ligfietsers.nl

Volledige versie: Een velomobiel is sneller dan een auto
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Even heerlijk preken voor eigen parochie.

Ik heb wat zitten rekenen en een stukje geschreven.
Zelfs zonder uren werken mee te rekenen ben ik met mijn fiets ongeveer even snel op mijn werk, een sterkere fietser sneller. (Ik heb 20 km/u kruissnelheid en laat behoorlijk vaart zakken in de vele bochten.)

Ik fiets 16 minuten, plus tijd om de fiets te pakken en weg te zetten. Auto's doen er gewoonlijk 15 minuten over, parkeren is vaak lastig in de buurt van het werk, dus daar win ik vaak.
(10-Apr-2024, 12:24 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Zelfs zonder uren werken mee te rekenen ben ik met mijn fiets ongeveer even snel op mijn werk, een sterkere fietser sneller. (Ik heb 20 km/u kruissnelheid en laat behoorlijk vaart zakken in de vele bochten.)

Ik fiets 16 minuten, plus tijd om de fiets te pakken en weg te zetten. Auto's doen er gewoonlijk 15 minuten over, parkeren is vaak lastig in de buurt van het werk, dus daar win ik vaak.

Op de kortere afstanden geldt dat zeker. Op de langere afstanden weer niet of een stuk minder, behalve als er veel files staan. Als ik met de auto naar mijn werk zou gaan, zou ik al snel vast staan in de ochtendspits. Met de trein (inclusief fietsen naar het station en lopen naar mijn werk vanaf het station) ben ik maar een kwartier sneller dan met de velomobiel.
Als ik naar mijn familie in Zutphen ga (vanuit Rotterdam) is dat ongeveer 1:45uur rijden met de auto. Met de velomobiel duurt het 4:45uur (gok ik, nog niet gedaan Smile)
Dan moet ik ook nog een keer terug, dus het verschil in reistijd is 6 uur.

Als ik op visite ga wil ik graag wat meer tijd besteden dan wat je nodig hebt om een kopje koffie te verwerken voordat je weer terug moet...

Maw: Ik ben het eens met je berekening, maar het voordeel van de tijd op een ander moment compenseren weegt op tegen het verschil in kosten/tijd.

Daar staat tegenover dat ik naar mijn werk even snel met de VM ben als wanneer ik het openbaar vervoer pak. (een auto is op dat traject meestal langzamer, en de parkeerkosten in Amsterdam zijn geen pretje). OK, ik moet me omkleden/opfrissen, dat kost een paar minuten, maar daar staat tegenover dat ik vrij precies weet hoe laat ik op mijn werk ben. (Dat wil met de trein nog wel eens wild fluctueren)
EAls je voldoende wil bewegen zoals ik. Dan ga je bij de auto ook het sport moment nog moeten bij incalculeren.
Leuk dit soort berekeningen. Is het een idee om zoiets in een Excel sheet te stoppen met voor iedere situatie eigen variabelen (aanschafkosten, onderhoudskosten, brandstofkosten, aantal kilometers, en inkomen per uur?). Dan kan iedereen een eigen berekening maken, ben wel benieuwd naar de bandbreedte van de uitkomsten. En of een VM dan gemiddeld idd sneller is.
Dit gaat voor een belangrijk deel gelijk op met mijn TEDx presentatie. Ik rijd overigens sneller, maar mijn fiets heeft ook meer onderhoud nodig.

(10-Apr-2024, 12:47 PM)Frutsel schreef: [ -> ]OK, ik moet me omkleden/opfrissen, dat kost een paar minuten, maar daar staat tegenover dat ik vrij precies weet hoe laat ik op mijn werk ben. 
Is dat zo? 
Voor mij is het verschil namelijk dat ik 's ochtends thuis niet douche, maar op mijn werk.
Even snel afspoelen na werktijd doe ik sowieso wel vaak, dat deed ik ook toen ik met de auto ging. Maar goed, ik ben dan ook een zweetzak.
Met de auto kost woon-werk me 20 minuten, als het druk is 25-30. Vanuit de deur met broodtrommel rechtstreeks naar de auto kost minder dan en minuut, en met de auto parkeer ik op het werk dichterbij dan de fiets. Totaal normaal max 30 minuten.

Met de fiets kost het me 33-37 minuten. Maar, ik moet 's ochtends wel even mijn tas inpakken met werkkleren, fiets uit de schuur, etc. Op het werk de parkeerplaats over wandelen, en daar nog even douchen en omkleden. Bij elkaar meestal rond de 50 minuten.

Voor tijdswinst hoef ik het dus niet te doen. Maar, het bespaart me 5 euro per dag aan benzine (16 km, gemiddeld 1/13, 2,5 liter per dag) en vast nog wat meer door minder slijtage van banden en remmen etc. En hoe gek het ook klinkt, ik voel me op het werk actiever/wakkerder dan dat ik met de auto ga.

