ligfietsers.nl

Volledige versie: Plannen voor gezinsfietsvakantie: tips gevraagd
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Begin van het jaar, dus we zitten een beetje te brainstormen over de zomervakantie en de knoop is doorgehakt om serieus te onderzoeken of we met zijn drietjes op fietsvakantie kunnen gaan. De wens is een treinreis naar Denemarken en daar fietsen. Week of 3 in totaal.  

Wat uitgangspunten zoals we ze nu voor ons zien (staan dus niet vast, als het anders moet, kan dat ;-))

- Gezelschap plus fietsen: ondergetekende op de Sinner Demon 2020, lieftallige echtgenote op de e-bike en smurf van dan bijna 8 op de eigen fiets (22" Alpina). We onderzoeken voor de smurf diverse hulpmiddelen zoals zoiets: KLIK

- Spullen mee in fietstassen/bagagedrager op de e-bike en Sinner plus een cargo fietskarretje. Ik sleur met de Sinner dat karretje, eega met de e-Bike de Smurf indien gewenst. 

- Overnachten hoofdzakelijk op campings in tentje(s). Dus dat spul moet ook mee. 

- GEEN HAAST! Een uitgangspunt wat ik het hele jaar probeer aan te hangen, dus zeker met vakantie. Dat betekent dus kleine dagafstanden (ik denk aan max 40-45km. Eerder minder). Als we wat leuks zien wil ik kunnen stoppen en dan nog steeds de geplande camping halen einde middag.

Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen met o.a.

- Met de fietsen in de (internationale) treinen. Reis loopt door Nederland, Duitsland en Denemarken. Hoe zit het met de ligfiets in die context? Bagage en fietskar? De Demon is redelijk compact gelukkig. 

- Keuze fietskarretje: voorlopige voorkeur: Burley Nomad. Input welkom met de nuance dat ik geen éénwieler wil (en dus geen Bob ;-)). Ik twijfel over de Radical Design omdat die als sporttas in de trein meekan. Maar wat is dat ding duur...

- Ervaringsdeskundigen die met kind(-eren) al eens iets dergelijks hebben ondernomen en daar iets over kwijt willen?

- Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de smurf het fietsen volhoudt? We kijken dus naar sleepmogelijken. Of toch een aanhangfiets (dus niet zelfstandig kunnen fietsen). Hoe zit dat dan in de trein? Ik heb al eens km of 15-20 met haar op een dag gefietst, moet dan wel duwen af en toe maar met de juiste pauzes etc ging dat prima, het was zelfs nog op haar vorige fietsje. Met hulpmiddelen moet langer dus ook kunnen. 

Wie o wie wil wat delen en heeft tips! Alles is welkom! :-)
Hoe vaak gaan jullie nu al samen fietsen? Misschien doe je er al goed aan om te beginnen met ieder weekend samen een leuke route te fietsen. Zodat jullie kind eraan kan wennen om grotere stukken te fietsen. En je kan al wat dingen uitproberen op je fiets reis. Ik las gisteren in het clubblad van het derde kwartaal dat je eigenlijk geen ligfiets mag meenemen in bepaalde treinen. Wellicht kunnen andere hier iets over zeggen.

En misschien een opendeur. Maar zorg dat je een oplader meeneemt van de E-Bike.  Big Grin En wat is het bereik van de elektrische fiets die mee gaat op de gewenste ondersteuning? Ik ken niet veel van E-Bikes. Maar wat ik begrijp van de ouders sta je liever niet zonder stroom.
Goeie, van de 'oefentochtjes'. We zijn zeker voornemens om voor de zomervakantie al bijvoorbeeld enkele keren een nachtje met de fietsen erop uit te trekken in de regio.

En ja, de lader zal mee moeten  Big Grin Bereik zal km of 60-70 zijn in hoogste stand, in ieder geval meer dan het bereik van de smurf ;-)
Ik heb een fiets/tandem gezien waarbij een gewoon kinderfietsje met het voorwiel op de aanhanger gezet wordt. Indien niet in gebruik wordt de aanhanger opgevouwen en zit niet in de weg.

