ligvouwfiets
|
Berichten: 2.542
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2046
2414 x bedankt in 1073 berichten
(31-Jul-2022, 01:51 AM)365cycle schreef: (29-Jul-2022, 10:08 PM)Roepers schreef: ... ik vanochtend niet met de trein mee mocht.
Dat maakte mij in eerste instantie niet blij. Toch past het in dit draadje. Want met mijn kwaaie kop besloot om dan maar naar huis te fietsen. Herkenbaar heb dat ooit vanaf Utrecht gedaan. Nu heb ik een vouwfiets, scheelt een hoop discussie
Ik heb wel eens gezocht naar een ligvouwfiets. Tweewielige heb ik nog nooit gevonden. Driewielige zijn er wel, maar zouden de spoorwegen die accepteren. Dezelfde vraag geldt voor tweewielige trouwens.
Berichten: 898
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1546 x bedankt in 629 berichten
[/quote]
Ik heb wel eens gezocht naar een ligvouwfiets. Tweewielige heb ik nog nooit gevonden. Driewielige zijn er wel, maar zouden de spoorwegen die accepteren. Dezelfde vraag geldt voor tweewielige trouwens.
[/quote]
Dit is een 2 wieler ligvouwfiets:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Modellen/CMPCT/
Niels, brompton, van der Wal
Berichten: 1.983
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29541
2899 x bedankt in 1293 berichten
(31-Jul-2022, 09:05 AM)Roepers schreef: Ik heb wel eens gezocht naar een ligvouwfiets. Tweewielige heb ik nog nooit gevonden. Driewielige zijn er wel, maar zouden de spoorwegen die accepteren. Dezelfde vraag geldt voor tweewielige trouwens.
Ik heb hem twee keer op marktplaats te koop gezien, de tweede keer had 365cycle hem gekocht voor ik kon reageren (nog steeds niet zeker of ik het gedaan zou hebben.)
Maar dat is genoeg om via google de informatie terug te halen.
En op ligfiets.net.
Een 'beetje' te duur nieuw, tweedehands zeer zeldzaam.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
31-Jul-2022, 09:44 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jul-2022, 09:48 AM door PietV*.)
(31-Jul-2022, 09:05 AM)Roepers schreef: Ik heb wel eens gezocht naar een ligvouwfiets. Tweewielige heb ik nog nooit gevonden. Driewielige zijn er wel, maar zouden de spoorwegen die accepteren. Dezelfde vraag geldt voor tweewielige trouwens. Elke (vouw)fiets mag je gratis meenemen in de trein als die als (hand)bagage kan worden beschouwd. Alle afmetingen moeten dan kleiner zijn dan 0,85 m.
https://www.ns.nl/reisinformatie/bagage
De CMPCT van M5 voldoet aan die afmeting. Kom die ligfiets regelmatig tegen in de verkoop.
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Modellen/CMPCT
Berichten: 1.648
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2091
1979 x bedankt in 769 berichten
Tip: als je ook een vouwfiets hebt, moet je je niet vergissen dat je de verkeerde fiets vouwt...
Berichten: 1.480
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 280
2869 x bedankt in 1337 berichten
Er was ooit een kit waarmee je van een Brompton een vouwligfiets kon maken. Die was niet goedkoop, en dan had je nog een erg rechtop zithouding en de trappers op zit hoogte.
Hier nog wat plaatjes
http://www.faltlieger.de/en/competitors.html
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
01-Aug-2022, 09:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Aug-2022, 09:49 AM door martinus.)
De Cmpct is een fijn fietsje,ben bezig er een op te knappen.
Het zitje is net te kort kwa ruglengte dus deze is vervangen door een aangepaste oude Zephyr-zit,dit komt omdat de voorvork verhoogd is (en je dus meer naar achter zit) zodat de trappers het 20" voorwiel niet meer raken.
Achterwiel is vervangen voor 'n exemplaar met 8 versnellingen (11-28) daar 'k de 7 cassette van het oude wiel niet loskreeg alsmede de shifter,nu een Alivio exemplaar ipv de Gripshift.
Nadeel van de fiets is dat de kettingrollen veel lawaai maken,dat wordt nog uitgezocht.
