Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trike-advies
#27
Ik vind dikkopdriewieler wel leuk. Zullen we dat erin houden?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Smile 
Misschien een ideetje, in ieder geval goedkoop Smile

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...sPage=home
Antwoord }
Bedankt door:
#29
(14-Dec-2020, 09:27 AM)Roepers schreef: Is dat dit bericht op Bentrideronline.com? Dit is het hele draadje. Ik dacht dat hardhout in het Engels hout van loofbomen betekent, ongeacht of het snelle groeiers zijn of niet.

Groet,

Marco

Klopt, dat is het bericht. Hoewel ik het geloof ik wel vaker ergens voorbij heb zien komen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(14-Dec-2020, 12:05 PM)BerendJ schreef: Misschien een ideetje, in ieder geval goedkoop Smile

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...sPage=home

Een Usva is of een Sinner Comfort of een Optima Rider/Rhino.

Optima's zijn geen hoogwaardige trikes. Optima is geen trike-bouwer en dat merk je.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#31
Mooi verhaal Piet, en ik sluit me hier volledig bij aan:-)

Ik heb ooit wieldraagarmen gebouwd voor een Ruska Buggie zodat er bredere banden op gemonteerd konden worden. Achteraf bleek er een meetfoutje in de lasmal te zitten (Mijn fout helaas) en de minimale afwijking (snijhoek lag uit het midden) veroorzaakte overmatige slijtage aan het rechter wiel. Mede door het grotere gewicht van velg, band en grote geventileerde schijfremmen werd het onafgeveerde gewicht veel hoger en omdat de vering daar niet op aangepast werd, vertoonde de band een heleboel hapjes in het profiel tgv een soort stuitergedrag als de wagen snelle bochten nam, wat bij de eigenaar meer normaal dan uitzondering was.
Rekenen aan stuurinrichtingen is een vak apart.
In Zweden zijn bijna geen merkbanden te koop voor 20" en bij Biltema, een grote retailer voor alles wat met techniek te maken heeft, kon ik wel gemakkelijk aan Chinese terreinbandjes voor crossfietjes komen voor weinig. Die waren veel minder hard op te pompen dan mijn Schwalbes maar daardoor veel comfortabeler op mijn Gekko zonder vering. De wegverharding bestaat daar vaak uit rotsscherven en daar wordt je dan weer minder blij van: 2-4 lekke banden in een maand vakantie zijn soms niet te voorkomen.
Zelfbouw RVS Lowracer op basis van Danny Siepman, DIY Flevo bike, Std Flevotrike, Omgebouwde HP Velotechnik Gekko E-Bike
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Inmiddels geinvesteerd (€ 250) in een Optima Rider met een hele bak achterstallig onderhoud.

De zit is goed en het fietsje is elementair wel in orde, dus eerst maar eens alle kabel en leidingen vervangen enz.

Achter 26 inch met vering , voor 2 x 20 inch

De nette Kojak's als eerste werk vervangen door Marathon plus (hekel aan lekke banden)

Ik heb begrepen dat dit niet de eerste keus zou zijn van ieder op dit forum.

Een hoop gesleutel geeft voorlopig wel persoonlijke binding en mocht ik de smaak te pakken krijgen, kunnen we altijd nog promoveren.

Charles
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Gefeliciteerd!
En we zijn benieuwd naar de foto's!

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Gefeliciteerd, hoop dat je er veel plezier mee zult hebben!
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Gefeliciteerd met de aankoop!

(02-Jan-2021, 08:23 PM)knottervinkel schreef: De nette Kojak's als eerste werk vervangen door Marathon plus (hekel aan lekke banden)

Ik heb begrepen dat dit niet de eerste keus zou zijn van ieder op dit forum.
Op een superaerodynamische velomobiel als een Alpha 7 of Milan vind ik heel veel rolweerstand hebben wel een beetje zonde, idd. Je hebt dan extra geld neergeteld om het snelste van het snelste te hebben; een Strada (7950), Quest (7950), DF (8300) of zelfs een QuattroVelo (8950) zijn goedkoper. Echter doe je vervolgens dan een deel van de investering teniet door op "trage" banden te gaan rijden, terwijl het anti-lek comfort ook d.m.v. tubeless terug te halen is. 

Op een gewone open trike is de snelheid aardig wat lager en de rolweerstand daarmee dus ook.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Zowel de Marathon Plus als de Kojak zijn m.i. prima banden. Niet supersnel maar ook niet supertraag. Ik heb mijn hoogste gemiddelde met de Mango nog steeds staan met de Marathon Plus eronder! En op mijn MTB ben ik heel tevreden met Kojaks.

