ligfietsers.nl

Volledige versie: Kampeer spullen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Mocht ik ooit op vakantie gaan per velo op een camping, dan is er natuurlijk kampeerspullen nodig.
Dus wat voor tent / kook spullen / slaapmatje / slaap zak / servies etc. hebben jullie? Alleen die jullie per ligfiets gebruiken, want met de auto kun je meer zooi kwijt.
Wat ik meeneem kan je in deze video zien:
Op de site van Walter is heel veel info te vinden: https://www.fietsersafstappen.nl/

En op de site van Belle nog veel meer. Vooral over de uitrusting: https://kampeerwijzer.com/uitrusting/
Als basistip is het vooral aan te raden om veel thuis te laten. Neem vooral spullen mee die je zowat de hele vakantie voortdurend gaat gebruiken. Spullen die je incidenteel nodig hebt kun je vaak ook bij een andere kampeerder op de camping wel lenen.

Het maakt nogal verschil of je in vlakke land gaat kampeerfietsen, of in de heuvels of bergen. Als je hoogtemeters gaat maken krijg je snel spijt van extra kilo's.

Ga voordat je aan een lange kampeerreis begint eerst een paar keer één of twee nachtjes om je materiaal te testen. Ook dan kom je er al deels achter wat je wel en niet moet meenemen.

Qua kleding, ga voor veel dunne laagjes over elkaar als je wisselende weersomstandigheden verwacht.
Ooit zou ik wel naar Noordkaap willen denk ik. Niet omdat ik er twee in het club blad dat dag doen. Maar omdat een oud collega van mij me geïnspireerd had. Maar de Oostenrijk / Hars gebergte zou ik dan weer per trein willen doen en dan met een fiets kar en HP Scorpion Fs 26 Enduro. Maar in het begin zou ik binnen Nederland / Vlaanderen en misschien voorraan in Duitsland blijven met de Velo.
(23-Jan-2024, 05:47 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Ooit zou ik wel naar Noordkaap willen denk ik. Niet omdat ik er twee in het club blad dat dag doen. Maar omdat een oud collega van mij me geïnspireerd had. Maar de Oostenrijk / Hars gebergte zou ik dan weer per trein willen doen en dan met een fiets kar en HP Scorpion Fs 26 Enduro. Maar in het begin zou ik binnen Nederland / Vlaanderen en misschien voorraan in Duitsland blijven met de Velo.

Kennis van me reisde per motor naar de Noordkaap, was een mooie tocht, maar ook érg lang, een beetje saai, en toen hij aankwam was het mistig. Dus hij zag bijna niks. Dat schijnt vaak zo te zijn, op de Noordkaap. Gelukkig is er een bezoekerscentrum waar je ze beelden tonen hoe het is bij helder weer.
Haha, klinkt een beetje als Ben Nevis, de hoogste berg in Schotland waar ik een keer was. Drommen mensen beklimmen hem, maar je ziet gemiddeld ongeveer 367 dagen per jaar geen bal Big Grin.
Of het hoogste punt van het Harz gebergte.
Die treinreis is trouwens een hele belevenis:
https://www.youtube.com/watch?v=SbkGOrkUg2I

Maar het kriebelde toch ook wel om via een spierkracht omhoog te gaan.
Toen ik voor de eerste keer op fietsvakantie ging was ik 18 geloof ik. Met de Mountainbike en heel veel spullen. België, de Ardennen, Luxemburg. Voor het geval dat ik ergens diep in de wildernis zou moeten gaan lopen, had ik ook mijn bergschoenen van 1 kg per voet mee genomen en nog heel veel meer spullen waarvan ik zeker wist dat ik ze nodig had, die ik nooit gebruikt heb. Een groot mes moest natuurlijk ook mee. Ben ook al eens iemand tegen gekomen wiens vriendin zijn bagage had ingepakt. Voor 1 weekje weg, voor iedere dag een schone spijkerbroek.

Zodra het echt bult op gaat, ga je iedere gram die je mee sleept opnieuw overwegen. Sommigen doen dat nooit, maar die komen meestal niet zo heel ver op een dag.

