ligfietsers.nl

Volledige versie: Stint
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Gezien het recente ongeluk in Oss met een Stint, en de mogelijkheid dat de rem het niet deed, de vraag of iemand zicht heeft op het remsysteem van een stint?

Bij een fiets met handremmen heb je voor en achterrem; de remkracht gaat met een kabel. Als een kabel breekt heb je altijd een reserve rem die wel remt. Nooit over een remweigering met een terugtraprem gehoord.
Wat was het remsysteem van een Stint?
Was het een electronisch systeem of was het een systeem met kabel?
Was het 1 systeem of waren het meerdere? (Een auto heeft een voetrem, maar als achtervang een handrem.)

Niels, hoofdrem, van der Wal
(01-Oct-2018, 06:44 PM)Niels van der Wal schreef: [ -> ]Gezien het recente ongeluk in Oss met een Stint, en de mogelijkheid dat de rem het niet deed, de vraag of iemand zicht heeft op het remsysteem van een stint?

Niels, hoofdrem, van der Wal

Het gehele rapport is hier te lezen wat er mis kon gaan met de stint. Vreselijk triest wat er gebeurd is. Zeker voor de ouders, maar ook voor diegene die het bestuurde. Ik zat met ook af te vragen waarom er niet hetzelfde systeem op zit als zo'n palletwagen waar je op kunt staan, zodra je de hendel loslaat, stopt dat ding. Maar ik ben de laatste die zal oordelen.
De volkskrant van vanmorgen geeft een antwoord:
De stint had een handrem en een rem op de motor. Waarschijnlijk is er een technisch mankement geweest, waardoor de motor voluit ging en de rem op de motor het niet meer deed. De handrem was te zwak om de stint te doen stoppen, de kracht van de motor was meer dan de remkracht. (Dit werd nog versterkt, omdat er een zwaardere motor in geplaatst was dan waarvoor hij getest was. De test was niet op handremkracht gedaan overigens.)
Samengevat: De handrem was niet toereikend om de stint snel te doen stoppen door de constante kracht van de motor. (Bij een fiets geen probleem, tenzij je hard trappen en licht remmen tegelijk een goed idee vindt bij een dichte spoorboom).

Vanuit een fietsersblik bekeken:
De motor is -ook hier- gevaarlijk. Waarom fietste de groepsleider niet? Waarom is ook hier het idee dat vervoer iets is wat voor je gedaan wordt?

Niels, vervoerd zichzelf, van der Wal
Fantastisch! Het antwoord van de Volkskrant maakt verder onderzoek overbodig. We kunnen toch niet zonder zo'n kwaliteitskrant krant. TNO , Nederlands Forensisch Instituut, Inspectie Leefomgeving en Transport en de RdW kunnen wel stoppen met verder onderzoek. Blij dat de krant de oorzaak zo snel heeft gevonden.
Ik had al veel eerder een reactie verwacht n.a.v. het Rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12...et-ongeval

Citaat: "Ongeveer een halve minuut voordat de Stint bij de overweg aankwam, traden de waarschuwingslichten en bellen van de overweginstallatie in werking. Vijf seconden later begonnen de overwegbomen te dalen. Met het dalen van de bomen was een periode van ongeveer twaalf seconden gemoeid. Toen de Stint bij de overweg aankwam, waren de overwegbomen al gesloten en waren er aan weerszijden van de overweg reeds meerdere weggebruikers gestopt. De snelheid waarmee de Stint tegen de gesloten overwegboom botste, lag waarschijnlijk tussen 10 en 16 km/uur."

Uit het onderzoek is niet gebleken dat die Stint onveilig was. Dat de Stint niet was gekeurd volgens de "zwaardere" EG Richtlijnen is een andere zaak. Nederland koos voor de term "Bijzondere bromfiets" en liet de Stint jaren lang rijden. Onder de dekmantel: Als de EG regels te streng zijn, maken we onze eigen
regels.
Nadat minister Cora van Nieuwenhuizen via de pers had kennisgenomen dat zij het bedrijf van de vernieuwde Stint, onder de naam BSO-bus, aan het lijntje hield en mogelijk failliet laat gaan met het uitstellen van haar handtekening, mag de BSO-bus de weg weer op. Vele kinderopvangbedrijven weer blij. Evenals de ouders die niet per auto naar de opvang moeten rijden.
De Stint, betrokken bij het dodelijk ongeval op de overweg in Oss, mankeerde niets. Alle onderdelen waren toereikend om de Stint in die omstandigheden tijdig en veilig tot stilstand te brengen. Ook heeft het niet aan de weg gelegen.

