16-May-2026, 11:40 PM
16-May-2026, 11:57 PM
(16-May-2026, 11:40 PM)365cycle schreef: [ -> ]Ikheb net een hele bijzondere velomobiel gezienDie OBT wordt vast spannend, dit jaar
Hopen dat we erbij zijn
De reden is bekend maar ben wel benieuwd hoe deze eenhoorn velomobiel is gevangen.
17-May-2026, 12:02 AM
...met heel veel geluk, denk ik? En een VW Transporter
En best wat knaken..
...en ook dankzij het QV-Limo project dat ik al gedaan heb. Daardoor vertrouwde de verkoper mij er voldoende in dat ik er wel een rijdbare fiets van kan maken.
Dus: ik ben blij vandaag, omdat ik een eenhoorn gevangen heb!
Voor wie hier geen bal van snapt: ik heb een Milan 4.2 gekocht. Een kit althans... de grote carbon delen. Het is een incomplete puzzel, zonder handleiding. Dus ik heb weer een heel bijzonder project
Voor wie niet weet wat een Milan 4.2 is: dat is een tweezitter, waarvan er slechts enkele bestaan: https://www.miwik.de/?p=5953
En best wat knaken.....en ook dankzij het QV-Limo project dat ik al gedaan heb. Daardoor vertrouwde de verkoper mij er voldoende in dat ik er wel een rijdbare fiets van kan maken.
Dus: ik ben blij vandaag, omdat ik een eenhoorn gevangen heb!
Voor wie hier geen bal van snapt: ik heb een Milan 4.2 gekocht. Een kit althans... de grote carbon delen. Het is een incomplete puzzel, zonder handleiding. Dus ik heb weer een heel bijzonder project

Voor wie niet weet wat een Milan 4.2 is: dat is een tweezitter, waarvan er slechts enkele bestaan: https://www.miwik.de/?p=5953
17-May-2026, 12:20 AM
(16-May-2026, 11:57 PM)Josligfiets schreef: [ -> ](16-May-2026, 11:40 PM)365cycle schreef: [ -> ]Ikheb net een hele bijzondere velomobiel gezienDie OBT wordt vast spannend, dit jaar
Hopen dat we erbij zijn
De reden is bekend maar ben wel benieuwd hoe deze eenhoorn velomobiel is gevangen.
Zomaar een gok. Een goed gesprek en wat euro's?
Of gaat het niet over de unieke Canu die gerepareerd weet terug is?
Niet dus, reactie hierboven niet gezien

17-May-2026, 07:50 AM
Mooi dat het je gegund is en succes met de bouw.
17-May-2026, 09:14 AM
Wat een gaaf project! En je denkt dus dat je dochter nog heel veel jaren met je mee wil 

17-May-2026, 09:36 AM
(17-May-2026, 12:02 AM)Arend-Jan schreef: [ -> ]...met heel veel geluk, denk ik? En een VW TransporterEn best wat knaken..
...en ook dankzij het QV-Limo project dat ik al gedaan heb. Daardoor vertrouwde de verkoper mij er voldoende in dat ik er wel een rijdbare fiets van kan maken.
Dus: ik ben blij vandaag, omdat ik een eenhoorn gevangen heb!
Voor wie hier geen bal van snapt: ik heb een Milan 4.2 gekocht. Een kit althans... de grote carbon delen. Het is een incomplete puzzel, zonder handleiding. Dus ik heb weer een heel bijzonder project
Voor wie niet weet wat een Milan 4.2 is: dat is een tweezitter, waarvan er slechts enkele bestaan: https://www.miwik.de/?p=5953
Ik las inderdaad paar dagen geleden op onze zuster forum iets. Dat je aan het zoeken was en suggesties kreeg.
Maar Arend-Jan, nu verwachten we wel een artikel in de Ligfiets& en misschien kunnen we wel iedere maand een bouw verslagje op ligfiets.net plaatsen in het vrijdag bericht?
17-May-2026, 11:08 AM
(17-May-2026, 09:14 AM)blokdoorn schreef: [ -> ]Wat een gaaf project! En je denkt dus dat je dochter nog heel veel jaren met je mee wil
Dat is natuurlijk maar helemaal de vraag, en daar ben ik mij ook wel van bewust. Ze is nu 7, en het eigen willetje groeit ook

