ligfietsers.nl

Volledige versie: De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer efficiente brandstof motor
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Beste allemaal,

sinds enige tijd woon ik op het platteland in Griekenland. We moeten hier soms best kilometers doen en ik heb geen zin voor alles de auto te pakken. Daarnaast houdt ik er van om dingen uit te zoeken en te bedenken. Een relatief simpel (om)bouw projectje voor mijn eigen mobiliteit zou dus leuk zijn.

Ik heb mezelf het volgende ontwerp doel gezet: Ik wil comfortabel en veilig, 250 kilometer op een dag kunnen reizen zonder moe of arm te worden; en met trappen een kruissnelheid van rond de 40km/h behalen.

Aangezien Griekenland nogal wat bergen heeft, en electrische oplaad punten nou niet bepaald veel voorkomen heb ik voor een zeer efficiente brandstof oplossing gekozen. Ook de 250km op een dag eis draagt bij aan de keuze voor een brandstof motor, weinig electrische accus laten je bergen beklimmen en zo'n afstand afleggen. Op dit moment denk ik dan aan de Spartamet. Het is een 30cc motortje, ook wel Saxonette of Sachs genoemt, dat met een beetje tunen al snel 1.2 liter per 100km rijd. En dat is op een normaal spartamet frame, zoals hier te zien is. Met nog verder tunen en door het geheel achter een ligfiets te plaatsen hoop ik voor minstens 1:100 te gaan, het liefst nog minder dan dat. 0.7:100? 0.5:100? We zullen zien.
Denk voor dit project aan de Shell Eco-Marathon maar dan voor vakanties en werk op lange afstand. Ik ben ontwerper en leraar in de permacultuur, de wetenschap van duurzaam leven op onze mooie planeet. Dit past mooi in dat plaatje.

Volgens een persoon die ik via Facebook ontmoet heb is het mogelijk in Nederland een spartamet wiel achter een ligfiets te bouwen en daarmee rond te rijden. Je hoeft niet terug naar de RDW en je kan een dergelijke fiets gewoon als spartamet verzekeren. Deze persoon rijd al 2 jaar of meer rond op een zelf gebouwde trike met spartamet achterwiel. Met Nederlandse plaatjes komt dat dus ook goed in Griekenland. Ook als je even gaat zoeken op het internet vind je tal van projecten in een dergelijke lijn; ligfietsen, bakfietsen, invalidefietsen en zelfs een step! Smile Allemaal met kenteken. 

Anyways, over naar de ligfiets. Mijn pleegbroer en wat kennisen van de familie hebben jaren lang ligfiets-koorts gehad. Er waren verjaardagen bij waar je 'het ligfiets hoekje' had en dan de rest van de verjaardag Tongue
Al met al heb ik dus al wel wat verhalen gehoord over de effcientie van ligfietsen en dan vooral over de airodynamica, het comfort, etc. Een van de hotste topics was 'wel of geen flevobike'. Want de flevobike, dat was het toverwoord onder de ligfietsers. Over het algemeen was de groep rond mij heen voorstander en ik zie ook in waar die dogmatische trekjes vandaan kwamen. Het is een super vet ontwerp, het idee van met je benen sturen spreekt me aan en ook dat de ketting minder onderhoud vergt. Dus ik kwam met dit idee al snel uit bij de Flevobike/Flevoracer. Het model leent zicht erg goed voor een aanpassing als deze omdat het om een voorwiel aangedreven voertuig gaat. Ik ben mij ervan bewust dat het met losse handen rijden enigzins wordt opgegeven vanwege het gas van de spartamet, tenzij ik daar iets op kan vinden wat veilig is. 
Bijkomend voordeel is dat ik een Spartamet achterstuk kan maken zonder zorgen. Stel het experiment loopt helemaal in de soep, dan heb ik niet een dure ligfiets gemold. Vanwege het modulaire achterstel heb ik dan alsnog gewoon een vette ligfiets.
Even voor de duidelijkheid, ik heb wel eens op een ligfiets gefietst. Maar nooit lang op een flevobike. Zoals zovelen lukte het me een paar meter te fietsen voor ik omkukelde. Maar ik ken mezelf en als ik eenmaal iets in mn hoofd heb komt het met vallen en opstaan altijd goed.