Het fietst heerlijk,korte draaicirkel,geen wiebelen (v.h. frame) als bij de Optima Eagle en je ligt echt a la Easy Rider!
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
01-Aug-2022, 03:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Aug-2022, 03:43 PM door 365cycle.)
@Martinus heb jij dan de snellere variant met 2x ETRTO 451 wielen?
Ik heb achter ETRTO 406, voor 305.
Mijn kettingrollen zijn overigens stil, FWIW.
Berichten: 1.983
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29541
2899 x bedankt in 1293 berichten
01-Aug-2022, 05:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Aug-2022, 06:00 PM door Willeke_IGKT.)
Kom ik vandaag een andere vouw ligfiets tegen op marktplaats. Ver boven wat ik voor een vouwfiets (lig of rechtop) zou begroten.
De HP Velotechnik GrassHopper fx
Ligfiets.net heeft er een pagina over met een foto met de fiets gevouwen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.542
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2046
2414 x bedankt in 1073 berichten
En die heeft onderstuur!
Dat is wel mijn persoonlijke voorkeur: onderstuur en 2 wielen.
Groet,
Marco
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
01-Aug-2022, 06:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Aug-2022, 07:08 PM door 365cycle.)
Fraai ding! Maar is die wel écht klein genoeg?
Ik zat net even te kijken n.a.v. de vraag van een vriendin, en bladerde langs de AZUB Origami, ook een ligvouwfiets, en wel één die er erg compact uitziet. Ik ben wel benieuwd naar het veercomfort.
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
01-Aug-2022, 07:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Aug-2022, 07:57 PM door martinus.)
(01-Aug-2022, 03:43 PM)365cycle schreef: @Martinus heb jij dan de snellere variant met 2x ETRTO 451 wielen?
Ik heb achter ETRTO 406, voor 305.
Mijn kettingrollen zijn overigens stil, FWIW.
Nee,zowel voor als achter etrto 406.
De vorige eigenaar heeft voor een 406 wiel erin gezet en tevens het frame voor verhoogd met 8,5 cm. dmv ringen tussen voorvork en balhoofd om de trappers te vrijwaren.
Dank je,dan wordt het tijd voor nieuwe lagers..
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
01-Aug-2022, 10:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Aug-2022, 10:25 PM door 365cycle.)
(01-Aug-2022, 07:19 PM)martinus schreef: Dank je,dan wordt het tijd voor nieuwe lagers.. Is een nieuw rolletje niet makkelijker?
Zie ook dit topic Geleiderol Optima Baron
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
(01-Aug-2022, 10:25 PM)365cycle schreef: (01-Aug-2022, 07:19 PM)martinus schreef: Dank je,dan wordt het tijd voor nieuwe lagers.. Is een nieuw rolletje niet makkelijker?
Zie ook dit topic Geleiderol Optima Baron
Eigenlijk wel,maar zolang de rollen nog goed zijn en als de lagers goedkoop zijn is het wel het proberen waard.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(01-Aug-2022, 05:56 PM)Willeke_IGKT schreef: Kom ik vandaag een andere vouw ligfiets tegen op marktplaats. Ver boven wat ik voor een vouwfiets (lig of rechtop) zou begroten.
De HP Velotechnik GrassHopper fx
Ligfiets.net heeft er een pagina over met een foto met de fiets gevouwen. Ik heb de foto bekeken in gevouwen toestand. Ik schat dat de lengte royaal meer is dan 0,85 meter. Daarmee voldoet de HP Grasshpper FX niet meer aan de maten voor (hand)bagage van de NS.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
02-Aug-2022, 12:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Aug-2022, 12:33 AM door 365cycle.)
(01-Aug-2022, 11:44 PM)PietV* schreef: Ik heb de foto bekeken in gevouwen toestand. Ik schat dat de lengte royaal meer is dan 0,85 meter. Daarmee voldoet de HP Grasshpper FX niet meer aan de maten voor (hand)bagage van de NS. Ik twijfelde inderdaad ook. Was door je opmerking benieuwd, en het klopt:
HP Velotechnik website schreef:With a packing size from 96 × 50 × 70 cm (37.8 x 19.7 x 27.6″) and a weight from 15.2 kg (33,5 lbs) Linkie
Ook de Azub Origami is te groot: 84 x 105 x 27 cm
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
02-Aug-2022, 01:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Aug-2022, 03:39 PM door martinus.)