Ik heb geprobeerd om er een te vinden op internet en kwam deze tegen: https://followme-tandem.nl/
Ziet er iets anders uit maar doet hetzelfde. 

Ook zijn er stangen die je tussen de ouder en kinderfiets plaatst.

Waarschijnlijk zijn dit soort producten ook tweedehands te koop.

Daar ik geen kinderen heb nooit zelf geprobeerd.
Ik ben bekend met de Followme. Prachtig product, had het zo gekocht, maar helaas is de maximale wielmaat voor de Followme 20". En de smurf rijdt al op 22"  Rolleyes
(13-Jan-2024, 05:02 PM)TimSch schreef: [ -> ]Ik ben bekend met de Followme. Prachtig product, had het zo gekocht, maar helaas is de maximale wielmaat voor de Followme 20". En de smurf rijdt al op 22"  Rolleyes

Een tijdelijk 20" voorwiel erin is geen optie?
(13-Jan-2024, 05:02 PM)TimSch schreef: [ -> ]Ik ben bekend met de Followme. Prachtig product, had het zo gekocht, maar helaas is de maximale wielmaat voor de Followme 20". En de smurf rijdt al op 22"  Rolleyes

Al? Er zijn genoeg ligfietsers die op 20" rijden anders Wink
Even niet over de fiets van smurf of de Sinner... die E-bike, waar zit de motor?
>> Had op vakantie met ex ooit een fiets met naafmotor, en die leverde bij lage snelheden nauwelijks koppel. 8% klimmen ging heel moeizaam, terwijl het voor jou misschien nog prima te doen is.
De ebike heeft een Bosch middenmotor.
(14-Jan-2024, 09:26 PM)TimSch schreef: [ -> ]De ebike heeft een Bosch middenmotor.
Da's top, dan kan je het koppel bepalen met de versnellingen Smile
(14-Jan-2024, 10:02 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(14-Jan-2024, 09:26 PM)TimSch schreef: [ -> ]De ebike heeft een Bosch middenmotor.
Da's top, dan kan je het koppel bepalen met de versnellingen Smile

Klinkt heel logische, maar sta er maar eens bij stil.

Anderzijds geeft het me voldoening dat ik alleen voor de claxon / verlichting de accu nodig heb.
We hebben hier een follow me gehad. Dat gaat nog wel zo lang ze klein en licht zijn, maar op een bepaald moment worden ze echt te zwaar en te sterk voor de constructie. Als ze er zin in hadden, dan konden ze ook pa of ma nog tot enige snelheid opstuwen.

Ben met 1 van de jongens als eens met de fiets voor een weekendje weg geweest, toen was hij 10 ofzo. 2 jaar terug nog eens, gewoon een weekendje, zo'n 30 km heen, vrijdag na school dagje vakantie, met fietstochtje en zondag weer terug. Dat was wel een groot verschil, afgelopen zomer kwam het er niet van, hij wilde nog wel wat verder fietsen.

Wind je niet op als ze om de haverklap pauze willen, voor een slokje drinken, vliegje in het oog, tja en nu moet ik plassen, waar is de WC? Ik heb honger, mag ik een snoepje?

Probeer de route zo te plannen dat je onderweg wat gebeurtenissen hebt, kleine belevingen. Toen hij tien was Had ik een route van ca 30 km. Dat was nog best bikkelen dat laatste stukje op de dijk met wind tegen en dan van die grote tassen. ( hij had nauwelijks gewicht, de slaapzakken en matje) Veel lucht, lijkt het toch wat. Ik kende de weg. Had een bakker ingepland waar ie een broodje kon uitzoeken, een kilometer of 3 verder een buurtwinkeltje waar ie snoep kon kopen, een rustige route langs water met een uitkijkpuntje wat we konden beklimmen, nog een tweede dorpje met inkoopmogelijkheden, pontje, camping met zwembad, een kasteel in het dorp om de volgende dag te bekijken en ook daar weer een winkel om de boodschappen te doen. Ik had toen geen kooksetje, dus we hielden het bij de snackbar op de camping 2x. Verder met fruit, komkommer en brood dan toch ook nog wat verantwoord eten.