Een Flevoracer is echt super mooi maar misschien wat duur voor zo'n beginners project. In de titel staat Flevoracer om de inbeelding van U de lezer te prikkelen Wink Misschien als het project goed uitpakt en ik een volgende stap wil maken. Voorlopig denk ik eerder aan een FlevoBike die voor rond de 200 euro op marktplaats verkocht wordt. 

Voor nu heb ik twee namen in mn hoofd: CycleMotor of FlevoMet. Copyright heb ik een hekel aan. Daarnaast zijn er al veel ligfietsen met spartamet gemaakt, dus is het om duidelijk te zijn NIET mijn idee. Dit idee van de Flevobike met een Sparatmet is echter voor zover ik weet origineel. Het is voor een ieder vrij om aan te passen en verbeteren, ook commercieel. Het idee zal zich onder Creative Commons Attribution-Share-Alike voortplanten.

In deze folder heb ik wat foto's toegevoegd. Drie foto's van de super mooie ligfiets met Sachs hulpmotor, en een paint tekening van wat ik in mn hoofd heb voor de 'FlevoMet'. Paint is niet mijn sterkste kant, zoals jullie zullen zien. 

Dus, om een lang verhaal kort te maken: Een Flevobike met spartamet achterwiel. Een focus op zo efficient mogelijk rijden om zo lang mogelijk te kunnen afleggen op een zo comfortabel mogelijke manier. Eigenlijk meer een fietsmotor dan een motorfiets dus. Een Cyclemotor, of FlevoMet.

Wat vinden jullie hiervan? Ik kijk uit naar jullie reactie!

Met vrolijke groet,
Bram

Dit was de oorspronkelijke inspiratie:



En een artikel over de bouw:

http://www.velomobiel.nl/allert/Recumben...orbike.htm
Hoi Bram,

Welkom op het forum! 

Ik moet je idee echt nog wat laten bezinken... Eerlijk gezegd vind ik de keuze voor een benzine motor behoorlijk onorthodox in de huidige tijd al snap ik je argumentatie wel. En 250 km per dag met een kruissnelheid van 40 km/u lijkt me ook ambitieus, zeker in een land dat niet zo plat is als Nederland! Dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken!

Wat ik me nog herinner van een Spartamet is dat dat in feite gewoon een snorfiets was. Geen fiets met (trapfrequentie/pedaaldruk afhankelijke) ondersteuning zoals de huidige e-bikes. Een Spartamet rijder zag je ook nooit mee trappen, het was meer een soort moderne Solex. Dus ik vraag me af of je daarmee de 40 gaat halen zonder het motortje flink op te voeren. De uitdaging zal zijn denk ik om zo'n motor af te stellen op trapafhankelijke ondersteuning zoals bij een e-bike of speed-pedelec motor. Gezien de beoogde snelheid denk ik daarbij eerder aan een speed-pedelec.

Ik ben dus benieuwd hoe je een en ander voor je ziet. Met een Spartamet motor als enige aandrijving kom je de bergen in Griekenland niet omhoog denk ik.

Het is overigens niet mijn bedoeling je idee af te kraken, het kan heel goed zijn dat mijn kennis over de werking van de Spatamet motor danig te kort schiet! Ben ook heel benieuwd wat het resultaat zal zijn want zelfbouw/modificatie projecten zijn altijd leuk! 

Groet,
Erik

PS: is een velomobiel niets voor jou?
Welkom Bram. Veel lees en fietsplezier. Leuk. Laatst een Duitser, eentje in Zweden en nu een die in Griekenland. Het begint aardig internationaal te worden. Ik kan niet wachten op foto's van daar. Zijn de Grieken een beetje schappelijk in het verkeer? Zo'n 250 km op een dag is ook met een open ligger is ook te doen, maar inderdaad niet dagelijks. En vergt enige mentale voorbereiding. Van waar naar waar wil je gaan fietsen/snorfietsen?
Beste Erik,

dank je wel voor je kritiek Smile Ik ben zelf een leek op het gebied van ligfietsen, dus elke input is welkom. Om te beginnen zal ik zeggen dat het veel mensen lukt om met een opgevoerde Spartamet 40km/h te halen, en dat op een normaal frame en zonder bijtrappen. Zoals je zelf al aangeeft, trapt de gemiddelde Spartamet bestuurder niet mee.

Zelf was ik dat niet van plan. Ik wil hier uiteraard geen brommer van maken, ik wil echt wel wat trappen en zweten. In combinatie met de liggende houding en een enigzins getuned motortje denk ik dat 40km/h dus best haalbaar is. Maar 30 ben ik ook best blij mee hoor. Het gaat uiteindelijk om de zuinigheid.

