ligfietsers.nl

Volledige versie: montage standaard
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Ik vroeg me af wat jullie gebruiken voor montagestandaard. Ik moet nu het achterwiel eruit halen en straks de achterderailleur afstellen.

Ik heb een standaard voor mijn gewone hybride en die heeft een soort 'klauw' die de centrale buis zou kunnen vasthouden. Aan de andere kant zou ik ook een klein schraagje onder de achterbrug kunnen zetten. 

Hoe doen jullie dat?

Groeten, Duncan
Goeie vraag Duncan, ik loop tegen hetzelfde probleem aan en heb nog geen goede oplossing gevonden dus ik lees nieuwsgierig mee hier.
Ik gebruik van die haken (met katrolletjes) en touw, daarmee takel ik mijn (lig)fietsen omhoog.
Superhandig, want je kan met rechte rug de derailleur af te stellen, ketting te smeren…….
Ik heb een BiciSupport Duemila Montagestandaard. Bevalt mij erg goed.

Zie ook: https://roeifietsen.blogspot.com/2016/02...thing.html
(21-Apr-2024, 07:53 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Ik heb een BiciSupport Duemila Montagestandaard. Bevalt mij erg goed.

Zie ook: https://roeifietsen.blogspot.com/2016/02...thing.html
[Afbeelding: 38d43d97f7b5889dc5516489c68a504f.jpg]
Dit is nog al eens een mooie luxe standaard

Ik wou eigenlijk deze tonen, maar dat werkt hier niet :-(
Animatie hartjes ogen hond
Ik hang mijn fiets op aan dit systeem als ik er mee bezig ga. Deze heb ik aan een balk vast gemaakt in de schuur.
Echter gebruik ik de haken niet meer omdat een fiets me er eens een keer af is gelazerd. Sindsdien gebruik ik (om het spannend te houden) een paar oude stroomdraden die ik aan de fiets vastmaak.

Naast een gereedschapsbord dus ik kan overal bij. Ik heb er een goedkoop spotje bij gehangen, zodat ik er altijd licht bij heb.

Als je in de buurt van Twente woont altijd welkom om eens te komen kijken.
(21-Apr-2024, 09:17 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Ik hang mijn fiets op aan dit systeem als ik er mee bezig ga. Deze heb ik aan een balk vast gemaakt in de schuur.
Zoiets hadden/hebben mijn ouders ook voor de fietsen van mijn broer.
In mijn werkplaats kan ik fietsen ophangen en thuis heb ik een Park Tool montagestandaard, maar het handigst vind ik voor ligfietsen een oude Tacx turbotrainer, ik heb er en stuk of vijf, je kunt ze gratis of voor bijna niks op Marktplaats vinden.
(21-Apr-2024, 10:28 PM)melle z schreef: [ -> ]het handigst vind ik voor ligfietsen een oude Tacx turbotrainer, ik heb er en stuk of vijf, je kunt ze gratis of voor bijna niks op Marktplaats vinden.

Wat een goed idee, dank je wel!  Ophangen is voor mij geen optie helaas.
(21-Apr-2024, 10:28 PM)melle z schreef: [ -> ]je kunt ze gratis of voor bijna niks op Marktplaats vinden.

Ik heb net gekeken. En er staan er inderdaad aardig wat op voor niets. Waarom is dat, waarom willen mensen gratis af van hun Tacx?
(21-Apr-2024, 11:45 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]
(21-Apr-2024, 10:28 PM)melle z schreef: [ -> ]je kunt ze gratis of voor bijna niks op Marktplaats vinden.

