Drymer stopt 1 februari met productie velomobielen
|
Berichten: 12
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 16
8 x bedankt in 5 berichten
02-Jan-2022, 01:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2022, 09:45 PM door Roepers.)
Op de website van Drymer staat dat ze gaan stoppen met de productie van velomobielen per 1 februari
Drymer BV gaat stoppen met de productie van ligfietsenen velomobielen.
De eigenaar heeft inmiddelsde pensioengerechtigde leeftijd bereikten heeft geen opvolging.
De directie heeft het afgelopen jaar geprobeerd een overname kandidaat te vinden maar is er helaas tot nog toe niet in geslaagd om een goede kandidaat te vinden.
Aan de specialisatie in het bouwen van ligfietsen en de kennis van ontwerpen van verschillende typen velomobielen is helaas door dit besluit een einde gekomen.
Wij willen hierbij belangstellenden uitnodigen om de onderneming of de aanwezige productie faciliteiten en aanwezige voorraden over te nemen.
Drymer BV zal op 1 februari 2022 stoppen met haar activiteiten.
Namens de directie Drymer BV,
Bert de Graaf,
bert.degraaf@drymer.nl
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2035
7355 x bedankt in 3620 berichten
En weer een ligfietsbedrijf minder
De Drymer werd bijna nooit verkocht. Ik ken één iemand die er eentje heeft.
Op het Duitse Forum schrijft Thomas uit Haren Gr.
" Aber das Mango lief doch ganz beständig, ich schätze mal, dass so ca. 25-30 pro Jahr produziert wurden. Das Hilgo stand erst am Anfang seiner "Laufbahn", bisher sind glaub ich insgesamt ca. 25 seit 2017 verkauft worden, aber ich sehe da durchaus Potenzial für mehr. Ich find´s echt schade, natürlich auch, weil ein VM-Hersteller und Servicepartner in unmittelbarer Nähe (ca. 35 km bis Stadskanaal) mir fehlen wird."
Schöne Grüße
Thomas
Als dat getal 25 van de Hilgo sinds 2017 klopt, dan is zo'n model ook niet echt winstgevend lijkt mij.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
02-Jan-2022, 03:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2022, 03:19 PM door PietV*.)
Als ik het juist heb heeft Drymer ook Sinner bikes overgenomen en verdwijnen daarmee ook de Hilgo en de Mango. Ook het dealerschap van de Milan.
De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen is niet te stoppen.
Berichten: 1.769
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7396
2528 x bedankt in 1195 berichten
02-Jan-2022, 03:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2022, 04:00 PM door Hoekie.)
Drymer B.V. heeft vanaf Juli 2014 de productie en verkoop van Sinnerbikes overgenomen.
Het is feitelijk één bedrijf, dus inderdaad, beide verdwijnen.
Drymer, voorheen Sinnerbikes, voorheen Ligfietsgarage Groningen
Het is niet alleen de e-bike maar ook 'productie in NL' is simpelweg te duur. Dat geldt voor alle fietsen.
De vestiging heeft in sterk afgeslankte vorm wel bestaansrecht als dealer. Zie de vele kleine dealers die er, met name in DE, recent bij gekomen zijn.
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2035
7355 x bedankt in 3620 berichten
02-Jan-2022, 03:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2022, 03:48 PM door Wim -de roetsende.)
Klopt helemaal Piet.
Vooral dat de Mango en Hilgo verdwijnen is wel een gemis in het vm-landschap.
Drymer was nog één van de weinige vm-ontwikkelaar/verkoper naast velomobileworld.com in Roemenië.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Dat is wel verdomde jammer! Eerst Nazca, nu Drymer... Als Mango rijder vind ik dat toch extra jammer, ik denk dat de Mango toch wel een plaatsje verdient in het velomobiel landschap...
Berichten: 1.206
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2050 x bedankt in 746 berichten
02-Jan-2022, 06:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2022, 06:27 PM door Bart Verbeek.)
