ligfietsers.nl

Volledige versie: Keuze: Hoofdrijbaan of liever verplicht fietspad
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4
Van Leuvenheim naar Rhenen? Of Rhienderen?

Als velomobilist zou ik hier wisselen;
https://www.google.com/maps/@52.0709016,...384!8i8192

Die invoegstroken voor brommers zijn inderdaad ook vaak absurd. Veel te scherpe hoek waardoor niet met 40 km/h te nemen, ook niet met tweewieler.

En dit jaar valt me ook op dat het maaibeleid is aangepast. Hele berm 1m hoog..

Drie poten van de rotonde rond is inderdaad soms naar, maar die rotondes moeten ze dan ook gewoon in de kom leggen met voorrang voor fietsers. Je kunt daar een groot verschil zien tussen gemeenten. Ik ken er zowel die de rotonde aan de stadsgrens in een uithapje van de komgrens... er net buiten geplaatst hebben en ken er ook die de rotonde nog net binnen de komgrens hebben.

Ik ken dezelfde variant ook waar je niet driekwartrond hoeft... maar mét voorrang een kwart van de rotonde rechtsom mag nemen. Dus als fietser nader je van rechtsachter van de auto's... en dan mag je met voorrang er voor langs...

(20-Jun-2021, 07:53 AM)PietV* schreef: [ -> ]
(24-May-2021, 02:49 PM)Coen__ schreef: [ -> ]
(19-Jul-2019, 07:56 AM)PietV* schreef: [ -> ]Het bord G11, verplicht fietspad, kan niet niet worden geplaatst om bestuurders van andere voertuigen daar toe te laten

Dat is niet waar. G11 kun je ook gewoon voorzien van "uitgezonderd aanwonenden". Net zoals je G11 kunt voorzien van "uitgezonderd brommers". En ja... daar is soms ook reden voor Wink
Ik ga niet strijden over welles nietes, maar het onderbord "uitgezonderd aanwonenden" is een veel te beperkt bord om b.v. bezoekers aan aanwonende toe te laten. Bij nevenbanen, in rood asfalt uitgevoerd, wordt het verplichte fietspad opgeheven met bord G12, waar overige bestuurders kunnen invoegen. Wink Eenvoud en duidelijkheid.

Dat maakt fietsen op de rijbaan terplekke weer legaal Wink. Om dat dan weer te voorkomen ken ik ook een situatie waar ze weer een verbodsbord bij de hoofdrijbaan hebben gehangen... en dat dan weer voorzien van "uitgezonderd velomobiel"
Uit de "opgeslagen concepten";

(19-Jul-2019, 04:39 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Rij je trouwens vaker in die contreien Coen?

Ja. Maar de Mango+ staat al ongeveer 3 jaar stil, muv een paar ritjes afgelopen zomer. Confused 

Ik zie dat mijn befaamde onderbord ook op het forum bij OSM is beland en iemand er bij de ANWB over gevraagd heeft;
https://www.anwb.nl/experts/fietsen/4/on...velomobiel
https://forum.openstreetmap.org/viewtopi...42#p730442

In het laatste forum klopt de bewering van 2018-12-20 16:37:50 echter niet.
Ik blijf het prachtig vinden, dat bordje Big Grin

Net weer volop gebruik gemaakt van mijn recht tot "wisselen". Comfortabel op de rijbaan, maar er zat een trage auto met een zware aanhanger voor me, dus even het fietspad op... om ervóór weer op de rijbaan te komen. Noem me maar gek maar ik haal daar plezier uit Big Grin  Cool
Ik rij bijna nooit op de hoofdrijbaan waar er een apart fietspad ligt, (mijn snelheid is normaal gesproken te laag) maar de laatste paar dagen wel een paar keer tussen de auto's aangesloten bij een stoplicht waar de fietsen allerlei korte bochten moeten draaien en op het knopje moeten drukken.
Het lukt mij gewoon niet om zo aan te rijden dat ik het knopje kan halen. En voor linksaf moet het nog een keer aan de overkant.
Dus met de auto's mee naar de overkant en dan links het fietspad op, scheelt een hele boel irritatie.
(24-Mar-2022, 06:10 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]En voor linksaf moet het nog een keer aan de overkant.