Dan om terug te keren op mijn keuze voor een brandstof motor. Tja, ik heb er zelf ook over zitten dubben. De grootste limiterende factoren zijn geld en afstand. Eigenlijk is het met E-bikes zo: Hoe langer de afstand, hoe hoger de prijs. Dus als ik mijn doel wil halen van 250km, dan zit ik toch naar een prijs-kaartje van een paarduizend euro te kijken. Dat geld heb ik niet op dit moment. En dan moet ik het ook nog maar eens legaal zien te krijgen, want een 250w motor is toch wat klein.

Dan is daarnaast nog iets wat ik zelf graag wil belichten in het gesprek van de duurzaamheid en dat is het volgende:
Vaak wordt er gesproken in een soort twee-strijd van vervuilend of schoon, fossiel of electrisch, oude-garde en nieuwe-garde. Maar in principe is die discussie heel krom. We hebben het hier over een transitie. En zwart-wit denken bekrimpt de geest. Wat zich hier afspeelt is een gebrek aan creativiteit.
Men is gewend aan de 5 deurs personen-auto en wil die voor geen centimeter inleveren. Dus wordt er maar naar electrisch gekeken voor de lange afstand, en als dat niet lukt naar hybride. Maar je hebt het gewoon over een paar duizend kilo staal die je moet voort-duwen. En dat kan best efficienter. Als ik die 1:100 haal, en ik reken 2858 km tussen Amsterdam en Athene, zou ik op ruim 30 liter (28.58) van Griekenland naar Nederland kunnen rijden. Dat gaat om wel geteld 47,- Euro.

Naast het idee om langere afstanden te kunnen doen binnen mijn budget, is die discussie mij erg dierbaar. Want als we allemaal een electrische humvee gaan rijden komen we nog nergens. Embodied energy enzo.

In reactie op Bennie:
Dank je Bennie. Ik ben erg enthousiast! Big Grin In eerste instantie hoopte ik een flevobike te vinden voor ons vertrek, maar dat lukte helaas niet. Nu kreeg ik laatst met met mijn ervaring in het Griekse verkeer het idee om een gemotoriseerd voertuig te bouwen, want de afstanden zijn hier best lang en het openbaar vervoer echt krampachtig slecht. In ons dorp is denk ik in geen 15 jaar een bus-schema opgehangen bij de bushalte. Je moet perfect weten wanneer de bus langs komt, en dan een kwartier van te voren aankomen want hij rijd gewoon door als ie te vroeg is.

Qua verkeer is het in de stad echt totaal chaotisch. Daar zijn Grieken typische ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikke automobilisten. Je ziet weinig normale fietsers, maar veel racefietsers en tegenwoordig meer Pedelecs.
Naast de prijs van een velomobiel is dat ook een reden om geen velomobiel te nemen. Ik zit liever wat hoger, zeker in de stad. Ook ben ik een beetje verliefd op de Flevobike. Maarja, ik zit er niet aan vast ofzo. Alle input is welkom.

Ik had inderdaad al het idee dat 250km op een dag best te doen zou moeten zijn op een open Flevoracer of dergelijke ligfiets. Met een airodynamische neus en spartamet komt het best goed denk ik.
Een leuk en creatief idee. Ik zou haast willen zeggen "gewoon doen" maar ik heb toch wat twijfel. Die zit hem in de kantelknikbesturing van de Flevoracer. Die is echt lastig en iemand als Erik hierboven heeft het geprobeerd en het uiteindelijk opgegeven zoals ook nog een ander lid op het forum. Dus eerst het fietsen op de Flevoracer onder de knie krijgen. Het is niet vanzelfsprekend dat het lukt.

En hoe gedraagt de kantel-knik besturing met gemotoriseerde achterwielaandrijving? Wordt het daar niet moeilijker van? Als ik mij probeer voor te stellen dat een dergelijke fiets wordt geduwd in plaats van getrokken (want immers het voorwiel wordt aangedreven) dan komt het mij voor dat het nog moeilijker zou kunnen worden. 

Groet,
Marco
Hoi Bram,

Aan jouw idee zitten vele haken en ogen. Je heb te maken met de status van het te bouwen voertuig. Als je een Spartamet ombouw tot wat voor voertuig ook, voor de Nederlandse wetgeving blijft het een tweewielige bromfiets, zijnde een snorfiets, omdat voor dat voertuig een snorfietskenteken is afgegeven.

