ligfietsers.nl

Volledige versie: Reserveaccu?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Nu een paar weken een qv, gisteravond heerlijk gefietst naar voorspeelavond dochter. Helaas viel net in zwolle de verlichting ineens uit, dus het laatste stukje door de stad was erg moeizaam. Gelukkig oplader mee, de voorspeelavond bleek net lang genoeg om met werkende verlichting naar huis te komen. 
Toen ik wegging was hij volgens de indicator in de qv bijna vol. Wel is hij afgelopen anderhalve week niet aan de lader geweest en waren er een paar koude nachten.

Is dit normaal en bewaren jullie de accu binnen? Denk nu toch wel sterk aan een reserveaccu.

Was extra blij met de net gemonteerde garmin varia, zodat ik in ieder geval nog achterlicht had.
Ik heb met de Quest een tweede accu gekocht, bij de Strada was die meegeleverd, anders had ik er meteen een bijgekocht.
Met een reserve accu kun je binnen een minuut, een paar minuten als de verbinding onder je stoeltje zit, weer met vol licht op weg.

In de Strada weet ik nog niet hoe lang ik met een accu doe, in de Quest was dat ongeveer 4 uur, ruim een week met mijn gebruik, maar met een paar avond ritten was het te weinig.

Met de Strada heb ik accu uitval gehad omdat een verbinding los was gegaan, dus zonder waarschuwing vooraf.

Mijn fiets staat thuis in een onverwarmde garage, onderin een flatgebouw dus redelijk beschut, op het werk buiten dus ook bij vorst in de kou. De enige keren dat ik de accu meeneem is als die geladen moet worden.

Ik heb extra lichtjes bij de spiegels, op hun eigen accutjes en daar ook knipperlichten op batterij en ik heb altijd achterlichten op batterijen in de fiets die ik kan plaatsen bij echt uitvallen van de verlichting.
Vreemd. Ik heb nu paar uur gereden met de kleine lichten aan. Knipperlichten gebruikt, claxons gebruikt. En toen ik laatst keek had ik nog 3 blauwe ledjes branden. Hier staat hij in een afgesloten ruimte buiten huis. En ik heb trouwens de felle 150 lux kop lampen. De laatste 5Ah accu's. De tweede accu laat ik in huis. Maar zal eerdaags meenemen om te wisselen. Hoeveel KM heb je er al mee gereden sinds opladen? Welke lampen heb je? De standaard of ook de fellere en ook al veel mee in de avond ermee op pad geweest? Ik zie trouwens niet heel extreem veel verschil tussen de 2 standen. Heb gisteren eens de lampen getest in de avond zonder lichten aan.

Maar heb je trouwens links naar de onderdelen voor montage van die Garmin? En uit interesse welke kleur heeft jouw QV?
(18-Nov-2023, 03:13 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Ik zie trouwens niet heel extreem veel verschil tussen de 2 standen. 
Er zit een regelbare weerstand tussen dus je kan 'm instellen zoals je zelf wil.

Verder: Ik heb een spanningsmetertje in het zicht, kan dus altijd zien hoeveel spanning ik nog heb. Die keer dat m'n lichten ineens uit gingen terwijl ik een tegenligger had op een donker weggetje vond ik echt niet fijn Big Grin
Ik fiets 2 weken op 1 acculading. Dat is meer dan 10 uur. Geen wonder dat je na een paar uur niets merkt.

Ook heb ik voldoende verlichting op de Milan die allemaal een eigen accu hebben. Ik zit dus niet snel zonder licht.

1x extra achterlicht op de smurfenmuts (deze gaat anders knipperen als de accu leeg raakt)
2x extra achterlicht aan de lampsteuntjes (deze gaan gewoon uit als ze leeg zijn)
2x extra koplampen aan de lampsteuntjes (bij deze kan ik zien hoe lang ik nog licht heb)
(18-Nov-2023, 04:18 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Ik fiets 2 weken op 1 acculading. Dat is meer dan 10 uur. Geen wonder dat je na een paar uur niets merkt.
Ook heb ik voldoende verlichting op de Milan die allemaal een eigen accu hebben. Ik zit dus niet snel zonder licht.