Sporten doe ik niet, ook niet toen ik met de auto ging, dus daar haal ik geen tijdswinst. Wel gezondheidswinst, maar dat is lastig in waarde uit te drukken.

Ik besef me nu pas dat dit een VM topic ik, ik doe het met de open ligger. Bij 35 minuten fiets ik gemiddeld 27,4 km/u, als ik 10 minuten sneller zou willen zijn moet ik naar gemiddeld 38,4. Ik vraag me af of dat echt haalbaar is, zeker omdat ik een stuk smal fietspas heb waar ik nu wel kan inhalen, maar met een VM echt niet lukt. En ik zou niet graag op de hoofdrijbaan rijden waar 80km/u is toegestaan.
Hoewel het wel zo lijkt is een VM niet breder dan veel fietsen.
Mijn rechtopzitter heeft een stuur dat meer dan 76 cm is, even breed als de Quest en Strada, de nieuwere VM zijn smaller.
Bovendien zit het breedste stuk van de VM lager dan het stuur van de fiets die je wil inhalen dus in theorie zou je minder ruimte hoeven geven.

Maar ik snap het volkomen, ik haal niet graag in op smallere paden en als ik ingehaald wordt ga ik netjes aan de kant.
Hoe lang ben je naar verhouding kwijt met naar een tank station toe te rijden en dan te tanken?
(10-Apr-2024, 05:02 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Hoewel het wel zo lijkt is een VM niet breder dan veel fietsen.
Mijn rechtopzitter heeft een stuur dat meer dan 76 cm is, even breed als de Quest en Strada, de nieuwere VM zijn smaller.
Bovendien zit het breedste stuk van de VM lager dan het stuur van de fiets die je wil inhalen dus in theorie zou je minder ruimte hoeven geven.

Maar ik snap het volkomen, ik haal niet graag in op smallere paden en als ik ingehaald wordt ga ik netjes aan de kant.

Ik snap wat je zegt, maar als ik met mijn vm onder iemand zijn stuur door zou moeten dan vind ik dat te weinig ruimte. En, op een tweewieler kan je ca 40% van je breedte buiten het fietspad boven de berm laten hangen. Met een vm hobbel je dan met je linkerwiel door de berm. 

Maar, ik snap wat je zegt, zo vreselijk breed zijn ze ook niet.
Leuke insteek, om het zo te berekenen, maar ik vind dat je de schattingen/aannames wel bijzonder selectief/opportuun gekozen hebt Wink
Als ik 11.000 per jaar rijdt heb ik 3 sets banden nodig; dat is 3 x 4x30 = 360 euro (en geen 30), bijvoorbeeld. Plus wat binnenbanden/plakkers enzo.
En als jij maar 200 euro aan onderhoud kwijt bent voor 5 jaar á 11.000 = 55.000km, dan laat ik vanaf NU mijn fiets door jou servicen Tongue
Daar komt bij dat je meer eet, vaker doucht (hoop ik voor je omgeving) en zaken als fietsschoenen, -kledij en accu's hebben ook niet het eeuwige leven.

Voor mij maken de kosten/km overigens totaal niet uit.
En ik reken de tijd compleet anders, en die manier vind ik nog veel prettiger:

Auto-reistijd zie ik al 100% verloren tijd. Zeker woonwerk -in de spits, in de randstad- beleef ik er namelijk 0,0 plezier aan, en levert het mij vooral frustratie op.
Fiets-reistijd zie ik al 0% verloren tijd, want ik zie het niet als reistijd maar als sporten & (mentale) ontspanning.

Als ik wél de auto pak, en ik plof 's avonds op de bank dan voel ik mij lui & schuldig; ik zou dan nog moeten gaan sporten.
Als ik met de fiets naar kantoor ben geweest kan ik ontspannen, schuldvrij & voldaan met de voeten omhoog  Cool thumb
Ik denk dat ik voor mijn QV aan zo'n 1000€ onderhoudskosten per 50000 km zit. Banden vooraan gaan 10000-15000 km mee, achterbanden zitten eerder rond 20000-25000 km. Die kosten mij doorgaans 20-25€/stuk. Qua tijd zal ik per dag wel zo'n 3 kwartier langer aan het rijden zijn dan met de auto (douchen en omkleden meegeteld, ruim 70 km/dag). De fiets is inderdaad zeer voorspelbaar qua rijtijd, daar zit ik doorgaans minder dan 5 minuten langs.

Belangrijkste is dat fietsen een stuk leuker is. Soms is het jammer dat het niet langer duurt... En het brengt ook best wel goed geld op, in 13 jaar denk ik dat ik in totaal richting 35000€ fietsvergoeding ga, daar kunt ge al iets mee Wink
Als ik met mijn auto naar het werk wil, dan moet ik er eerst één aanschaffen. Dat is ook weer zo'n gedoe.
(10-Apr-2024, 09:07 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Als ik met mijn auto naar het werk wil, dan moet ik er eerst één aanschaffen. Dat is ook weer zo'n gedoe.

