Toet toet, mag ik er langs; luide toeter?
|
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
Het nieuwe schooljaar is weer begonnen en het fietspad gaan we weer delen met twee breed fietsende fietsers, die allen meestal niet nodig vinden om voor mede weggebruikers opzij te gaan.
Meestal zijn hun zelf voorzien van oortjes met een eigen geluidsbron.
Soms een bepaalde arrogantie.
In de stad rij ik toch altijd wel erg kalm en pas ik mijn snelheid aan op de gemiddelde student, omdat het verkeer er ontzettend chaotisch is en mijn lage strada amper boven de tuintjes uitsteekt, ondanks het nu nog niet eens donker is.
Afhankelijk van waar en hoe ik nader, begin ik meestal met de bel.
Als daar niet op gereageerd wordt, toeter ik.
De laatste tijd merk ik steeds vaker situaties waarin oudere mensen 2 breed fietsen en weigeren ruimte te maken voor een mede weg gebruiker.
Na iedere inhaalactie roep ik meestal wel "Bedankt" en fiets ik weer vrolijk verder.
In een vorige velomobiel had ik eens een airzound, voor als een automobilist je niet ziet of waarneemt.
Ik ben erg geneigd om een luidruchtigere toeter aan te schaffen.
6Volt, in mijn oudere Strada.
Hoe doe jij dit?
Heb je een goed advies voor me?
Is er een goede instelbare toeter op de markt die je eenvoudig kunt aansluiten, met lange draad tussen bediening en geluidsbron?
Ik ben erg benieuwd naar jullie beleving en adviezen.
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 119
593 x bedankt in 303 berichten
Flinke koplampen helpen goed bij tegenliggers.
https://m.nl.aliexpress.com/item/1005004...pt=glo2nld
Niet continu aan, maar vooral als seinlicht.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
Mijn ervaring is divers:
Eerst wat ik positief vind:
-Mensen die 2 aan 2 fietsen (vaak echtparen) met elektrische fietsen hebben grote spiegels die ze gebruiken. Als je van enige afstand een toeterend signaal geeft (geen bel) is de buitenste in staat (door elektrische ondersteuning) om een sprintje te trekken en mij zonder te hoeven te remmen langs te laten. Dit gebeurd steeds vaker als ik geen signaal geef; kennelijk is er het sociale besef dat ze niet alleen zijn op de openbare weg.
-Wat ik ook vaker tegenkom, is dat een zwerm fietsers, ouderen, mij in mijn velomobiel aan zien komen en dat meerdere het armgebaar 'snelheid minderen' maken. Ik blijf op mijn eigen weghelft en fiets gewoon door. Kennelijk zijn ook velomobielen enge dingen.
-Jongeren die met zijn drieën naast elkaar fietsen kom ik ook vaak tegen.Toeteren en (vaak vlak langs) inhalen zonder snelheidsverlies is meestal wat ik doe. Het is de wat agressieve communicatie dat een fietspad voor iedereen is.
-Wat ik ook tegenkom is inhalen zonder te kijken; slingeren door oortjes of rechtsaf slaan en naar links voorsorteren. Nu 3 keer meegemaakt dat een fietser tegen mijn velomobiel aan reed. Zonder erg, maar wel een schrik bij de fietser en een kras op mijn lak. Hoofdschuddend verder rijden is wat ik nu doe. Passend?
Ik heb geleerd ruim van te voren te toeteren, zodat de fietser voor me ook de tijd heeft om te reageren. Toeteren en niet bellen. Bij bellen gaan mensen nieuwsgierig achterom kijken en sturen zo in de baan die je bedacht had voor inhalen. Een toeter geeft het agressieve geluid wat fietser kennen van het asociale weggedrag van scooters. Fietsers kiezen hierdoor om te sturen en niet eerst te kijken.
Niels, pèp, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 36
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 13
69 x bedankt in 29 berichten
(27-Aug-2023, 09:32 AM)Niels van der Wal schreef: Toeteren en niet bellen. Bij bellen gaan mensen nieuwsgierig achterom kijken en sturen zo in de baan die je bedacht had voor inhalen. Een toeter geeft het agressieve geluid wat fietser kennen van het asociale weggedrag van scooters. Fietsers kiezen hierdoor om te sturen en niet eerst te kijken.