Wen eerst maar eens lekker aan de trike Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#37
hoi charles
ik rijd sinds een half jaar een 2dehandse steintrike
hij is volledig geveerd
geweldig, de vering en de wegligging
iedereen die beweerd deze niet te missen op zijn trike
kan ik moeilijk geloven
je wordt bij een beetje slecht plaveisel, beschadigingen in het wegdek e.d.
doorgeschud, getrild of 'fijn' gevibreerd
mijn partner rijd een rider van optima
met alleen achtervering
ze kan ervan vertellen
maar je moet inderdaad verschillende modellen uitproberen
groet Hanz
Antwoord }
Bedankt door: knottervinkel
#38
(02-Feb-2021, 02:50 PM)hanz daniel schreef: hoi charles
ik rijd sinds een half jaar een 2dehandse steintrike
hij is volledig geveerd
geweldig, de vering en de wegligging
iedereen die beweerd deze niet te missen op zijn trike
kan ik moeilijk geloven
je wordt bij een beetje slecht plaveisel, beschadigingen in het wegdek e.d.
doorgeschud, getrild of 'fijn' gevibreerd
mijn partner rijd een rider van optima
met alleen achtervering
ze kan ervan vertellen
maar je moet inderdaad verschillende modellen uitproberen
groet Hanz

Dag Hanz

Mijn ervaring met de Optima/rider tot nu toe:
Het fietsje weer piekfijn in orde gebracht met o.a. nieuwe Schwalbe M Plus.
In technische zin niet veel meer te willen en te verwachten.
Inmiddels 300 km gereden (mijn eerste en enige trike-ervaring) en aan de hand hiervan mijn bevindingen.

De trike geeft mij een erg lichtvoetig gevoel: rijdt super relaxt.
(zolang ik niet op mijn snelheidsmeter kijk, rijdt ik rond met een brede smile 
mijn snelheid is wel lager van 20/22 km/h (bukfiets) naar ca. 18/20 km/uur trike
Hier kan ik wel aanwennen, wordt ruimschoots gecompenseerd door het relaxte gevoel)
Wind tegen geeft ook niet zo het gevoel dat je enorm moet buffelen. 


Nog zoekende naar een ideale ligpositie (1.93 m in een toch wel krap zeteltje)
en een wat meer ergonomische houding voor mijn lange armen naar de stuurgrepen.
(zal er wel niet inzitten want de stelmogelijkheden zijn beperkt)
Ik experimenteer nog even wat met de achtervering (nu staat deze knoephard en merk ik er niet veel van)
Op asfaltwegen lekker glad en soepel, stedelijk op klinkers een stuk onrustiger.

Maar zoals afgelopen zondagmorgen (temperatuur 0 graden en strakblauwe hemel) is op een trike toch wel kicken.

Laten we eerst deze proefperiode (ca. 1.000 km) maar eens volmaken voor ik mij aan een definitief oordeel waag.

Met de dan opgedane ervaring lijkt het mij een goede basis om dan eens wat andere trikes uit te proberen.

P.S

toch wel lekker fietsen als het steenkoud is

groet

Charles
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Hou je de trike open of ga je stroomlijn optimaliseren. 
https://www.ligfiets.net/homebuild/403/o...mlijn.html

Ben benieuwd hoe je achtervering knoephard krijg. Een zwaardere stuggere veer er in of heb je eenvoudig de veerdemping verhoogd.
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Mijn trike is ongeveerd, net als alledrie mijn handbikes (ook trikes). Nooit gemist. Lekker sportief zowel op de weg als het terrein. Alleen mijn Mango is (hard) geveerd en mijn Shockproof. Maar dat is meer toevallig dan bewust gekozen.

Maar goed, ieder heeft zijn voorkeuren, het belangrijkste is dat je van het fietsen geniet ?
Antwoord }
Bedankt door:
#41
(02-Feb-2021, 09:22 PM)PietV* schreef: Hou je de trike open of ga je stroomlijn optimaliseren. 
https://www.ligfiets.net/homebuild/403/o...mlijn.html

Ben benieuwd hoe je achtervering knoephard krijg. Een zwaardere stuggere veer er in of heb je eenvoudig de veerdemping verhoogd.

Dag Piet
De trike blijft gewoon open (origineel en vindt ik ook mooier - basaler)

Ik heb gewoon de bestaande veer aangedraaid 
(Voor mijn volgende km,s heb ik de veer sterk losgedraaid om het verschil te ervaren.)

Groet

Charles
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Je hebt dus alleen de veervoorspanning verhoogd. Heb beste resultaat krijg je als je de veervoorspanning afstelt op het gewicht van de rijder en bagage. Daar is het voor bedoeld.

