ligfietsers.nl

Volledige versie: Wielzelfbouwers: Het Grote Spaaktopic
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
In het Oude Testament heb je verhalen van Jefta, Simson en Gideon. Allemaal richters. Ik heb na een studie lichte indruk waar deze gasten zich mee bezig hielden voor de kost. 

Ik heb nu ook zo'n ding gekocht via marktplaats. 
Kan ik nu wat aandacht en werk aan mijn wielen verrichten.

Nog tips?


[Afbeelding: Screenshot-2025-01-13-21-45-59-47-c87652...98f1-2.jpg]
(13-Jan-2025, 11:24 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]In het Oude Testament heb je verhalen van Jefta, Simson en Gideon. Allemaal richters. Ik heb na een studie lichte indruk waar deze gasten zich mee bezig hielden voor de kost. 

Ik heb nu ook zo'n ding gekocht via marktplaats. 
Kan ik nu wat aandacht en werk aan mijn wielen verrichten.

Nog tips?

Veel oefenen, veel geduld en veel succes!
Hallo Fietsbennie, mooie aanschaf. hier mijn tips, gebaseerd op redelijk beperkte ervaring.
- Haal de band eraf, dan kun je zien wat je doet.
- eerst de hoogte slagen ( als die er zijn) dan de zijwaartse.
- controleer even, desnoods met moertje boutje, welke kant je op moet draaien voor los en vast. Houdt dat ook in de gaten als je in de verschillende richtingen aan het werk bent. Onderin het wiel, of bovenin bijvoorbeeld.
- Bij een slag naar rechtsbuiten moeten de linker spaken daar strakker. Vaak helpt het om strakker draaien met hele kleine stapjes te doen. 1/8 of 1/4 slag, echt kleine beetjes, tenzij je voelt dat een spaak echt helemaal los zit.
- Pak niet 1 spaak, maar doe er een stel in de buurt van de slag, ze werken samen.
- Op gegeven moment ga je ook in je vingers wel voelen dat je spanning in de spaak opbouwt, dat het wat meer kracht kost. Gaat het heel moeilijk, dan zit je dicht bij de Plonk, van een geknapte spaak of nippel.

- het is wel een klusje om je rust en aandacht bij te houden, en als de frustratie opbouwt, zet het dan even weg. Mogelijk doe je per ongeluk iets verkeerd, zoals de verkeerde kant op draaien, of de verkeerde kant spaken strakker zetten. Doen ik nog effe snel, dat lukt mij niet, mogelijk gebrek aan ervaring. Heb ik tijd en rust, dan gaat het een stuk beter.
Gebruik een spaakspanner van goede kwaliteit (bijvoorbeeld ParkTool) en de juiste maat. Spaaknippels zijn meestal gemaakt van messing of aluminium en met die dingen van de bouwmarkt draai je ze snel kapot, helemaal als je aan een oud wiel werkt.
Je kunt ook horen aan de spaken hoe strak ze staan: tokkel er even op, alsof het een gitaarsnaar is.
Op zich goed advies, maar als je niet weet waar je op moet letten heb je er niet heel veel aan...
De spaken moeten in principe allemaal dezelfde toon krijgen, dat geeft je een uitgangspunt.
Daarna is het precisie werk.

Je controleert of er enkele erg anders klinken, die zijn dan fout. Je haalt er niet uit of ze allemaal goed of fout zijn.
Maar als alle spaken te strak of te los staan heb je alsnog een waardeloos wiel. Daarnaast is het goed om te weten dat bij een cassette-achterwiel links en rechts verschillend zijn. Wielen bouwen en richten is op zich niet heel erg moeilijk, je moet het alleen heel veel doen om er een beetje bekwaam in te worden (net als bij metselen, lassen, naaien, etc.).
Let op dat de spaken naast het ventielgat van elkaar aflopen. Anders heb je weinig ruimte om je pomp aan te sluiten.
(14-Jan-2025, 12:19 PM)datakneder schreef: [ -> ]Let op dat de spaken naast het ventielgat van elkaar aflopen. Anders heb je weinig ruimte om je pomp aan te sluiten.

Ja, been there done it...
Daarom begin je ook met de spaken rond het ventielgat.


