10-Jan-2022, 10:32 AM
Topic gesplitst. De berichten over spierpijn hebben een eigen draadje gekregen: Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
Groet,
Marco
Groet,
Marco
(10-Jan-2022, 10:32 AM)Roepers schreef: [ -> ]Topic gesplitst. De berichten over spierpijn hebben een eigen draadje gekregen: Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
Groet,
Marco
(10-Jan-2022, 09:48 AM)Roepers schreef: [ -> ]Een velomobiel is sneller dan een tweewielligfiets en heeft niet de stabiliteitsproblemen van tweewielligfiets. Daardoor zullen in ligfietsen geïnteresseerden eerder een velomobiel kopen en nooit meer een tweegewielde ligfiets. Dat vraagt immers een leerproces. [...]
Nog even over de door mij genoemde extra stabiliteit van de Velomobiel. Dat is ook maar situationeel. Tweewielers kunnen sneller door de bocht.
(10-Jan-2022, 12:14 PM)Bacchus schreef: [ -> ](10-Jan-2022, 09:48 AM)Roepers schreef: [ -> ]Een velomobiel is sneller dan een tweewielligfiets en heeft niet de stabiliteitsproblemen van tweewielligfiets. Daardoor zullen in ligfietsen geïnteresseerden eerder een velomobiel kopen en nooit meer een tweegewielde ligfiets. Dat vraagt immers een leerproces. [...]
Nog even over de door mij genoemde extra stabiliteit van de Velomobiel. Dat is ook maar situationeel. Tweewielers kunnen sneller door de bocht.
Ik zou daar in ligfietsland niet zozeer de velomobielen maar vooral ook de niet-overkapte trikes "de schuld" van geven. Een tweewielligger ziet er in eerste instantie inderdaad wel wat indrukwekkend uit maar om nu te zeggen dat hij daadwerkelijk inherent een stabiliteitsprobleem heeft, vind ik toch wat sterk. Met drie wielen ben je wel stabiel in stilstand, een situatie die ik persoonlijk zoveel mogelijk probeer te ontwijken op de fiets.
Ik zie een velomobiel eigenlijk vooral als comfortabeler dan een open tweewieler, niet per definitie veel efficiënter of sneller. (ik verwacht dat 365cycle daar wel een meer onderbouwde mening over heeft) Daarmee zie ik hem eerder met kleine auto's concurreren dan met open tweewielliggers.
(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: [ -> ]In de stad (waar over het algemeen meer functioneel gefietst wordt dan erbuiten) heb je juist vaak te maken met stilstaan en achterom moeten kijken. Dat is op een tweewielige ligfiets echt moeilijker dan op een 'gewone' fiets (nou ja, het stilstaan _zelf_ niet zozeer, als wel de overgang van en naar)Hangt sterk van de fiets af. Op m'n Challenge kijk ik net zo makkelijk achterom als op m'n bakfiets. Je zit daarop relatief rechtop, dus je draait je rug makkelijk mee en dat heeft dan ook nut. Als ik op een M-Racer m'n rug ga draaien kost dat eerst veel moeite en daarna kijk ik vooral naar de grond.
(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: [ -> ]Of een velomobiel zo comfortabel is weet ik ook nog zo net niet. Ja, je zit droger en warmer dan op een open fiets, maar daarmee heb je de voordelen wel gehad. (en het warmer gedeelte is alleen een voordeel in de winter, maar een nadeel in de zomer)Met beide statements ben ik het zeker niet eens. Een velomobiel is even wennen, maar het is prima mogelijk om een modus te vinden waarin je de velomobiel juist heel snel pakt. Het tempo dat je ermee kan rijden is een stukje comfort, en dat dat onafhankelijk van de weersomstandigheden kan eveneens. Daarnaast heb je mijns inziens een stukje botsveiligheid (ik zet mijns inziens er even bij om discussie te voorkomen, want ik weet dat er ook hier mensen het er niet mee eens zijn), is het makkelijker om er even iets in te laten liggen (zaken liggen makkelijk uit het zicht, een velomobiel open maken valt op en kost wat moeite).
Ik denk ook dat je makkelijker een fiets uit de schuur pakt dan een velomobiel om 'even ergens heen' te gaan.
(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: [ -> ]Voor afstanden gebruik ik de velomobiel of een lowracer, voor de stad een comfortabele 2 wieler (M5 Streetlegal) of een (tadpole) trike.Die M5 is idd een fijne fiets
(Die laatste twee pak ik ook als ik ontspannen wil toeren).
(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: [ -> ]Het grootste probleem met ligfietsen is dat ze 'raar' zijn, en de Flevobike heeft een hoop verziekt (Moeilijk te rijden, je moet opnieuw leren fietsen, bla bla)De Flevobike had eigenlijk de verkeerde naam. Het is een kantelknikfiets, geen "gewone" ligfiets. De roeifiets heet ook écht anders.