Ook voor ons volwassenen kan zo'n saai recht stuk met tegenwind, zonder enige actie vreselijk saai zijn, moet je maar kunnen. Dat werkt voor kinderen nog net wat sterker. Die kunnen dan echt de handdoek in de ring gooien. Maar zijn niet meer van de maat dat je ze dan maar weer achterop zet. Wat is je plan B? Als je minder ver komt als gehoopt, die dag?

Naar mijn mening is het beste hulpmiddel om beter te fietsen een redelijke fiets. Heb ooit een micro mini BMX'je op de kop getikt. Was wat afgeragd, nieuw laten poedercoaten. 451 wieltjes, 28 spaakjes, single speed maar erg licht. Velgrem achter en er voor 1 bij geknutseld. Hebben 2 kinderen met plezier op gefietst, en beiden vonden de opvolgende fiets toch echt een stuk minder snel. maar ja, op een gegeven moment past het niet meer. Afhankelijk van de lengte kan de overstap naar een 26 inch "mtb" kinderfiets een overweging zijn. Daar heb je dan ook weer duidelijk lichter lopende bandjes voor. Wat mij betreft liever ernaast en dan een hand op de schouder, aan het zadel of aan de drager, dan met een touwtje. Erg hard gaat het toch niet dus dat werkt best voor een stukje.
Dankjewel Jeroen! Erg waardevol om jullie ervaringen te lezen! 

Een paar inhakers: 

Citaat:Wind je niet op als ze om de haverklap pauze willen, voor een slokje drinken, vliegje in het oog, tja en nu moet ik plassen, waar is de WC? Ik heb honger, mag ik een snoepje?

Opwinden zit niet echt in mijn aard gelukkig  Tongue Maar dit lees ik meer en ik stel momenteel dagelijks het aantal streefkilometers per dag naar beneden bij. Het uitgangspunt: "Als de smurf het leuk vindt, is het voor iedereen leuk" neem ik voor dit soort avonturen nog een beetje extra serieus. Dus wat jij zegt: ideaal gesproken komt er een route met veel leuks onderweg waar we zonder enige haast kunnen stoppen.

Citaat:Naar mijn mening is het beste hulpmiddel om beter te fietsen een redelijke fiets. (...) Afhankelijk van de lengte kan de overstap naar een 26 inch "mtb" kinderfiets een overweging zijn. Daar heb je dan ook weer duidelijk lichter lopende bandjes voor. Wat mij betreft liever ernaast en dan een hand op de schouder, aan het zadel of aan de drager, dan met een touwtje. Erg hard gaat het toch niet dus dat werkt best voor een stukje.

De 22" fiets heeft ze nog maar net, ze komt dus pas van een 18". Het prinsesje is relatief klein van stuk en groter dan 22" is echt te groot voor haar. Over die sleepconstructies lees ik gemengde reacties. Ook wel dat ze niet geschikt zijn voor de openbare weg, alleen tijdens mountainbiken o.i.d....Jouw opmerking over gewoon stukje duwen is eigenlijk zo gek niet. De Sinner heeft onderstuur en het gaat wel erg gemakkelijk om dan een stukje te duwen. En vooral die laatste zin is goed om in de oren te knopen: het zal inderdaad niet hard gaan, dus stukje duwen is dan eigenlijk ook geen probleem  Smile
Ik weet niet de leeftijd, maar misschien is het een kind dat graag speelt in een speeltuin? Dan zou je die onderweg kunnen inplannen. Is het een kind wat graag musea bezoekt, dan eventueel een musea onderweg.
Ze is 7, bijna 8 tegen die tijd. Speeltuinen zijn zeker goede routepunten ;-)
(15-Jan-2024, 10:05 AM)TimSch schreef: [ -> ]De 22" fiets heeft ze nog maar net, ze komt dus pas van een 18". Het prinsesje is relatief klein van stuk en groter dan 22" is echt te groot voor haar. Over die sleepconstructies lees ik gemengde reacties. Ook wel dat ze niet geschikt zijn voor de openbare weg, alleen tijdens mountainbiken o.i.d....Jouw opmerking over gewoon stukje duwen is eigenlijk zo gek niet. De Sinner heeft onderstuur en het gaat wel erg gemakkelijk om dan een stukje te duwen. En vooral die laatste zin is goed om in de oren te knopen: het zal inderdaad niet hard gaan, dus stukje duwen is dan eigenlijk ook geen probleem  Smile
Duwen vanaf een ligfiets gaat echt perfect, als ze er eenmaal aan gewend zijn kan je zelfs flink tempo maken. Kwam ooit in een vrij onhandige situatie met m'n zoon en een nogal onoplettende automobilist, maar zoonlief is goed gewend aan een flinke duw op z'n onderrug, zodra ik "komt ie!" zeg zet hij zich schrap. Plotseling volle kracht vooruit is geen enkel probleem, dus die hebben we voorwaarts opgelost Smile 