Maar, ik zal niets forceren, enkel faciliteren.
En faciliteren is in dit geval zorgen dat zij echt lekker ruim en comfortabel kan zitten.
De Limo past ze nu echt nog heel goed in, maar dat gaat een keer krap worden, en als ik wacht tot het krap wordt dan is het misschien te laat. Want dan was het dus al een poosje minder prettig. En het is niet zo dat je iedere week een Milan 4.2 te koop vindt
Dus ik heb gewoon deze kans gegrepen. En hou mezelf voor dat dat eigenlijk niet negatief kan uitpakken, mits ik er met zorg en aandacht een goed rijdende fiets van maak. Mocht het zo uitpakken, dan is deze namelijk ook zo weer verkocht denk ik.
17-May-2026, 11:20 AM
Hier is de ontwikkeling van de Milan 4.2 mooi in beeld gebracht: https://www.miwik.de/?p=5953
Arend-Jan, gefeliciteerd met deze vm en de kans om een mooi avontuur aan te gaan.
Arend-Jan, gefeliciteerd met deze vm en de kans om een mooi avontuur aan te gaan.
17-May-2026, 12:38 PM
Volgens mij heb ik ooit eens wat foto's gezien van een 4,2 met Daniel voor en Eggert achterin. Ik kan het me niet meer heel precies herinneren maar volgens mij is Eggert ietsje groter als ik ben (182cm). Dus tegen die tijd zal ze misschien ook wel zelf willen trappen.
Mooi project. Misschien een dubbele achtervork en een cs rk3 naaf achterin zodat je nog wat extra versnellingen tot je beschikking hebt?
Mooi project. Misschien een dubbele achtervork en een cs rk3 naaf achterin zodat je nog wat extra versnellingen tot je beschikking hebt?
17-May-2026, 12:43 PM
Die foto met DF erin staat in die link die Wim net postte, laatste pagina van het fotoboekje.
Ik heb er een achtervork van een Evo-R bij, tweezijdig, dus zoiets zou kunnen ja.
Of een Rohloff
Of een naafmotor (brrrrrrr!)
Iig heeft die vork ook de 2 montagegaten voor een schijfrem, dat lijkt me wel wijs/fijn, met zoveel gewicht, al is het alleen maar als sleeprem voor bij een afdaling, zodat de 90mm trommels voor niet verbranden/verglazen.
Ik heb er een achtervork van een Evo-R bij, tweezijdig, dus zoiets zou kunnen ja.
Of een Rohloff
Of een naafmotor (brrrrrrr!)
Iig heeft die vork ook de 2 montagegaten voor een schijfrem, dat lijkt me wel wijs/fijn, met zoveel gewicht, al is het alleen maar als sleeprem voor bij een afdaling, zodat de 90mm trommels voor niet verbranden/verglazen.
17-May-2026, 01:25 PM
Phew, het is maar goed dat ik niet jaloers ben, zo'n mooie fiets van 30 meter lang past toch niet in mijn opslag 
Maar wow, blijf vooral updates posten want ondanks dat ik totaal niet jaloers ben wil ik toch wel weten hoe het is om zo'n fiets te bouwen en te ervaren!