Omdat ik mijn vrouw en kinderen niet te lang wil missen blijft het bij mij meestal bij een simpele overnighter, 1 nachtje weg. Dan heb je echt niet zo heel veel nodig. Afhankelijk van het weer, de bestemming en welke fiets gaan er wisselende dingen mee.

Om te slapen heb ik een geisoleerde luchtmatras van Pioneer Outdoor. Wordt helaas niet meer gemaakt. ca 800 gram, lekker groot. 8x60x190 cm opgeblazen ongeveer. Ben inmiddels boven de 50, op zo'n dun schuimmatje lig ik echt niet lekker meer. Verder zijn die ook nogal groot. Wel erg licht gewicht, en ze gaan niet stuk of lek. Leeg is het een klein pakketje, zoals de meeste van die opblaas dingen. Ze kosten nogal wat en kunnen stuk, kijk maar eens bij Belle op de site. Met een beetje isolatie erin is best prettig, als de temperaturen wat lager liggen. Ook in mei of september kan het koud zijn. Schuimmatje vond ik prima toen ik nog onder de 30 was. Selfinflatable neemt veel volume in, weegt meer en kan ook van een simpel doorntje al gaan lekken.

Een goedkope slaapzak is prima, zeker als je nog niet weet of het wat voor je is. Die van mij is een Highpeak van ca 1 kg Geloof de highpeak 1000. Tot ongeveer 10 graden wel te doen. Heeft al wel een schuurtje bij een naadje aan de binnenzijde. Bij slaapzakken altijd uitgaan van de comforttemperatuur, niet van extreme. Dat is het standje net boven ernstige onderkoeling. Als het kouder is neem ik nog een oude lichte dunne, ook heel goedkope mee. Samen goed tot ca 4 graden. Bij slaapzakken ook altijd goed op de pakmaat letten, sommige zijn wel licht, maar gigantisch.

Tentje is ook goedkoop, de Campz Torreilles https://www.amazon.nl/CAMPZ-Torreilles-g...B07Q62QNHD video https://www.youtube.com/watch?v=81OgIGoypeA
Wordt ook al niet meer gemaakt, er zijn nog wel andere die er sterk op lijken. Heb ik gekozen omdat;
- je er via de zijkant zonder kruipen in en uit kunt, gewoon je benen eruit zwaaien.
- Er binnen niks nat wordt als je de rits open doet om de tent in te gaan.
- je zelf niet nat wordt als je erin gaat als het regent.
- Ik de binnentent thuis kan laten, scheelt weer gewicht.
- Het een lekker compact pakketje is.

Een tarp is ook erg leuk, maar meer voor wildkamperen. Kun je op heel veel manieren opzetten. Mijn tarp is van decathlon, bijna 3x3 meter en iets van 900 gram. Biedt voor dat gewicht gigantisch veel ruimte. Paar losse haringen, stuk of 6, en wat scheerlijntjes erbij. Papahiker op youtube heeft veel leuke video's over tarps. Op de camping leuk als extra, of om over de Velomobiel te doen. In Duitsland mag je in heel veel deelstaten dag en nacht het bos in om je daar te "erhohlen" herstellen, zeg maar. En hoe herstel je nu beter dan door te slapen? Je mag er echter geen tentjes opzetten. Maar een tarp is geen tent, gesloten structuur.

Soms dus de tent, soms de tarp.

Om te koken heb ik een BRS gasbrandertje weegt maar 26 gram en is regelbaar. Kost via Aliexpress niet heel veel, maar je moet wel genoeg gas bij hebben, en anders twee tankjes mee nemen. Die wegen meer dan het brandertje. En gas is niet overal te krijgen. Gas is lekker snel, maakt wat herrie en is prima te regelen.

