ligfietsers.nl

Volledige versie: Zelfbouw projecten
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Voor wie op zoek is naar bouwtekeningen voor een (lig)fiets:

AtomicZombie

Veel te vinden, van normale liggers tot de meer bizarre constructies.

[Afbeelding: Schermafdruk_van_2017-04-11_08-18-00.png]
(11-Apr-2017, 08:19 AM)Frank schreef: [ -> ]Voor wie op zoek is naar bouwtekeningen voor een (lig)fiets:

AtomicZombie

Veel te vinden, van normale liggers tot de meer bizarre constructies.

[Afbeelding: Schermafdruk_van_2017-04-11_08-18-00.png]



Geweldig!!!
Inspirerend!!!
Heb er al meermaals op zitten grasduinen. Vooral die racing trike spreekt me erg aan vanwege het design en de eenvoud. Ik kan helaas niet zo goed lassen, toch eens kijken of ik niet iemand kan vinden die dat voor me wil doen...
(10-Dec-2017, 01:09 PM)ErikvanD schreef: [ -> ]Heb er al meermaals op zitten grasduinen. Vooral die racing trike spreekt me erg aan vanwege het design en de eenvoud. Ik kan helaas niet zo goed lassen, toch eens kijken of ik niet iemand kan vinden die dat voor me wil doen...

Zelfbouwen is leuk, om 't zelf te doen, maar ook heel kostbaar!
Er is al veel gebruikt te koop!
www.ligfiets.net , vraag en aanbod, of op Marktplaats.
Jep, dat het niet per definitie goedkoper is weet ik... mijn gewone winterfiets heb ik een paar maanden geleden opgebouwd op basis van een oud frame uit de jaren 80 en voor de rest met met name nieuwe onderdelen. Daar had ik een prima gebruikte (en misschien ook wel nieuwe) fiets van kunnen kopen. Maar het is gewoon leuk om iets te kunnen maken waarbij je zelf ieder onderdeel weloverwogen hebt uitgekozen en gecombineerd. Het eindresultaat is dan echt "van jou". En of het toeval is weet ik niet maar van mijn gewone fietsen rijdt deze gewoon het lekkerst...
(10-Dec-2017, 01:22 PM)ErikvanD schreef: [ -> ]Jep, dat het niet per definitie goedkoper is weet ik... mijn gewone winterfiets heb ik een paar maanden geleden opgebouwd op basis van een oud frame uit de jaren 80 en voor de rest met met name nieuwe onderdelen. Daar had ik een prima gebruikte (en misschien ook wel nieuwe) fiets van kunnen kopen. Maar het is gewoon leuk om iets te kunnen maken waarbij je zelf ieder onderdeel weloverwogen hebt uitgekozen en gecombineerd. Het eindresultaat is dan echt "van jou". En of het toeval is weet ik niet maar van mijn gewone fietsen rijdt deze gewoon het lekkerst...

Klopt!
Dat is de grap van Zelfbouwen / verbouwen!
Om de kosten en tijd te beperken is het vaak handig om van iets bestaan uit te gaan.
Ik heb lang geleden vele soorten voertuigen gemaakt. Van zeepkist, naar skelter tot crossauto. Voordeel was dat ik veel materiaal kon halen van de (auto)sloperij op mijn voormalig bedrijf. Was in die tijd ook een goed en geoefend lasser. Autogeen, hard solderen en lassen met beklede elektroden. Jammer genoeg nooit met TIG lassen begonnen.
Alles leuk, maar de resultaten waren niet duurzaam en te zwaar. Vaak niet het juiste staal of de meest lichte onderdelen. De tijd, het geld en de inspanningen stonden in geen enkele verhouding tot het resultaat. Ook voor de verkoop was het onvoldoende getest, ter voorkoming van productaansprakelijkheid.
De laatste projecten waren het herstellen van enkele roei-trikes en het popnagelen van mijn Alleweder. Bijna 20 jaar terug. Heb nu voldoende plezier in het eigen onderhoud.
Dat klinkt goed, Piet!
Heerlijk wanneer je een sloperij achter de hand hebt / had.
Misschien wel zware spullen, maar om er mee te experimenteren, Fantastisch!!!

Heb je ooit ook op de Rode Loper van HPV-Nederland gestaan?

Zelf ben ik van oorsprong machinebankwerker, al heb ik dat nooit echt uitgeoefend, maar wel de basis kennis opgedaan.
Nu las ik TIG.
Dat gaat geweldig! Geen gedoe met elektroden!
Ik heb me nooit bezig gehouden met het ontwerpen van ligfietsen. Naast lange werktijden in het familiebedrijf, volgde ik in de jaren 60 veel avondscholing. Motortechniek, lastechniek en deed al het onderhoud van het wagenpark en het bouwen van bedrijfsruimte.

