ligfietsers.nl

Volledige versie: Wat is essentieel en wat kunnen we missen?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Naar aanleiding van de Buelk 4 more. Wat is belangrijk en welke dingen kunnen weggelaten worden op een VM om hem zo goedkoop mogelijk te houden. 

Ik denk hoe minder keuze er is hoe beter. Zelf dacht ik al aan de volgende opties.

Noodzakelijk
+Goede koplampen.
+ Remlicht
+ Achterlicht
+ 1x 10/ 11 speed 
+ Knipperlichten
+ Claxon / bel
+ Handige service luik
+ Spiegel(s)
+ Reflectie

Optioneel
~ Regen kap
~ Elektrische ondersteuning

Niet noodzakelijk, weglaten
- Kleur keuze
- Banden keuze
- Koplampen keuze
- Cassette keuze
M'n Velayo kwam met een iellig 6v lampje in de neus, en een geinig knipperlampje met zipties achter. Geen claxon, geen knipperlichten, geen stoelverwarming, cabriodak of suède interieur etc.

Ik heb zelf een fiets belletje aan het Flevodakje gemonteerd want dat vind ik wel een MUST! (En wettelijk verplicht)
Maar verder is al dat poespas echt niet nodig, ik fiets bijna nooit in het donker, doe ik dat wel dan plak ik verlichting op de fiets, en anders blijft het in de tas in mn velo. Richting aangeven doe ik door creatief te sturen en naar mn omgeving te kijken, en als het niet anders kan of de situatie vereist het dan steek ik mn hand uit, no biggie.

Ook is voor mij een dakje noodzakelijk vanwege m'n zonneallergie, dat is gelukkig een mainstream onderdeel voor de meeste of zelfs bijna alle velo's. Niet voor de Velayo helaas dus die ben ik zelf aan het maken.

Wat de 4more betreft ben ik HEEL blij dat er zoveel keuze is, iedereen heeft andere eisen.
Ik vind kleur keuze wel van belang, al mag dat beperkt zijn tot een paar standaard kleuren.
Banden keuze idem, niet alles maar wel wat keuze. De een wil onplatbaar, de ander redelijk snel en vindt soms plakken niet erg. En ventiel keuze!!! Ik haat Franse ventielen.

En zo heeft iedereen zijn 'moet te kiezen zijn' lijstje.

De mannen in Dronten en Roemenië weten ondertussen wel wat echte breekpunten zijn.
Ik mis de achteruitkijkspiegel bij de noodzakelijke dingen.
Idd, de achteruitkijkspiegel moet niet ontbreken, net als richtingaanwijzers want je arm uitsteken om richting aan te geven gaat m niet worden.

Remlichten, ook handig. Andere lampen niet strikt noodzakelijk.
dingen die met verkeersveiligheid te maken hebben moet je niet op bezuinigen zoals richtingaanwijzers die ze er nu afhalen.  
want je wilt toch niet meer een fiets verkopen als maker ervan die niet veilig op de weg is.
Maarja je mag trouwens in nederland ook geen knipperende lampjes op de fiets hebben dus eigenlijk zijn we illegaal bezig als je richting aangeeft.

En veel onderdelen die duurder zijn dan standaard kun je gewoon los bij kopen als je daar geld aan uit wilt geven. dus dan is de vraag juist waar wil je dan nog op gaan bezuinigen.
Inderdaad de spiegels ben ik vergeten. Maar dit zou kwa kosten 1’tje kunnen zijn. De meeste hier zullen er twee hebben. Maar ik zag toch ook een QV met maar eentje. Verder zijn spiegelkapjes voor de meeste een mooie toevoeging, echter ook dit is luxe.
Bandenkeuze kun je nu ook niet opgeven. Je krijgt wat er is. Bij een goede dealer kun je ruilen/zelf bepalen met welke banden de fiets wordt afgeleverd.

Mooi compleet lijstje @Hardloper.

Je was alleen de spiegels vergeten.
Ik had ook iets van banden kun je naderhand zelf wel kiezen / veranderen. Wil je een ander kleurtje ok, dan ga je zelf naar de spuiter ofzo om de kleur te veranderen.
(09-Apr-2024, 06:42 PM)Veloquest schreef: [ -> ]Maarja je mag trouwens in nederland ook geen knipperende lampjes op de fiets hebben dus eigenlijk zijn we illegaal bezig als je richting aangeeft.
Dat is niet zo, een richtingaanwijzer is toegestaan. De Garmin Radar eigenlijk niet, maar die vind ik in combinatie met continu verlichting wel het risico op een boete waard.
(09-Apr-2024, 06:42 PM)Veloquest schreef: [ -> ]dingen die met verkeersveiligheid te maken hebben moet je niet op bezuinigen zoals richtingaanwijzers die ze er nu afhalen.  
want je wilt toch niet meer een fiets verkopen als maker ervan die niet veilig op de weg is.
Maarja je mag trouwens in nederland ook geen knipperende lampjes op de fiets hebben dus eigenlijk zijn we illegaal bezig als je richting aangeeft.