Voor die Spartamet is een typegoedkeuring aangegeven en in het frame is een typegoedkeuringsnummer ingeslagen. Grote verandering aan de diverse onderdelen en maten aan die Spartamet is verboden voor het rijden op de voor het openbaar verkeer opgestelde wegen.

Het ontgrenzen of opvoeren van een Spartamet-motor is erg simpel en doeltreffend. De motor is toerenbegrensd op de CDI ontsteking en in het luchtfilterhuis. Bij circa 27 km/h laat de CDI de helft van de vonken weg en gaat de motor 100% 4-takten. De helft van de brandstof koekt onverbrand aan in de uitlaatdemper. Binnen korte tijd gaat het verbruik omhoog ten koste van de snelheid. Ontgrensd draait de 2-takt als een zonnetje en gaat het verbruik van circa 1 : 35 bij 27 km/h naar circa 1 : 95 bij 35 km/h. Veel zuiniger zal die 2 takt motor niet worden. De Spartamet is geen zeer efficiënte brandstofmotor. Veel harder dan 35 km/h zal de Spartamet niet draaien. Bovendien heeft een 2 takt een smalle powerband. Buiten die powerband is een 2 takt niet efficiënt.

Formeel is die Spartamet een 45 km/h bromfiets geworden en zal die opnieuw een individueel typegoedkeuring moeten ondergaan. De vraag is of het rijwielgedeelte en de remmen voldoende zijn. Laat je de Spartamet rijden als snorfiets, dan zal die snorfiets bij meting op een rollenbank niet de netto constructiesnelheid van 25 + 5 km/h = 30 km/h overschrijden.

Ik ken de Griekse wetgeving niet, maar de Regeling voertuigen is een EG reglement en ook van toepassing in Griekenland.
In een trike bouwen is wat gemakkelijker. Dan gebruik je alleen het achterwiel met motor en maak er een gehandicaptenvoeruig van. Mag je ook op of in rijden. Geen kenteken meer, alleen verzekeren.

[i]Gehandicaptenvoertuig: [/i]voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 m en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt, en niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid of landbouw- of bosbouwtrekker;

Met een Flevobike of -racer kan het aangedreven of duwend achterwiel verandering in het stuurkarakter opleveren. In een Flevoracer minder dan in de Flevobike. In een Flevobike zal de achtervork aangepast moeten worden, zonder verandering van de hoek in de knikbesturing.
Om een grotere actieradius te verkrijgen was mijn oorspronkelijke idee om de ligfiets van een aanhanger te voorzien met daarin een tweetal (maar 4 kan natuurlijk ook) semi-tractie accu's. De accu's drijven een omvormer aan naar 220 volt. De omvormer drijft een acculader aan. Je accu wordt dus tijdens het rijden opgeladen. De verliezen vallen best mee, de constructie is super eenvoudig, de kosten zijn een paar honderd tot maximaal duizend euro. In het vlakke land van Flevoland zou dit zeker gaan werken. Stroomkosten rond de 30 cent per 100 km. Ik hoop dat mijn idee een beetje duidelijk is.

Maar in de bergen en met een snelheid van 40 km per zal dit mogelijk niet gaan werken. Je moet die accu's natuurlijk wel die bergen overtrekken.

Zelf heb ik er uiteindelijk een tweede Li-ion accu bijgekocht. Wat ik nu nog aan actieradius tekort kom trap ik wel bij.
Bart,

Voor de duidelijkheid neem ik aan dat de accu's in de aanhangwagen worden meegenomen om de accu van de trike van stroom te voorzien. De vraag is dan waarom je 2 keer de energie omzet, wat altijd 2 keer energieverlies oplevert. Van gelijkstroom naar 220 Volt wisselstroom en dan weer van 220 Volt wisselstroom via de acculadder naar gelijkstroom voor de accu van de trike.

Simpel tractie accu's in serie schakelen tot de spanning gelijk aan die van de accu van de trike en koppelen.
(18-Nov-2019, 11:06 PM)PietV* schreef: [ -> ]Simpel tractie accu's in serie schakelen tot de spanning gelijk aan die van de accu van de trike en koppelen.