Die eerste reis had ik ook een Coleman benzinebrander, een rond ding met het brandertje bovenop het tankje met een buisje over de brander. Dat was een onbetrouwbaar rotding, dat buisje moest vaak vervangen, het pompje ging stuk enz. Je ziet ze nog wel eens tweede hands. Had ook een SVEA 123. Simpel, nog te koop en in 80 jaar weinig veranderd. Heb ik weg gedaan, helaas. Nooit gedoe mee gehad, moet je wel even voorverwarmen.

Ben meer fan van de simpele spiritus brander, simpel, stil, en erg compact. Ik heb een Trangria kloon, dus alleen het brandertje zelf, niet al die pannen en windschermzooi. Met een 500ml rvs mok van Decathlon, Prima voor koffie, past precies de inhoud van een klein blik in. Het brandertje en metalen kruisje waar de mok dan bovenop staat passen in de mok. Plus wat zakjes oploskoffie, thee en een kleine aansteker. Wat spiritus in een kindercola flesje van 250ml. Als die op raakt kan ik het zien en koop je nieuwe spiritus bij iedere supermarkt. Dat werkt, maar het moet niet te hard waaien of erg koud zijn, dan heeft de Trangria het niet makkelijk. Heeft ongeveer de prestaties van zo'n ding van een gourmetstelletje. Ik heb er twee, ze kosten niet zo veel en dan kan ik met zoon ook in twee pannetjes koken. Dat is een puber met bijbehorende eetlust. (dan gaan er ook grotere pannen mee)
Pannetje van 1 liter van Decatlon. Met dekseltje, klik handvat, zakje en eet schaaltje en een opvouwbare lepel. kun je precies voor 1 persoon een simpele maaltijd in koken. Verder nog een hele lange lepel om in de pan te kunnen roeren, zonder mijn vingers te verbranden en een simpel zakmes. Mes met blikopener/ kroonkurken wipper, meer hoeft niet. Soms neem ik ook nog een simpele Morakniv basic mee. Een licht bescheiden vast mes. Kun je iets beter mee snijden, is lang genoeg om ook de andere kant van een broodje te halen. Klein flesje olie en wat kruiden is ook wel handig. Ik pas de kruiden aan op wat ik ongeveer wil koken.

Bij onze Oosterburen hebben ze ook speciale Brotchen messer. Denk aan een schilmesje, maar dan ietsjes meer mes, met karteltjes. Mogelijk koop ik er nog wel eens zo een. Is toch weer lichter dan zo'n mes uit de besteklade. Heb je graag bestek, kun je de dure optie kiezen en bij Bever ofzo fancy lichtgewicht outdoor spul kopen. Ben je zo twee tientjes verder. Of iets simpels en lichts van Ikea, Action of een andere bestek per stuk verkopende zaak.

Een bord neem ik in mijn eentje niet mee, wel als zoonlief mee wil. Dan gewoon een simpel plastic bord en en een vork pp.

Ook van mijn kant aanbevelingen voor de sites van Walter en Belle. Ik ben het erg eens met de benadering van Walter. Behalve dan dat ik een velomobiel ook wel een erg ideaal reisvoertuig vindt, hoewel ik niet alles onderweg kan fixen wat er eventueel mis zou kunnen gaan.

Ik neem wel altijd wat extra kleren mee. Heb lang geleden ook veel met de scouting gekampeerd in ongeveer alle jaargetijden. Er kan eens iets mis gaan en dan is het erg fijn als je nog een stel droge kleren hebt, of iets extra's aan kunt trekken als je slaapzak toch wat te koud blijkt. Een paar droge warme sokken is een prima manier om toch warme voeten te krijgen in je slaapzak.

Ik heb altijd een buff bij me, soms zelfs twee en een dunne muts heb je van het hardlopen ook vast wel.

Ik fiets graag in fietskleding, maar kan daar niet in slapen. Maar in een joggingbroek wel, en daarmee kan ik in de avond ook prima over de camping lopen. Ik kan er ook in fietsen als het kouder is. Kortom een ideaal kledingstuk.

Op de camping zijn vaak wel andere mensen te vinden die je willen helpen, het kan gebeuren dat je iets vergeten bent. Er zal ook vast wel af en toe iets blijven liggen.