Maar wow, blijf vooral updates posten want ondanks dat ik totaal niet jaloers ben wil ik toch wel weten hoe het is om zo'n fiets te bouwen en te ervaren!
17-May-2026, 01:51 PM
Gefeliciteerd, ik kijk ook uit naar het resultaat.
17-May-2026, 02:20 PM
Hebben we misschien al een foto'tje? Misschien van het bouwpakket en het andere exemplaar? Was jij mee wezen ophalen 365cycle?
17-May-2026, 02:44 PM
(17-May-2026, 02:20 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Hebben we misschien al een foto'tje? Misschien van het bouwpakket en het andere exemplaar? Was jij mee wezen ophalen 365cycle?
Hier dus: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ild.79836/
Bouwpakket?: Heb je de link die hierboven is gedeeld al bekeken? Daar staat het gehele bouwproces in foto's weergegeven.
17-May-2026, 03:05 PM
(17-May-2026, 02:20 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Hebben we misschien al een foto'tje? Misschien van het bouwpakket en het andere exemplaar? Was jij mee wezen ophalen 365cycle?Nee, ik heb alleen telefonisch support geleverd
(17-May-2026, 12:43 PM)Arend-Jan schreef: [ -> ]Of een RohloffIk had er 2. Heb er nu dus nog 1 liggen die je sowieso wel ff mag proberen. Zit nu in een (ietwat gaar) 559 wiel.
(17-May-2026, 01:25 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]Phew, het is maar goed dat ik niet jaloers ben, zo'n mooie fiets van 30 meter lang past toch niet in mijn opslag2.98m. Hij is korter dan de QV-Limo...
17-May-2026, 07:00 PM
(17-May-2026, 02:20 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Hebben we misschien al een foto'tje? Misschien van het bouwpakket en het andere exemplaar? Was jij mee wezen ophalen 365cycle?
Zoiets, denk ik.
![[Afbeelding: unicorn.png]](https://i.ibb.co/pBY0x6Jk/unicorn.png)
17-May-2026, 07:28 PM
Ik denk dat AJ's dochter hem zo prachtig zou vinden ZoefZoef 

17-May-2026, 07:34 PM
(17-May-2026, 07:28 PM)365cycle schreef: [ -> ]Ik denk dat AJ's dochter hem zo prachtig zou vinden ZoefZoef
Van prinses naar eenhoorn
Ruime keuze aan wielerkleding, ook voor papa om het plaatje compleet te maken: https://www.carnavalskleding.nl/unicorn-pak/
Ben benieuwd naar het eindresultaat straks. En de eerste maidenrit in unicornstyle uiteraard

17-May-2026, 08:23 PM
(17-May-2026, 02:44 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ](17-May-2026, 02:20 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Hebben we misschien al een foto'tje? Misschien van het bouwpakket en het andere exemplaar? Was jij mee wezen ophalen 365cycle?
Hier dus: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ild.79836/
Bouwpakket?: Heb je de link die hierboven is gedeeld al bekeken? Daar staat het gehele bouwproces in foto's weergegeven.
Die link is niet van een normaal bouwproces, het laat zien hoe de allereerste tot stand kwam.
Van die eerste zijn natuurlijk vervolgens mallen gemaakt, en uit die mallen zijn een aantal sets aan delen gekomen die je samen een bouwpakket kan noemen

Het lastige aan het bouwpakket wat ik gekocht heb, is dat het ook onderdelen bevat van andere velomobiel modellen en juist sommige specifieke Milan 4.2-onderdelen mist.
Zo heb ik een achterbrug van een Milan GT MK4 erbij, en een van een Evo-R, maar voor beide geen enkel montage materiaal om deze in de body te bevestigen. Ook is er geen passende passagiersstoel, en voor mijn stoel ontbreekt ook de montage. Dus daar zal ik zelf dingen voor moeten verzinnen. Leuk, want uitdagend. Voor de mast/trapbuis geldt hetzelfde: ik heb een aluminium buis, maar hoe, waar en waarmee die vastgemaakt zou moeten worden is een raadsel haha.
![[Afbeelding: IMG-20260515-WA0014.jpg]](https://i.ibb.co/kV2Xzx7N/IMG-20260515-WA0014.jpg)
Dit moet allemaal dus een plekje krijgen
17-May-2026, 08:32 PM
Je hebt een werkende 4.2 kunnen bezichtigen maar je hebt geen honderdduizend foto's gemaakt? minstens een half miljard? 