Jammer dat de Volkskrant nep nieuws heeft verspreid. Zie bericht hierboven.
op elke zichzelf respecterende E-bike, zit een beveiliging op de remhendels, net als bij je cruise control in de auto., lichtjes aanraken en de motor stopt met ondersteunen. Het schoon houden van die mechaniekjes in je remkabel, hoort bij regelmatig onderhoud.  Ik had van een Stint chauffeur al eerder een vraag gehad of dat niet ook op hun stint gemonteerd kon worden! Los van het feit of het er wél op zat en niet correct functioneerde, of feitelijk ontbrak, heb ik hem gevraagd waarom hij het risico nam om ermee door te blijven rijden. Hij vertrouwde volledig op de handrem, wat ik erg stoer vind met gemiddeld zes kinderen en een volwassene en een doorduwende elektromotor.
Ik kan mijn eigen motor weliswaar bypassen zodat ie wat verder ondersteund dan 25 km, maar met maximale ondersteuning valt dat zelfs met twee schijfremmen voor, niet te beremmen.

Voorlopig hoeven we onze kinderen er niet meer aan bloot te stellen, het stint verhaal is definitief beeindigd sinds kort.
(27-Nov-2020, 01:41 PM)12much schreef: [ -> ]Voorlopig hoeven we onze kinderen er niet meer aan bloot te stellen, het stint verhaal is definitief beeindigd sinds kort.
Wat weet jij dat ik niet weet? Het laatste dat ik lees is dat ze gewoon bezig zijn met de "BSO Bus". Ik vind de manier waarop die onderneming het aanpakt écht te schandalig voor woorden. Mijn kind komt er niet in, ik ga nog liever minder werken.
De grootste onzekere factor was de bestuurder van de Stint. Aan de Stint, die bij het dodelijk ongeval in Oss betrokken was, mankeerde niets. Je moet weten waar je als bestuurder mee bezig bent. Op de BSO bus zijn weer extra beveiligingen aangebracht. Hopen dat de falende mens hiermee bewust kan rijden. 

95% van de verkeersongevallen is te wijten aan menselijk falen. Dat geldt ook voor ligfietsers en andere bestuurders. Dus geen kinderen vervoeren in een VM. Veel te link. Wink
(27-Nov-2020, 05:34 PM)PietV* schreef: [ -> ]De grootste onzekere factor was de bestuurder van de Stint. Aan de Stint, die bij het dodelijk ongeval in Oss betrokken was, mankeerde niets. Je moet weten waar je als bestuurder mee bezig bent. Op de BSO bus zijn weer extra beveiligingen aangebracht. Hopen dat de falende mens hiermee bewust kan rijden. 
Je bedoelt: Er zijn geen aanwijzingen gevonden voor dat er iets aan mankeerde. Dat is heel wat anders. Daarnaast is er nog:
- Wat hierboven beschreven wordt over reminrichting (waarvan ik niet geverifieerd heb of het waar is);
- De vele problemen die diverse modellen Stint hadden, waardoor de typegoedkeuring voor het model in kwestie niet terugkwam. Ook bij het KDV hier om de hoek deed de Stint "raar", dat hoorde ik al voordat dit ongeluk gebeurde. Fratsen als gas geven maar niet gaan, en even blijven "doorduwen" bij gas los (Zoals sommige elektrische fietsen ook wel doen).

Zowel daarnaast als daardoor stoor ik me ook mateloos aan de houding van de fabrikant. Zoals gezegd: Mijn kind komt er niet meer in...