(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: [ -> ]Het grootste probleem met velomobielen is de prijs. Voor dat geld koop je 2 e-bikes, of 1 auto.Ja, dat blijf ik dus een rare redenering vinden, en met mij de meeste mensen die een velomobiel bij me proberen.
(10-Jan-2022, 10:21 PM)Roepers schreef: [ -> ]Mijn these is dat als een jonger persoon belangstelling heeft voor ligfietsen, het snelheidsaspect vaak een rol speelt. Dan komen de velomobielen snel in beeld en wordt er een tweedehands aangeschaft. Die is in de perceptie van de jongere (tot 40 jaar) sneller dan een tweewielige ligfiets en de veronderstelde moeilijkheidsgraad maken de keuze eenvoudig. De tweewielige ligfiets komt voor de jongere garde ook niet meer in beeld.Klopt helemaal. Ik vond velomobielen echter wel héél duur, en ontdekte zo Meer Meters Met Minder Moeite Zo'n M5 Low Racer is vanaf een Pinarello ook al een flinke stap omhoog in tempo, en dan moet je nog aan de vlakke houding en de verschrikkelijk slechte manoeuvreerbaarheid wennen Al snel reed ik kruissnelheden van 7-9 km/h hoger, zonder tegenwind. Voelde alsof ik als enige een mooi nieuw geheim had, en dat begin was daarom misschien nog wel het leukst van m'n ligfietscarrière. Nou, het concurreert met m'n eerste rit in een (verlaagde, spijkerhard afgeveerde, raceklare) DF, en het moment waarop ik het podium van een conferentie met 1500 vakgenootjes op mocht fietsen.
(10-Jan-2022, 10:21 PM)Roepers schreef: [ -> ]Het staat buiten kijf dat door de elektrische ondersteuning je nu gewoon straffeloos rechtop tegen de wind in kan fietsen, zonder al te veel af te wijken het gemiddelde beeld van een fietser. Dat alles heeft helaas het wonderbare concept van de tweewielige ligfiets onder doen sneeuwen.Tot de accu leeg is... ik benadruk het tot de E-bikende medemens moe van me wordt, en daarna misschien ook nog wel een beetje
(10-Jan-2022, 10:37 PM)365cycle schreef: [ -> ]Tot de accu leeg is... ik benadruk het tot de E-bikende medemens moe van me wordt, en daarna misschien ook nog wel een beetje
(10-Jan-2022, 09:53 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Een velomobiel is vooral 1x even 'wat meer geld uitgeven dan we gewend zijn' om 'm aan te schaffen.
Bij een volgende aanschaf heb je de inruilwaarde die vaak nog enorm hoog blijkt te zijn.
(11-Jan-2022, 07:17 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Fietsen op eigen kracht is in het belang van ieders gezondheid.
(10-Jan-2022, 10:21 PM)Roepers schreef: [ -> ]Even voor de mensen die misschien op dit forum terecht komen om uit te zoeken hoe moeilijk ligfietsen nu eigenlijk is: Het is volledig onterecht. Een eenwieler beheersen is echt veel en veel moeilijker dan een ligfiets. Eigenlijk fietsen heel veel mensen zo op een ligfiets weg. Het je helemaal 1 met de ligfiets voelen vraagt om gewenning en daar gaan de nodige liggende kilometers overheen, maar het wegfietsen op een ligger met 2 wielen is helemaal niet moeilijk. De buitenwacht is helaas moeilijk te overtuigen.
(11-Jan-2022, 09:18 AM)Roepers schreef: [ -> ]Bart is natuurlijk het voorbeeld dat elektrisch fietsen een zegen is. Het is soms een keuze tussen elektrisch fietsen of niet fietsen. De elektrische fiets heeft er ook voor gezorgd dat mensen niet meer de auto pakken maar de elektrisch ondersteunde fiets in bepaalde gevallen. Ik ken verschillende ouderen die door elektrisch fietsen mobiel bleven. Soms is er een keuze tussen scootmobiel of elektrische (driewiel-)fiets Het is dus niet zwart-wit.
Ook zijn er elektrisch ondersteunde ligfietsen. Het is dus niet zo dat je moet kiezen tussen ligfiets of een elektrische fiets.
Ik fiets ook om als diabeet mijn insulinebehoefte te verlagen en om de groei van mijn gewicht tegen te gaan. Dat laatste ligt voor diabeten nogal op de loer en ik ben er ook gevoelig voor. Mijn voorkeur ligt dan ook bij de niet-elektrisch-ondersteunde ligfiets. Die is gewoon effectiever op deze punten dan een elektrische fiets
Groet,
Marco
(11-Jan-2022, 01:38 AM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Daarom heb ik drie accu's.Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen elektrische ondersteuning. Ik heb vooral iets tegen energieverspilling; de huidige trend is om zaken energieverspillend te ontwerpen en er dan maar gewoon meer energie tegenaan te gooien, óók als dat in het nadeel van de gebruiker is.