Welk merk en type van accu is dat dan ?
Gewoon dat ding waarmee de Milan wordt geleverd. Ik heb wel 6V aan boord.
(18-Nov-2023, 03:32 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(18-Nov-2023, 03:13 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Ik zie trouwens niet heel extreem veel verschil tussen de 2 standen. 
Er zit een regelbare weerstand tussen dus je kan 'm instellen zoals je zelf wil.

Verder: Ik heb een spanningsmetertje in het zicht, kan dus altijd zien hoeveel spanning ik nog heb. Die keer dat m'n lichten ineens uit gingen terwijl ik een tegenligger had op een donker weggetje vond ik echt niet fijn Big Grin

Ergens ligt de grens. Bij welke spanning vallen de lampen echt uit?


Zodra bij mijn quest de accu leeg raakte, merkte ik dat aan de toeter die niet meer wilde werken en bij het remmen vielen mn voorlichten dan uit. Of het was dat bij het toeteren de lichten uitvielen, weet dat niet meer helemaal zeker.   In ieder geval was dat voor mij de indicatie om de  accu weer bij te laden of van accu te wisselen.  Ik had twee accu's die ik gewoon afwisselde. Beide in de quest met klittenband; omwisselen was een kwestie van een paar seconden bij stilstand. Connectortje los en inklikken bij de andere accu.

Merkte ik dat de accu's leeg raakten dan gebruikte ik de dagrijverlichting - de twee ledjes aan de voorzijde - zodra dat mogelijk was en enkel in echt donkere stukken pas de normale verlichting. Ook zette ik vaak maar 1 van de twee B&M lampen aan om energie te sparen.
(18-Nov-2023, 03:32 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(18-Nov-2023, 03:13 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Ik zie trouwens niet heel extreem veel verschil tussen de 2 standen. 
Er zit een regelbare weerstand tussen dus je kan 'm instellen zoals je zelf wil.

Verder: Ik heb een spanningsmetertje in het zicht, kan dus altijd zien hoeveel spanning ik nog heb. Die keer dat m'n lichten ineens uit gingen terwijl ik een tegenligger had op een donker weggetje vond ik echt niet fijn Big Grin
Gaat dit iets doen aan de energie verbruik? Maar ik blijf er lekker vanaf zolang ik niet het idee heb dat de batterij te snel leeg gaat en dat de lichten te fel of juist on fel zijn.
(18-Nov-2023, 05:33 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Ergens ligt de grens. Bij welke spanning vallen de lampen echt uit?

Zodra bij mijn quest de accu leeg raakte, merkte ik dat aan de toeter die niet meer wilde werken en bij het remmen vielen mn voorlichten dan uit. Of het was dat bij het toeteren de lichten uitvielen, weet dat niet meer helemaal zeker.   In ieder geval was dat voor mij de indicatie om de  accu weer bij te laden of van accu te wisselen.  Ik had twee accu's die ik gewoon afwisselde. Beide in de quest met klittenband; omwisselen was een kwestie van een paar seconden bij stilstand. Connectortje los en inklikken bij de andere accu.
De grens ligt bij 0.0V Big Grin
Alle apparatuur in de meeste moderne velomobielen is voorzien van een spanningsregelaar (je ziet dat aan een groot spanningsbereik van bijvoorbeeld 6-60V op het apparaat in kwestie, of een zeer constante spanning op de draden naar de apparaten toe). Die apparaten werken dus niet anders als de energiebron in spanning daalt.
Jouw Quest was waarschijnlijk nog uit het tijdperk dat er nikkel cadmium batterijen geleverd werden, en die gaan zonder schade tot 0V (met een paar kleine aandachtspunten in een multicell setup).
Een lithium polymeer gaat alleen kapot als je 'm te ver ontlaadt, een lithium ion kan daardoor zelfs brandgevaarlijk worden. Bij beide heeft een volle accu 4.2V per cel (er zijn hier en daar high voltage cellen te vinden die naar 4.35 of 4.4V gaan, maar ik kom ze niet heel veel tegen); een accu kan als leeg beschouwd worden bij 3V (eigenlijk zelfs iets minder, maar dat beïnvloedt de levensduur al wel negatief). De accu's van velomobiel.nl hebben 3 cellen in serie (dus 3S), en leveren daardoor 3x4.2=12.6V vol, en 9V wanneer ze echt helemaal leeg zijn. Ik gebruik 4S accu's, dus ga van 16.8 naar 12V, maar in de praktijk wissel ik zo rond de 13.5 al want vanaf dat punt gaat het laatste beetje spanning heel hard.
Nu zorg ik gewoon dat ik de accu op tijd ontkoppel (ik heb maar één LiIon, de rest is LiPo), maar velomobiel.nl zou er niet goed aan doen op die manier te adviseren. Zij maken dus gebruiken van een B(attery) M(anagement) S(ystem); een klein printplaatje in de accu dat zowel het opladen als het ontladen coördineert. Wanneer de spanning van je velomobiel.nl battery pack te laag wordt valt de spanning in één klap van bijvoorbeeld 9V naar 0V, en dan gaat je licht dus echt uit. Heel irritant wanneer je dan nog een andere accu moet gaan zoeken Smile
Overigens zijn ook de accu's die Velomobile World levert allemaal LiIon inclusief BMS.