In de jaren 60 waren motor en scooters uit de gratie en werden ze vervangen door auto’s. Had in die tijd 5 motorfietsen en 3 scooters rijdend. Vele juweeltjes van 3 wielers gesloopt. O.a. BMW Isetta, Messerschmitt KR200 en Tempo Dreirad.

Toen het productiebedrijf overschakelde op verhuur, heb ik veel sloopwerk gedaan. Stoomketels, woonschepen, vrachtschuiten, autowasstraten, flessenspoelmachines en veel broeikassen gesloopt. Zwaar en vuil werk met de snijbrander.

In 1974 het bedrijf verlaten, gestopt met zelfbouw, en ambtenaar geworden. Daarna aanvullende scholing in motortechniek en later in voertuig- en frametechniek. In een team van technische specialisten vele onderzoeken gedaan aan verkeersvoertuigen. Van fietsen tot vrachtwagen combinaties. Geconfronteerd met wanproducten van zogenaamde “handige jongens”, met zwaar lichamelijk- en dodelijk letsel tot gevolg.

Als oud hobby wielrenner, zowel M5 als Thys, vanaf de jaren 80 op de voet gevolgd. Daarna in contact gekomen met Johan Vrielink van Flevobike en zijn schoolproject Flevobike in Lelystad. Ook de leraar techniek, die in dat project zat, sprak ik toen regelmatig.
In de jaren 90 regelmatig vrijwilliger geweest tijdens de Cycle Vision. Daar ook Bram, Derk en Johan gesproken. Zij zijn voor mij de pioniers van het lig- en roeifietsen.

Ik weet wat er voor nodig is om een goede, snelle en vooral betrouwbare ligfiets te bouwen.  Het kaf is inmiddels van het koren gescheiden. Jammer dat de open ligfiets voorbij is gestreefd door de E-bike.
(14-Dec-2017, 12:05 PM)PietV* schreef: [ -> ]Jammer dat de open ligfiets voorbij is gestreefd door de E-bike.

Dat zijn ware woorden Piet! Is ook hetgeen ik steeds terughoor als ik een ligfiets winkel bezoek.
Maar ik neem aan dat je op een elektrische fiets ook gewoon zadelpijn krijgt, zelfs al zou je helemaal niet meefietsen. En de ligfiets kan ook geëlektrificeerd worden. Dus er is nog niets verloren voor 'de ligfiets'.
Voor vijf jaar terug via Marktplaats een E- Bike gekocht van een Hongaar in Zeeland, laat in de avond, kon het huis niet vinden vanwege een warrige huisnummer regeling.
Het was een model met een hoog stuur, een achterwielmotor, voorwiel staat ver naar voren, dikke achterband, lage zit, en dummy tank/
Vond het wel een leuk ding om te zien, en heb maar toegeslagen voor 450 €.
De volgende dag een proefrit gemaakt, later nog een paar keer, en teleurstelling was het resultaat.
Een aantal problemen. begint met de motor, totaal geen power, 36 volt, hoeveel watt staat er niet op, maar mijn E- Bike heeft 250 watt, en dat helpt beter.
Dan de zitpositie, er zat een smal zadel op, naar achteren oplopend, zoals je voor 30 jaar wel zag bij kinderfietsen, je had steeds het gevoel van het zadel te vallen, en de kleine rugleuning drukte pijnlijk in de rug.
De trapas stond ver naar voren, maar niet ver genoeg, want bij het fietsen, kwamen mijn knieën bijna tegen mijn borstkast, waardoor je in combinatie met het hoge stuur, snel buiten adem bent, je middenrif zit te veel in de knel.
Die voorvork zo ver naar voren ziet er leuk uit, alleen het stuurt zeer licht, en men heeft het gevoel constant te moeten corrigeren.
Het beste aan de fiets zijn de remmen, en omdat hij geen versnelling heeft, is hij eigenlijk alleen geschikt om heen en weer te fietsen naar het café, dus is de fiets jaren in de schuur blijven staan, als miskoop.
Nu, heb ik inmiddels pensioen en breng de meeste tijd door in mijn huisje in de bergen van het Boheemse woud, genoeg tijd gehad na te denken over deze fiets, wat te doen, om hem bruikbaar te maken hier in de bergen, en wat er allemaal nodig is te veranderen aan de zitpositie.
Afgelopen winter begonnen met het project, en langzaam gaat het de goede kant op, hoe, en de problemen die ik tegenkwam oplossen, vertel ik in een volgende bijdrage, groet uit het Boheemse woud.