(02-Jan-2022, 03:13 PM)PietV* schreef: Als ik het juist heb heeft Drymer ook Sinner bikes overgenomen en verdwijnen daarmee ook de Hilgo en de Mango. Ook het dealerschap van de Milan.
De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen is niet te stoppen.
Ik zie de elektrische ondersteuning niet als noodzakelijk concurrerend met ligfietsen. Het is meer aanvullend. Met ondersteuning heb je extra opties. Je actieradius wordt groter, of je hebt geen last van helling-op of tegenwind, of je kunt vaker accelereren vanuit stilstand.
De meeste ligfietsers hebben er geen behoefte aan. De meeste velonauten ook niet. Maar er is een niche waar de ondersteuning wel zeer welkom is. Namelijk de open trike voor senioren. De e-bike is daar niet echt een concurrent voor, omdat die meer geschikt is voor lokale afstanden, vanwege zadelpijn. Met name voor senioren met evenwichtsproblemen of met angst om vallen, of met slechte conditie is een elektrisch ondersteunde trike een uitkomst. Het verbaast me dat dit nog maar nauwelijks ontdekt is.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
Wat jammer zeg!
Je zou toch haast de boel overnemen met een nieuw model zou je zeggen, tenminste, dat zou mij wat lijken..
Maar lastige markt blijkt wel.
Waarom gaan er nou niet meer mensen ligfietsen, dan is het probleem opgelost..
Anyway, op de valreep dan maar een racekap besteld. Dat wilde ik later doen, maar ja.. hopen dat ie nog geleverd kan worden.
Groeten Henk
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2035
7355 x bedankt in 3620 berichten
(02-Jan-2022, 06:26 PM)Bart Verbeek schreef: Maar er is een niche waar de ondersteuning wel zeer welkom is. Namelijk de open trike voor senioren. De e-bike is daar niet echt een concurrent voor, omdat die meer geschikt is voor lokale afstanden, vanwege zadelpijn. Met name voor senioren met evenwichtsproblemen of met angst om vallen, of met slechte conditie is een elektrisch ondersteunde trike een uitkomst. Het verbaast me dat dit nog maar nauwelijks ontdekt is.
Bij ACE in Winterswijk verkopen ze heel veel E-Trikes. Vooral aan Duitsers.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
(02-Jan-2022, 03:46 PM)Hoekie schreef: Drymer B.V. heeft vanaf Juli 2014 de productie en verkoop van Sinnerbikes overgenomen.
Het is feitelijk één bedrijf, dus inderdaad, beide verdwijnen.
Drymer, voorheen Sinnerbikes, voorheen Ligfietsgarage Groningen
Het is niet alleen de e-bike maar ook 'productie in NL' is simpelweg te duur. Dat geldt voor alle fietsen.
De vestiging heeft in sterk afgeslankte vorm wel bestaansrecht als dealer. Zie de vele kleine dealers die er, met name in DE, recent bij gekomen zijn. Jammer maar het zat er aan te komen.
Sinner is trouwens veel ouder dan de ligfietsgarage. Het bedrijf is rond 1993 begonnen met het bouwen van ligfietsen. Harry Lieben is na 2000 begonnen met het produceren van Mango's in Groningen en nadien zijn beide bedrijven gefuseerd. De fiets die het meest verkocht werd was de Sinner Comfort, met name voor de revalidatiemarkt i.s.m Usva. Ik weet niet of die productie ook stopt of dat Usva daarmee doorgaat.
Groet,
Marco
Berichten: 5.316
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10374
8033 x bedankt in 3964 berichten
USVA heeft een vrij stevige klantenkring, m'n ouders hebben er overigens allebei één. Maar met name voor mensen met lichamelijke beperkingen idd. Helaas worden die mensen door lokale overheden vaak juist richting een scootmobiel gedwongen (ik ken 3 praktijkvorbeelden), wat mijns inziens een veel slechtere én duurdere oplossing is.
Het bestaansrecht van de Mango... mwah, ik vind het discutabel. Het is een leuke fiets, maar zelf vind ik het lastig om punten te benoemen die een Mango wél kan en een Strada niet (of eventueel een DF, als het juist wat sportiever moet). Als prijs de enige onderscheidende factor is, dan is de Mango denk ik niet goedkoop genoeg.