Er is niks mis mee om met goedkope, geleende, tweedehands of niet helemaal optimale spullen op pad te gaan. Zeker als je nog in het probeer stadium zit en niet uit ervaring kunt beoordelen wat je wel en niet prettig vindt.

Ik heb ook zo'n simpel vouwkussentje bij om op te zitten, kost bijna niks, weegt niks en je hebt geen natte kont als je in het gras gaat zitten, of een koude, als het minder warm is.

Toiletspul ook minimaal, van die miniflesjes is meestal wel voldoende. Klein beetje EHBO spul heb ik ook wel, paar pleisters, rolletje verband, verbandschaartje, wat ik ook voor andere dingen gebruik, pincet en tekentangetje. Die laatste is een microformaat koevoetje, ongeveer lucifer formaat. Met teken verwijderen wacht ik liever niet totdat ik thuis ben.

Een tochtje van 1 of 2 nachtjes is een goed plan om het eens uit te proberen. Pak ook een paar heuveltjes mee in je tocht en je bent wel genezen van die fietskar vermoed ik. Ben je berg op niet meer vooruit te branden, en naar beneden ook niet uit angst dat de remmen het begeven.

Houd het simpel, leer improviseren met wat je wel bij je hebt en neem vooral niet alles mee wat je denkt nodig te hebben.
tent
Een lichtgewicht eenpersoonstent. Er is veel aanbod op dit gebied. Echt lichte tenten wegen ongeveer 1 kilo per persoon.

In de lichtste compactste eenpersoonstenten kun je eigenlijk alleen liggen. Je kunt er je kont niet keren, en ook niet er in zitten zonder met je hoofd tegen het tentdoek aan te zitten. Bij dat soort tentjes denk ik: tsja, dan kan ik net zo goed een bivakzak nemen, dat is veel minder gedoe met opzetten, en nog lichter.

Een bivakzak is prima, lekker knus, geen gedoe met haringen, elke vlakke ondergrond ter grootte van 1 persoon volstaat, de meest lichtgewicht oplossing.
Maar als het regent op het moment dat je er uit wilt, of op het moment dat je wilt koken, dan is het niet zo'n lolletje.

Ik het zelf voor een wat ruimere eenpersoonstent gekozen waarin ik rechtop kan zitten, en waarbij er naast me nog wat plek is voor mijn spullen, en met een mini voortentje dat net groot genoeg is om in te koken als het regent. Gewicht 1,5 kilo, dus relatief zwaar, maar die paar honderd gram meer heb ik er wel voor over.

Bij grotere buitensportzaken hebben ze een tentententoonstelling. Probeer tenten die je overweegt uit door even er in te gaan. Schoenen uit om de boel niet te beschadigen, dan even er in gaan zitten, liggen, de boel dichtritsen. Zo krijg je al een redelijk beeld of je je in dat tentje senang voelt.

Lichtgewicht tenten hebben tegenwoordig vaak een bodemzeil dat zo dun en fragiel is dat je dit alleen op een mooi stuk gras durft te gebruiken. Als extra optie wordt er dan een onderzeil aangeboden, een "footprint". Die zijn doorgaans lekker prijzig.
Je kunt zelf voor de slechtere ondergronden een onderzeil van worteldoek maken. Om het rafelen bij de randen tegen te gaan deze twee keer omvouwen en met het strijkijzer op een lage stand in de plooi duwen, daarna vastnaaien. Worteldoek is niet waterdicht, en dat is goed. Bij een waterdicht onderzeil zou zich een plas water kunnen vormen tussen het bodemzeil van je tent en het onderzeil.


kookspullen
- kleine gasbrander
- kleine pan (ca 800 ml)
- isolerende hoes voor de pan
- eventueel een windschermpje