Ik moet dat ook maar eerst een rijbewijs.

Helaas geen fietsvergoeding, de afstand wordt te kort bevonden.
(10-Apr-2024, 09:18 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]
(10-Apr-2024, 09:07 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Als ik met mijn auto naar het werk wil, dan moet ik er eerst één aanschaffen. Dat is ook weer zo'n gedoe.

Ik moet dat ook maar eerst een rijbewijs.

Helaas geen fietsvergoeding, de afstand wordt te kort bevonden.

Dat vind ik zo achterlijk. Nee, geen vergoeding want je woont te dichtbij.. Sad
(10-Apr-2024, 08:23 PM)Arend-Jan schreef: [ -> ]Als ik 11.000 per jaar rijdt heb ik 3 sets banden nodig
Nu heb ik zin om hier een stukje dashcamvideo onder te plakken van ter hoogte van de Haringvlietbrug tijdens een rit naar Goes Big Grin
Nog belachelijker is dat mensen die veel dichterbij wonen met de auto komen, ook als het goed weer is in de lente. Twee en drie kilometer. Ook geen kilometer vergoeding.

Het is niet het bedrijf, de regering heeft ooit bepaald dat je op een zekere afstand moet wonen voor je kilometer vergoeding mag krijgen. Mijn toenmalige baas heeft in plaats daarvan het loon verhoogd.
(10-Apr-2024, 09:57 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]de regering heeft ooit bepaald dat je op een zekere afstand moet wonen voor je kilometer vergoeding mag krijgen.
Onzin. Kilometervergoeding is voor een werkgever niet verplicht (wordt soms enkel in een CAO vastgelegd), maar er zit ook geen maximum bedrag of minimum afstand aan.
Werkgevers vertellen het graag alsof het zo is, maar de werkelijkheid is dat je het onder andere omstandigheden niet belastingvrij uit mag keren. 

Ik heb al bij 2 werkgevers netto €0,35/km gehad. Geen enkel probleem.
(10-Apr-2024, 09:56 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(10-Apr-2024, 08:23 PM)Arend-Jan schreef: [ -> ]Als ik 11.000 per jaar rijdt heb ik 3 sets banden nodig
Nu heb ik zin om hier een stukje dashcamvideo onder te plakken van ter hoogte van de Haringvlietbrug tijdens een rit naar Goes Big Grin

Gewoon doen!
Nu heb ik namelijk vraagtekens wat dat nu precies met bandenslijtage te maken heeft en met filmpje erbij vast wat minderWink
(10-Apr-2024, 09:57 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Mijn toenmalige baas heeft in plaats daarvan het loon verhoogd.
Dat is wel fijn.

(10-Apr-2024, 09:57 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Nog belachelijker is dat mensen die veel dichterbij wonen met de auto komen, ook als het goed weer is in de lente. Twee en drie kilometer. Ook geen kilometer vergoeding.

Maar ik ken iemand die gaat een KM verder op met de auto om zijn kleine boodschappen te doen en hij had nog niet eens een baan.
Iemand anders die ik ken, die zette paar honderd meter van haar huis de auto neer. Om dan boodschappen te doen.
(10-Apr-2024, 09:57 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Nog belachelijker is dat mensen die veel dichterbij wonen met de auto komen, ook als het goed weer is in de lente. 

Misschien moeten ze dan eerst een fiets aanschaffen?
Nee, alle collega's in de buurt van het werk hebben een fiets, bij feestjes kunnen zelfs die op 10 km per fiets komen.
Ik heb weleens een cursus gedaan. Ik was de enige die de 3km naar de andere locatie niet per auto aflegde.
Op 1e paasdag kwam ik langs het natuurbelevingscentrum van de Oostvaardersplassen. Er stonden zo'n 150 auto's op de parkeerplaats. En dat waren niet allemaal Tesla's. Oja, en vier fietsen.
(10-Apr-2024, 11:58 AM)Atrike schreef: [ -> ]Even heerlijk preken voor eigen parochie.

Ik heb wat zitten rekenen en een stukje geschreven.

Als ik je kostprijs even bekijk he. Dan ga je over aanschafprijzen etc.

Maar ik heb wel nog een opmerking, van iets wat ik mis. Stel ik heb een hele leuke vrouw gevonden, wanneer als we samen familie / vrienden bezoeken en uitstapjes doen.
Dan delen we de kostprijs met de auto. En anders hebben we 2x een Velomobiel nodig. En nee ik heb geen voorkeur voor de auto. Maar de reistijd maakt niks uit voor het aantal personen.
Pagina's: 1 2