De Hilgo daarentegen... mooi ding om te zien, bijzondere techniek. Mijns inziens zeker de moeite waard.
Denk dat locatie overigens ook nog wel een dingetje is: dáár een overnamekandidaat vinden lijkt me lastig.
Verder: Ik houd m'n hart vast voor ons ligfietsers. Derk Thys die wat anders gaat doen, Drymer/Sinner dat stopt, Bram Moens zit in dezelfde leeftijd - laten we hopen dat er nog wat dertigers rondhobbelen die er voor willen gaan.
Berichten: 1.206
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2050 x bedankt in 746 berichten
03-Jan-2022, 06:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jan-2022, 07:18 AM door Bart Verbeek.)
(02-Jan-2022, 08:53 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij ACE in Winterswijk verkopen ze heel veel E-Trikes. Vooral aan Duitsers.
In Nederland wordt ik vaak geconfronteerd met weerstand tegen elektrische ondersteuning. We dienen ons te verplaatsen in het zweet onzes aanschijns, en elektrische ondersteuning past kennelijk niet binnen dat plaatje. Op Facebook fora moet ik vaak verantwoording afleggen voor mijn keuze. En dat terwijl een automobilist nooit gevraagd wordt om uit te leggen waarom hij 125 pk denkt nodig te hebben om van A naar B te reizen.
Misschien dat Duitsers wat minder streng zijn in de leer?
(03-Jan-2022, 02:35 AM)365cycle schreef: Verder: Ik houd m'n hart vast voor ons ligfietsers. Derk Thys die wat anders gaat doen, Drymer/Sinner dat stopt, Bram Moens zit in dezelfde leeftijd - laten we hopen dat er nog wat dertigers rondhobbelen die er voor willen gaan.
De velomobielmarkt zit denk ik wel snor. Die wekt zelfs de indruk nog wel wat extra productiecapaciteit te kunnen gebruiken. Ook met de trikemarkt komt het wel goed, zodra ze de elektrische ondersteuning omarmen en de senioren weten aan te boren. Maar voor de tweewielers zie ik niet veel toekomst. Elektrische ondersteuning helpt daar niet omdat tweewielers niet aansprekend zijn voor senioren. De leercurve is te hoog, het evenwicht is een probleem, en het gevoel van onveiligheid is te groot. Hier is de e-bike wel een moordende concurrent.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
03-Jan-2022, 11:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jan-2022, 11:04 AM door PietV*.)
(02-Jan-2022, 06:26 PM)Bart Verbeek schreef: (02-Jan-2022, 03:13 PM)PietV* schreef: Als ik het juist heb heeft Drymer ook Sinner bikes overgenomen en verdwijnen daarmee ook de Hilgo en de Mango. Ook het dealerschap van de Milan.
De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen is niet te stoppen. Ik zie de elektrische ondersteuning niet als noodzakelijk concurrerend met ligfietsen. Het is meer aanvullend. Met ondersteuning heb je extra opties. Je actieradius wordt groter, of je hebt geen last van helling-op of tegenwind, of je kunt vaker accelereren vanuit stilstand.
De meeste ligfietsers hebben er geen behoefte aan. De meeste velonauten ook niet. Maar er is een niche waar de ondersteuning wel zeer welkom is. Namelijk de open trike voor senioren. De e-bike is daar niet echt een concurrent voor, omdat die meer geschikt is voor lokale afstanden, vanwege zadelpijn. Met name voor senioren met evenwichtsproblemen of met angst om vallen, of met slechte conditie is een elektrisch ondersteunde trike een uitkomst. Het verbaast me dat dit nog maar nauwelijks ontdekt is. De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen neemt jaarlijks toe. Van 14% in 2010 naar 50% in 2020. Het gemak van de e bike, bij stalling en relax gebruik, zorgen er voor dat de ligfiets en het velomobiel steeds minder in beeld komen. Wanneer de tweewieler e bike niet meer kan wordt pas aan een e trike gedacht. Maar dan niet meer aan een velomobiel, maar stapt men over in een brommobiel of gehandicaptenvoertuig.