Ja dat is ook echt absurd. Hier lokaal veelal "alle fietsers tegelijk groen" (incl. diagonaal) maar soms op ander punt dan weer niet. Maar dan zie je ook wel mensen die dat laatste dan weer niet weten. Big Grin
Kan zo hinderlijk zijn... Ik heb vanaf huis tot station Oost een route met, in principe, vooral doorgaand fietspad. Maar wel even 5 stoplichten, en die zijn niet van de categorie die proactief op fietsers reageert... Ik kan gerust 20 minuten doen over die 3,5km.

Met de VM pak ik soms de rijbaan tegenwoordig, maar dan wel op stukken waar ik me veilig genoeg voel. Eén stuk scheelt 2 a 3x voorrang plus een hobbelig tegelpad, en is ruim en rustig. Een andere (50) weg waar ik ook graag het fietspad zou ontwijken is een drukke doorgaande weg, daar doe ik het maar niet.
(24-Mar-2022, 06:10 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik rij bijna nooit op de hoofdrijbaan waar er een apart fietspad ligt, (mijn snelheid is normaal gesproken te laag) maar de laatste paar dagen wel een paar keer tussen de auto's aangesloten bij een stoplicht waar de fietsen allerlei korte bochten moeten draaien en op het knopje moeten drukken.
Het lukt mij gewoon niet om zo aan te rijden dat ik het knopje kan halen. En voor linksaf moet het nog een keer aan de overkant.
Dus met de auto's mee naar de overkant en dan links het fietspad op, scheelt een hele boel irritatie.

Vaak zijn de knopjes bedoeld voor ongeduldige fietsers en is er een detectielus. Ik gebruik nooit de knop maar wacht bij de lus.

groet,

Piet K
(24-Mar-2022, 09:30 PM)Piet K schreef: [ -> ]Vaak zijn de knopjes bedoeld voor ongeduldige fietsers en is er een detectielus. Ik gebruik nooit de knop maar wacht bij de lus.
Zowel de velomobiel als gewone carbon fietsen worden slechter gedetecteerd op detectielussen. Als er geen lamp zit die de voortgang weergeeft, druk ik braaf Big Grin
(24-Mar-2022, 09:52 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(24-Mar-2022, 09:30 PM)Piet K schreef: [ -> ]Vaak zijn de knopjes bedoeld voor ongeduldige fietsers en is er een detectielus. Ik gebruik nooit de knop maar wacht bij de lus.
Zowel de velomobiel als gewone carbon fietsen worden slechter gedetecteerd op detectielussen. Als er geen lamp zit die de voortgang weergeeft, druk ik braaf Big Grin

In Deventer hoef je nergens te drukken. Aan de lampjes bij de paal kan ik zien dat ik gedetecteerd ben. Duurt soms 3 seconden, maar ik druk nooit.

-
-
Citaat:Van Leuvenheim naar Rhenen? Of Rhienderen?

Van Leuvenheim naar Dieren  Big Grin  

Die bocht is echt levensgevaarlijk. Meestal stak ik iets eerder al schuin over. Is ook niet geheel zonder gevaar trouwens.

Vroeger waren er aan twee kanten fietspaden. Veeeeeeeeel veiliger.

Weer zo'n verandering ten nadele van de fietser en vooral de fietsforens.


Jouw suggestie is vanaf Leuvenheim gezien al voorbij de desbetreffende verkeerssituatie. Vanaf Dieren richting Leuvenheim is er niets aan de hand. Dan hoef je niet over te steken en is er geen nare bocht.
(24-Mar-2022, 09:52 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(24-Mar-2022, 09:30 PM)Piet K schreef: [ -> ]Vaak zijn de knopjes bedoeld voor ongeduldige fietsers en is er een detectielus. Ik gebruik nooit de knop maar wacht bij de lus.
Zowel de velomobiel als gewone carbon fietsen worden slechter gedetecteerd op detectielussen. Als er geen lamp zit die de voortgang weergeeft, druk ik braaf Big Grin
Heb 2 ligfietsen, Nazca Fuego L en M5 Blue Glide + 1 velomobiel, Alleweder en die worden prima gedetecteerd als ik over een lus rij. Wink
(25-Mar-2022, 10:28 AM)PietV* schreef: [ -> ]Heb 2 ligfietsen, Nazca Fuego L en M5 Blue Glide + 1 velomobiel, Alleweder en die worden prima gedetecteerd als ik over een lus rij. Wink 
Aai over je bol voor jou. Nu nog een oplossing voor mensen met een snelle fiets. Big Grin
(25-Mar-2022, 10:35 AM)365cycle schreef: [ -> ]
(25-Mar-2022, 10:28 AM)PietV* schreef: [ -> ]Heb 2 ligfietsen, Nazca Fuego L en M5 Blue Glide + 1 velomobiel, Alleweder en die worden prima gedetecteerd als ik over een lus rij. Wink 
Aai over je bol voor jou. Nu nog een oplossing voor mensen met een snelle fiets. Big Grin
Mijn fietsen zijn zeer comfortabel en snel genoeg. De oplossing voor kunststof voertuigen is even simpel. Gewoon een stalen plaat onder de bodem schroeven. Tussen de voorwielen. Ook gunstiger voor de stabiliteit. Wink
(24-Mar-2022, 09:52 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(24-Mar-2022, 09:30 PM)Piet K schreef: [ -> ]Vaak zijn de knopjes bedoeld voor ongeduldige fietsers en is er een detectielus. Ik gebruik nooit de knop maar wacht bij de lus.
Zowel de velomobiel als gewone carbon fietsen worden slechter gedetecteerd op detectielussen. Als er geen lamp zit die de voortgang weergeeft, druk ik braaf Big Grin

