ligfietsers.nl

Volledige versie: Hoe door een stad navigeren?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Ik ben wel een fan van de fietsrouteplanner van de fietsersbond.
"Makkelijk doorfietsen" bevalt goed, juist omdat hij die saaie fietspaden langs provinciale wegen nogal eens weet te vermijden. Scheelt vaak ook verkeerslichten en stank van autoverkeer :-)

Wim -de roetsende schreef:Ik wil graag van Laren langs de N332 naar Lochem en dan langs de N346 richting Delden.
Als je dat al weet, waarom dan de routeplanner gebruiken?
Ik denk dat geen enkele navigatie precies de route geeft die je wilt. De doorrij routes zijn toch vaak enkele km's langer en daar wordt niet vaak voor gekozen. Ik gebruik van routeyou.nl met de optie wielrenner kortste route en die snapt vaak wel wat ik wil als ik een bolletje verschuif naar een doorgaande weg.
(19-Feb-2024, 09:25 AM)Victor schreef: [ -> ]
Wim -de roetsende schreef:Ik wil graag van Laren langs de N332 naar Lochem en dan langs de N346 richting Delden.
Als je dat al weet, waarom dan de routeplanner gebruiken?

Als voorbeeld. Om te laten zien dat die planner niet fijn werkt. Zoals eerder gezegd, ik gebruik zo'n ding alleen als ik snel van A naar B wil.

99% van mijn fietsbewegingen doe ik zonder planner. Gewoon fietsen en kijken waar ik terechtkom en daardoor leer ik overal de weg.



Of dacht je serieus dat ik op een bekende weg zo'n ding zou gebruiken  Big Grin  thumb
(19-Feb-2024, 08:32 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Maar ik moet van de Fietsersbond over allemaal leuke en schattige weggetjes rijden.

Kortste route is helemaal kut, want dan word ik echt door het bos en de dorpen gestuurd.
Was het maar kut... Tongue 

Maar idd, de routeplanner van de fietsersbond is belabberd. Met BRouter kan ik in ieder geval met een lage drempel de route zo bijstellen dat ie gaat waar ik wil.
Enige wat irritant is, is dat ie er bij een velomobiel ook echt altijd vanuit gaat dat ik het fietspad wil mijden. Daar moet eigenlijk een modus tussen, want het is in Nederland lang niet overal nodig en het mag hier officieel niet met alle velomobielen (ook al heb ik daar meestal overigens maling aan).
Hier juist wel fan van de fietsersbond routeplanner, met routetypes krijg ik meestal aardig wat ik wil.
Even wat opgeschoond. De discussie over plaats op de weg en snelheid gaat hier verder.
(19-Feb-2024, 09:27 PM)Hoekie schreef: [ -> ]Even wat opgeschoond. De discussie over plaats op de weg en snelheid gaat hier verder.

Prima idee, maar dat topic is gesloten, dus kan ik niet meer reageren. 365Cycle had een heel epistel geschreven en volgens mij staat het merendeel al in de thread, maar er was nog één klein dingetje waar ik op zou willen reageren.
Navigeren "en route" vind ik geen succes. Dan sta ik meestal bij iedere kruising stil. Ik leer de route van tevoren zoveel mogelijk uit mijn hoofd met Google maps. Gaat goed totdat ik in de praktijk een wegomleiding tegenkom.
Het draadje waarnaar verhuisd is is heropend.
(20-Feb-2024, 11:00 AM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Navigeren "en route" vind ik geen succes. Dan sta ik meestal bij iedere kruising stil. Ik leer de route van tevoren zoveel mogelijk uit mijn hoofd met Google maps. Gaat goed totdat ik in de praktijk een wegomleiding tegenkom.
Bedoel je met de navigatie aan? 

In mijn ervaring moet je daar zeker in de stad een beetje mee leren omgaan. Er zitten vaak veel straatjes na elkaar en voor je het weet draai je de verkeerde in.
Zeker als ik naar klanten rijd (dus vaak in de stad) merk ik dat ik steeds vaker "denk" in meters per seconde in plaats van km/h (Garmin are you listening?!), als er een afslag aankomt staat er namelijk ook in het scherm over hoeveel meter dat is en dan tel ik gewoon af (10 m/s als vuistregel, veel sneller rijd ik niet als ik echt aan het zoeken ben), zodat ik op de weg kan letten en toch weet wanneer ik er ongeveer moet zijn.
Over het algemeen kan ik op die manier heel vloeiend hard rijden, zelfs wanneer er een omleiding is; ik sla dan gewoon de eerste de beste straat in en kijk wat de navigatie herberekent. Snel herberekenen is overigens wel iets van de laatste modellen, de oudere waren er niet krachtig genoeg voor. Verdere details daarover bewaar ik even voor dat andere topic Wink
Pagina's: 1 2