Op mijn Nazca Fuego kan ik zowel de veervoorspanning als de hydraulische veerdemping afstellen. Voor de veerdemping een simpel instelbaar ventiel. Heb je minder last van dompen.
https://www.nazca-shop.nl/en/dnm-shock-21699234.html
Antwoord }
Bedankt door:
#43
(02-Feb-2021, 09:37 PM)ErikvanD schreef: Mijn trike is ongeveerd, net als alledrie mijn handbikes (ook trikes). Nooit gemist. Lekker sportief zowel op de weg als het terrein. Alleen mijn Mango is (hard) geveerd en mijn Shockproof. Maar dat is meer toevallig dan bewust gekozen.

Maar goed, ieder heeft zijn voorkeuren, het belangrijkste is dat je van het fietsen geniet ?


Klopt, mijn voorkeur is ook ongeveerd.

Alleen de DF is geveerd, maar dan wel flink hard.

Ik vind de vering op ligfietsen nooit prettig. Ik heb al veel verschillende liggers met vering gehad, maar ik was nooit echt tevreden. 

Mijn Challenge Seiran kwam nog het dichtste in de buurt, maar die vering pompte ik op tot 8 of 10 bar. Knoerthard dus  Big Grin  Oftewel, dat voelde als geen vering/demping.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#44
Ik kan een geveerde voorvork wel waarderen in de stad. Die gemene verkeersdrempeltjes en kuilen knallen er toch best in zonder.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Vaak kun je vering van je trike naar wens aanpassen en de demping inregelen. Luchtvering en rubbervering hebben een progressief veerkarakter. Naar mate ze belast worden halveert de veerweg. Je kunt ook schroefveren monteren op het gewicht van de rijder en met een progressief veerkarakter. Die windingen hebben een ongelijke afstand van elkaar en naarmate de veer wordt belast komen windingen tegen elkaar en wordt de veerweg steeds korter en stugger.

Als je zowel voor- als achtervering hebt, kun je het beste de veerkarakters op elkaar afstemmen. Bij het in- of opstappen veert de voor en achterzijde in gelijke mate in. Minder last van dompen. Dat geldt ook voor de (hydraulische) veerdemping. Dan ligt die trike als een blok op de weg met een rustig stuurkarakter.

Het nadeel van vering is actie en reactie. Vering en veerdemping is een wetenschap op zich. Beter geen vering, dan onjuiste vering. Met sublieme vering en veerdemping is het een genot om mee te rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#46
(02-Feb-2021, 07:40 PM)knottervinkel schreef:
(02-Feb-2021, 02:50 PM)hanz daniel schreef: hoi charles
ik rijd sinds een half jaar een 2dehandse steintrike
hij is volledig geveerd
geweldig, de vering en de wegligging
iedereen die beweerd deze niet te missen op zijn trike
kan ik moeilijk geloven
je wordt bij een beetje slecht plaveisel, beschadigingen in het wegdek e.d.
doorgeschud, getrild of 'fijn' gevibreerd
mijn partner rijd een rider van optima
met alleen achtervering
ze kan ervan vertellen
maar je moet inderdaad verschillende modellen uitproberen
groet Hanz

Dag Hanz

Mijn ervaring met de Optima/rider tot nu toe:
Het fietsje weer piekfijn in orde gebracht met o.a. nieuwe Schwalbe M Plus.
In technische zin niet veel meer te willen en te verwachten.
Inmiddels 300 km gereden (mijn eerste en enige trike-ervaring) en aan de hand hiervan mijn bevindingen.

De trike geeft mij een erg lichtvoetig gevoel: rijdt super relaxt.
(zolang ik niet op mijn snelheidsmeter kijk, rijdt ik rond met een brede smile 
mijn snelheid is wel lager van 20/22 km/h (bukfiets) naar ca. 18/20 km/uur trike
Hier kan ik wel aanwennen, wordt ruimschoots gecompenseerd door het relaxte gevoel)
Wind tegen geeft ook niet zo het gevoel dat je enorm moet buffelen. 


Nog zoekende naar een ideale ligpositie (1.93 m in een toch wel krap zeteltje)
en een wat meer ergonomische houding voor mijn lange armen naar de stuurgrepen.
(zal er wel niet inzitten want de stelmogelijkheden zijn beperkt)
Ik experimenteer nog even wat met de achtervering (nu staat deze knoephard en merk ik er niet veel van)
Op asfaltwegen lekker glad en soepel, stedelijk op klinkers een stuk onrustiger.

