ligfietsers.nl

Volledige versie: Is de Mango nog steeds de moeite waard anno 2023?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4
Ik suis het konijnenhol in....... een tweedehands VM wordt steeds meer een optie :-) 

Het aardige van een Mango lijkt mij de wendbaarheid en het gemak met parkeren: lekker kort en klein. 

Is aanschaf van een gebruikte Mango nog verstandig, of is het model al te veel verouderd ?  
Ik heb zelf jarenlang met eentje gereden. De enige soort "vreemde" schade die ik opliep was breuken in de lasnaden van het frame, maar dat valt in principe onder garantie. Ik ben zelf een behoorlijk sterke rijder en ik maak veel kilometers (mijn ex Mango had 154000 km toen ik 'm weg deed), dus ik trap wel iets rapper zoiets stuk. De eerste breuk was op ruim 60000 km. Voor de rest een praktische en onderhoudsvriendelijke VM in mijn ervaring. Niet de snelste (maar ook niet traag), maar de compactheid en wendbaarheid zijn inderdaad regelmatig praktisch. Voor het model moet je het mijns inziens niet laten, enkel kijken of het past bij wat je wenst van een VM. Qua laadvolume denk ik vergelijkbaar met de meeste moderne driewielers, het model met deuken achteraan heeft iets minder plaats (dat model had ik vroeger), maar ook genoeg voor woon-werk verkeer met laptop.
Ik vind de Mango (oud model met de smalle achterkant) wel een erg hoge 'motorkap' hebben. Dat zorgt voor een behoorlijke blinde vlek voor je, wat in de stad met krappe paden wat gewenning vergt. (Ik vergelijk het dan met mijn DF XL)

Qua wendbaarheid wint 'ie het in ieder geval van mijn DF XL.

En of het (nog) handig/verstandig is of niet ligt er helemaal aan wat je er mee van plan bent (Dat geldt voor alle velomobielen, niet alleen voor de Mango)
Als je een Mango voor een leuk prijsje kan krijgen dan zeker doen! Het is een hele praktische fiets en alles wat verouderd is kan vervangen of geupgrade worden. En dat het niet de snelste fiets is betekend niet dat hij langzaam is!
Ik rij zelf een Mango103 en het bevalt mij prima. De afgelopen jaren heb ik wel een paar dingen aangepast, zoals: een Intercitybike dakje, deze heb ik voorzien van knipperlichten en geüpgraded naar > 12 volt . Wilde nl auto led lampjes gebruiken , en ook een betere claxon.
Ervaring leert dat men je (volgens automobilisten) niet goed ziet, dus een extra lamp op het dakje. Verder genoeg ruimte voor wat extra spullen.
Ik heb in een oude Quest gereden, was er blij mee.
Ik denk dat de meeste Mangos die nu op de markt zijn technisch er niet voor onderdoen.

Het voordeel van de Mango is de grotere wendbaarheid.

Kijk even of je genoeg bagage ruimte hebt, ik had in de Quest genoeg maar er was best veel waar ik niet goed bij kon. En volgens mensen die de Quest bekeken hadden zat bij hun eerdere Mango de steun voor de stoel hetzelfde, een horizontale pijp op de helft van de hoogte van de fiets.
Het model is verouderd en oogt inmiddels oubollig. Dat doet echter niet af aan de bruikbaarheid ervan. Iets wat 20 jaar terug prima werkte, werkt nu nog steeds.
Mijn vorige (en eerste) vm was een Mango+
Prima forensen vm die goed wendbaar is.
Voldoende plek voor grote krachtige laptop, kantoorkleding, nette schoenen en douche gerei.
Hoi Pieter,

Volgens mij woon jij ook ergens in het Noorden vh land, als ik me kan herinneren.
Ik heb een Mango en je mag best eens een keertje erin fietsen. Kan je zien of het wat voor je is.

Groeten Henk
(08-Nov-2023, 05:17 PM)de Boer schreef: [ -> ]Hoi Pieter,

Volgens mij woon jij ook ergens in het Noorden vh land, als ik me kan herinneren.
Ik heb een Mango en je mag best eens een keertje erin fietsen. Kan je zien of het wat voor je is.

Groeten Henk

Klopt, regio Groningen (Eelde-Paterswolde). Klinkt goed! Mag ik jou daarover binnenkort eens een Persoonlijk Berichtje sturen?
Uiteraard mag dat.!

Groeten Henk
Ik had één van de eerste Mango's en deze was ontzettend zijwindgevoelig.

Bij harde wind en een rij bomen in de berm vloog ik echt van rechts naar links over de weg.
(08-Nov-2023, 08:19 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Ik had één van de eerste Mango's en deze was ontzettend zijwindgevoelig.

Bij harde wind en een rij bomen in de berm vloog ik echt van rechts naar links over de weg.
Zal deels de open voorwielen zijn, maar uitlijning kan ook een ding zijn.
Uitlijning was niet het probleem. Mango's zijn verhoudingsgewijs flink zijwindgevoelig.

Heeft heel veel met de open wielkasten te maken.

Toen ik van de XS in een DF stapte schrok ik echt en had ik een beetje spijt van mijn overstap.

De XS is naar mijn ervaring het minst zijwindgevoelig. Nog minder dan een MilanSL.
Dan moet de Strada toch ook zijwindgevoelig zijn? Overigens heeft zijwindgevoeligheid ook invloed op de snelheid. Je gaat langzamer rijden om de fiets onder controle te houden.



Groet,

 Marco
(09-Nov-2023, 07:21 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Uitlijning was niet het probleem. Mango's zijn verhoudingsgewijs flink zijwindgevoelig.