En veel onderdelen die duurder zijn dan standaard kun je gewoon los bij kopen als je daar geld aan uit wilt geven. dus dan is de vraag juist waar wil je dan nog op gaan bezuinigen.

Ik heb heel je bericht gemist. Maar inderdaad op veiligheid moet je niet bezuinigen. Knipperlichten zijn inderdaad gewoon toegestaan zoals 365cycle opmerkte. Maar het moet wel amber geel zijn en geen groen of blauw ofzo.

Ik mis trouwens nog eentje in mijn lijst:

Reflectie. Ik zou gewoon de standaard reflectie aanbieden en niet de keuze bieden voor de kleur. Was zwarte reflectie niet duurder dan gewone zilveren / witte. Nou dan zet je plak je er gewoon zilveren / witte erop.
Ik mis de vlag nog bij noodzakelijk...
(09-Apr-2024, 08:16 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Ik mis de vlag nog bij noodzakelijk...

Ik zag een foto van 3 trikes, alleen de rechter had een vlaggetje. Nou ik zag geen vlaggetje op de foto. De fotograaf (mede ligfiester die hier niet actief is) die er achter reed, schrok ervan dat hij geen vlaggetje opmerkte. En dit liet hij me persoonlijk weten. Dus nee een vlag is niet noodzakelijk
Die discussie is al uitgemolken. Ik was ook niet overtuigd van de nut van een vlag, totdat mijn buurvrouw mij vertelde dat ze twee keer geschrokken is van mijn fiets bij het binnenkomen van het dorp. Het was voor mij een kleine moeite om dan maar een vlaggetje te kopen en te monteren. Ik heb overigens eerst gevraagd of ze schrok van mijn uiterlijk. Nee, het was toch de fiets.
(09-Apr-2024, 09:07 PM)Tom Fekkes schreef: [ -> ]Die discussie is al uitgemolken...

Is geen discussie. Een vlag op een VM is alleen om van eventueel gezeik af te zijn.
Het is zelfs gevaarlijker vanwege mogelijk verkeerde inschatting van snelheid.
Dus weet wat je zojuist aangeraden hebt....
Mensen zeggen altijd dat ik een vlaggetje moet. Ze zeggen ook altijd dat ik op het fietspad moet.
Beide doe ik niet. Ik zeg wel altijd dat zij hun neus uit hun telefoon moeten houden en op de weg moeten richten.
Hoekie en 365cycle: Jullie hebben allebei deels gelijk. Maar ik geef mijn buurvrouw ook een beetje gelijk. En als je haar kent, is het gebruik van een smartphone niet de oorzaak van haar schrikreactie.

Ik heb overigens niets aangeraden. Je kent mijn basisinstelling. Laten anderen maar goed opletten op de weg. Maar de noodkreet van mijn buurvrouw kon ik niet weerstaan.
ligfietsen/velo's gaan veel te snel om het nut uit een flaggetje te halen, je zal eerder een van de honderden bukfietsers die je inhaalt van z'n fiets meppen, misschien wel allemaal als je de hoogste score wilt halen..
Hou er maar over op. Bij dat woord en snelle fietsen krijg ik last van jeuk.
Levensgevaarlijk. Beter goede en eventuele hogere verlichting nemen. En een goede bel/claxon/stemgeluid.

Het is eerder, zoals 365Cycle ook al zegt, dat een ander niet oplet/afwezig is en daardoor schrikt dan andersom.

En dan komen we bij optioneel: een (moterfiets) dashcam.
Eigenlijk wel slimme marketing. Een vanaf prijs van 6k, met daarbij opties die een groot gedeelte toch standaard zal nemen zoals bijv verlichting, richtingaanwijzers en..en.. en uiteindelijk is ie een stuk duurder.

Vraag me trouwens af wat zo'n velomobiel eigeikk aan winst oplevert per verkoop. Gewoon nieuwsgierigheid van me.
(10-Apr-2024, 12:06 AM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Vraag me trouwens af wat zo'n velomobiel eigeikk aan winst oplevert per verkoop. Gewoon nieuwsgierigheid van me.
Qua materiaalkosten is het verschil vrij klein.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre Jan nog korting krijgt door groot in te kopen, maar als ik nu een Bülk na zou moeten bouwen zou ik denk ik rond de €600 aan weefsel en epoxy kwijt zijn. Dit op basis van gewicht van een kale body.
Zou ik 'm uit glasvezel maken, dan wordt ie natuurlijk een stuk zwaarder en volgens de berichten wat slapper. Ga ik er vanuit dat de body iets minder dan 2x zo zwaar wordt, dan zit je rond de €100 aan weefsel en epoxy. Qua tijd scheelt het weinig, glasvezel laat zich iets makkelijker leggen maar het is hooguit evenveel werk (en misschien meer, als er anders gelegd wordt met dunnere lagen om 'm toch stijf te houden).
Dingen als geen interne bekabeling hoeven aanleggen scheelt echter een bak tijd, en "clip-on" verlichting scheelt ook een hoop assemblagetijd. Een ander voordeel van dit ontwerp is dat de wielkasten er niet in gelijmd hoeven te worden, die kan je in de mal opnemen. Een alu achterbrug en boom moet je erin lamineren, maar alu lassen kost zowel veel minder in materiaal als in tijd dan carbon lamineren (over het voordeel van een carbon boom/achterbrug zijn de meningen overigens sowieso verdeeld).
Zowel de versimpelde productie als het niet hoeven spuiten zorgt ervoor dat je essentiële productiestations sneller vrij hebt of zelfs helemaal over kan slaan.