Maar zoals afgelopen zondagmorgen (temperatuur 0 graden en strakblauwe hemel) is op een trike toch wel kicken.

Laten we eerst deze proefperiode (ca. 1.000 km) maar eens volmaken voor ik mij aan een definitief oordeel waag.

Met de dan opgedane ervaring lijkt het mij een goede basis om dan eens wat andere trikes uit te proberen.

P.S

toch wel lekker fietsen als het steenkoud is

groet

Charles

met 1.93 lichaamslengte is de RIDER aan de korte kant
het frame van een steintrike kan in de lengte versteld
langer dus een grotere wielafstand 
dat maakt het rijden rustiger
ik ben 1.75 
het originele optima kuipje medium is erg krap
vooral het zitstuk is kort en smal, materiaalzuinig
het voorgemonteerde stuur is abominabel slecht voor de houding van de armen
erg laag en te ver naar achteren
je ellebogen komen zo achter je romp
dat is niet relaxt rijden
het stuur heb ik meteen  vervangen door een grote stuurbocht van een beachcruiser
je armen kunnen nu verder gestrekt en de handenpositie is hoger en naar voren
maar opgepast met afstellen,
dat de remhendels je wielen niet raken bij het nemen van een krappe bocht
de dunne voorbandjes schwalbe 1.35inch heb ik vervangen door 1,5inch bandjes
scheelt iets in stugheid, wat sommigen hier sportief noemen
het rijdt wat zachter
de stuurgeometrie is zeer nauwkeurig
en volgens het ackermann principe
het binnenste wiel maakt een kleinere cirkel dan het buitenste
bij de steintrike heeft men bewust gekozen voor 10% minder hoek van het ackermann principe
de wielen gaan rechtdoor en in grote bochten prima
je kan zelfs kort met losse handen rijden
in kleine bochten schuren de wielen


groet hanz
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Dag Hanz,

Ben nu wel benieuwd op welke Steintrike je nu rijdt.
https://www.steintrikes.com/trikes

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Ik heb een Optima Rhino gehad. Die was al een stuk beter dan de Rider.

Ik heb wel op een Rider verschillende keren gereden. De stuurpositie was inderdaad gewoon ronduit fout. Ik zat ook met mijn armen naar achteren. Heel vreemd. Geen fijne fietshouding te krijgen met dat stuur.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#49
(03-Feb-2021, 07:05 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb een Optima Rhino gehad. Die was al een stuk beter dan de Rider.

Ik heb wel op een Rider verschillende keren gereden. De stuurpositie was inderdaad gewoon ronduit fout. Ik zat ook met mijn armen naar achteren. Heel vreemd. Geen fijne fietshouding te krijgen met dat stuur.

Dag Wim
Vanmiddag mijn beide stuureinden met ca. 20 cm verlengd en voor zover mogelijk dus ook naar voren gescharnierd.
(het vrijdraaien van beide remhandels bepaald de uitslag)
Ligt zo al een stuk beter in de hand. De grepen pakken nu hoger en verder van je af.
Volgende rijafstand proefdraaien.

groet

Charles
Antwoord }
Bedankt door:
#50
Photo 
hallo Piet
ik rijd een occasion steintrike explorer (nieuw van sept. 2012)
prijs destijds €4878.-
groet hanz

hallo Wim
apropos rhino
de schokdemping aan de voorkant
bij het inveren van de zijarmen gaan de voorwielen verder uit elkaar
en met de zijarm ophanging schuinstaan
een auto met die bouwwijze
had nooit de weg op gemogen
ronduit waardeloos
groet hanz
Antwoord }
Bedankt door:
#51
I
(04-Feb-2021, 05:41 PM)hanz daniel schreef:
hallo Wim
apropos rhino
de schokdemping aan de voorkant
bij het inveren van de zijarmen gaan de voorwielen verder uit elkaar
en met de zijarm ophanging schuinstaan
een auto met die bouwwijze
had nooit de weg op gemogen
ronduit waardeloos
groet hanz

Mijn Rhino had geen schokdemping aan de voorkant. Alleen een achterveer.

Maar het was ook niet echt een goede Trike.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#52
(04-Feb-2021, 05:41 PM)hanz daniel schreef: apropos rhino
de schokdemping aan de voorkant
bij het inveren van de zijarmen gaan de voorwielen verder uit elkaar
en met de zijarm ophanging schuinstaan

groet hanz

Duidelijk een geval waarbij de sporing belast, met rijder en gemiddelde bagage, uitgelijnd moet worden. Wink

De voorzijde afgeveerd zonder veerdemping. Is waarschijnlijk al jaren uit de productie. Het kaf van de koren gescheiden.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM