ligfietsers.nl

Volledige versie: Wat zeul je zoal mee in die rammelbak....
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
... en waarom rammelt die bak zo.

Naar aanleiding van dat blije draadje dat over banden ging.

[Afbeelding: 20231210_144317.jpg]

Pomp
reserve bi/bu 20" 
reserve bi/bu 26"
2x 20" binnenband
1x 26" binnenband
plakspullen
En ja, ik heb al keer een woonwerkrit gehad met 4 lekke banden...

multitool
baco
kettingpons
handschoenen nitril
zakdoekjes
zwaailamp
1 set imbussleutels
1 multitoolsetje waar schroevendraaiers aan zitten
3 reserveaccu's
zaklamp
versnellingskabel
Sleutels om onveilige paaltjes weg te halen
onderkoelingsdeken
EHBO-setje (niet op de foto)
veiligheidshesje
winddicht jasje
sportbril

Oh, daarom rammelt die bak zo.
Ik heb nog 2 reserve ledjes en een rol tape bij me, zodat ik verlichting heb (zichtbaar ben) als de accu uitvalt of de elektra defect raakt.
Voor het gemak wat grotere bandenlichters. (bandenlepels)
Een canvas rolletje zelfklevend velglint, zodat ik een scheur in de buitenband provisorisch kan dichtplakken (Een thuiskomertje maken; ooit nodig gehad bij een scheur in de wang van een vouwband)
En, door ervaring wijs geworden; een schade formulier (plus pen) waarop je bij schade de gegevens van de wederpartij kan opschrijven, de situatie kan schetsen en beide kan tekenen als je er overeenstemming over hebt. (Handig voor verzekering; schadeverhaal)

Niels, padvindersdiploma, van der Wal
Ik heb een vergelijkbare hoeveelheid extra's in de VM, maar dat rammelt niet.
De kleine losse rammel dingen zitten bij elkaar in een tasje (klem) en op zijn beurt zit dat tasje met twee reserve binnenbanden, wat noodkoek en een kleine pomp in de velomobieltas. De zaklamp en accu in zakjes aan de buitenkant van die tas.
De andere banden zitten (klem) in een vak voor een wiel.
Mijn extra fleece zit nu nog achterin maar gaat na het heel koude weer naar het andere voorvak.

Ik zal later de precieze inhoud van mijn fiets in kunnen plakken maar denk dat ik daar te lui voor ga zijn. Hieronder een poging uit het geheugen:
Multitool
Zwitsers zakmes grote uitvoering met zaag en schroef bits set.
Twee sets bandenlichters, plastic en metaal.
Snelsluit schakel en schakelpons.
De tweede accu.
Zaklamp.
Gewone plakkers met een nieuw tubetje solutie. En een setje zelfklevende plakkers.
Handschoentjes (die neem ik op het werk mee, geen idee welk materiaal maar goed voor twee keer ketting opleggen.)
Tiewraps in twee maten.
Lange inbussleutel voor de voor derailleur kabel.
Een versnellingskabel binnen achter en een remkabel binnen.
Reserve binnenband (Nederlands ventiel)
Korte pomp past op Nederlandse en auto ventielen.
Binnenband achter.
Twee kojak 406 buitenbanden (een redelijk de andere een thuiskomertje) een of twee bijpassende binnenbanden autoventiel.
Twee setjes led nood lampjes, voor en achter.
Regenjack, regenponcho/slechtweer doek voor over de schuimkap.
Indien niet in gebruik de schuimkap en altijd de kleine kap om het gat te dichten.
Een elastiek met haken om het Flevo dakje te zekeren in hardere wind.
Telefoon als navigatie apparaat.
Reserve boodschappentas.
Een literfles water of een drie liter waterzak met slang.
Fleece vest.
Een paar teenslippers.
Fietsslot, (dit ligt op mijn regenjack op rammelen te voorkomen.)

Als ik onderweg ben komt daar een tas bij met wat ik dagelijks mee sleep naar het werk, vaak een tas boodschappen of op een langere rit een tas kleding.
In mijn werktas zit een reserve lampje voor de twee bij mijn spiegeltjes en een powerbank om die op te laden en mijn zonnebril (als brildrager kan dat ook mijn gewone bril zijn.)
In de Quest had ik een pomp, matje om de Quest op te leggen bij lekke band. Plaksetje en binnenbanden. Verbandtrommel van de Action -speciaal voor de quest gekocht- voor evt noodgevallen onderweg, slot. Dat was een beetje het meest noodzakelijke.