Ik weet wat te weinig van moderne acculaders af. Ik verwacht dat er nog wat intelligentie in een acculader zit. Zoals beveiliging tegen overlading, druppelladen, dat soort dingen. Met mijn idee hoef ik daar ook geen verstand van te hebben, dat werkt altijd. Maar als ik het daadwerkelijk zou uitvoeren, dan zou ik me er eerst zeker in gaan verdiepen. En dan kom ik er waarschijnlijk achter dat het inderdaad zo simpel is als jij zegt.

Mijn oplossing faalt waarschijnlijk doordat de Li-on accu niet snel genoeg laadt. De laadtijd is zes uur. Hij ontlaadt sneller tijdens het rijden. Misschien kan die Li-on accu er wel tussen uit. Maar het bedieningspaneel op het stuur communiceert ook met de elektronica van de Li-on accu. Kortom, ik weet er te weinig van op dit moment. Maar daar is ongetwijfeld wel achter te komen.
Ik ben geen accu deskundige, maar twee accu's van gelijke spanning parallel schakelen geeft minder problemen dan de elektronische acculader van je trike, die tijdens het rijden te laten laden, terwijl de trike accu ontladen wordt door gebruik van de motor. Elektronische acculaders laden met een variabele stroomsterkte en eindigen met druppellading, wanneer de accu niet ontladen wordt.
Beste allemaal, 

super bedankt voor jullie vele reacties. Ik ga proberen op iedereen te reageren. 

Roepers, in reactie op jou opmerking over de kantelknik besturing:
Ja, je hebt gelijk over de besturing. Er is een grote kans dat dit beinvloed wordt. Misschien moet ik toch voor een normale ligfiets gaan. Of een ligfiets met Front Wheel Drive. Zoiets misschien?

PietV, in reactie op je stukje over wetgeving. Dit ben ik nog aan het uitzoeken. Volgens een persoon kan het, maar die persoon had inderdaad een driewieler gemaakt en is ook enigzins beperkt in zijn beweging.  

PietV, in reactie op je stukje over de begrenzing: Dit is inderdaad wat ik ook had uitgevonden. Een nieuwe CDI zou ik dan ook als eerste aanschaffen. 

PietV, In reactie op je stukje over het gehandicapten / minder validen vervoer: Dat snap ik niet helemaal. Of het is het ene of het is het andere toch? Een met motor aangedreven voertuig moet toch altijd een kenteken? Of minder validen niet?

Bart Verbeek, ja ik heb echt lang onderzoek gedaan naar electrisch en het is nog niet zo ver dat het de 'energy density' van benzine benaderd. Vooral omdat ik dus inderdaad die heuvels op moet (bergen is misschien wat overdreven, we hebben hier geen mont blanc). Ik weet weing van accu's en electra af, maar ik weet wel dat je behoorlijk veel accu's moet meesleuren om een gelijke afstand te halen. En dan is er natuurlijk het probleem dat hoe langer je wilt doen, hoe zwaarder je fiets wordt, dus hoe meer kracht je neemt. Vandaar de keuze voor de 30cc Sachs.
PietV, In reactie op je stukje over het gehandicapten / minder validen vervoer: Dat snap ik niet helemaal. Of het is het ene of het is het andere toch? Een met motor aangedreven voertuig moet toch altijd een kenteken? Of minder validen niet?


Ik vermoed dat een invaliden-voertuig tot 45 km/u geen nummerplaat hoeft. Er komen hier meerder voor mijn huis voorbij. Wat ik wel gezien heb is een aanduiding op de plek van de nummerplaat van 45km/u. Overigens rijden sommige boven de 60km/u. Dat is illegaal en al jaren bekend bij de gemeente, maar de gemeente geeft er geen prioriteit aan.

Niels, valide, van der Wal
(19-Nov-2019, 06:16 PM)Ataron schreef: [ -> ]Beste allemaal, 

super bedankt voor jullie vele reacties. Ik ga proberen op iedereen te reageren. 

Roepers, in reactie op jou opmerking over de kantelknik besturing:
Ja, je hebt gelijk over de besturing. Er is een grote kans dat dit beinvloed wordt. Misschien moet ik toch voor een normale ligfiets gaan. Of een ligfiets met Front Wheel Drive. Zoiets misschien?

Die fiets lijkt veel op de Cruzbike, een Amerikaanse ligfiets. Het is een interessant concept waar ook op de lange afstand successen mee zijn behaald. Ik weet niet of er ooit Cruzbikes naar Europa zijn geëxporteerd. Vermoedelijk niet of heel weinig.

