21-Nov-2020, 09:57 PM
Ik heb in 2019 een oranje Performer Goal gekocht.
Ik heb de fiets gekocht bij Abeona Mobility in Zoeterwoude en dat is mij prima bevallen.
Performer is een vrij onbekend ligfietsenmerk uit Taiwan.
Ik was op zoek naar een geveerde highracer die niet te zwaar mocht zijn.
Ook wilde ik er ook niet heel veel geld aan uitgeven.
Ik kwam uit op de Performer Goal.
De Goal die ik kocht was een redelijk goedkope fiets met redelijk goedkope onderdelen.
Volgens mij krijg je wel waar voor je geld.
Ik zag de gekochte fiets eigenlijk als een uitgangspunt om vandaar uit een fiets te maken zoals ik deze wilde.
Hieronder een overzicht van de aanpassingen die ik aan de Goal heb gedaan:
- De zithoek aangepast
Op de Goal zit je van origine vrij overeind, door de verstelinrichting weg te halen werd de zithoek al wat vlakker.
- Luchtvering gemonteerd
Ik kon geen betaalbare luchtdemper in de maat van de Goal vinden daarop heb ik een wat langere Manitou luchtdemper gemonteerd.
Ik heb hiervoor wel de bevestiging op de achtervork moeten aanpassen.
Gewichtsbesparing
- Om de zithoek nog vlakker te krijgen met aluminium hoeklijnen de voorzijde van het zitje verhoogd.
- De kettingrol van de aangedreven kant van de ketting weggehaald.
Hierdoor is het verend effect (pogo) tijdens het trappen verdwenen / gewichtsbesparing
(Ik zet de luchtvering eigenlijk nooit meer vast, ook niet tijdens een beklimming)
- Carbon 28 inch voorvork
Gewichtsbesparing en een vlakkere zithoek
(ik heb ook nog een 26 carbon vork maar met 28 inch is de zithoek vlakker)
- Stuur en stuurbuis ingekort
Voor betere aerodynamica
- SRAM Gripshift gemonteerd
Vind ik prettiger schakelen en gewichtsbesparing
- DT Zwiss XRT 1250 met Pro/one 28-559 tubbels banden
Gewichtsbesparing (-1300 gram), betere aerodynamica, sneller en meer comfort
- Titanium trapas
Gewichtsbesparing
- Shimano 600 tricolor (=ultegra) crankstel
Ingekort naar 155 mm en gaten in de cranks geboord.
Beter voor de knieën en gewichtsbesparing
- Tektro Trp Spyre schijfremmen
gewichtsbesparing en beter remmen
(velgremmen hebben mijn voorkeur)
- Microshift achterderailleur
gewichtsbesparing
- Lichtgewicht ketting
- Diverse Titanium boutjes
(daar heeft mijn familie mij wel om uitgelachen)
Al met al heb ik best veel veranderd aan de fiets en veel tijd in de aanpassingen gestoken.
Maar ik vond het leuk om te doen. Als je het niet leuk vindt of niet zelf kunt doen moet je er niet aan beginnen.
De kosten vielen op zich mee, ik heb de onderdelen voordelig gekocht via internet en de wielen heb ik gebruikt gekocht.
Via internet gaat niet altijd goed, een paar shifters heb ik gelijk weggegooid en de lagers van de Titanium trapas waren na 1 seizoen versleten.
Maar de trapas kostte maar 40 euro en dan neem ik de lagers op de koop toe.
De totale kosten van het project waren ongeveer 1900 euro.
Ik ben best tevreden over de Goal.
De Goal is relatief licht (net onder de 13 kg), comfortabel en snel.
Voor de stad is de Goal naar mijn mening niet geschikt en het nemen van scherpe bochten met lage snelheid is niet erg prettig.
In de bocht stuurt de Goal acceptabel maar blinkt niet uit.
Door de veranderingen die ik heb aangebracht is de fiets niet geschikt voor kleine mensen en het is geen fiets voor beginners.
[img]
[/img]
Hieronder een standaard Goal
Ik heb de fiets gekocht bij Abeona Mobility in Zoeterwoude en dat is mij prima bevallen.