En een gps-tracker voor het geval ie gejat zou worden.
Ik ga fietsen en ik neem mee : 1 toilettas met brillen (een doorzichtige en een zonnebril), reserve-accu, wat cash geld, doosje met bandenplakkers, bandenlichters en lijm. Een tweede toilettas met 2 reserve 20" binnenbanden, een (oplaadbaar) LED-hoodlampje, een steeksleutel 10, een steeksleutel 8 en een multitool. Beide toilettassen zitten in het zijvak rechts vooraan naast de zit en netjes ingeklemd, die blijven mooi op hun plaats.

De originele voetpomp die ik bij levering kreeg, zit achterin dwars tegen de wielkasten gefixeerd met klittenband tesamen met een tuinknielkussen. Ik heb achterin ook nog een klein model opblaas strandbal liggen voor het geval de velomobiel op z'n kant moet voor bvb 'n lekke band. In het zijvak naast de zit links ligt een compacte regenjas en dat is het zo'n beetje.

Omdat alles ofwel ergens in zit ofwel is vastgeklittenband, ligt er niks te rammelen (zou me daar dood aan ergeren  Dodgy  ).
Zit in de Quest in de vrlomobiel tas reserve 20” binnenband en 26” binnenband, bandenplaksetje van simson, fietspompje, inbussleutels om derailleur kap los te kunnen maken. Verder gaat er bij woon werk een klein rugzakje met kleding en eten in de staart en de laptop naast de zitting en een fles water mee. Uiteraard gaat ook het schuim “kajak” deksel en het inlegstuk mee om de vm waterdicht te kunnen maken. Ook neem ik altijd een fietsgps dus zon rit registratie mee altijd leuk terug te kijken hoe snel de rit was. Ik zoek nog iets van en “jack in a sack” om warm te blijven bij pech onderweg. In Q241 nam ik ook altijd een reserve accu mee die kwam van pas. Van Q838 weet ik nog niet hoe lang ik op de 12 v accu kan werken, vast een enkele rit misschien slim de lader mee te nemen.

Freek
Oeh, leuke lijstjes! Ik denk dat ik wel de nodige overlap heb:

Biba 2x20" en 1x26"
Buba 1x20"
Pomp (2x)
Tywraps
Plakspullen
Bandenlichters 
Tireglider
Steeksleuteltje 8
Baco
Multitool (2x)
Inbusset
Spaaksleutel
Reservespaak
Kettingpons
Extra schakels 
Handschoenen
Paraplu
Microvezel doek voor zijruitjes of zweethanden op de gripshift
Reservelampjes voor en achter
Zonnebril met wisselbare glazen
Schaar
Hoofdlampje
Regenbroek (voor kou etc in geval van pech)
Reserve accu
Ehbo setje

Dit alles vast aanwezig.
En dan meestal wel iets te eten (fruit, ontbijtkoek), minstens een halve liter water. En natuurlijk een vest/jas en 9 van de 10 x gewone schoenen. En natuurlijk een rugzak met lunch, laptop etc.

Het is een wonder dat je er zelf nog bij kan eigenlijk  Big Grin
Wat ik mee neem hangt sterk af van het seizoen, hoe lang de rit is en of ik wellicht in het donker moet rijden. Zo probeer ik te vermijden dat ik teveel meesleep. (die neiging heb ik wel). Dus af en toe vlooi ik het velomobiel tasje en de rijgtas met biba's en buba's door op dubbelingen en overbodig spul. Ik heb eigenlijk altijd véél binnenbanden mee, heb al eens een rit beleefd met 7 lekke banden, biba te nat om te plakken en geen plek te vinden waar ik even droog kon staan. Rammelen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden door spullen in tassen ofzo te doen.

