ligfietsers.nl

Volledige versie: Koude voeten, wat gebruik jij hiertegen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
De kou zit er komende week weer echt aan te komen. 

Wat doe jij er tegen om je voeten warm te houden.
Het bloed gaat al minder goed naar je tenen die in de lucht steken.
De voetgaten zijn echt noodzakelijk, afdichten is bij mij geen optie.

Vorige winter speciale winterschoenen gekocht, maar ook hierin kreeg ik nog steeds koude voeten.
Nu heb ik verwarmde inlegzolen gekocht in de hoop dat deze me gaan helpen tegen de koude voeten komende winterperiode.

Wat doe jij om koude voeten te voorkomen?
Hier is al veel over getiept. Veel adviezen over hulpstukken, wijze van kleding etc.

Wat ik nog toevoeg:
Eelt.
In de winter is je eelt onder je voet droger en dus harder. Dit drukt (door de druk op de pedalen) tijdens het fietsen de bloedvaten in je voet dicht. Hierdoor kan (warm) bloed slechter bij koude tenen komen.
Je kan zelf met een stuk schuurpapier het eelt onder je voeten wegschuren of je gaat naar een Chinese massagesalon voor een manicure. Ze zijn hier goed in; je voeten voelen als nieuw.
Je voeten onderhoud je in de winter door er eeltverzachter op te smeren. Er zijn diverse middeltjes bij de apotheek te verkrijgen

Verder help 'rond trappen' goed. Dit is een specifieke fietstechniek, waarbij je de kracht op je voeten met de pedalen meestuurt. Kort samengevat als: duwen, naar onder trekken, trekken en naar boven duwen. Dit is niet iets simpels, het vraagt langdurig oefenen op coördinatie en een goede afstelling van de bracket. Het zorgt er wel voor dat in iedere trap je bloed door kan stromen en voorkomt zo koude voeten.

Niels, brrrrr, van der Wal
Misschien ook eens proberen je tenen aanspannen en weer ontspannen?
Dit deed ik ook met schaatsen.

Misschien helpt een hogere cadans ook wel. Zodat je het meer moet werken en daardoor warmer krijgt.
Houd je torso, je hoofd en je nek lekker warm.

Dan blijven je voeten en handen ook warmer.

Ik heb nog wel een vraag: Waarom kunnen/mogen de voetengaten niet dicht bij jou?
Ik trek meestal twee paar sokken aan. 
Daarnaast heb ik onlangs overschoenen aangeschaft, dat fietst ook goed.
Ik snap waarom de voetengaten niet dicht mogen.

Ik flintstone bijna dagelijks en vooral op onverwachte momenten heb je meestal niet veel tijd, zoals laatst toen mijn ketting eraf sprong net nadat ik begonnen was een drukke weg over te steken.
Nu was dit bij stoplichten maar het was nog steeds nodig om snel de rijbaan te verlaten.
(06-Jan-2024, 07:29 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Houd je torso, je hoofd en je nek lekker warm.

Dan blijven je voeten en handen ook warmer.

Ik heb nog wel een vraag: Waarom kunnen/mogen de voetengaten niet dicht bij jou?

Tijdens normaal trappen gaat mijn hiel hier altijd doorheen.
En achteruit is ook regelmatig nodig.
Bij de stoplichten is regelmatig een flintstone actie nodig.

Mogelijk zou een soort siliconen cake vorm over de lengte ingesneden een optie zijn voor gesloten voetgaten, maar dit zie ik meer als onhandig dan een direct voordeel.
Heb ook winterschoenen maar merkte dit jaar voor het eerst dat ik die minder goed vind fietsen dan m'n stijvere zomerschoenen. Ik kreeg ook best snel al last van m'n voeten. Die winterschoenen lopen best fijn, dat zijn al alarmbellen  Tongue 

Dus nu fiets ik weer met de zomerschoenen maar geprepareerd voor de winter. Er ligt radiatorfolie onder de inlegzolen als barrière naar de koude spd clips, ik draag dikkere sokken (fiets normaal met m'n alledaagse sokken) en een paar overschoenen eromheen. De eerdergenoemde tip om je hoofd, nek en torso ook goed te isoleren doe ik ook.

Heb nog geen koude voeten gehad sinds de stap terug op de zomerschoenen, maar ben met het huidige, echt winterse weer ook nog niet wezen fietsen...

(07-Jan-2024, 08:56 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Je zou zoiets kunnen maken/kopen.

https://www.velomobielonderdelen.nl/prod...oetengaten

Deze heb ik trouwens: dat scheelt ook best veel!
Gewoon een vm zonder voetengaten is toch echt ideaal.

Ik wil nooit meer een vm met voetengaten. 

Een Snoek-L heeft zo'n inlegstuk, dat is ook nog wel acceptabel.
(07-Jan-2024, 12:50 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Gewoon een vm zonder voetengaten is toch echt ideaal.
Ik wil nooit meer een vm met voetengaten. 
Een Snoek-L heeft zo'n inlegstuk, dat is ook nog wel acceptabel.

Alle velomobielen die ik totnogtoe heb gehad, waren voorzien van voetgaten en dat vind ik perfect. Het laat je toe om achterwaarts te kunnen manouvreren (zeker als je gesloten wielkasten hebt) maar het geeft ook een lekkere doorstroming bij warm weer. In de winter uiteraard ook maar dat is tot op heden niet echt 'n probleem voor me geweest. 

