ligfietsers.nl

Volledige versie: Met de boot naar Engeland?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Ik heb ergens in het komende jaar een bijeenkomst in Engeland, later in het jaar zijn er de wedstrijden, elders in Engeland.
Voor beide locaties zou een boot van DFDS seaways een goede optie zijn, IJmuiden naar North Shields (ook Amsterdam-Newcastle genoemd) voor mijn tocht. Duinkerken - Dover voor de wedstrijden. 

Nu heeft die maatschappij een regel in de boekingspagina, fietsen tot 2 meter, en veel ligfietsen zowel als de VM zijn meestal langer.

Heeft er al iemand ervaring met die overtochten met een fiets die langer is dan 2 meter.
En zo ja, hoe heb je die fiets aangemeld?
Je kan de voorbuis bij een open ligfiets (je had ook een trike, toch?) naar binnen schuiven, dat scheelt alweer wat ruimte om binnen de twee meter te blijven?

Heb je ook gekeken of de boot van Hoek van Holland naar Harwich dezelfde restricties heeft?
Ik wil met de Strada en ik moet 50 km van North Shields zijn.
Een andere fiets of een andere boot is geen optie. (En dan zou Europoort/Rotterdam - Hull dichterbij komen.) Ook heb ik geen fietsen met inschuifbare voorbuis, dus die optie heb ik in geen geval.

Als het echt niet lukt met de Strada is alles lopen eerder het alternatief.
De volgende prijsklasse is motorfiets, maar die is €80 in plaats van €20 voor een fiets.
Wij zijn echt niet uniek met lange fietsen, de meeste tandems halen de 240cm ook wel (de mijne is 244cm).
Denk dat de breedte meer een issue is. Hoewel ik het tarief voor een motorfiets belachelijk vind voor iets lichts als een fiets, zou ik me niet verbazen als je daar toch aan vast zit, gezien de afmetingen het meeste overeen komen.

Dus... Ik zou denk ik even bellen. En misschien zou ik zelfs wel een beetje doen alsof m'n neus bloedt, ze niet wijzer maken dan noodzakelijk en zeggen dat je een driewielfiets hebt die langer is dan 200cm. Met een beetje geluk denken ze aan een handbike of een Huka ipv aan een futuristisch apparaat, en mag je voor een zacht prijsje mee  Wink
Ik zie in de voorwaarden bij fiets:



If you are travelling with a trailer, please ensure you select this additionally at the time of booking.

Mini trailer: Up to 2m in Height x 2m in Length



Dat brengt de totale lengte op 4 meter. Dat zou moeten kunnen voor een Strada. Ik weet niet wat de meerprijs is voor een trailer.
Diagonaal is het dan 2,8 meter. Dat moet passen!
Kun je niet combineren door de waterfiets te nemen?

Misschien is Zeebrugge nog een optie?
Of de treintunnel bij Calais?
Ik moet deze keer in het noorden van Engeland zijn,
Minder dan 60 km van de boot die 5 km van huis vertrekt.

Europoort is een hele dag fietsen, Zeebrugge twee of drie en in Engeland wordt het dan 160 km, met waarschijnlijk veel meer heuvels. Dus een aantal overnachtingen.
Dan zou die boot veel goedkoper moeten zijn maar in mijn geheugen is de boot naar Hull duurder.

De kanaal tunnel is helemaal in het zuiden van Engeland, leuk als je daar in de buurt moet zijn maar totaal niet praktisch voor een korte vakantie in Noord Engeland.

Mijn vraag is niet naar alternatieven, mijn vraag is of iemand al ervaring heeft met deze veer maatschappij nadat die deze regel heeft ingevoerd.

Mijn alternatieven zijn meer betalen of de Strada niet meenemen, ik zou met openbaar vervoer kunnen of lopen, (wat renners wandelen noemen.)
Een andere veerboot gaat niet werken.
Ik kan je helaas niet helpen. Alles zal afhangen van de prijs. Mijn laatste ervaring is Terschelling. Maar aan jouw indicaties te zien is Terschelling in verhouding duurder dan Engeland.
Zou denk ik zelf gewoon de gok nemen en voor de goedkope fiets reserveren. Vraag me af hoe kritisch ze ernaar kijken; een velomobiel kan schuin in een vak van 2x2m. Als ze twijfelen of het wel een fiets is, wijs je ze gewoon even naar de pedalen erin.