Ik heb net gekeken. En er staan er inderdaad aardig wat op voor niets. Waarom is dat, waarom willen mensen gratis af van hun Tacx?
Plaatjes bekeken. Er zijn twee zaken die me opvielen. Het vastzetten van je fiets is op de bouten van de as, hoe stevig/sterk is dat? Twee, de spreiding van dat frame is maar matig, kan me voorstellen dat onder gewicht dat frame zichzelf onder de fiets uit wurmt. Voor onderhoud is het nog steeds laag bij de grond. Mijn mening.
Het was de vraag van Duncan en hij vindt het een goed idee  Big Grin 

Gratis is soms ook wel fijn.
(21-Apr-2024, 11:45 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]En er staan er inderdaad aardig wat op voor niets. Waarom is dat, waarom willen mensen gratis af van hun Tacx?
Omdat ze er tijdens covid (je weet wel, toen we alles anders zouden gaan doen) massaal een gekocht hebben en nu besloten hebben dat ze hem echt nooit meer geen gebruiken (omdat we lekker snel terug zijn gekeerd in dezelfde groef). Omdat ze niet de enige zijn, wordt MP overspoeld met Tacxen, wat een voor kopers gunstige uitwerking op de prijs heeft. Hetzelfde geldt overigens voor fietsen en fietsonderdelen, zowel nieuw als gebruikt; een aantal grote leveranciers is omgevallen of staat op omvallen nu de vraag volledig is ingestort.

(22-Apr-2024, 12:14 AM)Joop99 schreef: [ -> ]Het vastzetten van je fiets is op de bouten van de as, hoe stevig/sterk is dat? Twee, de spreiding van dat frame is maar matig, kan me voorstellen dat onder gewicht dat frame zichzelf onder de fiets uit wurmt.
Turbotrainers zijn ontworpen om (hard) op te fietsen, dus daar zou ik me maar geen zorgen over maken.

(22-Apr-2024, 12:14 AM)Joop99 schreef: [ -> ]Voor onderhoud is het nog steeds laag bij de grond.
Afhankelijk van de klus zet ik de fiets in de Tacx op de grond of op de werkbank. Ik heb de luxe van een werkbank waar lange fietsen zoals lage racers op passen, maar met een paar kratjes kom je vast ook een heel eind.