Snelheid kan hij inmiddels ook goed mee omgaan, we doen dit al jaren zo en als ik de ruimte heb + geen zijstraten gaan we soms gewoon 30  Blush
Wat betreft het omgaan met de snelheid, en andere ellende onderweg is het ook wel goed daar vast een beetje aandacht aan te besteden. Met een klein beetje oefenen gaat het al snel beter. Mogelijk is er ergens een parkje, bmx baantje, skatebaantje ofzo waar je wat kunt spelen. Remmen is ook iets om te oefenen, dat kunnen ze ook niet allemaal vanzelf. Daar wil je niet halverwege een afdaling achter komen.

Kijk eens wat rond of je fietsvideo's van anderen kunt vinden van het gebied waar je heen wilt. Misschien liggen er bepaalde routes waar je op kunt zoeken. Ook Googlemaps werkt enigszins om een idee te krijgen van je vakantiebestemming.

Ik heb heel lang geleden eens wat in Denemarken gefietst. Maar dat was eigenlijk een functionele fietsreis naar ligfietswedstrijden. Ik vond het landschap erg vriendelijk, zacht glooiend. De edstrijden waren in Roskilde wat ik wel een leuk stadje vond. Ik heb geloof ik 2 Deense campings gezien. Opvallend vond ik dat die beiden een kookruimte hadden waar een kookplaatje stond.
Ook zie ik nog wel eens video's van mensen die gebruik maken van shelters in Denemarken, dat zijn een soort houten hutjes, met 1 kant open, vaak midden in de natuur. Lijkt me ook wel leuk.
(16-Jan-2024, 12:10 AM)Jeroen S schreef: [ -> ]Opvallend vond ik dat die beiden een kookruimte hadden waar een kookplaatje stond.
Dit is heel gebruikelijk op campings in Scandinavië, erg handig.

(16-Jan-2024, 12:10 AM)Jeroen S schreef: [ -> ]Ook zie ik nog wel eens video's van mensen die gebruik maken van shelters in Denemarken, dat zijn een soort houten hutjes, met 1 kant open, vaak midden in de natuur. Lijkt me ook wel leuk.
Er was vroeger een gidsje met gratis kampeerplekken en shelters genaamd 'Overnatning i det fri' van Naturstyrelsen (= Staatsbosbeheer). Of het fysieke boekje er nog is weet ik niet, maar ik geloof dat er tegenwoordig een app is.

Ik heb vier jaar in Denemarken gewoond, het is inderdaad een prima fietsland (los daarvan heb ik wat gemengde gevoelens bij het land Wink ).
(13-Jan-2024, 03:18 PM)TimSch schreef: [ -> ]Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen met o.a.

- Met de fietsen in de (internationale) treinen. Reis loopt door Nederland, Duitsland en Denemarken. Hoe zit het met de ligfiets in die context? Bagage en fietskar? De Demon is redelijk compact gelukkig. 

Tsja, de trein in met een fietskar.
Ehm... goed nieuws en slecht nieuws?

