ligfietsers.nl

Volledige versie: aandrijving versitaille
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Ik ben sinds een jaar in bezit van een flevobike Versitaille en nu heb ik mijn aandrijving kapot. Doh
Zijn er hier mensen in de buurt van Amersfoort die mij kunnen helpen met nakijken, onderdelen en evt reparatie uitvoeren?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen, voordat ik naar flevobike ga. Heart

mvg menno
Is je aandrijving echt kapot of is de ketting van de rohloff naaf gevallen? Als je de Versatile op z'n zij legt (naaf onder) en het aluminium dekseltje lost schroeft kan je zo zien of de ketting nog goed zit of niet. Mocht die los gekomen zijn dan kan het nogal een vies gevecht zijn om hem er weer op terug te krijgen maar op zich zou dat goed leer materiaal zijn voor een Versatile eigenaar :p
(02-Apr-2024, 09:39 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]Is je aandrijving echt kapot of is de ketting van de rohloff naaf gevallen? Als je de Versatile op z'n zij legt (naaf onder) en het aluminium dekseltje lost schroeft kan je zo zien of de ketting nog goed zit of niet. Mocht die los gekomen zijn dan kan het nogal een vies gevecht zijn om hem er weer op terug te krijgen maar op zich zou dat goed leer materiaal zijn voor een Versatile eigenaar :p

dank je wel, ik ga morgenmiddag ff kijken.
ok, druk geweest, fiets in de stabiele zijligging gehad, van alles los geschroefd, maar krijg de deksel er niet af. Er zit ergens nog wat vast. 
Is het de ronde deksel waar de versnelling op zit of de gehele deksel? moet ik de naaf dan ook losmaken? 
HAHAHA, wat een gedoe, maar wil het graag leren, zodat ik zelf kan repareren, net als mijn mountainbikes.
Om snel de ketting the zien/voelen hoef je alleen het alu plaatje aan de onderkant van de fiets te verwijderen, zie pijltje op de foto:
[Afbeelding: DSC-6950.png]

Excuus voor de zielige staat van mijn Versatile, die heeft een opknapbeurt gehad en ik wacht nu op spaarcentjes zodat ik hem kan verven Big Grin


Mocht je de Rohloff willen verwijderen/verversen/nakijken dan raad ik aan om deze Blog heel goed te bewaren of op te slaan! goed doorlezen ook want het is nogal een klus, het ziet er intimiderend uit maar zodra je het een keertje gedaan heb valt het echt reuze mee, het is wel prielwerk waar je vieze handen van krijgt maar als je het goed doet hoeft het maar 1x per jaar. (om de Versatile lekker te laten rijden tenminste, je kan het ook de komende 10 jaar negeren maar dan voelt het alsof je door stroop aan het fietsen ben :p)
(03-Apr-2024, 08:59 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]Om snel de ketting the zien/voelen hoef je alleen het alu plaatje aan de onderkant van de fiets te verwijderen, zie pijltje op de foto:
https://i.ibb.co/HKZ7bcj/DSC-6950.png

Excuus voor de zielige staat van mijn Versatile, die heeft een opknapbeurt gehad en ik wacht nu op spaarcentjes zodat ik hem kan verven Big Grin


Mocht je de Rohloff willen verwijderen/verversen/nakijken dan raad ik aan om deze Blog heel goed te bewaren of op te slaan! goed doorlezen ook want het is nogal een klus, het ziet er intimiderend uit maar zodra je het een keertje gedaan heb valt het echt reuze mee, het is wel prielwerk waar je vieze handen van krijgt maar als je het goed doet hoeft het maar 1x per jaar. (om de Versatile lekker te laten rijden tenminste, je kan het ook de komende 10 jaar negeren maar dan voelt het alsof je door stroop aan het fietsen ben :p)

Goedenavond..

succes!! gevonden wat ik wilde weten.. De ketting is er idd vanaf gelopen op de Rohloff. Ik ga de andere blog bekijken, volgen en opslaan, want als ik dan toch bezig ben, kan ik die ook net zo goed nakijken.
Snap ik ook weer wat meer van mijn fiets.

