terwijl ik Duitsland in rij begint het te regenen, twee uur lang fiets ik door miezerregen en een twee korte buien. Mijn regenjas heb ik al aan, mijn regenbroek laat ik in de tas. De fietspaden waar ik over rij liggen vol met bladeren en takjes, en af en toe ligt er onder een boom een laag appels, peren of kastanjes, met een smal fietsspoor er doorheen van voorgangers.

Tegen de tijd dat ik bij Baerl de rijn oversteek is de hemel redelijk opengetrokken. Via de dijk rij ik naar het havengebied bij Duisburg aan de monding van de Ruhr in de Rhein. Bij de Karl-Lehr-Brücke over de Ruhr is de boel versperd wegens werkzaamheden, ik kan Duisburg Altstadt zo niet bereiken. Ik rij verder naar Mülheim an der Ruhr, bereik de binnenstad via Radschnellweg Rheinische Bahn, een tot fietsweg en wandelpromenade omgebouwde voormalige spoorweg, maak een rondje door het centrum, en steek dan weer de Ruhr over. De Ruhrauenweg langs de westelijke oever van de Ruhr geeft een mooi uitzicht op de Mintarder Ruhrtalbrücke. Via de Panoramaradweg Niederbergbahn, nog een tot fietsroute omgebouwde spoorlijn, bereik ik met een geleidelijke klim Heiligenhaus.

In het Bergisches Land zijn de hellingen stijler dan ik gewend ben. Ik ben te lam geweest om mijn halfgare derailleur eindelijk eens te vervangen, en ben nu bang dat deze weer tussen de spaken van het achterwiel komt als ik naar mijn kleine voorblad schakel. Een paar keer ga ik op het grote voorblad met een te hoog verzet tegen stijle hellingen op, en mijn knieen beginnen behoorlijk pijn te doen. Daarna doe ik stijle stukken omhoog lopend, de laatste uren is mijn fietstocht een afwisseling van Fahrrad schieben en ijzingwekkende afdalingen. In Vohwinkel sta ik in de schemering even met verbazing naar de Schwebebahn te kijken. In het donker werk ik me door het centrum van Solingen heen, dan nog 150 meter afdalen en ik bereik om half acht Waldcamping Glüder aan de oever van de Wupper. Bij het licht van een lantaarn zet ik mijn tent op en verplaats deze daarna naar een donkere plek. Als ik in mijn tentje zit te koken blijkt de enige andere tentkampeerder een muziekinstallatie te hebben, en een andere muzieksmaak dan de mijne. Hij maakt het gelukkig niet al te laat.


[Afbeelding: IMG-20231021-133254-800x600.jpg]
Beeckerwerther Brücke over de Rhein

[Afbeelding: IMG-20231021-134514-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20231021-140322-800x600.jpg]
Havengebied Duisburg

[Afbeelding: IMG-20231021-145825-800x600.jpg]
Radschnellweg Rheinische Bahn

[Afbeelding: IMG-20231021-150605-800x600.jpg]
Mülheim an der Ruhr

[Afbeelding: IMG-20231021-155258-800x600.jpg]
Mintarder Ruhrtalbrücke

[Afbeelding: IMG-20231021-182123-800x600.jpg]
Schwebebahn in Vohwinkel

[Afbeelding: IMG-20231021-195940-800x600.jpg]


Op zondag 22 oktober sta ik tegen het einde van de nacht om kwart voor zeven op. Mijn tent is mooi droog, maar vlak voordat ik klaar ben om hem af te breken komt er een buitje over. Mijn telefoon wilde de vorige avond niet bijladen vanuit mijn laptop. Tijdens wc-bezoek laad ik hem 10% bij en met een 60% volle accu red ik het wel voor vandaag. Om kwart voor negen ben ik klaar voor vertrek. Het is een grijze morgen met miezerregen, pas in de loop van de middag trekt de hemel enigszins open.

Ik rij een mooie fietsroute met stukjes goed begaanbare onverharde weg langs de meanderende Wupper, door dorpjes vol zwartwitte vakwerkhuizen met knalgroene luiken. Dan een paar snelwegen en spoorlijnen over, en in noordwestelijke richting langs de meanders van de rijn naar Düsseldorf.

In het centrum van Düsseldorf vind ik vooral de boulevard langs de rijn mooi. Langs het parlementsgebouw van Nordrhein-Westfalen verlaat ik het centrum in zuidelijke richting, en steek de rijn over via de Josef-Kardinal-Frings-Brücke. In Mönchengladbach duw ik mijn fiets over de Hindenburgstrasse omhoog naar de Alter Markt. Tussen Wegberg en Wassenberg rij ik over een weg die het merkwaardige ellipsvormige spoor dat daar ligt doorsnijdt, vanaf die weg gezien is het daar een doorsnee industriegebied.