Te beginnen met het slechte nieuws:
Als je de Algemene voorwaarden van de NS (paragraaf 5.4) strikt leest mag een fietskar NIET mee in de trein. De AVR vind je hier:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_170185329...en-avr.pdf
Vorig jaar zomer (woensdag 16 augustus) zijn we daar door twee conducteurs op gewezen tijdens onze reis van Maastricht naar Zwolle.

En dan het goede nieuws:
-Ook al zijn we er tweemaal op gewezen, het heeft ons geen minuut vertraging opgeleverd (wel wat min of meer gespannen minuten wachten omdat een van die beide conducteurs ging 'overleggen met de machinist').
-Ons fietskarretje was een Thule Cheetah 2 dus relatief groot (zij het, op zijn achterkantje gezet, niet groter dan de gemiddelde kinderwagen).
-Als je diezelfde paragraaf 5.4 strikt leest, mag een (ongevouwen) kinderwagen ook NIET mee in de (NS) trein. Ik heb nog nooit iemand met kinderwagen geweigerd zien worden... al is het in theorie mogelijk, dat al voor al die kinderwagens telkens een speciale ontheffing is aangevraagd.

In de praktijk lijkt het dus (in NL) wel goed te gaan, maar je bent wel afhankelijk van de goodwill van de conducteur. Op een echt drukke dag wordt het vast lastiger.

In Duitsland, althans in de stoptreinen, kan in mijn ervaring bijna alles (er zijn trajecten waar de fiets meenemen gratis is, en dat merk je), als je maar een redelijke inspanning verricht om niet onnodig in de weg te staan. In InterRegio en IC(E) treinen zul je fietsplaatsen moeten reserveren, en het aantal plaatsen kan in de zomer krap zijn. Met de Deense spoorwegen heb ik geen enkele ervaring.
Big Grin 45 km per dag, wat ga je dan die overige 22,5 uur doen joh?  Wink

Ik heb nu twee fietsvakanties met de kleine gedaan, eentje met e-bakfiets toen ze 3 was, en afgelopen jaar met de QV toen ze 4 was. En omdat dat zo goed beviel heb ik de fiets verlengd zodat ze voorlopig erin past. Karretje was niet nodig want er kan gelukkig bizar veel in dat ding mee (had een tentje en kookspullen mee). 

Geen ervaring met de trein.. en ook niet richting het noorden. Maar ik wens jullie veel plezier, ik vind het nog steeds de leukste manier van vakantie vieren  thumb
Op youtube leuke filmpjes van Marcus Bersheim die met een gewone fiets in Denemarken aan het fietsen was afgelopen najaar. Ik weet niet hoe bekend je bent met het land en de fietsmogelijkheden daar. In het Duits, voor mij geen probleem. Ik vind zijn stijl van video's maken wel prettig, anderen misschien te sloom. Hij laat ook vaak wel even een kaartje zien van waar hij ongeveer langs komt, of zegt waar ie is. Hij volgt deels ook langere aangegeven fietsroutes. Globaal kun je dus ook wel volgen waar ie zo'n beetje zit. Hij maakt een heel lange reis, overnacht ook veel op van die Shelter plaatsen.

https://www.youtube.com/@MarcusBersheim

Zeker als je nog niet zo bekend bent met het land, geeft het je denk ik een mooie indruk. Mogelijk ook wat inspiratie.
Goh, deze reacties had ik helemaal gemist! :-) Dank alsnog! 

(22-Jan-2024, 10:29 PM)Tijanus schreef: [ -> ]
(13-Jan-2024, 03:18 PM)TimSch schreef: [ -> ]Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen met o.a.

- Met de fietsen in de (internationale) treinen. Reis loopt door Nederland, Duitsland en Denemarken. Hoe zit het met de ligfiets in die context? Bagage en fietskar? De Demon is redelijk compact gelukkig. 

Tsja, de trein in met een fietskar.
Ehm... goed nieuws en slecht nieuws?