De pan heeft bij voorkeur een ring met ribbels aan de onderkant, voor extra efficientie doordat die ribbels extra oppervlak hebben om warmte op te nemen.
Je hebt tegenwoordig van Jetboil geintegreerde systemen waar dit allemaal in zit. Het ziet er wel gelikt uit, of het in praktijk ook prettig werkt weet ik niet.
Ik heb een plastic driepoot die aan de onderkant van een gastankje klemt, zodat het wat stabieler staat.

slaapmat
Een smal lichtgewicht luchtbed met een isolatielaag.
Vroeger hadden luchtbedden geen isolatielaag, en lucht transporteert goed warmte. Bij een koude ondergrond wordt dan alle warmte uit je lijf gezogen. Dat soort luchtbedden waren alleen geschikt voor in de zomer in zuidelijke landen. Moderne luchtbedden met een isolatielaag hebben dit euvel niet, die kun je ook rond het vriespunt gebruiken.
Ik vind die van Exped fijner dan die van Thermarest, omdat die van Thermarest me te veel piep- en knarsgeluiden maken als je je beweegt.
N.B.: nooit met je mond opblazen, want dan blaas je een hoop vocht erin wat slecht is voor het isolatiemateriaal.
Bij die van Exped wordt tegenwoordig standaard een pompzak meegeleverd.

slaapzak
Een mummiemodel, tenzij je echt heel graag wijdbeens ligt.
Je begint waarschijnlijk met zomerkampeertochten, dus neem een zomerslaapzak, ook wel eenseizoens-slaapzak genoemd.
De comforttemperatuur die ze opgeven is meestal een beetje aan de optimistische kant. Een opgegeven comforttemperatuur van rond de 10 graden is prima voor in de zomer in onze regionen.
Een mummie geeft veel mogelijkheden om aan te passen aan de temperatuur. Bij kou trek je de capuchon over je hoofd en snoer je deze goed aan zodat de opgewarmde lucht goed binnen in de slaapzak vastgehouden wordt. In warme nachten rits je hem deels open voor meer ventilatie.
Synthetisch of dons? ik heb altijd voor synthetisch gekozen omdat er dan geen vogels voor mij kaalgeplukt hoeven te worden, en omdat synthetisch beter blijft isoleren als je slaapzak door een of andere pech klam of vochtig is geworden.

servies
- een isolerende mok met deksel voor thee, koffie, een pakje noedels of een kop instantsoep
- een plastic lepel om mee te eten en om mee in je pan te roeren zonder deze te beschadigen
- een klein mes voor het snijden van groente, fruit of brood

Overbodig zijn: bord, vork, snijplank
Eten doe je direct uit de pan, met alleen een lepel.
Met de isolerende hoes om de pan blijft je eten warm terwijl je het aan opeten bent, en het kan ook gebruikt worden om je eten na te laten garen (hooizak-methode) zonder dat je gas verbruikt.
Maar waar laat je al die spullen in je VM?
Als ik naar kantoor ga, zit ie soms al vol met enkel mijn kantoorkleding...
(29-Jan-2024, 06:41 AM)LigfietsWilsum schreef: [ -> ]Maar waar laat je al die spullen in je VM?
Als ik naar kantoor ga, zit ie soms al vol met enkel mijn kantoorkleding...

In een Quest kunnen gewoon al je kampeerspullen hoor. Ook in een XS en een DF.

Gewoon veel thuislaten en weinig meenemen.


Mijn tent en slaapzak en een gedeelte van de kleding gingen bij de DF in de smurfenmuts.
(29-Jan-2024, 06:41 AM)LigfietsWilsum schreef: [ -> ]Maar waar laat je al die spullen in je VM?
Als ik naar kantoor ga, zit ie soms al vol met enkel mijn kantoorkleding...

Zo zag het er bij mij uit. Dit was voor 2 nachten. En ik heb niet eens dat extreem lichte spul wat hierboven omschreven wordt  Wink

[Afbeelding: pixlr.jpg]
Ik heb ook bij iemand gezien dat hij een deel van de kampeer spullen in de neus van zijn Quest meenam.

En vergeet niet om ook achter je achterwiel te gebruiken.
(29-Jan-2024, 11:13 AM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik heb ook bij iemand gezien dat hij een deel van de kampeer spullen in de neus van zijn Quest meenam.