(01-Aug-2022, 10:53 PM)martinus schreef: (01-Aug-2022, 10:25 PM)365cycle schreef: (01-Aug-2022, 07:19 PM)martinus schreef: Dank je,dan wordt het tijd voor nieuwe lagers.. Is een nieuw rolletje niet makkelijker?
Zie ook dit topic Geleiderol Optima Baron
Eigenlijk wel,maar zolang de rollen nog goed zijn en als de lagers goedkoop zijn is het wel het proberen waard.
Tarrox 608-ZZ 8mm. lager per 4 voor €5.50 bij een grote Duitse bouwmarkt.Dit zijn kwa type exact dezelfde lagers die er al in zaten.
Bij Fabory koperen ringen gehaald 1mm. dik,8x12mm. doorsnee als afstandhouder voor de lagers,deze passen precies op de as van het lager waardoor het mogelijk is om de bout die door 't frame gaat normaal aan te draaien.
Eigenlijk dienen de lagers kunststof afdichtingen te hebben ivm vocht maar voor dit bedrag neem 'k de gok met de metalen versie.
Rollen secuur schoon gemaakt met een 'scherp' houten spateltje en ze snorren weer.
Nu blijken de kettingbuizen nog 'n aandeel te hebben in 't lawaai maar dat kan 'n beetje verholpen worden door een frameklem te maken en die te verbinden met de buizen.
(02-Aug-2022, 12:29 AM)365cycle schreef: (01-Aug-2022, 11:44 PM)PietV* schreef: Ik heb de foto bekeken in gevouwen toestand. Ik schat dat de lengte royaal meer is dan 0,85 meter. Daarmee voldoet de HP Grasshpper FX niet meer aan de maten voor (hand)bagage van de NS. Ik twijfelde inderdaad ook. Was door je opmerking benieuwd, en het klopt:
HP Velotechnik website schreef:With a packing size from 96 × 50 × 70 cm (37.8 x 19.7 x 27.6″) and a weight from 15.2 kg (33,5 lbs) Linkie
Ook de Azub Origami is te groot: 84 x 105 x 27 cm
De M5 Cmpct is 80x80x35 aldus de website van M5.
Berichten: 898
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1546 x bedankt in 629 berichten
HP Velotechnik website schreef:With a packing size from 96 × 50 × 70 cm (37.8 x 19.7 x 27.6″) and a weight from 15.2 kg (33,5 lbs) Linkie
Ook de Azub Origami is te groot: 84 x 105 x 27 cm
[/quote]
De M5 Cmpct is 80x80x35 aldus de website van M5.
[/quote]
Als een vouw-ligfiets niet aan de maten van handbagage van de ns voldoet (en dus niet gratis mee mag); waarvoor wil je dan een vouw-ligfiets?
Een 'gewone' ligfiets mag tegen fietsprijs mee met de ns en als je een ligfiets zoekt die in de auto past: Er zijn diverse modellen waarbij de wielen makkelijk los te halen zijn en dan makkelijk in de auto passen.
Dus waar wil je een vouw-ligfiets voor hebben?
Niels, handbagage, van der Wal
Berichten: 2.542
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2046
2414 x bedankt in 1073 berichten
02-Aug-2022, 02:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Aug-2022, 02:17 PM door Roepers.)
Volgens de letter van de wet van NS mag de HP-Velotechnik niet mee als vouwfiets. Echter meen ik mij ter herinneren dat er heel veel vouwfietsen als zodanig gratis vervoerd worden door NS, maar evenmin aan die regels voldoen. Tussen theorie en praktijk gaapt een gat. De vraag is of je als ligfietsen het daarop moet wagen. Men is minder tolerant tegenover wat afwijkt, zo is mijn ervaring als ligfietser helaas.
Groet,
Marco -wijkt af- Roepers
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
(02-Aug-2022, 02:11 PM)Roepers schreef: Volgens de letter van de wet van NS mag de HP-Velotechnik niet mee als vouwfiets. Echter meen ik mij ter herinneren dat er heel veel vouwfietsen als zodanig gratis vervoerd worden door NS, maar evenmin aan die regels voldoen. Tussen theorie en praktijk gaapt een gat. De vraag is of je als ligfietsen het daarop moet wagen. Men is minder tolerant tegenover wat afwijkt, zo is mijn ervaring als ligfietser helaas. Klopt. Ik kom weleens een jongen tegen met een vouwbare fullsize fatbike wat ook nog eens een illegale speed pedelec is. Hij komt er meestal gewoon mee weg, maar niet altijd.