Het is zo'n beetje hetzelfde met de NS. Je moet er een speciaal kaartje voor hebben maar al die keren dat ik met de trein ben gegaan is me nog nooit naar een fietskaartje gevraagd. Die koop ik dan ook niet. Zet me fiets gewoon bij de fietsenplek als die er is. Als ze dan echt moeilijk doen, stap ik het volgende station wel uit om het kaartje te kopen.
@ZoefZoef, je kunt ook een fikse boete oplopen en als je geen ID mee heb kunnen ze zelfs de politie inschakelen, doen ze niet vaak maar het kan wel.
Mijn ervaringen met de boot naar Engeland:
- Naar Harwich met Stena line (3x heen en weer in 2013, 2017 en 2022)
- Newcastle (1x heen en weer). Geen idee welke maatschapij daar toen voer, het was in 2008.

Naar Harwich ben ik alle keren met een velomobiel gegaan. Nooit een issue. Je rolt de boot op en ze laten je bij de motoren parkeren. Daarna fiets je de boot weer af.

Naar NewCastle was met de Nazca Pioneer en een Aligt Swift, maar die haalt de 2m lengte niet.

Persoonlijk denk ik dat de lui die de dekken laden echt geen seconde gaan nadenken hoe groot je fiets is. Die hebben andere dingen aan hun hoofd zoals "hoe krijgen we x-honderd vrachtwagens op tijd geladen". Dat een fiets 0.5m langer is dat ze geboekt hebben boeit niemand verwacht ik.

Als je zekerheid wilt hebben is het navragen in de Britse facebook groep voor velomobiel rijders wellicht een goed idee of op YACF.

Tot slot heb ik 2 tips:

1. als je enigszins een fatsoenlijke afstand naar of van de boot moet afleggen: overweeg de nacht boot. De meerprijs is niet veel anders dan van een hotel en je steekt de sloot bij donker over. Ik heb wel eens de dagboot gedaan maar na aankomt was 200km (Hoek van Holland naar Enschede) een stevige. De nachtboot maakt dat je in de ochtend aankomt en de hele dag hebt om rustig naar je bestemming te gaan. Uitgerust starten is handig als je ook moet wennen aan links rijden.

2. Als je met een velomobiel gaat en je hebt geen 2de spiegel: doen. In het VK rijden met alleen een linker spiegel zuigt.
De bemanningen bij de rederij die naar Vlieland en Terschelling varen maken zich ook helemaal niet druk om trikes. Wordt gewoon toegestaan. En andere bemanningen gaan zich er ook niet druk om maken!! Ze zien sowieso niet wat je betaald hebt!!
Ik zou gewoon een fietskaartje kopen, het ergste dat je kan overkomen is dat je ter plekke moet bijbetalen, maar die kans lijkt me heel erg klein.
Geen ervaring met velomobielen, wel met de veerboten van/naar Engeland. Ruimte zat om je fiets te stallen, dus ook geen probleem voor een velomobiel lijkt me. Zou ook gewoon een fietskaartje boeken en gaan met die banaan Big Grin .
Vraag het anders eens op het britse cyclinguk forum  https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?t=151531
Ik ben het eens met degenen die zeggen: kaartje voor gewone fiets kopen en gaan.
De mannen van de boot zijn vooral bezig om iedereen zo snel mogelijk binnen te krijgen.
Zorg wel dat je de velomobiel vast kunt maken ergens aan, bijvoorbeeld door een spanband mee te nemen.
De enige die moeilijk kan doen is degene aan de poort die je ticket controleert.
De Strada heeft geen motor, voor de wet is het een fiets; dus is het een fiets Wink

Dat er geen ticket bestaat voor een langere fiets (zonder karretje) is een arbitraire beperking die de rederij zichzelf oplegt.
De Strada is ~ 2,4 meter lang dus dat mag je dan maximaal €4 euro aan "overlengte" kosten. Big Grin

Niet zelf refereren aan de veel zwaardere en duurdere motorfietsen, dat maakt slapende honden wakker.

Een paar simpele spanbandjes (zonder ratel) zouden voldoende moeten zijn om te zorgen dat de Strada niet aan de wandel gaat tijdens de overtocht.
(13-Nov-2023, 10:46 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]@ZoefZoef, je kunt ook een fikse boete oplopen en als je geen ID mee heb kunnen ze zelfs de politie inschakelen, doen ze niet vaak maar het kan wel.