Komt daarbij ook nog dat ik vooral met de hiel van mijn echtervoet naar voren en naar beneden trap, dat geeft bij voetgaten gelukkig geen probleem. Bij de (korte) proefrit met de Snoek L moest ik voor mij heel onnatuurlijk met m'n rechtervoet trappen omdat ik anders telkens tegen de onderkant zat (die had een volledig gesloten inlegstuk). Mijn QV heef een inlegstuk met voetgaten in, da's natuurlijk nóg beter.
Ik denk dat geen voetgaten niet gaat werken met schoenmaat 47/48, daarvoor is er te weinig ruimte. Een enkele keer kom ik met mijn hiel tot op de straat. Ik denk dat dit ook te maken heeft dat mijn voeten stand veel verticaler is dan bij rijders die minder lang zijn en kleinere voeten hebben.

Wat ik doe is met dubbele sokken in mijn schoenen stappen, ik heb overigens geen idee of ik zomer of winterschoenen heb, er was één maat en die kon ik aan, de meeste schoenen, hoe mooi die ook zijn, pas ik niet.
(07-Jan-2024, 08:43 PM)Joop99 schreef: [ -> ]Ik denk dat geen voetgaten niet gaat werken met schoenmaat 47/48, daarvoor is er te weinig ruimte. Een enkele keer kom ik met mijn hiel tot op de straat. 

Ligt aan de vm.

Met de XS raakte ik met mijn maat 44 ook de drempel/straat. 

In de DF en de SL raak ik niet eens de 'voetenbakjes' en die zitten ook nog eens een flink stuk boven het asfalt.
Ligt ook aan de positie van je plaatjes, en van je voeten als je trapt.
Ik rijd alleen velomobielen zonder voetengaten met maat 50, en sleep bij normaal trappen nooit.
(07-Jan-2024, 11:52 PM)365cycle schreef: [ -> ]Ligt ook aan de positie van je plaatjes, en van je voeten als je trapt.
Ik rijd alleen velomobielen zonder voetengaten met maat 50, en sleep bij normaal trappen nooit.

Moet jer er ook bij zeggen dat je (in ieder geval in je Bülk korte cranks heb zitten Tongue
(08-Jan-2024, 12:37 AM)Frutsel schreef: [ -> ]Moet jer er ook bij zeggen dat je (in ieder geval in je Bülk korte cranks heb zitten Tongue

Had ik in de XS ook al. Anders raakte ik constant de straat.
Yup, Bülk 140, DFXL 155, in de SL kon ik rijden met 129.
Cranks van een lengte van 129mm  Huh Heb je die ook al?
Toch -2 vanmorgen. Wind mee. Nog geen goede voeten.
(08-Jan-2024, 11:24 AM)Hardloper schreef: [ -> ]Cranks van een lengte van 129mm  Huh Heb je die ook al?
Als je zelf een oud setje op een andere maat boort wel Big Grin Niet per se een aanrader trouwens. Tenzij jij wél weet wat je doet.
Twee paar sokken, hele dunne sportsokken, met daarover dunne merinoswolsokken (door mijn moeder gebreid) en dat ging best aardig.
Tot nu toe geen speciale maatregelen genomen buiten wollen sokken ipv gewone van katoen. Als het onder de -5 gaat zal ik wellicht een lange broek gebruiken (nu is het korte broek en t-shirt), bij -10 kunnen overschoenen ook wel prettig zijn. Deze morgen was het nog comfortabel.
(08-Jan-2024, 12:04 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(08-Jan-2024, 11:24 AM)Hardloper schreef: [ -> ]Cranks van een lengte van 129mm  Huh Heb je die ook al?
Als je zelf een oud setje op een andere maat boort wel Big Grin Niet per se een aanrader trouwens. Tenzij jij wél weet wat je doet.

Geen interesse in een andere formaat cranks. Ik heb 155mm en dat bevalt me prima met fiets schoenmaat 41.
(08-Jan-2024, 04:26 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Geen interesse in een andere formaat cranks. Ik heb 155mm en dat bevalt me prima met fiets schoenmaat 41.
Big Grin Ik heb dat destijds alleen gedaan om te kijken of ik zelf in de SL zou kunnen rijden. Eventueel voor wedstrijden, was toen het idee, maar erg comfortabel wordt het niet. 
Met mijn afmetingen moet je hier en daar wat concessies doen.
In de velomobiel hoeft het niet heel nodig. Ik rijd met zomerschoenen en doe met dit weer of warme sokken aan of een paar dunne en daarover nog een paar hele dikke. Dat volstaat.

Maar ik heb dan meestal wel iets op mijn hoofd, een dunne of dikke muts of zoals vandaag met die hele koude wind een pet met van die oorflappen. Als je koude voeten hebt, moet je een muts opdoen.

Ik heb wel een lange broek aan, maar rijd dan ook relaxed. Ongeveer halverwege na zo'n 10 minuten ben ik redelijk opgewarmd, maar dan rijd ik verder gewoon iets langzamer. De tijdwinst van hard rijden, verlies ik met de dan noodzakelijke was/douchebeurt. Gewoon in de no sweat modus rijden, maar warm wordt ik dan niet.
Op korte ritjes worden mijn voeten in fiets sandalen en dikke sokken niet koud. Ik denk dat de sokken een stuk dunner zouden kunnen zijn maar ik heb ze de rest van de dag nodig.

Ik heb op langere ritten in de Quest gemerkt dat mijn voeten dan wel koud worden, ook als ik wel mijn wandelschoenen draag waarin ik normaal nooit koude fouten heb.

Ik geef het niet genoeg bewegen van de tenen/voorvoet de schuld.
Mijn oplossing is om mijn tenen zoveel mogelijk te wapperen, wat in de sandalen makkelijker gaat dan in dichte schoenen dus als ik nog eens een winter VM tocht ga maken plan ik weer op sandalen maar misschien met plastic zakjes over mijn tenen.
Pagina's: 1 2