Ik heb vrijwel nooit geluk met dit soort dingen, dus ik houd me maar aan de regels. De M5 is klein genoeg.
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
(02-Aug-2022, 01:55 PM)Niels van der Wal schreef: HP Velotechnik website schreef:With a packing size from 96 × 50 × 70 cm (37.8 x 19.7 x 27.6″) and a weight from 15.2 kg (33,5 lbs) Linkie
Ook de Azub Origami is te groot: 84 x 105 x 27 cm
De M5 Cmpct is 80x80x35 aldus de website van M5.
[/quote]
Als een vouw-ligfiets niet aan de maten van handbagage van de ns voldoet (en dus niet gratis mee mag); waarvoor wil je dan een vouw-ligfiets?
Een 'gewone' ligfiets mag tegen fietsprijs mee met de ns en als je een ligfiets zoekt die in de auto past: Er zijn diverse modellen waarbij de wielen makkelijk los te halen zijn en dan makkelijk in de auto passen.
Dus waar wil je een vouw-ligfiets voor hebben?
Niels, handbagage, van der Wal
[/quote]
Stap binnenkort over naar 'n kleine auto en dan is het wel handig,zowiezo is het hier in de grensstreek fijn om buiten de steden te parkeren en de rest te fietsen.
Berichten: 285
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 153
793 x bedankt in 252 berichten
Deze opvouwbare Optima Baron is helaas nooit in productie gekomen:
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
03-Aug-2022, 08:21 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Aug-2022, 08:22 AM door Bacchus.)
(03-Aug-2022, 07:43 AM)De tovenaar schreef: Deze opvouwbare Optima Baron is helaas nooit in productie gekomen:
https://www.youtube.com/watch?v=nyVb9cZRD1E Wat een heerlijk vertrouwenswekkende klikgeluidjes bij het vouwen! Het lijkt verder gewoon een full size Baron, niet? Al ken ik die niet persoonlijk van dichtbij.
Berichten: 898
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1546 x bedankt in 629 berichten
l
[/quote]
Stap binnenkort over naar 'n kleine auto en dan is het wel handig, sowieso is het hier in de grensstreek fijn om buiten de steden te parkeren en de rest te fietsen.
[/quote]
De ligfiets is geen stadsfiets; je bent slechter zichtbaar en je ziet minder. Daarnaast heb je een grotere boogstraal (draaicirkel) waardoor haakse hoeken lastiger zijn en het lastiger is tussen ander verkeer te manoeuvreren.
Daarnaast ben je in de stad het voordeel van de ligfiets kwijt. Buiten de stad fiets je harder omdat je door de vlakkere houding minder luchtweerstand hebt. In de stad fiets je trager; je hebt met een 'gewone fiets' voordeel van snel kunnen manoeuvreren.
Het enige voordeel kan zijn dat je het prettiger vind fietsen; maar anders zou ik kiezen voor een 'gewone' vouwfiets. Die neemt ook minder ruimte in in de auto. Ook kan het zijn dat je de mogelijkheid wil hebben om op de locatie een langere fietstocht te maken. Maar doe je dit, wil je dit of valt het in de categorie; goede voornemens?
Niels, alles kan, van der Wal
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
03-Aug-2022, 10:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Aug-2022, 10:41 AM door martinus.)
(03-Aug-2022, 08:34 AM)Niels van der Wal schreef: l
Stap binnenkort over naar 'n kleine auto en dan is het wel handig, sowieso is het hier in de grensstreek fijn om buiten de steden te parkeren en de rest te fietsen.
[/quote]
De ligfiets is geen stadsfiets; je bent slechter zichtbaar en je ziet minder. Daarnaast heb je een grotere boogstraal (draaicirkel) waardoor haakse hoeken lastiger zijn en het lastiger is tussen ander verkeer te manoeuvreren.