Groet,

Marco
(19-Nov-2019, 06:16 PM)Ataron schreef: [ -> ]PietV, In reactie op je stukje over het gehandicapten / minder validen vervoer: Dat snap ik niet helemaal. Of het is het ene of het is het andere toch? Een met motor aangedreven voertuig moet toch altijd een kenteken? Of minder validen niet?

In de Regeling voertuigen https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20, dat een vertaling is van een EG Richtlijn, worden de voertuigen in categorieën gesplitst en wordt aan elk soort voertuig zowel permanente eisen aan de inrichting gesteld als gebruikseisen voor samenstel van voertuigen en belading.

bromfiets: voertuig van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L1e, L2e of L6e, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid of gehandicaptenvoertuig; in ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het kentekenregister een bromfiets is;

gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 m en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt, en niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid of landbouw- of bosbouwtrekker;

Dus een strikte scheiding tussen alle soorten bromfietsen en gehandicapten voertuigen. De laatste categorie met of zonder motor. Voor de Nederlandse wetgeving moeten bromfietsen gekentekend zijn. Gehandicapten voertuigen met motor niet. Beiden voertuigen zijn voor de Nederlandse wet motorrijtuigen en geldt ook de verzekeringsplicht ingevolge de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen.

Als jij op een dag niet in staat bent om 250 km door heuvellandschap te fietsen met een trike, dan heb je een handicap en kun je gebruik maken van een gehandicapten voertuig. Ook als je een dag erg moe bent voor een kortere rit. Of te wandelen door een winkelgebied aangeduid als voetgangerszone en op een scootmobiel gaat rijden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...-een-motor

EG lidstaten mogen in diverse gevallen aanvullende eisen stellen. Sommige lidstaten erkennen de snorfiets niet en is alles bromfiets (45) en in sommige lidstaten kan een kentekenplicht gelden voor gehandicapten voertuigen met motor. Dat geldt ook voor landbouwvoertuigen.
Hey hoi!

Het duurde even voor ik kon reageren! En niet voor niks, ik ben vader geworden! Onze dochter is afgelopen woensdag geboren en mag morgen naar huis. We zijn erg dankbaar om dit zo mee te mogen maken! Big Grin

Het project wat ik hier omschreef kwam opborrelen toen we dagen lang achter elkaar zaten te wachten op de geboorte. Met zoveel tijd om handen moet ik dan creatief bezig zijn, anders wordt ik gek!  Blush

Maargoed, ik begrijp ondertussen wat je bedoeld PietV. En hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg en linkjes. Zeer de moeite waard om te lezen. Als ik het goed begrijp kan een minder-validen voertuig zonder kenteken maar met verzkeringsplaatjes de weg op, en een bromfiets niet. Een Spartamet is een bromfiets met typekeuring en vast kenteken, en heeft twee wielen. Mindervaliden voertuigen zijn omschreven als een voertuig met drie of vier wielen, dus moet ik mij daaraan conformeren mocht ik de FlevoMet werkelijkheid willen maken. Klopt dat zo?

Ik zit nu dus te denken een Flevobike/Trike aan te passen tot driewielig minder validen voertuig. Het zou ongeveer hier op gaan lijken:
[Afbeelding: fzqzyy8g.jpeg]

Ook wel omschreven op ligfiets.net:
https://www.ligfiets.net/homebuild/372/a...trike.html

En Wannee.nl:
http://www.wannee.nl/hpv/variatie/var-6.htm

Met deze constructie zou ik stabiliteit winnen en ook de mogelijkheid tot wat bagage ruimte. Het hoe en wat ben ik in mn hoofd mee bezig.
- Als ik de spartamet motor aan het linker wiel plaats, kan ik misschien twee wielen aandrijven.
- Of ik kan enkel het linker of het rechter wiel aandrijven (bij het rechter wiel zou de motor zich gedeeltelijk in de bak bevinden). 
- Of allebei? Tongue 
- Of ik kan de motor demonteren en een ketting laten lopen tussen de motor en een enkele aangedreven as; welke vervolgens de twee achterwielen verbind. Zoals bvb bij de Sinner USVA Comfort. Het voordeel zou hierbij zijn dat ik de wielmaat kan kiezen, ik zou niet aan 26" vast. En nog een voordeel is schijfremmen op beide achterwielen! Een nadeel is verlies van kracht vanwege de ketting.


Omdat ik stabiliteit win denk ik het gevaar uit de achter aangedreven flevobike weg te nemen, zoals aangekaart door Roepers. 