(18-Nov-2023, 05:56 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Gaat dit iets doen aan de energie verbruik? Maar ik blijf er lekker vanaf zolang ik niet het idee heb dat de batterij te snel leeg gaat en dat de lichten te fel of juist on fel zijn.
Ja, het verbruik daalt dan idd. Ik gebruik de dimstand echter ook omdat ik als het echt donker is dan meer zie. Het verschil tussen in de bundel en buiten de bundel is dan kleiner, dus je ziet buiten de bundel ook nog wel iets - ik heb zo bijvoorbeeld weleens een vosje gespot. De felle stand gebruik ik vooral wanneer er ook ander verkeer rijdt, en ik dus wat moet zien terwijl m'n ogen gewend zijn aan het licht van een auto.
Mijn strada heeft 6V.
Eén iq 150, veul licht in elk geval en geen mogelijkheid op standje zuinig.
Wel na de schemer de leds aan.
In deze donkere dagen red ik het heen en terug, ongeveer 2 uur.
Toeteren gaat niet meer de laatste 10km.
Daarom nu een losse 140dB toeter gemonteerd op losse batterijtjes.

Ik heb meteen bij de aankoop de oude accu's gedumpt en 2 stuks goede nieuwe bij velomobiel.nl gekocht.
Willeke, daar lijkt een bak power in te zitten. Mijn Quest 241 is nog 6 volt. Omdat het allemaal tweedehands spul is stop ik de reserve Sigma nipack accu in de Velomobiel tas. Ik kan ook niet een hele heen en terug reis (43 km enkel) op 1 zon accu doen ik moet een x wisselen (of nog sneller fietsen ?.)

Freek
(18-Nov-2023, 07:46 PM)Freek1970 schreef: [ -> ]Willeke, daar lijkt een bak power in te zitten. Mijn Quest 241 is nog 6 volt. Omdat het allemaal tweedehands spul is stop ik de reserve Sigma nipack accu in de Velomobiel tas. Ik kan ook niet een hele heen en terug reis (43 km enkel) op 1 zon accu doen ik moet een x wisselen (of nog sneller fietsen ?.)

Freek

Een bak power of zuinige lampen.

Ik had in de Quest ook dat de koplamp sterk verminderde bij ander electra gebruik als de accu bijna leeg was, en 6 volt.
In de Strada viel onderweg het licht uit, het was rond zonsopkomst dus ik had het licht niet echt nodig op dat moment. Blij te weten dat het normaal is maar ik zou liever een seintje krijgen voor het gebeurt. Dit is een 12 volt systeem.

In de zomer gebruik ik minder dan een accu lading, nu is het alleen de rit naar het werk, het is alleen als ik in de avond weg ga dat ik mijn licht nodig heb.

Bij beide fietsen kwam de accu met de fiets.
Klopt een indicatie is fijn. Het lampje van mijn racefiets geeft 2 x meer licht dan de ledlamp in de 2008 Quest en heeft die indicatie wel maar is ook zeker tien jaar nieuwer. Knijpkat systeem is fijn onderweg met een hand knijpen andere hand sturen nooit lege batterij ?