Daarnaast ben je in de stad het voordeel van de ligfiets kwijt. Buiten de stad fiets je harder omdat je door de vlakkere houding minder luchtweerstand hebt. In de stad fiets je trager; je hebt met een 'gewone fiets' voordeel van snel kunnen manoeuvreren.
Het enige voordeel kan zijn dat je het prettiger vind fietsen; maar anders zou ik kiezen voor een 'gewone' vouwfiets. Die neemt ook minder ruimte in in de auto. Ook kan het zijn dat je de mogelijkheid wil hebben om op de locatie een langere fietstocht te maken. Maar doe je dit, wil je dit of valt het in de categorie; goede voornemens?
Niels, alles kan, van der Wal
[/quote]
Hoi Niels,
sinds een half jaar rustig aan 't trainen om een conditie op te bouwen na een auto-ongeluk.Door de pijn zijn lange afstanden nu niet mogelijk.
Uithoudingsvermoge/pijn/energie bepalen de snelheid en de lengte van de tocht,los van het landschap hier.Met kleine stapjes gaat 't steeds beter/leuker.
Super dus dat de lichte M5 vouwligfiets op m'n pad kwam die makkelijk mee kan als 'k weer eens een andere route wil,meestal rond Maastricht,heuvelland en de Grensstreek.
De Cmpct is een wendbare,lichte,makkelijke fiets,lichter en fijner te vouwen dan de Flevobike waarmee 'k normaal in de stad 'train'.
'Ligfietsen' heb 'k me in de stad aangeleerd,eerst met de Optima Eagle,later met de Flevobike.
Gregor.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
03-Aug-2022, 10:45 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Aug-2022, 10:48 AM door 365cycle.)
(03-Aug-2022, 08:34 AM)Niels van der Wal schreef: De ligfiets is geen stadsfiets; je bent slechter zichtbaar en je ziet minder. Daarnaast heb je een grotere boogstraal (draaicirkel) waardoor haakse hoeken lastiger zijn en het lastiger is tussen ander verkeer te manoeuvreren.
Daarnaast ben je in de stad het voordeel van de ligfiets kwijt. Buiten de stad fiets je harder omdat je door de vlakkere houding minder luchtweerstand hebt. In de stad fiets je trager; je hebt met een 'gewone fiets' voordeel van snel kunnen manoeuvreren. Hoe vaak kom jij in de stad Niels?
Ik woon er namelijk (de grootste stad van Nederland), maar wel een eindje van het centrum. Naar het centrum wandelen is geen optie, tenzij je dik drie uur de tijd hebt (en dan moet je héél flink doorstappen). Behalve de fiets heb ik opties zijn metro en trein. Als ik snel even iets moet halen of brengen pak ik dus consequent de fiets.
De snelste fiets van- en naar het centrum was... m'n M5 M-Racer. Toegegeven; dat was echt niet comfortabel (vlakke houding en racefietspedalen) en er moest serieus voor getrapt worden, maar in de tijd dat de metro een enkeltje van hier naar centraal rijdt was ik al heen en terug.
Tweede plek is voor de Challenge Focus; hoog genoeg om te zien en gezien te worden, voldoende vlak om snel je voeten aan de grond te hebben (al is lekker lui de stoplichtpaal vasthouden en blijven liggen ook wel leuk ), en dus zeer comfortabel om mee te rijden in de stad. Op het ene wat langere stuk dat erin zit veel minder snel dan m'n andere fietsen, maar een stukje 45 kruisen gaat er prima mee.
Derde plek is voor de DF: Accelereert goed, wendbaar, hoge topsnelheid en met wat kunst- & vliegwerk kan je hier en daar het fietspad mijden wat 'm ongeëvenaard rap maakt als het een beetje druk is. Manoeuvreren wordt daarmee dan wel weer een dingetje, dus als je jezelf klem rijdt ben je ook wel even bezig.
Daarna komen de Hurricane (weet eigenlijk niet waarom die langzamer is), dan een E-bike die ik ooit even reed, dan de tandem, dan de stadsfiets en aan het eind de bakfiets.
De ligfiets in de stad is zwaar onderschat. Het is even wennen, maar met defensief rijden (wat je toch al moet op een fiets die harder gaat dan 15 km/h) kan het mijns inziens niet prettiger.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|