Wat is jullie mening?
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Vader worden is heel bijzonder, al is mij dat al een paar decennia geleden overkomen. Ook met de geboorte van een dochter overigens.

Voordat ik vader werd heb ik bij Frank ter Braak van de Liggende Hollander een Flevotrike uitgeprobeerd. "Stop maar," zei Frank: "'t wordt toch niks". Dat een trike zo moeilijk kan zijn. Dat heeft te maken met die twee draaipunten: De kantelknikbesturing voor de en overgang tussen zitje en de achterwielen met het bagagegedeelte achter. Laatst sprak ik iemand die vertelde dat de volgens hem de trike nog moeilijker was dan de Flevobike. Voor mij bemoedigend, voor jou wellicht niet. Ik zou allereerst proberen het fietsen op de Flevobike/trike onder de knie proberen te krijgen. Gewoon doen. Dan zien of je dat langere tijd vol kan houden en dan gewoon uitproberen of het met ondersteuning kan. Dat is de enige manier om te zien of het kan. Ik twijfel, maar dat heb je altijd bij vernieuwende ideeën. Maar "the proof of the pudding in the eating". Dus alleen het creeëren van zo'n fiets bewijst dat het wel of niet kan. Bijzonder is het altijd.
Met de FlevoTrike heb ik weinig moeite gehad, dat had ik in een uur zover dat ik veilig de weg op kon, wel met klikpedalen en zo dus gefixeerde voeten die het sturen makkelijker maakten. Met de FlevBike heb ik meer moeite gehad. Dat heeft mij weken op afgesloten plekken oefenen gekost voordat ik daarmee naar mijn werk durfde fietsen...
(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: [ -> ]Het duurde even voor ik kon reageren! En niet voor niks, ik ben vader geworden! Onze dochter is afgelopen woensdag geboren en mag morgen naar huis. We zijn erg dankbaar om dit zo mee te mogen maken! Big Grin

Gefeliciteerd trotse ouders.

(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: [ -> ]Als ik het goed begrijp kan een minder-validen voertuig zonder kenteken maar met verzekeringsplaatje de weg op, en een bromfiets niet.
 

De Nederlandse verkeerswet kent alleen gehandicaptenvoertuigen. Alleen de gehandicaptenvoertuigen met motor zijn voor de WAM motorrijtuigen moeten WA verzekerd zijn. Vanaf 2016 is het verzekeringsplaatje vervangen door een verzekeringssticker.
In Nederland hebben bromfietsen kentekenplicht. Gehandicaptenvoertuigen niet. 

(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: [ -> ]Een Spartamet is een bromfiets met typekeuring en vast kenteken, en heeft twee wielen.


Klopt. Als je een Spartamet sloopt voor het achterwiel met achterwielmotor dan moet je de tenaamstelling van het kenteken laten vervallen door een RDW erkend sloopbedrijf. Je krijgt dan een vrijwaring van tenaamstelling.

(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: [ -> ]Mindervaliden voertuigen zijn omschreven als een voertuig met drie of vier wielen, dus moet ik mij daaraan conformeren mocht ik de FlevoMet werkelijkheid willen maken. Klopt dat zo?

Een gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10. Het aantal wielen is niet genoemd. Mogen ook twee wielen + twee zijwieltjes zijn. Maar er zal feitelijk aan aanpassing aan het voertuig moeten worden aangebracht t.a.v. de handicap. En ja, een trike met of zonder motor, is een gehandicaptenvoertuig.

(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: [ -> ]Ik zit nu dus te denken een Flevobike/Trike aan te passen tot driewielig minder validen voertuig. Met deze constructie zou ik stabiliteit winnen en ook de mogelijkheid tot wat bagage ruimte.

De grootste verschillen tussen Flevobike en Flevotrike is, dat je met de Flevotrike kan blijven zitten bij stilstaan. Ook gemakkelijker bij het leren fietsen en de bagage mogelijkheden.  

(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: [ -> ]Het hoe en wat ben ik in mn hoofd mee bezig.
- Als ik de spartamet motor aan het linker wiel plaats, kan ik misschien twee wielen aandrijven.
- Of ik kan enkel het linker of het rechter wiel aandrijven (bij het rechter wiel zou de motor zich gedeeltelijk in de bak bevinden). 
- Of allebei? Tongue 
- Of ik kan de motor demonteren en een ketting laten lopen tussen de motor en een enkele aangedreven as; welke vervolgens de twee achterwielen verbind. Zoals bvb bij de Sinner USVA Comfort. Het voordeel zou hierbij zijn dat ik de wielmaat kan kiezen, ik zou niet aan 26" vast. En nog een voordeel is schijfremmen op beide achterwielen! Een nadeel is verlies van kracht vanwege de ketting.

