29-Oct-2020, 11:22 PM
Ik kwam net een blogje tegen dat 100x mooier verwoordt waarom ik meer mensen op de fiets wil krijgen, dan ik zelf kan.
The Cost and Consequence of Driving
The Cost and Consequence of Driving
(29-Oct-2020, 11:22 PM)365cycle schreef: [ -> ]Ik kwam net een blogje tegen dat 100x mooier verwoordt waarom ik meer mensen op de fiets wil krijgen, dan ik zelf kan.
The Cost and Consequence of Driving
(30-Oct-2020, 11:59 AM)PietV* schreef: [ -> ]Als je je auto vaker laat staan, dan nemen de gemiddelde kosten per gereden kilometer toe. Het bezit van een auto "vraag" om daar gebruik van te maken.
Ik woon in een dorp met beperkt openbaar vervoer en geen NS station. Doe alle boodschappen op de fiets en fiets bijna dagelijks. De Toyota Yaris Hybrid staat soms wekenlang stil in coronatijd. De vaste autokosten per week zijn nu hoger dan een taxi per week.
(30-Oct-2020, 12:24 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Ik had een Citroën Saxo en daar reed ik maximaal nog 5000km per jaar mee. Soms nog niet de helft.
Dat kostte mij €100,- per maand. Oud autootje, weinig belasting en verzekering.
Ik was echter de afschrijving vergeten. Dat was nogmaals €100,- per maand.
(30-Oct-2020, 11:59 AM)PietV* schreef: [ -> ]Als je je auto vaker laat staan, dan nemen de gemiddelde kosten per gereden kilometer toe. Het bezit van een auto "vraag" om daar gebruik van te maken.
..
(30-Oct-2020, 01:01 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Ik maak de fietsen wel altijd netjes schoon.
(30-Oct-2020, 01:19 PM)Jurrien schreef: [ -> ]@ Wim
Het is niet normaal dat een auto van €3400,- na twee jaar tijd nog maar €1000,- waard is als jij er maximaal 5.000 km per jaar mee hebt gereden. Dus ik denk dat je wat hoog zit met de afschrijving.
(30-Oct-2020, 01:01 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Voor mijn 4 fietsen ben ik geen €100,- per maand kwijt aan onderhoud.
De Aero is gloednieuw, geen onderhoud nog dus.
De DF heeft ook nauwelijks onderhoud nodig. De ketting smeren en 1x per jaar een 'Grote Beurt'.
De Roeifiets is extreem goedkoop qua onderhoud. Een Dyneema touwtje en elastiek gaan bij mij 2 jaar mee en dat is samen nog geen €50,-. 1x in het voorwiel nieuwe lagers, wiel naar Derk opgestuurd en 2 dagen later had ik het alweer terug. Kosten nog geen €15,- inclusief verzendkosten. Paar banden verbruikt in de bijna 25.000km die ik nu heb geroeid.
De Taifun heeft nog nooit onderhoud nodig gehad. Ketting, tandwielen en kettingbladen zijn nog goed. remblokjes zijn nog goed. 1x nieuwe banden.
Ik maak de fietsen wel altijd netjes schoon.
(30-Oct-2020, 02:23 PM)Burley1979 schreef: [ -> ]Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan.
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien.
(30-Oct-2020, 01:19 PM)Jurrien schreef: [ -> ]@ Wim
Het is niet normaal dat een auto van €3400,- na twee jaar tijd nog maar €1000,- waard is als jij er maximaal 5.000 km per jaar mee hebt gereden. Dus ik denk dat je wat hoog zit met de afschrijving.
(30-Oct-2020, 02:23 PM)Burley1979 schreef: [ -> ]Onderhoud van fietsen is meer dan alleen een ketting smeren en wat banden wisselen.Dit zijn zaken die vooral gebeuren bij open fietsen. Mij lukt het niet omdat ik vrij veel koppel lever, maar er zijn mensen die 25 a 30.000 km doen met ketting en tandwielen op een velomobiel. Zonder racekap (zodat het zweet verdampt ipv in de fiets blijft) en met een laag gewicht + dito piekvermogen is een velomobiel (zeker met een gesloten bodem zoals bij de DF) extreem onderhoudsarm. Er komt geen zand en nauwelijks stof/vocht op die spullen. Je bent dan dus vooral bezig met geld uitgeven aan banden.
Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan.
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien.
Voor mij is fietsen onderhouden met als met auto's die moet je periodiek onderhoud geven. Dit aan de hand van een tijdsperiode of aantal gereden kilometers.
- Het bespaard je een hoop ellende onderweg.
- je onderdelen gaan langer mee
- zekerheid dat alles in orde is
Het is aan een ieder om een afweging te maken hoe men iets onderhoud maar als je een auto weg periodiek onderhoud is het wel redelijk als je dit bij een fiets ook doet om dan de gemaakte kosten tegen elkaar af te wegen. Anders is de uitslag niet heel eerlijk.
(30-Oct-2020, 02:41 PM)365cycle schreef: [ -> ](30-Oct-2020, 02:23 PM)Burley1979 schreef: [ -> ]Onderhoud van fietsen is meer dan alleen een ketting smeren en wat banden wisselen.Dit zijn zaken die vooral gebeuren bij open fietsen. Mij lukt het niet omdat ik vrij veel koppel lever, maar er zijn mensen die 25 a 30.000 km doen met ketting en tandwielen op een velomobiel. Zonder racekap (zodat het zweet verdampt ipv in de fiets blijft) en met een laag gewicht + dito piekvermogen is een velomobiel (zeker met een gesloten bodem zoals bij de DF) extreem onderhoudsarm. Er komt geen zand en nauwelijks stof/vocht op die spullen. Je bent dan dus vooral bezig met geld uitgeven aan banden.
Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan.
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien.
Voor mij is fietsen onderhouden met als met auto's die moet je periodiek onderhoud geven. Dit aan de hand van een tijdsperiode of aantal gereden kilometers.
- Het bespaard je een hoop ellende onderweg.
- je onderdelen gaan langer mee
- zekerheid dat alles in orde is
Het is aan een ieder om een afweging te maken hoe men iets onderhoud maar als je een auto weg periodiek onderhoud is het wel redelijk als je dit bij een fiets ook doet om dan de gemaakte kosten tegen elkaar af te wegen. Anders is de uitslag niet heel eerlijk.
(30-Oct-2020, 02:31 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ](30-Oct-2020, 02:23 PM)Burley1979 schreef: [ -> ]Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan.
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien.
Deze werkzaamheden vallen wat mij betreft onder de Grote Beurten.
Aangezien ik daar zelf niet handig genoeg voor ben en mij er ook geen tijd voor gun, laat ik dit over aan de professionals. Oftewel: de DF bij InterCityBike in Dronten en de 209 bij Derk Thijs is Middelburg.
De DF en de 209 gebruik ik het meeste en die krijgen dus keurig hun beurten.
Wiellagers worden vervangen als ze niet meer goed zijn.
Nogmaals de Aero is nieuw en de Taifun gebruik ik heel weinig.
Citaat:Echter heeft Wim ook nog een boel open fietsen.