Performer is een vrij onbekend ligfietsenmerk uit Taiwan.
Ik was op zoek naar een geveerde highracer die niet te zwaar mocht zijn.
Ook wilde ik er ook niet heel veel geld aan uitgeven.
Ik kwam uit op de Performer Goal.
De Goal die ik kocht was een redelijk goedkope fiets met redelijk goedkope onderdelen.
Volgens mij krijg je wel waar voor je geld.
Ik zag de gekochte fiets eigenlijk als een uitgangspunt om vandaar uit een fiets te maken zoals ik deze wilde.
Hieronder een overzicht van de aanpassingen die ik aan de Goal heb gedaan:
- De zithoek aangepast
Op de Goal zit je van origine vrij overeind, door de verstelinrichting weg te halen werd de zithoek al wat vlakker.
- Luchtvering gemonteerd
Ik kon geen betaalbare luchtdemper in de maat van de Goal vinden daarop heb ik een wat langere Manitou luchtdemper gemonteerd.
Ik heb hiervoor wel de bevestiging op de achtervork moeten aanpassen.
Gewichtsbesparing
- Om de zithoek nog vlakker te krijgen met aluminium hoeklijnen de voorzijde van het zitje verhoogd.
- De kettingrol van de aangedreven kant van de ketting weggehaald.
Hierdoor is het verend effect (pogo) tijdens het trappen verdwenen / gewichtsbesparing
(Ik zet de luchtvering eigenlijk nooit meer vast, ook niet tijdens een beklimming)
- Carbon 28 inch voorvork
Gewichtsbesparing en een vlakkere zithoek
(ik heb ook nog een 26 carbon vork maar met 28 inch is de zithoek vlakker)
- Stuur en stuurbuis ingekort
Voor betere aerodynamica
- SRAM Gripshift gemonteerd
Vind ik prettiger schakelen en gewichtsbesparing
- DT Zwiss XRT 1250 met Pro/one 28-559 tubbels banden
Gewichtsbesparing (-1300 gram), betere aerodynamica, sneller en meer comfort
- Titanium trapas
Gewichtsbesparing
- Shimano 600 tricolor (=ultegra) crankstel
Ingekort naar 155 mm en gaten in de cranks geboord.
Beter voor de knieën en gewichtsbesparing
- Tektro Trp Spyre schijfremmen
gewichtsbesparing en beter remmen
(velgremmen hebben mijn voorkeur)
- Microshift achterderailleur
gewichtsbesparing
- Lichtgewicht ketting
- Diverse Titanium boutjes
(daar heeft mijn familie mij wel om uitgelachen)
Al met al heb ik best veel veranderd aan de fiets en veel tijd in de aanpassingen gestoken.
Maar ik vond het leuk om te doen. Als je het niet leuk vindt of niet zelf kunt doen moet je er niet aan beginnen.
De kosten vielen op zich mee, ik heb de onderdelen voordelig gekocht via internet en de wielen heb ik gebruikt gekocht.
Via internet gaat niet altijd goed, een paar shifters heb ik gelijk weggegooid en de lagers van de Titanium trapas waren na 1 seizoen versleten.
Maar de trapas kostte maar 40 euro en dan neem ik de lagers op de koop toe.
De totale kosten van het project waren ongeveer 1900 euro.
Ik ben best tevreden over de Goal.
De Goal is relatief licht (net onder de 13 kg), comfortabel en snel.
Voor de stad is de Goal naar mijn mening niet geschikt en het nemen van scherpe bochten met lage snelheid is niet erg prettig.
In de bocht stuurt de Goal acceptabel maar blinkt niet uit.
Door de veranderingen die ik heb aangebracht is de fiets niet geschikt voor kleine mensen en het is geen fiets voor beginners.
[img]
![[Afbeelding: IMG-20201121-182949.jpg]](https://i.postimg.cc/x8PS0c05/IMG-20201121-182949.jpg)
Hieronder een standaard Goal
![[Afbeelding: recumbent-bike-rear-suspension-oss-1024x683.jpg]](https://i.postimg.cc/pXqt4hcX/recumbent-bike-rear-suspension-oss-1024x683.jpg)