(27-Nov-2020, 05:34 PM)PietV* schreef: [ -> ]95% van de verkeersongevallen is te wijten aan menselijk falen. Dat geldt ook voor ligfietsers en andere bestuurders. Dus geen kinderen vervoeren in een VM. Veel te link. Wink
...en daar zijn we het dus niet eens. Ik heb meer vertrouwen in m'n eigen voorzichtigheid en kundigheid, dan in de Stintum Holding. Als er dan wat mis gaat met de velomobiel, dan is;
- de kans klein dat het door technisch falen komt. Ik check zaken als remkabels, banden etc. regelmatig, zeker voor langere ritten met zoonlief;
- als het door menselijk falen komt, is het m'n eigen fout. Ik voel me liever schuldig over mijn eigen fout, dan over die van een ander;
- als het niet om m'n eigen kind gaat, maar om dat van een ander, dan rijd ik dat kind - als het mis gaat - liever aan met de velomobiel (of de bakfiets waar ik nu naar op zoek ben), dan met een Skoda van 850 kg. De káns dat ik dat doe met de velomobiel (of bakfiets) is namelijk ook veel kleiner.
Welke Skoda weegt er 850kg?

Of ben je de 1 ervoor vergeten?
De škoda 105! ;-)
(27-Nov-2020, 07:23 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Welke Skoda weegt er 850kg?

Of ben je de 1 ervoor vergeten?

https://www.autoweek.nl/auto/91993/skoda...-ambition/

Ik zei het hier al ooit eens: Ik rijd niet méér auto dan ik strikt noodzakelijk heb.  Big Grin
Kijk overigens wel voorzichtig uit naar vervanging. Het is dat er nog garantie op zit, maar er zijn al wat defecten aan geweest waar ik - als ik de reparatie ze had moeten betalen - best een leuk fietsje van had kunnen kopen. Heb betere ervaringen met Fransozen & Japanners...
Zie mijn bericht van 25-Apr-2020, 09:04 AM over dit onderwerp. Ik geloof niet in indianenverhalen. Velen denken te rijden rijden op een Stint. Menselijk falen is mij niet vreemd. Verwijzen naar de Stint is dan de gemakkelijkste weg.
(27-Nov-2020, 11:10 PM)PietV* schreef: [ -> ]Zie mijn bericht van 25-Apr-2020, 09:04 AM over dit onderwerp. Ik geloof niet in indianenverhalen. Velen denken te rijden rijden op een Stint. Menselijk falen is mij niet vreemd. Verwijzen naar de Stint is dan de gemakkelijkste weg.
OK. Laten we deze discussie hier niet voeren.
Ter informatie: "Er is veel gespeculeerd over de Stint, maar niets bewezen."

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie...~b4856f03/

De zwaarste testen zijn toegepast. Inclusief met sterke elektromagnetische velden om de elektronica mogelijk te verstoren. Geen gebreken. Wel verzinselen van Stint bestuurders die fouten maakten en de schuld gaven van het voertuig. Zonder bewijzen allemaal indianenverhalen.

De Buiten Schoolse Opvang weer blij met een BSO bus. Smile
Mijn grootste probleem met de stint is hoe ongeinterresseerd de bouwer/eigenaar is over het ongeval. Dit naar horen van het interview op bnr. Ik snap dat je zakenman bent maat een beetje meer meeleven zou op zn plaats zijn. Maar dat is mijn mening maar....
Ik ken dat interview niet en ik kan met je meevoelen. Maar de fabrikant van de Stint heeft heel veel verwijten over zich heen gekregen. Over zijn product dat werd beschimpt van ondeugdelijk tot moordwapen. De sociale media is ook "moordend". Vrijheid van ongefundeerde meningsuiting. De meeste kranten schreven eind september 2018 ongefundeerde emotionele berichten over het ongeval in Oss. Walgelijk nep nieuws, waar niemand wat aan heeft.

De klanten van de Stint waren erg blij met het voertuig en zwaar teleurgesteld toen de minister een verbod op het gebruik instelde. Mede ingegeven door eerdere laksheid van haar ministerie op het toezicht van de "slappe" Nationale keuringseisen bijzondere bromfiets.

Verder lag de aanvang van het beginnend strafrechtelijk onderzoek reeds bij justitie en zijn producten voor onderzoek bij TNO, ILT. NFI, Inspectie SZW en Onderzoeksraad voor Veiligheid. Als zaken onder de rechter worden gebracht dan praat je niet over het ongeval. Ik denk op nadrukkelijk verzoek van zijn advocaat.

Heb nog nooit een excuus gelezen van de CEO's van grote automerken over een zwaar ongeval met dodelijk letsel waarbij hun product betrokken is.