Wat echt altijd mee gaat ondanks de nogal grote maat is een vloerpomp. Ik (en niet zelden medefietsers met lekke band) heb(ben) al vaak bijzonder veel plezier gehad van mijn oude plastic Halfords full-size vloerpomp. Met uiteraard een slangetje (relatief licht met 770gram en net zo goed werkend als een metalen vloerpomp, haalt moeiteloos de 8 bar die je voor smalle bandjes nodig hebt) Ik vond nog deze link naar exact dezelfde pomp, maar helaas niet mee leverbaar. https://media.s-bol.com/grVyLR81vZY/501x840.jpg Alleen de pompkop is... onhandig, maar die heb ik verwisseld met eentje van SKS voor franse ventielen https://www.bol.com/nl/nl/p/sks-messing-...131660665/
Ik zou haast zeggen dat Halfords failliet gegaan is aan deze pomp die heel goedkoop was en zo goed dat ik misschien nooit meer een andere nodig heb. Zo nodig kun je 'm helemaal uit elkaar te halen. In 15jaar was het enige onderhoud een paar druppeltjes olie op de plunjer. Het rubber slangetje is nog origineel, maar kan eventueel vervangen worden. Ook niet onbelangrijk: niemand zal op het idee komen 'm te jatten: hij ziet er te goedkoop en opgebruikt uit :-)
Het is mij te koud om buiten in de koude schuur mijn reparatietasje te gaan halen om te kijken wat daar ook al weer allemaal in zit. Wat dat betreft kan ik dus iets vergeten zijn.

2 achter binnenbanden
4 voor binnenbanden
1 voor buitenbandje
als ik langer fiets als 1 dag gaat er ook een achter buitenband mee
de grote velomobiel.nl pomp (komt van Decathlon) het is een lomp ding, maar vaak vind ik 5 bar ook wel genoeg, als ik maar snel weer kan fietsen.

Een knalrood school etui van Action met daarin mijn gereedschap. Rood is makkelijk te vinden.
een fiets multitool, een extra 6mm voor de voorwielbout, een extra platte m8 sleutel voor de kogelkopjes. (nooit nodig gehad dus hij blijft erin) een kleine bahco voor moertjes en of boutjes in een andere maat.
Een steek/ringsleutel 13 voor de achterasbout.
Ik heb ook een klein combinatietangetje mee, met een platte bek en een zijknip deel. Handig om vastzittende ventielmoertjes los te maken, tiewraps aan te trekken, kabeltje te knippen.
Natuurlijk ook wat losse Tiewraps, een setje bandenplak, met schuurpapier en sollutie. Ook en 11 speed kettingschakel(quicklink) en een tangetje om zo'n ding los en vast te maken. Die zit in een heel klein doosje waar ik ook nog een Zwitsers zakmesje en wat losse boutjes, moertjes en schroefjes in heb zitten. Dat plastic doosje zit zo vol dat ie niet kan rammelen. Het tangetje past net, met het standaard maat, vrij dunne zakmesje erbij zit ie al bijna vol. Ik vermoed dat er ook wel ergens een rolletje tape in zit. Een astrekker heb ik niet bij me.

Een paar deels geplastificeerde werkhandschoenen. Die blijven langer heel dan die hele dunne, voor als de ketting eraf ligt, of bandje wisselen als ze heel nat en vies zijn.

Wat ik als tip mee wil geven is dat je echt moet proberen of je gereedschap wel geschikt is voor je fiets. Die achteras bout op zo'n oude quest as, da's een lastige. Voor de 8mm onder de kogelkopjes moet je een extra platte sleutel hebben, voor de borgmoeren op de stuurstangetjes heb je niets aan een ringsleutel. Nou ja het wil wel, maar daarna rammelt je Velomobiel zeker! Sommige moertje of boutjes zitten in zo'n lastig hoekje dat je er niet met alle gereedschap bij kunt.

een goedkope poncho
een klein EHBO setje met wat pleisters, een heel klein schaartje, tekentang
een reserve accu, bij een lange nachtelijke rit nog een derde.
een hoofdlamp. Als backup verlichting alleen om gezien te worden, om zelf te zien volledig ongeschikt.
Bij wordt er een lange nachtelijk rit gedaan, neem ik mogelijk ook nog een batterijlampje mee
Een uitvouwbaar zitkussentje. Kan ik droog zitten, en het werkt goed om het gerammel van de pomp tegen te gaan.
Een dik fleecevest in een waterdicht zakje.
Las de opmerking van de schoenen. ? bij woon werk heb ik het meenemen van die lompe dingen weten ondervangen door paar schoenen op het werk te laten scheelt paar kg. Op een andere rit waar je echt om moet kunnen schakelen naar normaal lopen moeten ze natuurlijk mee.