Freek
Ik kan van harte een voltagemeter aanraden (met dank aan 365Cycle Smile)
Zie https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/...uwled.html
(Die 28 inch is eigenlijk 0,28 inch, dus het formaat val reuze mee Big Grin)

Dan hoef je alleen nog maar te leren bij welk voltage het licht uitgaat, en vervolgens zorgen dat je daar bocen blijft.
Zit er veel verschil in stroom verbruik tussen een analoge en een digitale voltage meter? En welk bereik heb je eigenlijk nodig? Mij lijkt ergens een analoge wel leuk. Maar als die beduidend meer verbruikt, dan is dit ook niet alles. Neem aan dat jullie die constant aan hebben staan, of vergis ik me daarin?
(18-Nov-2023, 07:46 PM)Freek1970 schreef: [ -> ]Willeke, daar lijkt een bak power in te zitten. Mijn Quest 241 is nog 6 volt. Omdat het allemaal tweedehands spul is stop ik de reserve Sigma nipack accu in de Velomobiel tas. Ik kan ook niet een hele heen en terug reis (43 km enkel) op 1 zon accu doen ik moet een x wisselen (of nog sneller fietsen ?.)

Freek

Dat was een fraai 'gerestaureerde' quest.  Nieuwe banden nodig, een gat in wielkap en een slechte accu :/
Serieus, je had beter een inruiler kunnen kopen bij ICB of Velomobiel.
(18-Nov-2023, 11:03 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Zit er veel verschil in stroom verbruik tussen een analoge en een digitale voltage meter? En welk bereik heb je eigenlijk nodig? Mij lijkt ergens een analoge wel leuk. Maar als die beduidend meer verbruikt, dan is dit ook niet alles. Neem aan dat jullie die constant aan hebben staan, of vergis ik me daarin?

Digitaal is ook in het donker (onder de schuimkap, of in deze tijd van het jaar) afleesbaar, dat is wel fijn. Hij gaat aan zodra de accu is aangesloten. (Ik zou hem nog achter de hoofdschakelaar kunnen zetten, daar hadden we niet aan gedacht bij het inbouwen)
Voor 2S heb je 6-9 volt, voor 3S heb je 9-13 volt nodig, voor 4S 12-17 volt.
(18-Nov-2023, 02:11 PM)blokdoorn schreef: [ -> ]Nu een paar weken een qv, gisteravond heerlijk gefietst naar voorspeelavond dochter. Helaas viel net in zwolle de verlichting ineens uit, dus het laatste stukje door de stad was erg moeizaam. Gelukkig oplader mee, de voorspeelavond bleek net lang genoeg om met werkende verlichting naar huis te komen. 
Toen ik wegging was hij volgens de indicator in de qv bijna vol. Wel is hij afgelopen anderhalve week niet aan de lader geweest en waren er een paar koude nachten.

Is dit normaal en bewaren jullie de accu binnen? Denk nu toch wel sterk aan een reserveaccu.

Was extra blij met de net gemonteerde garmin varia, zodat ik in ieder geval nog achterlicht had.

Heb je een nieuwe QV gekocht?
Gefeliciteerd met je goede aankoop. 
Foto's /Plaatjes?

Voor het beste advies altijd even met velomobiel.nl bellen, die kunnen jou het beste informeren. 
Volgens mij kun je er nl. ook een schakelaar ertussen zetten waarbij de koplampen 1/3; 2/3 of 1 maal de volledige hoeveelheid stroom krijgen. 
Op een volledig verlichte weg heb je niet zoveel verlichting zelf nodig en zo bespaar je op de batterij duur.
Zo zijn er tal van handige trucs.
Een tweede accu is volgens mij altijd wel handig, maar dat geldt bijna voor alles.
Een reserve accu lijkt toch wel de handigste oplossing. Ik heb de roodwitte QV39 uit 2017, weet niet zeker of de accu dezelfde leeftijd heeft, maar aangezien de accu na een uurtje laden weer prima functioneerde tijdens de terugrit van 40km, lijkt die toch nog prima bruikbaar. Eerder lijkt de indicator in de qv minder betrouwbaar, vermoedelijk meet die ook het voltage. Een voltmeter lijkt me dan weinig toevoegen, en lost bovendien het probleem niet echt op. Ik verwacht hem toch wel veel in het donker te gebruiken, dus dan blijkt een reserveaccu toch wel onmisbaar.