Alweer bedankt voor je hulp!
Is het misschien handig om dit topic te verplaatsen naar subforum "Velomobielen"? Dan weet MennoBrockhus voortaan ook waar dit soort berichten thuis horen en leest hij misschien nog wel wat meer... Big Grin
Ik denk dat de verhuizing geslaagd is.
(05-Apr-2024, 10:19 AM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik denk dat de verhuizing geslaagd is.
Dat weten we zodra Menno reageert Big Grin
(05-Apr-2024, 10:42 AM)365cycle schreef: [ -> ]
(05-Apr-2024, 10:19 AM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik denk dat de verhuizing geslaagd is.
Dat weten we zodra Menno reageert Big Grin

euhm, is mijn topic verhuisd of moet ik dat zelf doen? (#forum noob Wink)
ben ondertussen druk aan het uitvogelen hoe ik de ketting er weer op krijg..
Tongue bestonden kabouters of oompa loompas maar die zo de fiets in konden lopen  Tongue
Bij mijn Versatile zat er een soort van custom rohloff ketting spannertje met een klein veertje aan de body, dit is niet bij elke Versatile/Orca hetzelfde, op de foto boven heb ik 2 rode cirkels staan, bij de bovenste rode cirkel zat bij mij het spannertje, als je het kleine springveertje los maakt dan komt alles slap te hangen, maar in plaats van de ketting zit je daarna met het veertje te vechten om hem er weer op te krijgen Big Grin
Begrijp ik het nou goed dat al dit gepruts ook al nodig is om de kettingolie van de Rohloff te vervangen?

Dat is echt een klusje van niets bij mijn Chamsin...

Ik zat nog te overwegen of een Versatile/Orca ooit iets voor mij zou zijn, onder andere vanwege de Rohloff en de makkelijke instap.
@Menno, als je bovenaan de pagina kijkt zie je ligfietsers.nl, Ligfietsers, Velomobielen staan, dat betekent dat ik de verhuizing van het topic goed gedaan heb.
(05-Apr-2024, 04:04 PM)Raymond schreef: [ -> ]Begrijp ik het nou goed dat al dit gepruts ook al nodig is om de kettingolie van de Rohloff te vervangen?

Dat is echt een klusje van niets bij mijn Chamsin...

Ik zat nog te overwegen of een Versatile/Orca ooit iets voor mij zou zijn, onder andere vanwege de Rohloff en de makkelijke instap.

uurtje werk, 1x per jaar, ketting vervangen of schoonmaken is niet nodig, zit warm en droog, draaicirkel zo klein dat zelfs ligfietsen er jaloers van worden :p
en ketting erop leggen is binnen 5 minuten gedaan zodra je weet hoe het moet. Dat kleine negatieve puntje dat je wat langer bezig ben neem ik er maar al te graag bij als ik daarna gebruik kan maken van al de pluspunten Big Grin
(05-Apr-2024, 04:04 PM)Raymond schreef: [ -> ]Ik zat nog te overwegen of een Versatile/Orca ooit iets voor mij zou zijn, onder andere vanwege de Rohloff en de makkelijke instap.

Ook de QV is te krijgen met Rohloff naaf. In hoeverre de instap moeilijk voor je is, daar kan ik niet over oordelen.
De Versatile/Orca heeft inderdaad een makkelijke instap. Aan de andere kant is menig 70 plusser nog in staat zich in een velomobiel met een minder makkelijke instap te krijgen.

Het overgewicht en de slechte aerodynamica zijn voor mij redenen om vooral geen Versatile of Orca te willen, niet voor niet de enige VM die standaard met motor kwam. ( omdat ie anders niet vooruit te branden is).
(06-Apr-2024, 11:19 AM)Jeroen S schreef: [ -> ]De Versatile/Orca heeft inderdaad een makkelijke instap. Aan de andere kant is menig 70 plusser nog in staat zich in een velomobiel met een minder makkelijke instap te krijgen.

Het overgewicht en de slechte aerodynamica zijn voor mij redenen om vooral geen Versatile of Orca te willen, niet voor niet de enige VM die standaard met motor kwam. ( omdat ie anders niet vooruit te branden is).

Had de Sunrider niet ook standaard versies met motor? (25 en 45km/h zelfs)

De Versatile is een gemoedelijke fiets. Je moet er geen topsnelheden mee willen rijden, want dan valt het tegen, maar 25-30kmh is goed te doen. Mijn eerste rit in een velomobiel was zo'n 50km in een Versatile, zo goed als ongetraind, en daar had ik een gemiddelde van 24km/h, voornamelijk omdat ik toen nog geen fatsoenlijke navigatie had, en dus regelmatig moest stoppen om op mijn telefoon de kaart te bekijken.