Freek
(12-Dec-2023, 08:31 AM)Freek1970 schreef: [ -> ]Las de opmerking van de schoenen. ? bij woon werk heb ik het meenemen van die lompe dingen weten ondervangen door paar schoenen op het werk te laten scheelt paar kg. Op een andere rit waar je echt om moet kunnen schakelen naar normaal lopen moeten ze natuurlijk mee.

Freek

Op het werk stalen neuzen, in de garage de oude werkschoenen en in de fiets teenslippers, hoewel in deze tijd van het jaar die echt alleen voor nood zijn.

De sandalen waarmee ik in kan klikken lopen heel redelijk, ik wil ze alleen niet gebruiken op mooie houten vloeren.
Gereedschap:
-plakset
-steeksleutels 8 en 10
-inbussleutel 4 en 5
-zo'n compacte set met inbus, ring sleutel, sterschroevendraaier, vlakke schroevendraaier en kettingpons.
-sluitschakels (al lijkt het erop dat ik niet meer de power heb om kettingen te breken)
-stukkie ketting (als er een schakel kapot gaat, moet die eruit en dan is ie te kort wellicht en raakt de derailleur mogelijk overstrekt. Ik wil de oorspronkelijke lengte weer terug zodat ik niet onverhoopt de derailleur vermorzel)
-spaaksleutel

Spul:
-extra accu
-bij lange ritten, een powerbank om de smartphone en navigatie vol te houden.
-Ik heb altijd een lange schakel-binnenkabel mee. Het is zeldzaam, maar ze kunnen het begeven, vooral bij SRAM derailleurs met zo'n korte bocht.
-tie-wraps
-een metertje scheurtape op een glasvezel stokje
-plastic vloerpomp (die ik reeds gloedvol beschreef)
-Garmin Edge1030 navigatie (ik zie af van een fietscomputer)
-micro-usb kabel voor Garmin.
-kabeltje voor opladen smartphone
-oordopjes
-zonnebrandolie (vanwege zonne-allergie)
-rubber werkhandschoenen
- de velomobieltas om alle kleine spul rammelvrij en georganiseerd te houden.
-een rijgtas voor biba's en vouw-buba's (ik vervang bij lekke band biba én buba)
-waterzak 2liter met slang en bijtnippel
-regenjack (het is niet alleen fijn bij regen, maar ook bij kou en felle wind)
-bij echt koud weer en lange tochten, een broek met dons vulling en een fleece pullover die in combi met de regenjas heerlijk warm is.
-een mes, kompleet met kurkentrekker, een vorkje en een lepeltje
Twilwel schreef
Citaat:-bij echt koud weer en lange tochten, een broek met dons vulling en een fleece pullover die in combi met de regenjas heerlijk warm is.
-een mes, kompleet met kurkentrekker, een vorkje en een lepeltje

Nog een tentje erbij gooien en je kan op velomobiel vakantie!

Freek
(12-Dec-2023, 02:09 PM)Freek1970 schreef: [ -> ]Twilwel schreef
Citaat:-bij echt koud weer en lange tochten, een broek met dons vulling en een fleece pullover die in combi met de regenjas heerlijk warm is.
-een mes, kompleet met kurkentrekker, een vorkje en een lepeltje

Nog een tentje erbij gooien en je kan op velomobiel vakantie!

Freek

Zoals ik al schreef: ik heb de neiging teveel mee te nemen. Mijn ervaring met gezamenlijke tochten is dat er altijd wel een moment is dat je erg lang stil staat terwijl bijvoorbeeld er een band geplakt wordt en ik alleen de vloerpomp hoef te leveren :-) 's Winters is een warme broek echt fijn. Maar het kon ook een regenbroek zijn, als ik die had.
Bij lange tochten neem ik ook nog wel eens een klein spiritus brandertje mee een Trangria kloon, met een klein beetje brandstof en een grote rvs mok kan ik dan onderweg even een kopje koffiemaken, of een bouilonsoepje. Dat beetje extra zout doet bij warm weer soms ook wonderen.

