ligfietsers.nl

Volledige versie: Vouwband floept los
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hallo allen,

Ik log maar weer eens in op het forum, uiteraard direct met een vraag...

Ik heb zegmaar het tegenovergestelde probleem van Wim in zijn topic.

Twee lekke banden achtereen op dezelfde plek, dus nadere inspectie, waarbij toch best veel scheuren in de buitenband met steentjes etc. erin. (De vm staat buiten. Mijn ervaring is dat banden daar ook sneller die verweren.) Nu floepte de Super Moto vouwband tijdens voorzichtig oppompen al eens van de velg, dus ik deed een dubbelcheck en liet 'm een tijdje staan voordat ik 'm volledig afpompte.

Knal! En: knal! Want de eerste knal was dus blijkbaar alleen nog maar een floep.

Afijn, ik typ dit dus in de bus. Mijn vraag: is dit een ding bij oudere vouwbanden, die wellicht wat uitgelubberd zijn? Of heb ik gewoon twee linkerhanden en koop ik beter een draadband als vervanger.

Bedankt!
De hieldraad bij vouwbanden is sowieso wat soepeler dan bij draadbanden is mijn ervaring. Maar eraf floepen is me nog nooit gebeurd bij het oppompen van een vouwband.

Zou het kunnen dat de binnenband klem zat en dat dat de reden was dat de band eruit floept?
Kijk je velg ook even na op een slag.
(13-Nov-2023, 06:59 PM)pflipp schreef: [ -> ]Afijn, ik typ dit dus in de bus. Mijn vraag: is dit een ding bij oudere vouwbanden, die wellicht wat uitgelubberd zijn? Of heb ik gewoon twee linkerhanden en koop ik beter een draadband als vervanger.

Zon, uv-licht, heeft een verouderende invloed op rubber. Maar lubberen gaat een band er niet van, de hieldraad is zeer sterk (maar ook heel soepel).

Brede vouwbanden laten zich moeilijker centreren op de velg. Wanneer de velg per ongeluk een type is die een beetje klein uit is gevallen wordt het vooral niet beter.
Wat ik bij zo'n band/velg combi doe: Klein beetje lucht erin, zoveel als nodig om de biba rond te blazen, rondom met vingers -aan beide zijden- de hieldraad naar het midden duwen. Nog een beetje lucht erin tot de hieldraad stevig tegen de velg aan ligt en niet meer met de vingers in te drukken. Rondom, wederom aan beide kanten, de indicatie zoeken of deze overal gelijk diep komt. Net boven de velgrand zou je een vaag lijntje moeten zien, dat is de indicatie. Ligt ie een beetje scheef is geen ramp, ligt ie erg scheef en kun je misschien zelfs de biba zien, dan lucht eruit, biba beter positioneren en weer "masseren" met de vingers. Banden met een vaste hieldraad zijn in dit opzicht gemakkelijker, maar een super licht en comfortabel lopende Super Moto is wel een beetje extra aandacht waard. Toch?

NB: pulk af en toe de steentjes eruit. Die werken zich anders geleidelijk door de buba heen en prikken door de biba.
(14-Nov-2023, 02:05 PM)twilwel schreef: [ -> ]een super licht en comfortabel lopende Super Moto is wel een beetje extra aandacht waard. Toch?

Ik vond 'm ook best lief maar kreeg het idee dat ie alweer was uitgefaseerd door de fabrikant Cry

Hoe dan ook moet ik nu iets nieuws gaan sourcen. Ik dacht erover gewoon blind de tip van Velomobiel.nl over te nemen (Marathon Allmotion 55-559) en ook daar te bestellen, hoewel ik nu niet zeker ben of het een draad- of vouwband betreft (of wat ik daarvan vind).
(13-Nov-2023, 06:59 PM)pflipp schreef: [ -> ]Knal! En: knal! Want de eerste knal was dus blijkbaar alleen nog maar een floep.

Afijn, ik typ dit dus in de bus. Mijn vraag: is dit een ding bij oudere vouwbanden, die wellicht wat uitgelubberd zijn? Of heb ik gewoon twee linkerhanden en koop ik beter een draadband als vervanger.

Bedankt!