Wat ik nog mis, maar in filmpjes wel eens gezien heb: nog even dansen op de spaken, zodat ze zich beter zetten.
Heb je daar een beschrijving van? Zou graag een goede methode aanleren ipv klooien wat ik nu doe.
Groet,Gregor
En aan het einde de wiel even laten kraken. dus het wiel op de grond leggen en even duwen op de velg en dat helemaal rond en aan beide kanten. want daardoor komen spaken beter op hun plek te liggen. En dan het wiel nog even na spaken.
(14-Jan-2025, 12:59 PM)Veloquest schreef: [ -> ]En aan het einde de wiel even laten kraken. dus het wiel op de grond leggen en even duwen op de velg en dat helemaal rond en aan beide kanten. want daardoor komen spaken beter op hun plek te liggen. En dan het wiel nog even na spaken.

Ja precies, even er op dansen ?
(14-Jan-2025, 12:52 PM)martinus schreef: [ -> ]Heb je daar een beschrijving van? Zou graag een goede methode aanleren ipv klooien wat ik nu doe.
Groet,Gregor

Er zijn heel veel video's over, bijvoorbeeld deze:
https://www.youtube.com/watch?v=6atOVt3-d_s
Rond 4 minuten besteedt hij heel veel aandacht aan het ventielgat.
(14-Jan-2025, 12:52 PM)martinus schreef: [ -> ]Heb je daar een beschrijving van? Zou graag een goede methode aanleren ipv klooien wat ik nu doe.
Groet,Gregor


Uit de oude doos…
Geen idee of het nog leverbaar is.

[Afbeelding: IMG-0539.jpg]

[Afbeelding: IMG-0540.jpg]
Hah, die heb ik ook nog ergens. 'Velofilie' klinkt overigens als een enge ziekte.
Toepasselijke naam van de auteur ook Big Grin
(15-Jan-2025, 11:03 AM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Toepasselijke naam van de auteur ook Big Grin

Dat is nou een Aptoniem.

https://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01..._05592.php

Wiel van der Wielen wordt hier genoemd als specialist in het uitlijnen van wielen.


Bij het journaal valt mij dit ook vaak op.

Hennie de Haan was of is de woordvoerder van de pluimveesector.

Diana Woei is een weervrouw. Monique Somers was het daarvoor.

Zie ook hier:
https://www.adformatie.nl/media/programm...w%20vindt.
In de jaren 90 was ene Benno Baksteen voorzitter van de pilotenvakbond.
Hij werd opgevolgd door Paul Griffioen...
(15-Jan-2025, 10:31 AM)Thijs OO schreef: [ -> ]Uit de oude doos…

[Afbeelding: IMG-0539.jpg]

Zo dat ziet er oud uit. Ik denk dat de eerste druk nog in stenen platen gehakt is. Een deze versie stamt nog ergens tussen ontdekking van Amerika en de ruilverkaveling. 
Even loeren dus op boekwinkeltjes.nl dus. 

Even update het is me gelukt om de slag eruit te krijgen. Nu nog op zoek naar een spaak spanningmeter. Welk gereedschap en hoevaak gebruikem jullie dit?
Ik heb nog nooit een spaakspanningsmeter gebruikt.
Ik hoor ook graag als je niet gebruikt hoor. Ik voorheen ook niet maar ik hoorde de spaken soms als ik rechtop kwam. Vandaar dat ik daar iets secuurder ben naar gaan kijken.
Hier het online artikel over wielbouw van Sheldon Brown
www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Verwijzingen ernaar heb ik al vaker voorbij zien komen, o.a. hier en op velomobilforum.de
Hier een mooie Nederlandstalige. Het is een beschrijving voor een achterwiel, ergens schrijft hij dat rechts meer spanning moet hebben. Bij een voorwiel of Rohloff is dat niet het geval.

https://www.m-gineering.nl/spaak.htm

Ik heb ook nog nooit een Spaakspanningsmeter gebruikt, behalve gehoor en duim. Bij die andere viel een kosten-baten analyse in combinatie met de gebruiksfrequentie mij te ongunstig uit. Als het redelijk bij elkaar in de buurt komt is het wel goed.
(15-Jan-2025, 10:27 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Zo dat ziet er oud uit. Ik denk dat de eerste druk nog in stenen platen gehakt is. Een deze versie stamt nog ergens tussen ontdekking van Amerika en de ruilverkaveling. 
Even loeren dus op boekwinkeltjes.nl dus. 

Het staat tegenwoordig gewoon online bij de stichting zie ik nu:
https://www.velofilie.nl/17