De verkoop van alle bijzondere fietsen is sinds 2020 gesplitst. Circa 1% van 1.098.000 of 10.980 stuks, waaronder een deel ligfietsen, tegenover de 5.049.000 e bikes.
https://www.raivereniging.nl/pers/persbe...-2020.html
https://d15k2d11r6t6rl.cloudfront.net/pu...0-2020.pdf
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
03-Jan-2022, 11:22 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jan-2022, 01:27 PM door Roepers.)
De oer-Sinner was een elektrische ondersteunde deltatrike, zeg maar de oer Comfort. Jan de Vries werd daarmee staande gehouden door een agent en die vroeg hem hoe het kon dat hij zo snel reed. Toen verraadde Jan zijn geheim: elektrische ondersteuning. Dat was in die tijd volledig onbekend. De agent antwoordde toen: "Aha je bent dus eigenlijk een sinner!" Daarmee was een merknaam geboren.
Groet,
Marco
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2035
7355 x bedankt in 3620 berichten
(03-Jan-2022, 11:22 AM)Roepers schreef: De oer-Sinner was een elektrische ondersteunde deltatrike, zeg maar de oer Comfort. Jan de Vries werd daarmee staande gehouden door agent en die vroeg hem hoe het kon dat hij zo snel reed en toen verraaddee jan zijn geheim: elektrisch ondersteuning en dat was in die tijd volledig onbekend. Agent antwoordde toen: Aha "je bent dus eigenlijk een sinner!" Daarmee was een merknaam geboren.
Groet,
Marco
Geweldig, dit verhaal had ik echt nog nooit gehoord en ik heb het ook nog nooit eerder ergens gelezen.
Dankjewel Marco.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.769
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7396
2528 x bedankt in 1195 berichten
03-Jan-2022, 12:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jan-2022, 01:42 PM door Hoekie.)
(03-Jan-2022, 11:03 AM)PietV* schreef: ...velomobiel steeds..
Geldt niet voor de velomobiel. Ik denk ook niet voor Trikes. Was en is een kleine markt. Door E-Assist eerder iets vergroot want beide kan je ook met E-Assist kopen.
Maar grotendeels is het simpelweg een conversie van met name stadsfiets biobikes naar ebikes.
Voor Sinner en Mango/Hilgo is het eerder dat ze onvoldoende USP's hebben in het totale aanbod van velomobielen. En 'duur' in NL gemaakt worden.
Want menig ander model heeft een wachtlijst. Zie orderlijst op velomobiel.nl en velomobileworld.com. Zelfs voor de gloedjenieuwe M9, die amper op zijn wielen staat, is al een wachtlijst..
Duitse thread over dit onderwerp: Geschäftsaufgabe Drymer/Sinnerbikes- Produktionsstop für Mango und Hilgo | Seite 2 | Velomobil-Forum (velomobilforum.de)
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
Nou, wat een geluk. Nog 1 racekap op voorraad.
Kan ik mooi even ophalen deze week.
Tevens een mooi ritje.
Wel jammer, ze zaten mooi dichtbij..
Groeten Henk
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Getver! Nou, dat eventuele uitstapje naar Sinner dit jaar zit er dus ook niet meer in :| en een nieuwe Hilgo kun je al helemaal vergeten. Ik ben wel blij dat het om een geval pensioen gaat en niet om een faillissement, dat is voor de betrokkenen wel een fijnere afhandeling.
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
Je kan nog wel naar Harry Lieben in Rolde voor onderhoud. Zie dit bericht onderaan en eerste reactie.
