13-Mar-2026, 03:12 PM
13-Mar-2026, 03:36 PM
(13-Mar-2026, 03:12 PM)SnoekL#35 schreef: [ -> ]Terratrike postte recent nog over bandendruk specifiek voor trikes :
https://www.terratrike.com/2025/12/05/54478/
Nu moeten ze het nog in normale eenheden brengen

13-Mar-2026, 04:38 PM
https://www.unitconverters.net/pressure/psi-to-bar.htm
Als ik mijn banden zo slap oppomp, is het net of ik de remmen te strak heb staan....
Als ik mijn banden zo slap oppomp, is het net of ik de remmen te strak heb staan....
13-Mar-2026, 05:27 PM
Het is ook een advies voor een specifieke band, de nogal brede Big Ben (55 mm!)
Even gecorrigeerd voor een 120 kg systeemgewicht zou dan 4 bar voor een 55 mm achterband zijn.
Oftewel 220 bar-mm.
Op de Quest heb ik ~6 bar in 32 mm, dus 192 bar-mm (en voor, inderdaad, iets minder).
Op papier rij ik dus 'iets zachter'. Maar dat is dan weer met een GP5000, en Schwalbe zegt natuurlijk lekker niks over banden van Continental.
YMMV?
Even gecorrigeerd voor een 120 kg systeemgewicht zou dan 4 bar voor een 55 mm achterband zijn.
Oftewel 220 bar-mm.
Op de Quest heb ik ~6 bar in 32 mm, dus 192 bar-mm (en voor, inderdaad, iets minder).
Op papier rij ik dus 'iets zachter'. Maar dat is dan weer met een GP5000, en Schwalbe zegt natuurlijk lekker niks over banden van Continental.
YMMV?
13-Mar-2026, 05:43 PM
Over Big Ben banden gesproken, ik heb een 55-406 Big Ben liggen, een kort ritje gebruikt en te groot voor de Quest die ik toen had. Is er iemand hier die ze wel kan gebruiken?
13-Mar-2026, 11:13 PM
Ik kan het me ook niet voorstellen dat je met 2,4 bar rond wilt rijden. Ik heb een paar bijna ongelukjes met tweewielers gehad waarbij een te zachte band ineens weg knakte. Doe ik misschien wel in het terrein, maar daar ga ik dan toch langzaam.
Moet er niet aan denken dat je met 40 km/h vlotjes een bocht neemt en dat dan je voorbandje de last niet meer dragen kan.
Moet er niet aan denken dat je met 40 km/h vlotjes een bocht neemt en dat dan je voorbandje de last niet meer dragen kan.
14-Mar-2026, 10:01 AM
Ik lees vooral het advies om met je Trike op brede banden te gaan rijden, want daar kan minder druk in.
Volgens mij wisten wij dit al lang.
Als brede en smalle banden met elkaar vergeleken worden, dan staat er verbijsterend genoeg altijd dat ze met dezelfde druk zijn vergeleken
Hoe raar kun je banden met elkaar vergelijken???
Wim Schermer zet ze altijd op de druk die geadviseerd wordt door de fabrikant. Dat is volgens mij de enige juiste wijze.
Ik denk dat adviezen voor Trike-rijders niet op vm-rijders van toepassing zijn.
Wij rijden vaak met smallere banden; dus met een hogere druk. Niet omdat we daar voor kiezen, maar omdat in een smalle band nou eenmaal een hogere druk moet.
Ik ga in ieder geval niet met een druk van 4 Bar in een 28-584/559-band rond rijden.
Volgens mij wisten wij dit al lang.
Als brede en smalle banden met elkaar vergeleken worden, dan staat er verbijsterend genoeg altijd dat ze met dezelfde druk zijn vergeleken
Hoe raar kun je banden met elkaar vergelijken???Wim Schermer zet ze altijd op de druk die geadviseerd wordt door de fabrikant. Dat is volgens mij de enige juiste wijze.
Ik denk dat adviezen voor Trike-rijders niet op vm-rijders van toepassing zijn.
Wij rijden vaak met smallere banden; dus met een hogere druk. Niet omdat we daar voor kiezen, maar omdat in een smalle band nou eenmaal een hogere druk moet.
Ik ga in ieder geval niet met een druk van 4 Bar in een 28-584/559-band rond rijden.
14-Mar-2026, 11:16 AM
Banden zijn bepalend voor het rijgedrag van zowel een trike als een velomobiel (wat eiglijk toch gewoon een trike met een jasje is, niet dan ?). Een 28mm racebandje dient niet hetzelfde doel als bvb een 55mm brede Big Apple. Op mijn QV reed ik met 4 x 50mm bandjes omdat dat comfortabeler was, zeker niet veel minder snel en het ook ging in deze velomobiel. Bij mijn Snoek zou dat niet lukken tenzij ik alleen maar rechtdoor zou moeten rijden. Nu heb ik vooraan 32mm, breder beperkt de draairkel zodanig dat het onpraktisch wordt (wat niet wegneemt dat ik persoonlijk liever wel breder zou willen).
Kwa druk pomp ik mijn banden nooit op tot het max. dat op de band zelf staat opgegeven, ik blijf er meestal 1 bar onder. Er bestaan verschillende apps en websites waar je de "ideale" druk kunt berekenen, zoals bvb deze :
https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pr...calculator
https://www.wolftoothcomponents.com/page...calculator
Persoonlijk hou ik me daar niet mee bezig, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt
Kwa druk pomp ik mijn banden nooit op tot het max. dat op de band zelf staat opgegeven, ik blijf er meestal 1 bar onder. Er bestaan verschillende apps en websites waar je de "ideale" druk kunt berekenen, zoals bvb deze :
https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pr...calculator
https://www.wolftoothcomponents.com/page...calculator
Persoonlijk hou ik me daar niet mee bezig, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt

14-Mar-2026, 02:09 PM
Hangt af van de wangen van de band, en ook van de dikte van het profiel, ik heb vóór ook big apple op liggen, wanneer ik daar in de winter met lage druk mee wil rijden, wordt het rijgedrag merkbaar slechter, ook zit er weinig profiel op, niet eens zoveel mee gereden en de banden zijn al een eind heen, dat is leuk voor de fabrikant maar niet voor mij.
Daarom ga ik helemaal overschakelen naar Schwalbe pick up, dat is een band met dubbele inlage, en dat merk je, achter op de trike heb ik er een opliggen, met 2,5 bar rijden in de winter geen probleem, in de zomer met 4 bar ook niet, bovendien zit er dik profiel op.
Op de trike ga ik rondom pick up banden zetten, voor het Berg Ferrari project ook, voor en achter pick up banden.
Daarom ga ik helemaal overschakelen naar Schwalbe pick up, dat is een band met dubbele inlage, en dat merk je, achter op de trike heb ik er een opliggen, met 2,5 bar rijden in de winter geen probleem, in de zomer met 4 bar ook niet, bovendien zit er dik profiel op.
Op de trike ga ik rondom pick up banden zetten, voor het Berg Ferrari project ook, voor en achter pick up banden.