Ik heb ook schoenen op het werk staan, zo vanzelfsprekend dat ik daar niet over nadacht. Er ligt ook een setje droge kleren in mijn kastje, je weet maar nooit. Heb al eens een lekkage van mijn dekseltje gehad in een wolkbreuk vroeg in de ochtend. De stroom landde op de ritssluiting van mijn broek. Verder was ik nog droog. Ik was best blij met mijn droge kleding op het werk.
Jeroen, ik heb dat rugzakje kleding echt ver achterin liggen zit zo ver mogelijk naar achteren gedrukt achter de zitting dus ter hoogte van de schokbreker. Daar zal niet snel water komen. Met slecht weer rijd ik met schuimdeksel nu in de winter. Helaas nu niet fit, en dan valt er niet te Questen.

Freek
Ik vind het een zeer interessant onderwerp om achter te komen wat raadzaam is om mee te zeulen.
Ik heb ook altijd wat gereedschap bij zodat je onderweg wel kan repareren. 
Maar toen ik laatst een lekke band kreeg was ik wel mooi vergeten een nieuwe mee te nemen en
en dan zou je moeten gaan plakken. Maar gelukkig fietste Tim mee en die had een binnenband
voor mij. 

Maar het belangrijkste wat ik bij heb, wat ik nog niet gezien heb bij de rest is een wc rol.
Want als je onderweg plotseling ineens moet schijten is het toch wel fijn als je je kont
kan afvegen.
Ook fijn als er een meeuw op je schijt (vraag me niet hoe ik dat weet...).
(14-Dec-2023, 07:31 AM)Veloquest schreef: [ -> ]Maar het belangrijkste wat ik bij heb, wat ik nog niet gezien heb bij de rest is een wc rol.
Want als je onderweg plotseling ineens moet schijten is het toch wel fijn als je je kont
kan afvegen.
Hahaha, hier zat ik bijna op te wachten Big Grin
Dit filmpje van jou - ik lag dubbel, wat een komedie Big Grin

(14-Dec-2023, 10:22 AM)melle z schreef: [ -> ]Ook fijn als er een meeuw op je schijt (vraag me niet hoe ik dat weet...).
Beetje spannend houden he, die kan je gewoon ontwijken Big Grin
Haha, het niveau stijgt, is het al vrijdag? Big Grin
(14-Dec-2023, 01:41 PM)melle z schreef: [ -> ]Haha, het niveau stijgt, is het al vrijdag? Big Grin

Mag je dan pas?

Niels, vooruitziend, van der Wal
Okay, dit is een goed moment om te benoemen dat ik altijd een lege bidon mee heb.

De aanleiding om met lege in plaats van gevulde bidons te gaan rijden, was een trip die door een buitenwijk van Keulen voerde in de stromende regen. Alles beton, asfalt, steen, huizen en speelplaatsen. Maar als de nood het hoogst is, is de bidon nabij. Sindsdien gebruik ik uitsluitend drinkzakken voor water toediening onderweg.
(14-Dec-2023, 03:34 PM)twilwel schreef: [ -> ]Sindsdien gebruik ik uitsluitend drinkzakken voor water toediening onderweg.
Want je hebt naderhand een keer de verkeerde bidon gepakt? Tongue
(14-Dec-2023, 05:37 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(14-Dec-2023, 03:34 PM)twilwel schreef: [ -> ]Sindsdien gebruik ik uitsluitend drinkzakken voor water toediening onderweg.
Want je hebt naderhand een keer de verkeerde bidon gepakt? Tongue

Zou je denken hè. Maar nee hoor, ik heb slechts voor één reden nog een bidon aan boord. Voor de zekerheid heb ik wel aanvankelijk nog met viltstift een kruis en doodshoofd op de bidon geschetst.
In een velomobiel onder een schuimdeksel of racekap is een bidon sowieso onhandig en veel te weinig inhoud ook nog bij alle trips boven de 60km. Dus als ik een velomobilist zie met een bidon aan boord, dan weet ik genoeg. Mij maak je niks wijs  Sleepy
(14-Dec-2023, 04:49 PM)Marnix schreef: [ -> ]Gelukkig was het goed weer, maar 15 km lopen met een velomobiel op SPD schoenen was niet fijn.

Nou ik sleur dus ook een paar oude sportschoenen mee. Zodat ik altijd iets heb wat makkelijker loopt dan de SPD schoenen.
Pagina's: 1 2