De meeste conducteurs vragen niet eens naar het treinkaartje voor de fiets en uiteraard heb ik wel gewoon een treinkaartje voor mezelf Wink
Blijf netjes en de kans op een boete is gewoon klein.  Ik heb er in de trein nog nooit eentje gehad in ieder geval.  Enkel in de metro, 20 jaar terug toen ik gewoon altijd zwart reed en nog niet fietste.
Moraal van het verhaal: maak geen slapende honden wakker!!
en hoop niet op de overijverige medewerker.

Die heb je ook, dat had ik in de fietsenstalling in Delft nog weleens. Voor fietsen was het parkeren gratis, maar speciale fietsen zoals bakfietsen of tandems daarvoor moest er wel betaald worden. Er waren medewerkers die mn ligfiets zagen als andere fiets, waardoor het weleens voorkwam dat ik geacht werd te betalen voor de lig- of roeifiets Sad
(14-Nov-2023, 07:13 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]De meeste conducteurs vragen niet eens naar het treinkaartje voor de fiets en uiteraard heb ik wel gewoon een treinkaartje voor mezelf Wink
Blijf netjes en de kans op een boete is gewoon klein.

Ik op mijn beurt ben bij de drie keer dat ik de fiets had meegenomen dit jaar bij elke tocht om het fietskaartje gevraagd. Het waren dan wel lange ritten, van Den Haag naar Vlissingen en 's-avonds van Bergen op Zoom naar Den Haag, van Weert naar Den Haag en van Den Haag naar Valkenburg en 's-avonds van Tilburg naar Den Haag.
(15-Nov-2023, 01:02 AM)Lopopodium schreef: [ -> ]
(14-Nov-2023, 07:13 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]De meeste conducteurs vragen niet eens naar het treinkaartje voor de fiets en uiteraard heb ik wel gewoon een treinkaartje voor mezelf Wink
Blijf netjes en de kans op een boete is gewoon klein.

Ik op mijn beurt ben bij de drie keer dat ik de fiets had meegenomen dit jaar bij elke tocht om het fietskaartje gevraagd. Het waren dan wel lange ritten, van Den Haag naar Vlissingen en 's-avonds van Bergen op Zoom naar Den Haag, van Weert naar Den Haag en van Den Haag naar Valkenburg en 's-avonds van Tilburg naar Den Haag.

U is een Hagenees?


We gaan het zien. Deze week zal ik een fiets ophalen tegen de Duitse grens aan. Een rit van dik anderhalf uur met de trein. Misschien moet ik 'm maar gewoon neer- en vastzetten bij de gereserveerde plaatsen voor de fiets in de trein en een coupe verder gaan zitten dan, als de controle erop strenger is geworden.  De fiets en de treinreis zelf zijn al duur genoeg Smile
Wat maakt het ook uit of je een fietskaartje koopt, uiteindelijk betalen andere reizigers en belastingbetalers wel voor je.
(14-Nov-2023, 07:13 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]
(13-Nov-2023, 10:46 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]@ZoefZoef, je kunt ook een fikse boete oplopen en als je geen ID mee heb kunnen ze zelfs de politie inschakelen, doen ze niet vaak maar het kan wel.

De meeste conducteurs vragen niet eens naar het treinkaartje voor de fiets en uiteraard heb ik wel gewoon een treinkaartje voor mezelf Wink
Blijf netjes en de kans op een boete is gewoon klein.  Ik heb er in de trein nog nooit eentje gehad in ieder geval.  Enkel in de metro, 20 jaar terug toen ik gewoon altijd zwart reed en nog niet fietste.

Ik koop altijd een fietskaartje als ik ligfiets mee de trein in neem. Altijd!
(14-Nov-2023, 06:21 PM)TvWijk schreef: [ -> ]De Strada heeft geen motor, voor de wet is het een fiets; dus is het een fiets Wink

Dat er geen ticket bestaat voor een langere fiets (zonder karretje) is een arbitraire beperking die de rederij zichzelf oplegt.
De Strada is ~ 2,4 meter lang dus dat mag je dan maximaal €4 euro aan "overlengte" kosten. Big Grin

Niet zelf refereren aan de veel zwaardere en duurdere motorfietsen, dat maakt slapende honden wakker.

Een paar simpele spanbandjes (zonder ratel) zouden voldoende moeten zijn om te zorgen dat de Strada niet aan de wandel gaat tijdens de overtocht.

Stenaline heeft de spanbanden klaar liggen. Maar je hebt niet veel nodig. Er zitten ogen en/of kabels aan de vloer en met een heel klein bandje of zelfs een schoenveter kan je je fiets voldoende vast zetten. Ik ken velonauten die hem gewoon op de rem parkeren en weglopen Smile
Pagina's: 1 2