Gelukkig geen problemen met een carbon quest, wel als ik elke keer de kap er af moet halen. Op mijn vaste w-w route heb ik gelukkig goede detectielussen. 

Groet,

Piet K
(25-Mar-2022, 11:22 AM)PietV* schreef: [ -> ]Mijn fietsen zijn zeer comfortabel en snel genoeg. De oplossing voor kunststof voertuigen is even simpel. Gewoon een stalen plaat onder de bodem schroeven. Tussen de voorwielen. Ook gunstiger voor de stabiliteit. Wink 
Ik weeg net geen 100 kilo. Voordat een stalen plaat tussen de voorwielen een merkbaar effect gaat hebben op de stabiliteit zit ik al boven het maximum laadvermogen van het voertuig.
Wanneer nodig druk ik gewoon op het knopje. Van de door mij veel gereden routes weet ik daarnaast haarfijn op welke plekken het stoplicht me wel detecteert, en hoe ik over de lus heen moet rijden om dat te veroorzaken. En niet alleen dat, ik weet inmiddels ook vrij goed of het fietspad of de weg sneller is Big Grin 

Dit is bijvoorbeeld een bijzondere. Als je hier het fietspad kiest, kan je wachten tot in ieder geval één ronde van álle auto's van het kruispunt is. Zware motorvoertuigen hebben hier duidelijk prioriteit over fietsers. Die regel gaat echter niet op voor landbouwvoertuigen...

...de lus bij het stoplicht detecteert mijn velomobiel niet. De "er-komt-iets-aan-lus" die veel eerder begint echter wél. Als je even omkeert in Google Maps, dan zie je een spoorviaduct; als ik daar net onderdoor ben stop ik met trappen. Vervolgens rol ik met laag tempo over deze lus heen, en het is alsof dan direct alle andere stoplichten op rood gaan. In ongeveer 50% van de gevallen kom ik namelijk niet eens volledig tot stilstand, maar kan ik gewoon doorrijden.

Een stuk verderop werkt het echter weer niet, dus heb ik drie keuzen:
- Door de berm naar het fietspad, en dan rechtsaf om Hoofddorp in te rijden. Wel flink uitkijken, er zitten een aantal gevaarlijke uitritten aan dat fietspad. Meestal probeer ik dan ergens de weg op te gaan.
Als het toevallig groen is of net groen wordt hangt het af van hoe ik me voel:
- Als ik zin heb in een flink sprintje ga ik ook rechtsaf de Hoofdweg Oostzijde op, maar dan over de weg; dat rijdt heel wat lekkerder en veiliger dan het fietspad. Wel even doorstampen; het eerste stuk is 60 km/h en automobilisten die daar rijden hebben vaak geen zin in treuzelen. Het eerstvolgende stoplicht is vaak rood, dus meestal is het eerst een matige sprint en daarna een pittige sprint om vlot van 0 naar 50+ km/h te komen; Ook in het 50-stuk in Hoofddorp wordt nog regelmatig te hard gereden, tot de stoplichten bij het politiebureau ongeveer. Ik ga dan gewoon mee, om zo min mogelijk irritatie op te wekken.
- Als ik geen zin heb in pittig rijden steek ik over en pak ik de Hoofdweg; opletten geblazen, er zitten een paar gevaarlijke kruisingen in en de drempels zijn verschrikkelijk. Met een gangetje van 30 km/h is het net te doen.
Ik heb een stalen plaat(je) nooit nodig gehad. Ik vermoed dat 500 gram aan de buitenzijde al voldoende kan zijn. Misschien iets minder of meer. Zeker zo laag onder een Milan.
Volgens deze video is aluminiumfolie al voldoende. 