En vergeet niet om ook achter je achterwiel te gebruiken.
Moet je er wel een touwtje aan maken om het er weer uit te krijgen?
Helemaal achterin propte ik de slaapzak. Die kan mooi in dat smalle stuk en kun je er dan nog wel aan het puntje uitsnokken  Tongue
Een benzinebrander is efficienter dan gas (brand heter), en kleiner. Je moet natuurlijk wel sprit meenemen (Geen benzine van de pomp, dat is goor spul)

Snijplank of bord is wel handig, al was het alleen maar om je spullen niet in het gras te hoeven leggen. (Kamperen mag spartaans, maar je hoeft niet af te zien Smile)

In vroeger tijden kon je bij de betere buitensportzaak advies krijgen over een kampeeruitrusting voor een beperkte ruimte. (Motorrijders moeten het ook doen met een paar koffers). Het was altijd een leuke uitdaging om een zo compleet mogelijke uitrusting samen te stellen (En verbazingwekkend hoeveel je met wat efficient inpakken kan verstouwen).Dus leg het eens voor bij een sportzaak
Ik zal binnenkort mijn kampeerspul omschrijven.

Maar wat ik in posts hierboven mis en bij mij altijd meegaat is een stoel. Sinds een aantal jaren is dat een Helinox groundchair.
Vandaag was mn kleine schuimkapje kwijt, lag helemaal achterin, fiets voorover op zn punt en dan schudden, toen kon ik hem pakken.
(29-Jan-2024, 05:44 PM)voodoo schreef: [ -> ]Ik zal binnenkort mijn kampeerspul omschrijven.

Maar wat ik in posts hierboven mis en bij mij altijd meegaat is een stoel. Sinds een aantal jaren is dat een Helinox groundchair.

Bij mij is een 5 mm schuimmatje ter grote van mijn kont mijn stoel. Ik kan kleermakerszit lang volhouden, dan heb je niet meer nodig om je kont droog en warm te houden.
In de categorie "met de trein naar de berg" (Alpen of Harz, wat maakt het uit...):

-Tentje: Was jarenlang een Coleman Phad X3. Wordt nu na 17 jaar en 40+(?) weken kamperen steeds meer verdrongen door een Decathlon Forclaz Ultralight (zo groot dat de (race)fiets in de voortent ook binnen kan slapen zonder dat hij echt in de weg ligt), die wel wat (±5 minuten?) meer tijd vraagt om op te zetten én af te breken, maar meer ruimte biedt voor hetzelfde gewicht. Beide rond 3.5 kg. De Coleman Phad X3 is later hernoemd tot Coleman Maluti 3, maar die lijkt er inmiddels ook niet meer te zijn.

-Kookgerei: GSI dualist pan/kom/besteksetje. Redelijk compact en compleet. En een titanium spork, gewoon uit principe.