Vouwbanden zorgvuldig op de velg leggen vraag om precisie. Iets wat bij mij bij lek, in koud weer, in het donker en/of bij regen niet ruim voorhanden is.
Daarnaast scheuren vouwbanden in de wang als je tegen wat scherps/stugs aanrijdt. (Dit is vooral bij velomobielen een risico, aangezien de wielen niet kantelen in een bocht.)

Je hebt waarschijnlijk gewoon een linker en een rechterhand en waarschijnlijk het inzicht om een draadband te nemen.

Niels, draadje, van der Wal
(14-Nov-2023, 02:37 PM)pflipp schreef: [ -> ]
(14-Nov-2023, 02:05 PM)twilwel schreef: [ -> ]een super licht en comfortabel lopende Super Moto is wel een beetje extra aandacht waard. Toch?

Ik vond 'm ook best lief maar kreeg het idee dat ie alweer was uitgefaseerd door de fabrikant Cry

Hoe dan ook moet ik nu iets nieuws gaan sourcen. Ik dacht erover gewoon blind de tip van Velomobiel.nl over te nemen (Marathon Allmotion 55-559) en ook daar te bestellen, hoewel ik nu niet zeker ben of het een draad- of vouwband betreft (of wat ik daarvan vind).

De almotion is een vouwband. Had niet verwacht dat velomobiel die nog zou hebbe, want die zijn overal uitverkocht.

Alternatief is denk ik de vrij nieuwe contact urban die er ook in meerdere maten is in de 559-versie.

Maar zou je 365cycle even moeten vragen. Die rijdt voor wel met de CCU maar achter geloof ik niet dus ik vermoed dat er toch een net iets sneller bandje is.

Zelf overweeg ik een 47-559 te kopen voor de roets en dat gaat of wel of net niet passen. Mocht je daarin evt interesse hebben, laat het weten.  De 47-559 is de smalste versie van de 3 beschikbare 559,-versies.
(14-Nov-2023, 03:53 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Alternatief is denk ik de vrij nieuwe contact urban die er ook in meerdere maten is in de 559-versie.

Een tien voor actuele kennis! Smile 

Ik besloot maar even te bellen met velomobiel.nl, want die zijn toch altijd actueler dan de website van dezelfde naam.

En inderdaad: Allmotion is er niet meer in die maat, ik geloof dat er nog een Supreme voorbij kwam die toch ook niet meer op voorraad bleek, en toen kwamen we bij Contact Urban. Die maar direct besteld zodat de kaas-Quest niet al te lang aan de grond blijft.

Intussen is ook de bakfiets (ook al .nl) weer van een nieuwe achterband voorzien, want het is blijkbaar echt lekke bandenweer. Waarmee ik iedereen sterkte wens! Smile

Bedankt voor alle reacties, altijd fijn om even te klankborden.
(14-Nov-2023, 03:53 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Alternatief is denk ik de vrij nieuwe contact urban die er ook in meerdere maten is in de 559-versie.
Klopt, maar volgens mij alleen heel breed. Michelin Wild Run'R is spotgoedkoop en erg goed. Lijkt qua gedrag behoorlijk op de Continental GP5000 die ik inmiddels gebruik.

(14-Nov-2023, 03:53 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Maar zou je 365cycle even moeten vragen. Die rijdt voor wel met de CCU maar achter geloof ik niet dus ik vermoed dat er toch een net iets sneller bandje is.
Ben ik zo voorspelbaar? Tongue Die GP5000 is alleen leverbaar in 584mm en 622mm, en is verrassend genoeg wat comfortabeler en inderdaad nog wat sneller dan de CCU. Ik gebruik 'm in 32-622, maar hij is ook in 30-622 en 28-622 leverbaar. Volgens mij hebben ze min of meer dezelfde compound, maar de GP5000 is een vouwband, heeft dunner rubber en is fijner geweven (CCU = 180 TPI, GP5000 = 220, 330 of 440 TPI afhankelijk van het exacte type).

(14-Nov-2023, 05:14 PM)pflipp schreef: [ -> ]Intussen is ook de bakfiets (ook al .nl) weer van een nieuwe achterband voorzien, want het is blijkbaar echt lekke bandenweer. Waarmee ik iedereen sterkte wens! Smile
Getver, ik moet nog wel een stukkie vandaag dus laten we het niet hopen.