ligfietsers.nl

Volledige versie: Nauwelijks gewond, maar wel een heftige crash...
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Ik vond deze op Facebook, een aantal van jullie zullen 'm al gezien hebben maar wilde 'm hier toch even delen, omdat:
- wijst mij er weer om goed op m'n banden te letten;
- oei, wat gaat dat hard (zeker als je het zomaar in realtime ziet gebeuren);
- de berijder heeft er nauwelijks wat aan over gehouden, toch verrassend safe zo'n velomobiel;
- hoe die boom (die in de fiets) eruit ziet vind ik dan wel weer vrij eng. Die wil je zéker niet verder naar binnen hebben. Je zou er bijna een scharnierpunt op maken om te zorgen dat ie relatief recht opvouwt bij een crash ipv door je knie heen gaat.

WAARSCHUWING: Vanaf 1:50 zie je live een (eenzijdig) ongeluk gebeuren. Niet voor tere zieltjes.

Dat was een flinke schuiver. Ik ben benieuwd hoe hard hij ging. Een 60 per uur?

Zie dat hij tubeless banden heeft. Zou met binnenband nog verschil gemaakt hebben?
Hij reed rond de 40 mph zegt hij, dat is ~64 km/h.
Hij reed overigens wel met binnenband, de band is alleen tubeless ready.

Zonder binnenband zou in dit geval een verschil gemaakt hebben, want het ventiel daarvan was vermoedelijk veroorzaker van het ongeluk.
Het is de achilleshiel van de tadpole driewieler. Heeft een klapband in de Quattrovelo minder heftige gevolgen?

Groet,
Marco
(13-Nov-2020, 12:09 AM)365cycle schreef: [ -> ]Hij reed rond de 40 mph zegt hij, dat is ~64 km/h.

Met die snelheid tegen een boomstomp knallen en dan niet of nauwelijks gewond zijn.

Mijn volgende vm wordt een Milan  Smile 

Zelfs de Milan ziet er nog redelijk goed uit. Wel zwaar gehavend, maar na zo'n klap verwacht je toch een volledig in stukken gescheurde vm.
(13-Nov-2020, 10:04 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Met die snelheid tegen een boomstomp knallen en dan niet of nauwelijks gewond zijn.

Gelukkig niet frontaal op die boomstam. Voor die tijd brak die Milan met de achterzijde naar links uit, waardoor de Milan zeer kort voor of tijdens de botsing op zijn linkerkant ging en roteerde.

(13-Nov-2020, 10:04 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Zelfs de Milan ziet er nog redelijk goed uit. Wel zwaar gehavend, maar na zo'n klap verwacht je toch een volledig in stukken gescheurde vm.

Ziet er inderdaad nog redelijk uit. Een grote pot plamuur van 20 euro en een potje verf van de Action en de schade is hersteld. Wink
Wat hij zegt (lesson learned):
Ik denk dat het gat in de band kwam doordat het ventiel zijwaarts (in de breedte, niet in de lengte) scheef in de velg zat. Ik heb blijkbaar niet goed opgelet bij het plaatsen van de binnenbandventiel om te zien of het ventiel goed recht staat. Dat daardoor een gat ontstaan is en dit gat de oorzaak is van de klapband.

Inderdaad een goed tip voor een ieder om op te letten (als we dat nog niet deden)

>>

(13-Nov-2020, 10:00 AM)Roepers schreef: [ -> ]Het is de achilleshiel van de tadpole driewieler. Heeft een klapband in de Quattrovelo minder heftige gevolgen?

En van iedere 2 wieler.

Over de QuattroVelo en klapband: https://www.youtube.com/watch?v=1sdhjs7zbrs
Wat dit betreft is de QV heel goed. Heb al eens ooit gedacht wat er gebeurt als je er gewoon een tweede wiel naast zou zetten, een tadpole quattro zeg maar :+
Zijn helaas ook flink wat nadelen voor te verzinnen.

Een stugge achterband die zonder lucht ook goed blijft liggen lijkt op een driewieler toch geen heel slecht idee.
(13-Nov-2020, 02:01 PM)365cycle schreef: [ -> ]Wat dit betreft is de QV heel goed. Heb al eens ooit gedacht wat er gebeurt als je er gewoon een tweede wiel naast zou zetten, een tadpole quattro zeg maar :+
Zijn helaas ook flink wat nadelen voor te verzinnen.

Een stugge achterband die zonder lucht ook goed blijft liggen lijkt op een driewieler toch geen heel slecht idee.

In dit blogbericht staan twee foto's van een Quest met een dubbel achterwiel. Even een stukje naar beneden scrollen. https://roeifietsen.blogspot.com/2013/07...d-par.html 

Ik had dit nog nooit gezien.

Volgens Ymte is een smalle (achter)band een voordeel op het moment dat je een lekke band krijgt.
Een brede slof loopt van de velg af en een smalle band blijft redelijk op z'n plek.
(13-Nov-2020, 02:34 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]In dit blogbericht staan twee foto's van een Quest met een dubbel achterwiel. Even een stukje naar beneden scrollen. https://roeifietsen.blogspot.com/2013/07...d-par.html 

Ik had dit nog nooit gezien.
Foto gevonden, thanks! Wat er al geschreven wordt: Ik zou er wat afstand tussen maken. Zo wrijven ze niet alleen over elkaar, het zou me niet verbazen als een klapband hard genoeg kan gaan om de andere band te beschadigen/van de velg te blazen als ze zo dicht tegen elkaar liggen.

(13-Nov-2020, 02:34 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Volgens Ymte is een smalle (achter)band een voordeel op het moment dat je een lekke band krijgt.
Een brede slof loopt van de velg af en een smalle band blijft redelijk op z'n plek.
Dat wist ik idd  Big Grin Had het hem ook al eens gevraagd, hij onderbouwde het niet echt. De bestuurder uit bovenstaand filmpje rijdt als ik me niet vergis op een 28-559, dus dat is niet helemaal goed gelukt...