-Slaapgerei: Een mummie die past bij het seizoen. Gelert bestaat niet meer, die van de Decathlon voldoen ook. Aanrader: een lakenzak van zijde. Dat klinkt erg chique tot zelfs snobistisch, maar geeft toch echt wel extra comfort, en ach, de Decathlon heeft ze ook, dus hoe snobistisch kan het dan zijn?
Tja, adviezen? Het maakt een heel verschil of je alleen bent of met meerdere personen. Kun je dan de tent ook nog opzetten met windkracht 6,7,8... En zelf ben je total loss en moe. Wat ga je doen met 4 of 5 dagen harde regen? Of je wordt ziek, of je krijgt diarree terwijl je dacht dat je het water goed had doorgekookt. Wat ik er maar mee wil zeggen is dat tussen het gaat goed of het gaat fout een akelig dun velletje zit. Waarop kun je terugvallen? En je zit met je fiets ergens afgelegen, spreekt de taal niet of gebrekkig etc. Ga eens in dit licht je kampeerspullen zoeken en kiezen. En dat zal dan bij elkaar anders zijn en zwaarder worden. Lieden die de steel van hun vork afzagen om gewicht te besparen neem ik niet serieus. Ja het spaart gewicht, maar of dat wat uitmaakt op de kilo's die je meeneemt? Ga ervan uit dat je alleen bent en hulp, anders dan de officiële, zul je vaker niet dan wel krijgen. En ik heb 40+ jaren achter de rug en dus het nodige versleten of gewoon fout gekocht. Want het is niet alles goud wat er blinkt. Dus je koopt soms iets met een bepaalde gedachte en gedurende de trip blijkt dat toch anders te zijn dan wat je ervan had verwacht, maar je moet het er wel mee doen op dat moment.
Lichtgewicht is fijn, maar inderdaad altijd zonder (te) grote concessies te doen aan functionaliteit. Uiteindelijk scheelt op een Alpe d'Huez, bij 102 kg systeem gewicht en 200W effectief vermogen, een hele kilo extra je ongeveer 56 seconden. En dat op een klimtijd van ruim anderhalf uur...
Maar voor je lange duurvermogen en je fietsplezier maakt gewicht in de bergen heel veel meer verschil dan dat kleine beetje tijdswinst suggereert, zeker op lange klimmen.
Voorbeeld: met hase pino.en kleuter is het na een dag met 75km bergen behoorlijk op en op de camping echt serieus moe, na een aantal dagen dusdanig kapot dat een rustdag of echt vlak terrein vereist is. Met  challenge furai en vakantiebepakking is een rustdag niet echt nodig, ook niet bij dagafstanden tot 130km, en loop of fiets ik savonds op de camping gerust nog een rondje in de nabije omgeving.

Zolang je niet de extreemste versies neemt zijn de moderne lichte kampeerspullen naar mijn ervaring behoorlijk betrouwbaar. Belangrijker dan lichte spullen is om alleen mee te nemen wat je echt echt echt nodig hebt. Zelfs in een qv op vlak terrein fietst en kampeert dat veel fijner. Dat is de eerste 5-10 keer nog weer minder dan je denkt dat je echt echt nodig hebt.
Die ene kilo maakt inderdaad niet zo heel veel uit, maar een dagje fietsen met 200 watt redden de meesten van ons echt niet. Dan moet je eerder aan 100 wat denken. Een stoeltje weegt 1 kilo, Een fietskar is leeg al ongeveer 6 kilo, en als je dan toch ruimte zat hebt, gooi maar vol.

Ik weeg ongeveer 85, de houten velomobiel 35, zit ik al aan 120, nog wat gereedschap water, reservebandje, loopt het naar de 125 en dan nog 10-15 kg bagage. Hebben we het over 140 kilo. Is toch echt best een boel om op gang te trappen. Pak ik de Highracer, is het zo 20-25 kilo minder.

Ik vind het een erg groot verschil of je met 10 of 20 kilo extra rond fietst. In de bergen, maar ook als je op onbekende wegen veel start stop gedoe hebt. Door een stad met tig stoplichten is dan echt ellende. Rijd ik er met de velomobiel liever omheen.

Een groot deel van de lol zit voor mij ook in de simpelheid. Omdat je zo weinig bij je hebt, is uitpakken en opzetten niet zo heel veel werk, en het is zo weer ingeladen. Omdat ik niet zo lang achter elkaar weg ben met de fiets, doe ik het nog zonder stoeltje, maar ik heb het al wel meermaals overwogen.
Exact dat. Hanteer ook steeds meer de strategie om eenvoudigweg minder ruime bagagemogelijkheden te hebben. Dus zeker geen fietskar, dan weet je zeker dat je teveel mee gaat nemen, liever ook geen ligfietstassen meer in maat L, maar M of S. 50 liter per persoon moet voldoende zijn, als je solo gaat net iets meer.

Wij nemen dan weer wel een stoeltje mee, omdat onze fietsvakanties ook leesvakanties zijn, savonds bij de tent in een stoeltje lezen is voor ons essentieel.
Pagina's: 1 2