Volgens mij heb ik de normale bm koplampen, dat is zonder mist en en een enkele tegenligger in de dimstand ook afdoende. Achter wil ik wel graag wat meer opvallen dan de standaard verlichting, vandaar de garmin varia. Ik heb het ronde inklikding van de meegeleverde houder afgehaald door de twee kleine inbusboutjes los te maken. Vervolgens 2 gaatjes in de vaste achterkant van de QV geboord en het ronde inklikding vervolgens met diezelfde boutjes vastgezet.

[Afbeelding: IMG-0046.jpg]
Wat gaaf dat je een tweedehands QV hebt gekocht. Was dat die bij velomobiel.nl?

Met alleen de leds en die oranje reflectie tape ben je super opvallend van achter.
Daar is heus geen extra licht voor nodig.
Ik hoor dat veelvuldig van mensen die in de auto dezelfde route rijden als ik.

Geniet van de leuke periode die er nu al is, herfst met november rain, en voorlopig weinig veranderd komend half jaar.
Je zult dagelijks blij zijn met deze dankbare aankoop.

Een velomobiel geeft verlichting in je leven.

En in jouw geval zit er soms ook muziek in, leuk
Ja, dat was die bij velomobiel.nl, stond er toevallig toen ik de proefrit maakte. Voelde vreemd en onwennig bij instappen, maar heerlijk na de eerste meters, vooral bedoeld voor herfst/winter, verwacht in de zomer weer veel op de open ligger te rijden.

Inderdaad zowiezo al wel opvallend, tot nu toe houdt men meer rekening met mij dan op de open ligger, maar zo heb ik ook gelijk een achterlicht als ik met de cello ipv kap rijdt. Plan is om daar morgen daadwerkelijk ervaring mee op te gaan doen. Moet nog wel wennen aan omstandigheden inschatten, gezien voorspelde regen.
(19-Nov-2023, 06:13 PM)blokdoorn schreef: [ -> ]Ja, dat was die bij velomobiel.nl, stond er toevallig toen ik de proefrit maakte. Voelde vreemd en onwennig bij instappen, maar heerlijk na de eerste meters, vooral bedoeld voor herfst/winter, verwacht in de zomer weer veel op de open ligger te rijden.

Inderdaad zowiezo al wel opvallend, tot nu toe houdt men meer rekening met mij dan op de open ligger, maar zo heb ik ook gelijk een achterlicht als ik met de cello ipv kap rijdt. Plan is om daar morgen daadwerkelijk ervaring mee op te gaan doen. Moet nog wel wennen aan omstandigheden inschatten, gezien voorspelde regen.

Dan heb je in jouw geval denk ik wel de beste velomobiel uitgezocht. Enorm veel bergruimte.
Erg handig als je immers geen auto hebt.
Knap hoor, als je dat zo allemaal dan toch geregeld krijgt.
Ah dan heb ik jouw QV gespot Blokdoorn.
[Afbeelding: IMG-5360.jpg]
De jouwe staat langs de mijne.
Inderdaad, we hebben elkaar ook even gesproken toen je de jouwe ophaalde.

En hoe mooi en snel de snoek ook is, de bergruimte is voor mij veel belangrijker. Vind zo tegen de 40 ook wel snel zat, en dat haal ik met de qv ook doorgaans met niet al te veel inspanning.
Ik had nog met Theo erover, zal hij een QV kopen tweedehands. Nou ik denk het wel zij hij. Nu ik het type haal ik jouw gezicht er zo weer boven water. Dan heb jij ook de Quest getest. En ga je de kap laten maken met kinderzitje. Maar je bent officieel de eerst lid hier met wie ik heb kennis gemaakt en gesproken. Tongue Ergens had ik wel het idee dat jij het kon zijn geweest die ik toen zag. Ik denk dat ik nu ook relatief makkelijk aan de 37km/u zit.
Pagina's: 1 2