Een e-trike betekent voor mij een vergroting van de actieradius van de e-bike. Zowel vanwege de lagere luchtweerstand als vanwege geen zadelpijn. De velomobiel zie ik weer als een logisch vervolg op de e-trike. Grotere actieradius, comfort bij slecht weer, hogere kruissnelheid. Jammer dat elektrische ondersteuning niet zinvol is voor een velomobiel. Dat laatste is nu achterhaald door mijn gezondheidssituatie, opeens is fietsen op eigen kracht van belang voor mijn fysieke conditie.
(11-Jan-2022, 12:50 PM)365cycle schreef: [ -> ]Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen elektrische ondersteuning. Ik heb vooral iets tegen energieverspilling; de huidige trend is om zaken energieverspillend te ontwerpen en er dan maar gewoon meer energie tegenaan te gooien, óók als dat in het nadeel van de gebruiker is.
(11-Jan-2022, 01:45 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Ik heb het grootste deel van mijn werkzame leven in een leaseauto gereden. 65.000 km per jaar op de teller was voor mij heel normaal. Wat ik totaal niet zag aankomen is hoezeer het fietsen mij verlost van de spanning die autorijden met zich meebrengt. Spanning waar ik mij eigenlijk nooit bewust van ben geweest. Ik ben dus wel behoorlijk gemotiveerd om dit te laten werken.Heel herkenbaar, al reed ik 5000 km minder dan jij
(11-Jan-2022, 08:36 AM)Bart Verbeek schreef: [ -> ](11-Jan-2022, 07:17 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Fietsen op eigen kracht is in het belang van ieders gezondheid.
Het is prettig daarin een keus te hebben.
(11-Jan-2022, 06:43 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Ik schrijf links en rechts behoorlijk kritisch over de e-bike, maar dan gaat het altijd over gezonde mensen en vooral jongeren die echt geen ondersteuning nodig hebben. Ook niet als de vo-school 17km verderop staat. Generaties lang hebben jongeren dat soort afstanden gefietst en nu zouden kinderen het opeens niet meer kunnen en geven de ouders ze een e-bike. Daar ageer ik tegen.100% eens, en niet in de minste plaats om wat fietsen de afgelopen jaren met m'n lichaam en geest gedaan heeft.
(11-Jan-2022, 06:43 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ](11-Jan-2022, 08:36 AM)Bart Verbeek schreef: [ -> ](11-Jan-2022, 07:17 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Fietsen op eigen kracht is in het belang van ieders gezondheid.
Het is prettig daarin een keus te hebben.
Ik schrijf links en rechts behoorlijk kritisch over de e-bike, maar dan gaat het altijd over gezonde mensen en vooral jongeren die echt geen ondersteuning nodig hebben. Ook niet als de vo-school 17km verderop staat. Generaties lang hebben jongeren dat soort afstanden gefietst en nu zouden kinderen het opeens niet meer kunnen en geven de ouders ze een e-bike. Daar ageer ik tegen.
(12-Jan-2022, 10:14 PM)Frutsel schreef: [ -> ]Ik fietste niet voor mijn plezier naar school, en toen ik oud genoeg was en een brommer kon kopen heb ik voornamelijk de brommer gebruikt. Dan kan je beter een e-bike hebben.
(11-Jan-2022, 07:30 PM)365cycle schreef: [ -> ]E-bike is voor een gezonde tiener een nadeel, geen voordeel. Ouders die zo'n kind een E-bike geven beseffen zich - net als ouders die hun basisschoolkinderen consequent met de auto naar school brengen - niet hoeveel ze hun kind afnemen.
(11-Jan-2022, 07:17 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Fietsen op eigen kracht is in het belang van ieders gezondheid.
Ik schrijf links en rechts behoorlijk kritisch over de e-bike, maar dan gaat het altijd over gezonde mensen en vooral jongeren die echt geen ondersteuning nodig hebben. Ook niet als de vo-school 17km verderop staat. Generaties lang hebben jongeren dat soort afstanden gefietst en nu zouden kinderen het opeens niet meer kunnen en geven de ouders ze een e-bike. Daar ageer ik tegen.
(12-Jan-2022, 10:14 PM)Frutsel schreef: [ -> ]Ik fietste niet voor mijn plezier naar school, en toen ik oud genoeg was en een brommer kon kopen heb ik voornamelijk de brommer gebruikt. Dan kan je beter een e-bike hebben.Een mens is van nature lui en houdt ervan om zich met zo weinig mogelijke inspanning een leuk leven te leiden.
(12-Jan-2022, 11:08 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Van die rekenmachine werd je niet steeds minder fit.