Groet,
Marco
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
(04-Jan-2022, 10:45 AM)Roepers schreef: Je kan nog wel naar Harry Lieben in Rolde voor onderhoud. Zie dit bericht onderaan en eerste reactie. En met een Mango kun je zeker ook nog naar Dronten naar velomobiel.nl. De laatste Mangoreparatie heb ik ook al daar laten doen, alleen al omdat Dronten voor mij >100km dichterbij is en ze bij velomobiel.nl gewoon veel sneller reageren dan ze bij Drymer deden.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2035
7355 x bedankt in 3620 berichten
Ik vermoed dat je met een Hilgo ook wel terecht kunt bij velomobiel.nl
Heb je er één? Dan even bellen en je weet 't zeker.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.316
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10374
8033 x bedankt in 3964 berichten
(04-Jan-2022, 01:52 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vermoed dat je met een Hilgo ook wel terecht kunt bij velomobiel.nl
Heb je er één? Dan even bellen en je weet 't zeker. Anders wel bij Intercity Bike. Meen dat ze daar ook ooit bezig zijn geweest met zo'n soort derailleursysteem.
Berichten: 1.206
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2050 x bedankt in 746 berichten
(03-Jan-2022, 06:33 AM)Bart Verbeek schreef: De velomobielmarkt zit denk ik wel snor. Die wekt zelfs de indruk nog wel wat extra productiecapaciteit te kunnen gebruiken.
Als ik hier nog eens over nadenk, dan ondervindt de velomobielmarkt wel degelijk zware concurrentie van de speed pedelec. Het feit dat de markt ondanks dat nog wel groeit doet daar niets aan af.
Zou je de velomobielen willen ontsluiten voor senioren, dan moet je toch ook denken aan elektrische ondersteuning. Maar dan meer op het niveau van de speed pedelec. Het nadeel hiervan is dat je daarmee ook de regels van de speed pedelec krijgt. Dus helm- en verzekeringsplicht en niet meer overal op de fietspaden mogen rijden. In feite zou je een hybride vorm van ondersteuning (en regels) willen hebben: buiten de bebouwde kom als speed pedelec en binnen de bebouwde kom als e-bike. Door middel van geofencing zou je dat zelfs kunnen afdwingen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
Ik heb de laatste 2 berichten verplaatst naar Elektrische ondersteuning en bewegen.
Groet,
Marco
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
Blijkbaar zijn er teveel producenten van velomobielen. Gelukkig blijft er een aantal over. Velomobiel en Intercitybike verkopen genoeg voor een gezonde bedrijfsvoering. Flevobike en Drymer leveren een dermate marginaal product waar eigenlijk geen brood mee is te verdienen. De markt is niet groter en lijkt dat ook niet te worden, zeker in Nederland. De welbekende Queszzzzzt, heeft met zijn blog http://velomobielindestad.blogspot.com/ de nadelen van een velomobiel veelvuldig benadrukt. Ik denk dat de meeste mensen het met hem eens zijn. Alleen een kleine groep ligfietsers/velonauten denkt er anders over
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
(09-Jan-2022, 12:15 PM)pietandringa schreef: Blijkbaar zijn er teveel producenten van velomobielen. Gelukkig blijft er een aantal over. Velomobiel en Intercitybike verkopen genoeg voor een gezonde bedrijfsvoering. Flevobike en Drymer leveren een dermate marginaal product waar eigenlijk geen brood mee is te verdienen. De markt is niet groter en lijkt dat ook niet te worden, zeker in Nederland.
Het lijkt mij wat complexer te zijn dit. Er zijn maar een paar producenten van velomobielen: velomobileworld.com in Roemenie bouwt het gros van de velomobielen: Die van intercitybike, Velomobiel.nl en de Milan. Daarmee hebben ze een marktaandeel dat naar mijn idee veel meer dan de helft van hele Europese markt betreft. Als het niet klopt dan verneem ik het wel hieronder. De WAW wordt geproduceerd door Katanga in Tsjechië. Met het verdwijnen van Drymer stopt de velomobielproductie in Nederland en wordt de productie van velomobielen verder geconcentreerd. Ik denk ook dat velomobielrijders een soort van gemeenschap vormen die elkaar beïnvloeden wat betreft voorkeur voor types, waardoor sommige in de gratie staan en wachtlijsten hebben en andere bijna niets verkopen. Dat werkt deze concentratie weer verder in de hand.
Groet,
Marco
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|