(24-Mar-2022, 10:06 PM)berth9999 schreef: [ -> ]



Groet,


Marco -in geen tijden stoplichten gezien- Roepers
Zelfs bij de detectielussen op de hoofdrijbaan voor gemotoriseerd verkeer word ik in de Milan gedetecteerd.

Ik heb geen idee wat ik anders doe?
Je hebt nog muntgeld in je portemonnee en Kevin heeft alleen zijn pinpas bij zich?

Groet,

Marco - met metaalsector en zijn wel vaker schatten gevonden- Roepers
(24-Mar-2022, 09:30 PM)Piet K schreef: [ -> ]Vaak zijn de knopjes bedoeld voor ongeduldige fietsers en is er een detectielus. Ik gebruik nooit de knop maar wacht bij de lus.

Ik heb bij dit stoplicht verschillende keren meer dan een vol rondje staan wachten. Ook met een stalen Flevo bike. Dit licht reageert alleen op het knopje.

Ook fietsers op de andere punten van dit kruispunt helpen niet voor dit licht. De lichten gaan afzonderlijk maar gelijk. Bij andere fietsers kun je soms wel meteen linksaf, maar als je zelf geen groen krijgt kan het verkeer van 'naast' (eigenlijk achter je op dit punt) rechts af groen krijgen, over jouw pad.

De meeste stoplichten hier in de buurt hebben werkende lussen in het wegdek en mijn Quest is meestal goed om ze aan te zetten. Niet altijd dus als er geen verklik licht is probeer ik meestal ook op het knopje te drukken of zo aan te rijden dat een andere fietser bij het knopje kan. (Ik vind het zelf vaak geen probleem om even achteruit en vooruit te gaan als ik het licht de eerste keer mis, anderen zijn meestal minder geduldig.)
Voetgaten zijn soms toch wel handig Smile Als ik niet bij het knopje kan (en er is geen detectielus) dan is het best een tijd pielen (of wachten tot er een andere fietser aankomt)
Ik daag eenieder die denkt dat je met een lus in het wegdek wel een groen lampje krijgt met de fiets uit dit (https://www.google.com/maps/@52.1417302,...312!8i6656) stoplicht op de parallelweg langs de Rijksstraatweg in Wassenaar eens van zuid naar noord de Rozenweg over te steken.

Extra leuk geintje hier: er is óók geen drukknopje (wel om rechtsaf de Rijksstraatweg over te steken)!

De detectielus werkt alleen voor auto's... Dus zonder auto van deze voor auto's doodlopende parallelweg sta je daar lang te wachten.
Die dingen met indicatie zijn er ook in de uitvoering dat de indicatie alleen aangaat als het knopje gebruikt wordt, maar het stoplicht zelf wordt wel groen op basis van detectie.
Op een hoofdrijbaan liggen vaak 3 detectielussen op rij. De 1e een dwars geplaatste voor de activering van het verkeerslicht. Daarna een in de lengterichting de voortgangs- of filelus en als laatste de dwars geplaatste lus voor het laatste voertuig. Meestal op ideale hoogte in het bitumen wegdek gefreesd en goed afgesteld. Dan zijn de stalen assen, de veerpoten en de ketting van de Milan via de open wielgaten voldoende de lus in de rijbaan te detecteren.
Op fietspaden vaak verzakte lussen onder de tegels en soms minder strak afgesteld. Bovendien is aluminium is een matige verstoorder van het magnetisch veld van de lus. Een ijzeren plaat doet het uitstekend.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/werke...ium-fiets/
Noordzijde Haaksbergen reageerde ook niet op motorrijders. Door zijstraat vlak voor de VRI zat de lus ook erg ver naar voren. Herhaaldelijk voor de streep gestaan, maar niet alle automobilisten begrijpen het als ik gebaar van 'sluit maar aan'. Dus tja, dan maar door rood he. De enige fietsers die daar aangereden worden zijn uiteindelijk degenen die door groen reden....

Als er tegels liggen heb je sowieso al te maken met een foute wegbeheerder.
(25-Mar-2022, 05:53 PM)Coen__ schreef: [ -> ]Als er tegels liggen heb je sowieso al te maken met een foute wegbeheerder.

Tegels liggen in de badkamer of het is een stoep. Én daar mag ik niet op fietsen  Big Grin
Pagina's: 1 2 3 4