ligfietsers.nl

Volledige versie: Herkenbaarheid ligfietsen/velomobielen door zelfrijdende auto's
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
In een ander topic over defensief rijden kwam deze post voorbij:
(07-Jan-2024, 08:49 PM)Joop99 schreef: [ -> ]Zeker waar, maar er is ook dat ze wel kijken maar niets zien. Wij zijn met onze fietsen bepaald niet een standaard en het plaatje zit bij deze mensen niet in het geheugen en al helemaal niet in combinatie met autorijden. Dus ze zien je wel, maar ze doen er niks mee omdat ze geen seintje vanuit de hersenen krijgen van "pas op!".
Die triggerde mij door deze opmerking: "Wij zijn met onze fietsen bepaald niet een standaard en het plaatje zit bij deze mensen niet in het geheugen". Ik moest hierdoor denken aan een ongeluk tussen een zelfrijdende auto en een fiets. Hierbij reed een auto in autonome stand (zelfrijdend dus) en die herkende een persoon die lopend met fiets vanuit de schaduw van de middenberm kwam lopen niet. De fiets was volgehangen met plastic tassen wat de herkenbaarheid waarschijnlijk niet heeft vergroot. De politie heeft volgens mij geconcludeerd dat ook voor een menselijke bestuurder het ongeluk waarschijnlijk niet te voorkomen was door de plaatselijke omstandigheden. Het gaat me er niet om dat er een discussie over dit ongeluk wordt gestart, maar om het volgende:


Hoe zit het met de zichtbaarheid/herkenbaarheid van ligfietsen voor zelfrijdende auto's? Die software wordt gevoed met heel veel data en foto's, maar alles valt en staat natuurlijk met welke foto's/data er wordt gebruikt. Als er geen foto van een ligfiets tussen zit dan wordt het niet herkend. Net zoals de discussie of donker gekleurde mensen hier wel genoeg in worden meegenomen, maar laat het daar aub niet over gaan gezien de gevoeligheid die dat meestal met zich meebrengt.
Is er iemand hier die daar kennis over heeft? Of zou het een mailtje naar bijvoorbeeld Tesla waard zijn?
Volgens mij kun je dat "door zelfrijdende auto's" er wel aflaten. Ook zonder die faciliteiten ondervinden velen van ons, soms dagelijks, last.
Wil ik voor wat andere elektrische auto's ook nog mee gaan testen.
Kijk overigens uit voor de MG4. Ik huur die weleens wanneer ik een auto nodig heb, maar zet de lane-assist tegenwoordig consequent uit (want die staat standaard aan wanneer je de auto start).
Op dit soort wegen (met strepen aan beide zijkanten, maar niet in het midden) dwingt die auto je namelijk naar het midden als je 'm over de streep aan de zijkant stuurt, óók als er tegenliggers aan komen (of dat nou auto's zijn of fietsen maakt niet uit). Dit heeft een gevaarlijke slinger tot gevolg (want ja, ik stuur dus weer tegen de lane-assist in naar rechts als ie dat doet). Weet niet hoe goed de automatische stabiliteitscontrole is, maar ik zou niet graag de macht over het stuur verliezen naast een groepje fietsers.