ligfietsers.nl

Volledige versie: Scheur in stuurpen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Er zit een scheur in de stuurpen (net naast de las) Bij het klemdeel wat om de vorkbuis klemt. Aluminium en metaalmoeheid gaat vaak samen, maar na ruim 45.500km (Raptobike lowracer) verbaast het mij niet, die stuurpen is een lange hefboom

[Afbeelding: 50136406562_c46c0cf701_b.jpg]


Zojuist een nieuwe stuurpen besteld, en meteen een balhoofd voor mijn midracer, daar zit een kraakt in het balhoofd.

..... toch maar even niet fietsen met mijn lowracer :-)
Dat ziet er niet best uit! Idd gewoon vervangen. Als hij onderweg afbreekt ga je geheid onderuit!
Ja beter vervangen, even daarvoor ging ik nog met 65km/u door de Heinenoordtunnel, ik ben wel geschrokken.
Ja, hier zou ik ook niet echt mee verder durven. Gelukkig is het wel laagdrempelig om te vervangen. Beter dan mijn framebreuk van vorig jaar, met een breuk rondom van het voorste (stalen) framedeel rondom het balhoofd. Financieel geen schade dankzij de nog lopende garantieperiode, maar anderhalve maand niet kunnen fietsen is ook weinig leuk. Jij kan hopelijk later deze week weer op pad!

Toen ik bij mij de breuk ontdekte was ik bij Spakenburg-Bunschoten, en was onderweg naar Zwolle. Die resterende tachtig kilometer heb ik nog maar wel gewoon doorgezet, wel continu met een blik op de breuklijnen om te zien of ik daar verandering in zou zien. Het frame was van staal, daar had ik nog wel wat vertrouwen in. Mijn vorige fiets, een Optima Orca, had ook een breuk in het frame, ook bij de balhoofd. Daar was de breuk ook aan de bovenzijde en het frame van aluminium. Die breuk vergrootte zichzelf ineens heel plots. Bij het wegfietsen bij een stoplicht ging het hele stuur ineens omhoog (en de trappers naar beneden). Duidelijk metaalmoeheid, en een snelle manifestering in plaats van een geleidelijke (zoals dat waarschijnlijk bij staal is?).

Zo'n horizontale breuk in jouw stuurpen, zeker aan de bovenzijde, zou zomaar bij de eerstevolgende drempel meteen kunnen knakken.
Een frame dat scheurt, dat is helemaal eng. Ik ga mijn fietsen toch vaker controleren.

Dat frames van Optima’s wel eens spontaan breken heb ik wel eens gelezen ja.
Ik denk dat het ook deels komt door mijn lengte. Dan wordt de trapbuis verder uit het frame getrokken om het passend te maken voor mijn benen, maar door de uitgetrokken framebuis is er een sterkere hefboomwerking van het frame tussen de trappers en het stuur, met als gevolg een iets grotere druk op het frame vergeleken met mensen met kortere benen.

Niettemin was ik na de eerste breuk bij mijn Orca wel klaar met een aluminium frame, ook al heb ik er nog negen jaar op gefietst. Vandaar een Gaucho met een stalen frame. Dat die ook breekt binnen drie jaar is wellicht ook gewoon brute pech (het schijnt erg schaars te zijn). Mijn stoel is bij het vervangen van het frame drie centimeter verder naar achteren gezet, dus hopelijk verminderd dat de hefboomwerking in voldoende mate.

Ik zou een aluminium frame eigenlijk alleen nog willen bij een Raptobike hoge racer. Die wil ik eventueel nog wel eens als tweede fiets. Daar schuift het frame onder de zitting in elkaar om de afstand van de zitting tot de trappers te bepalen. Dat is hopelijk geen probleem.
Ik heb het ook al twee keer met een bukfiets meegemaakt.
Eerste keer was de voorbuis van een herenfiets los van het crankhuis, terwijl ik een kleuter in een fietsstoeltje achtetop had. De fiets zakt zachtjes ter aarde met het crankhuis zodat ik niet meer kon trappen.
De tweede keer begaf de bovenste voorbuis van een damesfiets het terwijl ik mijn zwangere vriendin achterop had. Ik moest het stuur van mij af duwen om niet te vallen. Na de eerstvolgende bocht zijn we afgestapt en met de bus verder gegaan.
Stuurstang gisteren binnen gekregen en vandaag weer lekker met de ligger naar het werk.
Na het verhaal van Gideon keek ik vorige week toevallig zelf even naar mijn stuur. Ik was toch aan het schuilen tegen de regen onder een boom, in de buurt van Cuijck. En toen ontdekte ik dus ook een scheur in mijn stuur.

[Afbeelding: P8010077.jpg]

[Afbeelding: P8010078.jpg]

De scheur is aan de ene kant ongeveer 5 millimeter, aan de andere zijde van het gat waar de kabels uitkomen 2 millimeter.

Als ik me niet vergis is het stuur van roestvrij staal. En heb ik het idee dat ik er nog wel op de korte termijn mee verder kan fietsen. Bij aluminium zou ik het niet meer durven. 

Ik wil in ieder geval bij Nazca een nieuw (deel van het) stuur bestellen. Ik moest toch nog een nieuw spatbord kopen, dus het aankopen gaat in één moeite door.

Ik denk dat het een gevolg is geweest van een schuiver in een bocht bij regen die ik een paar weken geleden had gemaakt. Hoewel het omvallen van mijn fiets bij de veer in Millingen ook een mogelijkheid geweest is, daar viel het anderhalve meter van het taluud af... Maar gezien de verbrijzelde linkertrapper in de glijpartij in de bocht in de regen, denk ik dat de tik voor het stuur daar het meest waarschijnlijke is geweest.
Zou je beter niet meer mee fietsen, ook al is het rvs. Als je opeens moet uitwijken of bij een kuil in de weg, scheurt die wellicht verder of breekt af
(01-Aug-2020, 12:40 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]De scheur is aan de ene kant ongeveer 5 millimeter, aan de andere zijde van het gat waar de kabels uitkomen 2 millimeter.
Als ik me niet vergis is het stuur van roestvrij staal. En heb ik het idee dat ik er nog wel op de korte termijn mee verder kan fietsen. Bij aluminium zou ik het niet meer durven. 
Ik wil in ieder geval bij Nazca een nieuw (deel van het) stuur bestellen. Ik moest toch nog een nieuw spatbord kopen, dus het aankopen gaat in één moeite door.
Aan de kleur te zien is het aluminium en aan de kabeldoorvoer lijkt het een klapstuur van Nazca. Dus geen RVS. Omdat de scheurtjes beginnen vanuit het kabelgat is het stuur erg verzwakt.
Dan is het klapstuur RVS, maar wel erg verzwakt door de scheurtje in het metaal.
Ik heb er in ieder geval vandaag nog een tocht van 111 kilometer mee gemaakt.
Vooraf een krasje gemaakt om te kijken of de scheur doorzet tijdens het fietsen. Dat leek (voor nu) niet het geval. Kon het tijdens het fietsen in de gaten houden. Wel iets voorzichtiger het stuur vastgehouden. Dan realiseer je je toch hoe vaak je eigenlijk een beetje aan je stuur trekt, met name bij het klimmen of flink wind tegen.