Mijn gok is dat na de introductieperiode het verschil in marge in % heel beperkt is.
Als je de ontwerper mag geloven ( en ik zie geen redenen om dat niet te doen) levert iedereen fors aan marge in. Zoveel dat sommige Duitse dealers niet staan te springen. Maar we raken wat OT.
Ik denk dat sommigen hier onderschatten hoe moeilijk het is om de prijs serieus naar beneden te krijgen. Ik zie het niet als slimme marketing strategie om fietsen duurder te verkopen, maar als een echte poging om tot een absolute bodemprijs te komen om de markt te vergroten en om de velomobiel meer mainstream te maken.
Was er trouwens niet gerucht dat de Quest/Strada uit productie gingen? hoeveel modellen zijn we dan ondertussen al niet kwijt? Versatile/Orca, Sunrider, Mango, Go-One, Mulsanne, Velayo, Hilgo, Alleweder, meer?

wat krijgen we terug? Honderden peperdure super racemonsters van meneer Fenn, die met regelmaat z'n nieuwste creatie crasht en vervolgens z'n duim omhoog steekt van jup, gooi maar op de markt, mankementen en al! DF 1,2,3 DFXL 1,2,3, Alpha (berg nummers en letters), Snoek/L, QV/+, Milan GT/SL, Tuna, Bulk + meer?

ik ben dan best wel blij met een instap model, de Mango heeft het ook prima gedaan, Strada ook, dus de B4m past er prima tussen!
(10-Apr-2024, 08:32 AM)Merijn schreef: [ -> ]Als je de ontwerper mag geloven ( en ik zie geen redenen om dat niet te doen) levert iedereen fors aan marge in.  Zoveel dat sommige Duitse dealers niet staan te springen. Maar we raken wat OT.
Zowel mijn stelling als de jouwe kunnen naast elkaar bestaan en waar zijn.
Als je 30% marge hebt op een velomobiel van €11000 is dat €3300. Als je 30% marge hebt op een velomobiel van €6000 is dat €1800.

De dealers hebben waarschijnlijk meer werk aan die laatste, want de kans dat er een onervaren velonaut instapt is veel groter.

Mocht de marge nog veel kleiner zijn, bijvoorbeeld €500 in plaats van €1800, dan zou ik er als dealer gewoon niet aan beginnen.
Je moet er immers wel service & garantie op leveren. Dat kan gewoon niet uit.
Is een Strada / Quest / Quest XS echt wel een instapmodel? Want ze hebben dezelfde vanaf prijs als een Snoek.
Wanneer ze schaal willen vergroten in Roemenië, om zo meer werk te hebben door goedkopere modellen.
Dan geloof ik zeer sterk in zo weinig mogelijk opties, maar wel goede basis uitrusting. Ik denk dan aan de vergelijk die hier ooit werd gepost tussen de Mango van Sinner en de Strada. De Mango leek een goedkoop instapmodel, maar als je hem de basis uitrusting gaf. Zat je al aan de prijs van een Strada.

Dus waarom niet de Quest (XS) / Strada / DF / DF XL (op)nieuw aanbieden in het goedkopere glas met gel coat voor de kleur. Maar dan uiteraard niet het model met tussenas, maar gewoon 1x 11 speed standaard 11-40 cassette ofzo. Wil je een andere, nou dan kan de dealer die inbouwen voor een uur tarief en prijs voor de casette.
(10-Apr-2024, 09:38 AM)Hardloper schreef: [ -> ]Is een Strada / Quest / Quest XS echt wel een instapmodel?

Nieuw? Nee, tweedehands? Absoluut! 
De Quest familie bestaat al 20 jaar ondertussen, de laatste paar jaar was er geen reden meer om een nieuwe te bestellen omdat de tweedehands markt al zo verzadigd was, en als er een nieuwe Quest gekocht werd dan was het de full carbon optie, die trouwens 28kg weegt, en men had hier geen probleem mee.
Pagina's: 1 2