17-May-2026, 09:18 PM
Hahaha ik heb zelfs erin gezeten! En heb mijn ogen goed de kost gegeven.
Ik weet hoe die in elkaar zit!
Maar dat is een glasvezel exemplaar met een 26" wiel in een oude stalen tweezijdige achtervork (zoals in de eerste Milans), dat is een vork die ik niet heb (en niet wil!). En ik heb gezien hoe de voorbuis vast zat, maar dat is ook geen constructie waar ik blij van word.
Ik ga er wel uitkomen hoor, het gaat alleen even duren.
Vooral niets overhaasten en alles 3x meten, 1x zagen en in 1x op de goede plek lijmen en lamineren.
En het hele proces echt visualiseren. Alle stappen in mijn hoofd doorlopen, zodat ik weet dat ik de juiste volgorde aan hou en overal nog bij kan waar ik bij moet kunnen. Dat heb ik bij de QV-Limo ook gedaan, en dat ging echt beter dan ik had durven hopen.
Ze is trouwens al in de "Eenhoorns zijn voor kleine kinderen"-fase aanbeland... Het gaat hard
Ik weet hoe die in elkaar zit!
Maar dat is een glasvezel exemplaar met een 26" wiel in een oude stalen tweezijdige achtervork (zoals in de eerste Milans), dat is een vork die ik niet heb (en niet wil!). En ik heb gezien hoe de voorbuis vast zat, maar dat is ook geen constructie waar ik blij van word.
Ik ga er wel uitkomen hoor, het gaat alleen even duren.
Vooral niets overhaasten en alles 3x meten, 1x zagen en in 1x op de goede plek lijmen en lamineren.
En het hele proces echt visualiseren. Alle stappen in mijn hoofd doorlopen, zodat ik weet dat ik de juiste volgorde aan hou en overal nog bij kan waar ik bij moet kunnen. Dat heb ik bij de QV-Limo ook gedaan, en dat ging echt beter dan ik had durven hopen.
Ze is trouwens al in de "Eenhoorns zijn voor kleine kinderen"-fase aanbeland... Het gaat hard
17-May-2026, 09:37 PM
Goede voorbereiding is het halve werk. Ik hoop komend weekend wat aan mijn GT te gaan aanpassen als het warm genoeg wordt. Ook aan de trapasbevestiging. Ik zal wat foto's maken. Heb je nog maten nodig, laat het maar horen.
18-May-2026, 12:46 PM
Ik heb ooit een podcast beluisterd over een Chinese schaal. Ik verwacht dat je zo’n zelfde gevoel hebt als iemand uit die podcast. De hoofd figuur uit die podcast heeft een bepaalde schaal en de wetenschap is niet unaniem over eens of het een hele oude bijzondere schaal is of namaak. In de podcast gaat de presentator op onderzoek uit en ergens in de podcast weet hij. Wat ik nu zie is een Unicorn van een Chinese schaal. Verder zeg ik niks. Ik denk dat je een soort gelijk gevoel hebt
19-May-2026, 09:33 PM
Update gepolaatst op het Duitse forum. Heb een gat in de body gezaagd zodat ik de achterste wielkast erin kon passen.
Waarom daar en niet hier? De fiets is gekocht van een Duitser, en Duitsers zijn nou eenmaal helemaal gek van Milans.
En ik heb geen zin om het twee keer te typen
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1889203
Waarom daar en niet hier? De fiets is gekocht van een Duitser, en Duitsers zijn nou eenmaal helemaal gek van Milans.
En ik heb geen zin om het twee keer te typen

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1889203
19-May-2026, 10:32 PM
(17-May-2026, 09:18 PM)Arend-Jan schreef: [ -> ].........Is ze al eigenwijs genoeg voor een eigen (open) ligfietsje?
Ze is trouwens al in de "Eenhoorns zijn voor kleine kinderen"-fase aanbeland... Het gaat hard
In Wijchen is een Estrelita te koop.