Te beginnen met het slechte nieuws:
Als je de Algemene voorwaarden van de NS (paragraaf 5.4) strikt leest mag een fietskar NIET mee in de trein. De AVR vind je hier:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_170185329...en-avr.pdf
Vorig jaar zomer (woensdag 16 augustus) zijn we daar door twee conducteurs op gewezen tijdens onze reis van Maastricht naar Zwolle.

En dan het goede nieuws:
-Ook al zijn we er tweemaal op gewezen, het heeft ons geen minuut vertraging opgeleverd (wel wat min of meer gespannen minuten wachten omdat een van die beide conducteurs ging 'overleggen met de machinist').
-Ons fietskarretje was een Thule Cheetah 2 dus relatief groot (zij het, op zijn achterkantje gezet, niet groter dan de gemiddelde kinderwagen).
-Als je diezelfde paragraaf 5.4 strikt leest, mag een (ongevouwen) kinderwagen ook NIET mee in de (NS) trein. Ik heb nog nooit iemand met kinderwagen geweigerd zien worden... al is het in theorie mogelijk, dat al voor al die kinderwagens telkens een speciale ontheffing is aangevraagd.

In de praktijk lijkt het dus (in NL) wel goed te gaan, maar je bent wel afhankelijk van de goodwill van de conducteur. Op een echt drukke dag wordt het vast lastiger.

In Duitsland, althans in de stoptreinen, kan in mijn ervaring bijna alles (er zijn trajecten waar de fiets meenemen gratis is, en dat merk je), als je maar een redelijke inspanning verricht om niet onnodig in de weg te staan. In InterRegio en IC(E) treinen zul je fietsplaatsen moeten reserveren, en het aantal plaatsen kan in de zomer krap zijn. Met de Deense spoorwegen heb ik geen enkele ervaring.

Deze ervaringen zijn heel fijn te lezen! Inmiddels heb ik namelijk net een fietskar gescoord en het is een Radical Design Cyclone IV geworden. Eigenlijk met als belangrijkste reden de ambitie deze in de trein mee te nemen: met de wielen en dissel eraf is het namelijk een grote sporttas, incl. schouderband om dat overtuigend te laten zien :-) Dus dat probleem is 'opgelost'.  Big Grin  

(23-Jan-2024, 12:31 AM)Arend-Jan schreef: [ -> ]Big Grin 45 km per dag, wat ga je dan die overige 22,5 uur doen joh?  Wink

Ik heb nu twee fietsvakanties met de kleine gedaan, eentje met e-bakfiets toen ze 3 was, en afgelopen jaar met de QV toen ze 4 was. En omdat dat zo goed beviel heb ik de fiets verlengd zodat ze voorlopig erin past. Karretje was niet nodig want er kan gelukkig bizar veel in dat ding mee (had een tentje en kookspullen mee). 

Geen ervaring met de trein.. en ook niet richting het noorden. Maar ik wens jullie veel plezier, ik vind het nog steeds de leukste manier van vakantie vieren  thumb

Ik kijk er ook best naar uit inderdaad  Smile Wel is die 45km inmiddels al naar beneden bijgesteld op basis van verder onderzoek. Smurf zelf fietsen, geen haast. Ik neig nu meer naar 25km/dag. 

En ja, als ik alleen met de Quest ging zou dat betekenen dat ik elke dag erg veel andere dingen kon doen. Maar dat is nou precies ook waarom ik weinig kilometers ambieer: dan KUN je namelijk heel veel andere dingen doen, stoppen als je iets leuks of moois ziet. En dat lijkt mij nou net zo mooi bijdragen aan het vakantiegevoel. De reis onderdeel van de pret, ipv noodzakelijk kwaad om ergens te komen. 

(03-Feb-2024, 01:20 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Op youtube leuke filmpjes van Marcus Bersheim die met een gewone fiets in Denemarken aan het fietsen was afgelopen najaar...

https://www.youtube.com/@MarcusBersheim 

Zeker als je nog niet zo bekend bent met het land, geeft het je denk ik een mooie indruk. Mogelijk ook wat inspiratie.

Dank voor de tip! Die gaan we eens bekijken!