Zonder achterwiel kun je een fiets trouwens ook in een turbotrainer zetten met een snelspanner en een stukje pvc buis als afstandhouder/ vorkspreider (of een dummynaaf zoals gebruikt voor fietstransport). Niet elke snelspanner past in een Tack, vooral dure/ lichte passen meestal niet omdat de uiteinden te weinig vlees hebben. Die van Tacx zelf werken goed, goedkope merkloze zijn vaak ook zo lomp dat ze ook prima voldoen.
Denk voor een velomobiel ook eens aan een (oude) zitzak. Hij past zich aan aan de vorm van je fiets, heeft geen klemmen nodig, rechtop of op zijn zijkant maakt niets uit en je werkt iets van de grond af.
Ik heb ook zo'n takel. Alleen lastig voor de trike want die hangt naar voren. Rest van de fietsen wordt netjes opgehesen. (alleen zou mijn werkbank iets verder weg moeten staan maar helaas, geen ruimte)
Houten balk via de bovenste legplank van het Overtoomrek naar de balk boven de deur en daaraan weer verschillende touwen/kabels/s-haken en dergelijke.In de keuken een dun balkje tussen vensterbank en werktafel.
Dus de liggers hangen aan allerlei spul in het hok en in de keuken aan het balkje.Zoals het me uitkomt,makkelijk en doeltreffend.
Ik zet mijn fiets vaak op zijn kop op een tafel in mijn woonkamer om er aan te werken. Eerst een grote MDF plank op de tafel om het tafeloppervlak niet te beschadigen. Dan plaats ik de fiets met de voorrand van de zitting op een centimeter of drie van de rand van de tafel. Stuur en voorwiel hangen naast de tafel. Ik kan zo goed bij alles aan de onderkant van de fiets, wielen in en uitbouwen, achterrem en achterderailleur afstellen, enz.
Soms leg ik de fiets ook wel eens op zijn zijkant op tafel.
Als ik onderweg iets aan mijn fiets moet repareren dan zoek ik meestal een bankje waar ik de fiets op zijn kop overheen kan hangen. Een laag muurtje, hek, vangrail of betonblok werkt soms ook.
Om de ketting kettingbuizen in te laten glijden zet ik de fiets rechtop tegen een muur met het voorwiel op een kruk.
Ik heb laatst ontdekt dat ik een keyboardstandaard kan gebruiken om de fiets rechtop in op te hangen. Daarbij heb ik spanbanden gebruikt tussen de twee horizontale buizen waar je normaal het toetsenbord op zet. De kracht waarmee mijn zware fiets die twee uit elkaar duwt leek me anders te groot.
Ik heb twee touwtjes aan haken aan de dakbalk van de schuur, met wat lussen er in zodat je ze gemakkelijk op de juiste lengte zet.
Voordeel is dat het simpel is, geen plaats in neemt en je niet aan een vaste hoogte vast zit, nadeel dat de fiets wat snel gaat schommelen en dat je bij het ophangen met 1 hand de halve fiets moet tillen.
ik heb houten balken aan de muur gemaakt en daarop liggen andere houten balken die ik links of rechts kan schuiven en daar hangen dan een aantal fietsen aan. en er is altijd wel een balk vrij als ik de fiets hoger wil hangen om aan te werken en anders gooi ik gewoon een spanband om de fiets die er al hangt en til mijn fiets daaraan omhoog.
Ik  gebruik dit: fietslift voor trike . De materialen zijn allemaal roestvast en de blanke delen zijn nog ingekwast met schapenwolvet. Het duurste onderdeel is het vioolblok. Ik weet van een nog goedkoper blok, maar die zal mogelijk net aan gaan omdat de breeksterkte nog niet de helft is en er geen opgave is gedaan voor de klem. De afstanden tussen de haken zijn nog van een voorgaand systeem en een gewone fiets cq tent. Duur? Daar kun je over redetwisten, de verkrijgingsprijs is nog hoger. Door de spanbanden kun je de trike eventueel ook schuin hangen voor als dat handiger is. Verder kan het zijn dat het bij iemand anders precies andersom gaat. Dan wordt in de tekening rechts links en links wordt rechts. Het hele systeem is ook van de haken af te halen en op te bergen. Als het nodig is hang je het zo weer op. Het enige wat dan zichtbaar blijft zijn drie haken en een koordkikker.
Voor gebruikers van wel zo'n kant en klaar liftsysteem, voor wat ik ervan gezien heb is het gemaakt van metaal dat sterk onderhevig  is aan roestvorming. Een investering in een pot schapenwolvet kan dan handig zijn en dan alles dun inzepen met dat spul. Voor als je daaraan twijfelt, bij de Orca worden alle bouten, moeren en schroeven ermee ingezeept. Ook na jaren en een keer onder/in water te hebben gestaan zijn alle bouten, moeren en schroeven NIET verroest en gewoon nog met de normale middelen los te maken.
[Afbeelding: 1GXiK44zMV4P2NEgUTtHG2dyOIvI43eWo]


Het werkt top! Je moet wel de speciale snelspanner erbij hebben anders werkt het niet. Veel Tacxs worden aangeboden zonder de snelspanner, dus ik wilde dat als tip meegeven.
Bedankt voor de tip, marktplaats staat er inderdaad vol mee, hier komt er 1, mn takel werkt maar matig.
Goedkope snelspanners werken over het algemeen ook prima.
Ik ben afgelopen vrijdagmiddag nav dit topic aan het knutselen gegaan:
[Afbeelding: temp-Image-WDyxw-Q.avif]
Jouw oplossing is een stuk lichter dan de Tacx.
Het voordeel van een Tacx is dat je ook op de fiets kunt 'fietsen', bijvoorbeeld om de versnellingen te proberen.
Pagina's: 1 2