In Wassenberg en Heinsberg bekijk ik de burchten, ik zwoeg tegen de wind in tussen de velden vol windmolens rond Braunsrath, vervolgens rij ik tegen vijf uur ten zuiden van Süsterseel mijn eigen land weer binnen. Op de holle weg van Jabeek naar Doenrade mag ik nog een keer mijn fiets omhoog duwen. Via een stijle afdaling door Sweikhuizen bereik ik Geleen en arriveer om kwart voor zes, op tijd voor het eten.

[Afbeelding: IMG-20231022-090818-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20231022-091616-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20231022-113515-800x600.jpg]
Op de Rheinwerft in Düsseldorf met uitzicht op de Rheinturm

[Afbeelding: IMG-20231022-114350-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20231022-142327-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20231022-155647-800x600.jpg]
Heinsberg

[Afbeelding: IMG-20231022-165343-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20231022-170653-800x600.jpg]
Holle weg
Mooi verhaal.

Ik vraag me af wat je bij je achterderailleur hebt. Is dat een zelfgemaakte kettingkast? En werkt dat een beetje?
Weer een aanstekelijk verslag. Mooi!!
Ik heb een soort kettingkast om mijn achterderailleur heen gemaakt. Het is materiaal is afkomstig van een polypropyleen klapper van de Hema. Ik heb eerst proefversies van etalagekarton gemaakt.

Volgens mij werkt het wel, als ik met regenachtig weer rij dan zit die kettingkast al snel van boven en onder vol met troep die anders voor een deel in mijn ketting terecht gekomen was. Het duurt langer voordat mijn ketting aan een schoonmaakbeurt toe is dan voordat ik die kettingkast had.

Ik ben nog niet tevreden, want als ik een paar keer door een echte regenbui fiets dan begint mijn ketting toch nog vrij snel weer te piepen. Volgens mij wordt de wax er dan rond het voorblad langzaam af gespoeld. Ik wil ook een kettingkast rond het voorblad maken, zodat de ketting in zijn geheel afgeschermd is, dat lijkt me het beste.

De kettingkast bij de achterderailleur zoals die nu is zit me te veel in de weg als ik de troep die zich rond de remblokken verzamelt wil wegborstelen, of als ik de remblokken wil bijstellen, of als ik de ketting eraf haal of weer erop zet. En het is aan de achterkant nog open. Ik ga proberen een opvolger te maken waarbij dit allemaal beter is.
Leuk fietsen daar, Dan heb je de Niederbergbahn van de  gehad van de  Panoramaradweg denk ik.
Die staat ook nog op mijn lijstje keer te doen.
Het stuk Panoramaradweg Niederbergbahn van Kettwig naar Heiligenhaus dat ik gereden heb zit zo te zien in het overzichtskaartje van dasbergische.de waar je naar linkt.

Mülheim staat niet op dat kaartje, klaarblijkelijk niet belangrijk genoeg. Die Radschnellweg Rheinische Bahn loopt door langs het spoor naar Essen, en staat volgens mij niet op het kaartje.

Het is op die oude spoorlijnen wel lekker rustig rijden, maar als je alleen maar dat soort fietspaden rijdt dan mis je voor mijn gevoel ook veel, en rij je nogal om, het gaat vaak in een wijde boog om de stadscentra heen.

Van VohWinkel naar Glüder had ik achteraf gezien een hoop hoogtemeters kunnen vermijden door de uitgezette fietsroutes langs de Wupper te volgen, om Solingen heen. Mischien was dat uiteindelijk toch sneller geweest. Zo had ik het ook gepland, maar het werd toen al donker, en ik dacht ik pak gewoon de doorgaande wegen door Solingen heen. Van het landschap had ik toch niet veel meegekregen in het donker.
(24-Oct-2023, 12:31 AM)Martin van Mourik schreef: [ -> ]Ik heb een soort kettingkast om mijn achterderailleur heen gemaakt. Het is materiaal is afkomstig van een polypropyleen klapper van de Hema. Ik heb eerst proefversies van etalagekarton gemaakt.

Je hebt me geïnspireerd om zelf ook een kettingkast te fröbelen voor mijn WAW. Het is zeker nog niet perfect, maar het helpt al behoorlijk.
Leuk dat je meldt dat ik deze inspiratie heb kunnen bieden.
Het weer van de afgelopen tijd biedt ook veel inpiratie om hier aan te werken, ik ben zelf ook weer bezig om te proberen een betere opvolger te maken, al doende leert men.

Ik dacht dat de WAW een goed afgeschermde aandrijving had bij het achterwiel, maar dat geldt dan waarschijnlijk voor de versie van Katanga, en niet voor de originele Belgische.
(16-Nov-2023, 01:34 AM)Martin van Mourik schreef: [ -> ]Ik dacht dat de WAW een goed afgeschermde aandrijving had bij het achterwiel, maar dat geldt dan waarschijnlijk voor de versie van Katanga, en niet voor de originele Belgische.


Ik weet dat die van Katanga dat als optie heeft. Dus zelfs de Katanga's hoeven er niet een te hebben.