Als je met twee achterwielen één achterwiel gaat aandrijven heb je een lange wielbasis en een voorwielgeometrie met korte naloop nodig. De Flevobike heeft knikbesturing in het frame en een zeer lange naloop. Neem de proef op de som en ervaar het.
Twee wielen aandrijven op een starre achteras geeft problemen in de korte bochten. Ook hier is een lange wielbasis, zonder knikbesturing in het frame noodzakelijk.
Een achteras met differentieel is duur en lastig in te bouwen met een Spartamet motor zonder Spartamet achterwiel.

Een Spartamet-wiel met wielmotor is één samenstel. Reductie in de transmissie en de wielmaat is één geheel.  

(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: [ -> ]Omdat ik stabiliteit win denk ik het gevaar uit de achter aangedreven Flevobike weg te nemen, zoals aangekaart door [b]Roepers.

M.b.t. de stabiliteit, ja. Met de besturing, nee. Je zult constant met je benen het gehandicapte voertuig moeten corrigeren naar de zijde van het aangedreven achterwiel.

Advies: Zet het Spartamet wiel in een trike met één achterwiel.

Piet.
Gefeliciteerd met de kleine! Geniet ervan!
Je bent nu van plan zelf een fiets te bouwen dus kun je de tekeningen aanpassen en er een kinderzitje opmaken. Proficiat. Sterkte ook met de opvoeding, zeker in een land met andere taal.
Okay okay, jullie hebben me overtuigd. Een mens moet kunnen toegeven wanneer ie iets niet goed genoeg begrijpt. Het knikstuur principe van de flevobike is niet compatable met dit idee. Het zal een achterwiel aangedreven ligfiets moeten worden, met twee wielen voor.

Omdat ik toch het liefst wat hoger zit dan de meeste trikes denk ik er over een M5 ligfiets met onderstuur om te bouwen met een voorwiel constructie als deze. Meer stabiliteit in de bocht en ook ben je het leunen van de twee-wieler niet kwijt. Bvb een M5 26/20 met twee 26" wielen links en rechts. Het voordeel is dat de maker van onderstaande fiets in Griekenland woont.



Ook vind ik het leunen in de bocht er wel cool uitzien. 

Maar misschien probeer ik gewoon te veel te innoveren en kan ik beter zo'n lage trike kopen...
Okay ik heb de knoop doorgehakt en deze fantastisch mooie, derdehands M5 28/26 gekocht. Ik ga gewoon beginnen met fietsen, en kom na wat ervaring opdoen op dit idee terug. Mochten er nog mensen feedback hebben op de bovenstaande post, ik hoor het graag! 

Of misschien maak ik er ook wel gewoon een illegale Spartamet Ligfiets van Wink

[Afbeelding: bG73SlsHO-J_y4j2rq9kQ_Qg6dbWMweO9q6Yn3ez...29-h586-no]
Helemaal top! Gewoon beginnen met ligfietsen en daarna gaan experimenteren. Gefeliciteerd met je aankoop, trouwens. Fraaie ligfiets!
Ik raad je wel aan een andere kussen op de zitschaal te leggen. Dit wat er nu op ligt lijkt van dat schuim te zijn die mijn fiets toen ook had. Dat fiets op zich wel redelijk voor eventjes, maar deukt erg in en bied eigenlijk geen zachte ondersteuning. Zeker bij lange tochten is een fijne ventisitkussen toch wel prettiger.
Ziet er goed uit. Ik heb een 28 20 model, en je kunt er best 250 km op een dag mee afleggen. Mocht je vragen hebben over onderdelen ben je welkom. Ik kom alleen niet naar Griekenland om ze samen op de foto te zetten...
Als ik je één tip kan geven: Neem een viertaktmotor, bijvoorbeeld van de Honda C50/SS50. Die brommers komen al in de buurt van de 1:100; in een gestroomlijnd voertuig gaat het harder of zuiniger en misschien wel allebei.

Zo'n M5 is overigens bijzonder fijn. Ben benieuwd, hoe rijdt het inmiddels?
Pagina's: 1 2