ligfietsers.nl

Volledige versie: Naafversnelling of derailleur als tweede versnelling
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Zit wel eens op marktplaats te kijken naar leuke ligfietsen. Meer kijken dan plannen om te kopen, hoewel een interessante reservefiets nooit weg is.

Wat me opvalt is dat er een hoop tweewielligfietsen zijn met een (tweede) derailleur op het voorwiel, in plaats van een naafversnelling op het achterwiel, naast de derailleur op het achterwiel. Waarom zou dat zijn?

Begrijp het voordeel van een derailleur ten opzichte van een naafversnelling. Maar een derailleur heeft ook z'n eigen nadeel ten opzichte van een naafversnelling.
Maar ik kan eerlijk gezegd alleen maar voordelen verzinnen voor een naafversnelling als tweede versnelling als je bij het achterwiel toch al een derailleur hebt. Dan heb je het beste van beide werelden.

Maar waarom dan nog een tweede derailleur, wat kan daar het voordeel van zijn?
(26-Dec-2018, 04:17 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Maar waarom dan nog een tweede derailleur, wat kan daar het voordeel van zijn?

Een goed onderhouden derailleur heeft minder weerstand dan een naafversnelling.

Bij mijn Taifun heb ik de voorderailleur verwijderd en pas ik 'bio-shifting' toe. Oftewel ik duw met mijn hand tegen de kettingbuis om te schakelen. Werkt perfect die enkele keer dat ik voor schakel.
Op mijn 3-wieler mis ik de naafversnelling niet. Op mijn 2-wiel ligfiets ben ik blij dat ik ‘m heb. Het komt toch vaak voor dat ik bij stilstand te groot sta om goed weg te rijden. De naafversnelling van Sram is dan heel prettig. Op mijn 3-wieler is achter mijn bereik in het vlakke en bij de bruggen zo groot dat ik voor alleen het grootste blad gebruik. Een derailleur voor heeft volgens mij alleen nut in de bergen en in Zuid-Limburg en alles in hoogte daar tussen in.
Ik heb op alledrie van mijn ligfietsen een voorderailleur en drie kettingbladen - en gebruik die variatie ook regelmatig. In de Mango sowieso (in een VM heb je een groter bereik nodig - ik heb de Mango zelfs recent naar 3x10 versnellingen omgebouwd), maar zelfs op de twee tweewielers. Met baggage, zonder baggage, soms met aanhanger, langzaam rijden met het gezin, snel in mijn eentje, wegrijden bij een brug, e.d. - ik wil de versnellingen in elk geval niet missen, omdat ik graag zoveel mogelijk met mijn voorkeurscadans (rond de 100 op de tweewielers, rond de 110 in de Mango) wil kunnen trappen.
In de DF ligt 2x10. Ik rijd voor altijd op het grote blad.

Op de Posbank e.d. schakel ik terug naar het kleine blad voor.
HIgh racer met twee 28 " wielen .

Voor Schlumpf High Speed Drive met een ratio 1 : 2.50 , 50 T en 46 T
Achter naaf Rohloff 14 versnellingen

Werkt altijd wel iets meer weerstand als een derailleur .