Heeft heel veel met de open wielkasten te maken.
De Mango heeft ook niet de vouw in de neus, dus dat kan ik me op zich wel voorstellen. 
Als het echter in de buurt zit bij een klassieke DF, dan is het niet per definitie gevaarlijk ofzo. Vooral irritant.

(09-Nov-2023, 07:21 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Toen ik van de XS in een DF stapte schrok ik echt en had ik een beetje spijt van mijn overstap.

De XS is naar mijn ervaring het minst zijwindgevoelig. Nog minder dan een MilanSL.
Dit verbaast me ergens wel. Ik heb in ieder geval niet het gevoel dat de gewone Quest het beter doet dan de Milan GT; de SL is in ieder geval iets gevoeliger dan de GT.
Dat zou betekenen dat een XS in tegenstelling tot een gewone Quest een baken van stabiliteit is. Gezien ik weleens een XS met stormstrips gezien heb vraag ik me dan af; heb je de XS en de SL ook weleens kort na elkaar gereden?
Ik stel me voor dat de Mango wendbaarder is. Zo'n lekker kort fietsje is het. Lijkt me handig. Plus: ze worden wel eens tweedehands aangeboden.

Ik ben 1m85 lang, 68 kilo. Dat past toch wel?

Dank iedereen voor de ervaringen.
(09-Nov-2023, 10:16 AM)PieterTrapt schreef: [ -> ]Ik stel me voor dat de Mango wendbaarder is. Zo'n lekker kort fietsje is het. Lijkt me handig. Plus: ze worden wel eens tweedehands aangeboden.

Ik ben 1m85 lang, 68 kilo. Dat past toch wel?

Dank iedereen voor de ervaringen.
Zeker. Met die lengte en een enigszins gemiddelde bouw pas je comfortabel in een Mango, Strada, Quest, QuattroVelo, DF XL, Tuna, Milan GT, Bülk, Alpha 7, Alpha M9, WAW en nog een paar minder bekende modellen.
Ik ben van een Quest naar een Strada overgestapt, dus naar open wielkasten, en merk meestal weinig van zijwind gevoeligheid.
Als je nog geen VM ervaring hebt zal het je nog minder opvallen, je leert rijden met de VM die je hebt.
Ik heb totaal geen last van zijwindgevoeligheid met de Mango..Hij gaat dan juist lekker.!
Ik fiets altijd zo hard mogelijk, dan heb je er geen last van denk ik..
(09-Nov-2023, 11:17 AM)de Boer schreef: [ -> ]Ik fiets altijd zo hard mogelijk, dan heb je er geen last van denk ik..
Big Grin Met de DF XL en de Bülk is het verschil wel fors hoor. 
Met windkracht 6 @ 50 km/h houd ik het stuur met beide handen vast in de DF XL. 
In de Bülk durf ik dan nog wel met twee handen een broodje te pakken, bijvoorbeeld.

Echter beide zijn prima rijdbaar.
Voor de mango bestaat er toch ook nog zo'n replacement topkap die een wat meer "aerodynamisch" vorm heeft?

[Afbeelding: 20190601_2151586282869213280054827.jpg]
Ik weet niet hoe realistisch het is om zo'n kap te pakken te krijgen. Geen idee of die nog gemaakt worden. Wonderen zou ik er niet van verwachten. Als je snelheids georienteerd bent, dan zou ik voor een ander model gaan. Rijd je vooral erg graag op het fietspad en voornamelijk in de Stad dan kun je het potentieel van een snelle velomobiel niet benutten en ben je met een Mango prima bediend.

Ik vermoed dat mijn eigenbouwsel ook ongeveer zo snel is als een Mango, en dat ervaar ik wel als het voornaamste nadeel ervan.

185 past volgens mij wel in de Mango, de ontwerper ervan zit een paar cm onder de 2 meter.

In het noorden kun je ook eens gaan kijken bij https://ligfiets.net/dealers/149

Harry kan je heel erg veel over Mango's vertellen, hij heeft er jaren mee rond gereden en ze gemaakt.
Big Grin Met de DF XL en de Bülk is het verschil wel fors hoor. 
Met windkracht 6 @ 50 km/h houd ik het stuur met beide handen vast in de DF XL. 
In de Bülk durf ik dan nog wel met twee handen een broodje te pakken, bijvoorbeeld.

Echter beide zijn prima rijdbaar.

Dat is ook wel logisch natuurlijk.
De DF is smal en hoog vergeleken bij de lage, brede Bülk.

Daarbij betekent dan waarschijnlijk dat je met wind tegen met de Bülk sneller gaat dan de DF
Ik ben geen velomobilist, dus ik vloek waarschijnlijk in de kerk. Maar in welke velomobiel heb je het beste omgevingsuitzicht? Ik als open ligger vind dat erg belangrijk.
En ik weet dat ik qua snelheid het zeker afleg tegen elke VM.
Als mensen vragen wat het voordeel is van zo'n tadpole fiets begin ik altijd met het uitzicht. De beleving is belangrijk. Daarnaast wijs ik ze op het snelheidsvoordeel van de VM.
Ik denk dat dat weinig uitmaakt met het uitzicht vanaf je tadpole. Als ik 3 meter voor mijn vm iets neerleg, zie ik het niet vanuit mijn houding, maar jij ook niet..Voor de rest is het uitzicht hetzelfde in mijn optiek, behalve als je met een racekap rijdt, dan zie je iets minder van de omgeving, maar dat hoeft dan ook niet, want met racekap is de bedoeling dat je hard gaat en dan vooral rechtdoor! ;-)

Groeten Henk
Pagina's: 1 2 3 4