Als je in een andere (modernere) velomobiel hebt gereden voelt hij inderdaad log en langzaam.
Overigens is hij aerodynamisch genoeg: De snelheden waarbij het echt een rol gaat spelen haal je toch niet Tongue
(06-Apr-2024, 11:19 AM)Jeroen S schreef: [ -> ]Het overgewicht en de slechte aerodynamica zijn voor mij redenen om vooral geen Versatile of Orca te willen, niet voor niet de enige VM die standaard met motor kwam. ( omdat ie anders niet vooruit te branden is).


Verwar je misschien de Versatile/Orca met de Sunrider? want de Versatile fietst prima zonder hulpmotor, (die pas later met de Orca kwam) De Sunrider is de 50+kg velo met loodzware naafmotor die zonder accu niet vooruit te branden is, en zelfs met motor als een blok beton over de wegen kruipt.
(05-Apr-2024, 04:28 PM)Hardloper schreef: [ -> ]
(05-Apr-2024, 04:04 PM)Raymond schreef: [ -> ]Ik zat nog te overwegen of een Versatile/Orca ooit iets voor mij zou zijn, onder andere vanwege de Rohloff en de makkelijke instap.

Ook de QV is te krijgen met Rohloff naaf. In hoeverre de instap moeilijk voor je is, daar kan ik niet over oordelen.

Begin met een DF, en alle andere instappen zijn makkelijker Big Grin 
Hoewel ik de uitstap een groter probleem vond in het begin. Uit stand mijn benen over de rand in het gat krijgen was nog wel te doen, maar mezelf op armkracht omhoog drukken was wel een dingetje. Na een keer of 3 in- en uitstappen moest ik niet nog een keer instappen, want dan kwam ik er niet meer uit...
(06-Apr-2024, 11:45 AM)Frutsel schreef: [ -> ]Begin met een DF, en alle andere instappen zijn makkelijker Big Grin 

de tuna vond ik niet moeilijk
In zowel de Quest als de Strada duw ik mijzelf meer op met de benen dan met de armen.
Misschien mijn relative lengte en verhoudingen.
Er staat heel toevallig een Versatile te koop op marktplaats voor een aardig genereus bedrag!
(06-Apr-2024, 01:22 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]Er staat heel toevallig een Versatile te koop op marktplaats voor een aardig genereus bedrag!

Mooie prijs!
Zal me niets verbazen als ie naar de Belgische handelaar gaat, dus ik heb de verkoper maar een berichtje gestuurd zodat ie hopelijk direct bij een liefhebber terecht komt ipv voor bijv 1000 euro meer.
(05-Apr-2024, 03:37 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]Bij mijn Versatile zat er een soort van custom rohloff ketting spannertje met een klein veertje aan de body, dit is niet bij elke Versatile/Orca hetzelfde, op de foto boven heb ik 2 rode cirkels staan, bij de bovenste rode cirkel zat bij mij het spannertje, als je het kleine springveertje los maakt dan komt alles slap te hangen, maar in plaats van de ketting zit je daarna met het veertje te vechten om hem er weer op te krijgen Big Grin

Had idd het veertje los gehaald, die was met een punt tangetje zo weer op zijn plek.
Ketting ging er makkelijk op. Kon de Versatile 50cm van de grond zetten, waardoor ik alleen de ketting bovenop het tandwiel hoefde te leggen en even het achterwiel draaien en was zo gefixt.

als je idd weet wat je moet doen, is het redelijk te doen.

de naaf komt wel een keer.. haha.. kan voorlopig weer fietsen.

de ketting zat best royaal in het vet, klopt dat? mijn mtb heeft dat helemaal niet namelijk. een behoorlijk verschil.
(06-Apr-2024, 01:22 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]Er staat heel toevallig een Versatile te koop op marktplaats voor een aardig genereus bedrag!

Is deze geschikt voor lange heren?
(06-Apr-2024, 06:40 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Is deze geschikt voor lange heren?

Volgens mij tot 2 meter? het trapas kan een stuk naar voren gezet worden, en het stoeltje redelijk ver naar voren of achter. Het aanpassen van de trapas vergt wel tijd en gereedschap, de hele crankset moet verwijderd worden.
Pagina's: 1 2