Ik heb in mijn velomobiel en altijd een dingdong bel gemonteerd. Klinkt vriendelijker maar is toch luider en triggert een besef dat er een afwijkende entiteit nadert. Is er geen reactie dan eventueel alsnog toeteren.
Gé
Berichten: 1.627
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2028
1915 x bedankt in 748 berichten
Ik heb meestal niet zo'n haast. Soms bleef ik er maar achter, dan maar wat later op mijn bestemming.
Misschien kan ik je wat inspireren om bijgaande voorbeeld op je fietst te monteren. Drastisch doch doeltreffend...
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Ik ben ook erg blij met een toeter op mijn Velomobiel. Je kunt er gewoon niet zo makkelijk langs, en mensen schatten je snelheid gemakkelijk verkeerd in, te laag. Vandaag werd er nog een knul door zijn vriendin van het fietspad op het voetpad getrokken. Zij had beter in de gaten dat ie niet zo lang meer had.
Het eeuwige dilemma, toeteren voor je er voorbij gaat, dan een geirriteerde blik, en of uitwijken naar links of niet toeteren en dan een boze schrikreactie. Ik wissel het af, bij fietsers die erg netjes rechtdoor gaan toeter ik niet.
Sommige mensen fietsen alsof ze in een bos aan het wandelen zijn, lekker sloom, aan een willekeurige kant van de weg. Daar kan ik slecht tegen.
Berichten: 819
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 306
816 x bedankt in 355 berichten
Het was vandaag “grijze golf dag” (hoor ik daar zelf al toe, bijna 70…). Ik toeter altijd als ik er niet langs kan maar zeg ook steeds “dank je wel” wanneer ik dan passeer, in de verwachting dat zo de acceptatie van mijn snelheid groter wordt.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(03-Sep-2023, 10:43 PM)GertBr schreef: Het was vandaag “grijze golf dag” (hoor ik daar zelf al toe, bijna 70…). Ik toeter altijd als ik er niet langs kan maar zeg ook steeds “dank je wel” wanneer ik dan passeer, in de verwachting dat zo de acceptatie van mijn snelheid groter wordt.
Dit doe ik ook zo.
Bij jonge mensen bel ik eerst.
Bij ouderen niet, die horen dat toch niet
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 187
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
394 x bedankt in 177 berichten
Ik begin altijd met bellen, omdat dat toch wat vriendelijker overkomt. Meestal is dat voldoende.
Behalve als ik al zie dat ze een koptelefoon ophebben, of een e-bike hebben, dan toeter ik meteen.
Grootste frustratie is trouwens mensen met e-bikes die niet achterom kijken als ze net voor mij iemand inhalen. Doen ze bijna allemaal... want niemand gaat sneller dan een e-bike van 27km/u natuurlijk.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
32 jaar fietsen in Amsterdam: in totaal misschien 5 keer mijn fietsbel gebruikt. In Lelystad: 5 keer bellen voor een tocht naar het centrum en terug is heel normaal (12 km). Dat geeft aan dat het gewoon een heel slaperig plaatsje is waar de mensen nog op hun gemak en al dagdromend zich van A naar B (of van A naar A) begeven. Voor mij heeft dat wel charme, in vergelijking tot het doelbewuste gejakker in Amsterdam.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(04-Sep-2023, 04:53 PM)JanBurp schreef: Grootste frustratie is trouwens mensen met e-bikes die niet achterom kijken als ze net voor mij iemand inhalen. Doen ze bijna allemaal... want niemand gaat sneller dan een e-bike van 27km/u natuurlijk.
Idem, vaak schrikken ze zich ook kapot als ik ze inhaal.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
(04-Sep-2023, 04:53 PM)JanBurp schreef: Grootste frustratie is trouwens mensen met e-bikes die niet achterom kijken als ze net voor mij iemand inhalen. Doen ze bijna allemaal... want niemand gaat sneller dan een e-bike van 27km/u natuurlijk.
Het lijkt uberhaupt wel of fietsers geen rekening meer houden met verkeer achter ze.
Als ze afslaan, doen ze dat vijwel zonder even dr klauwen uit te steken of achterom te kijken of dat veilig kan.
Als ze inhalen, zelfde verhaal, behalve de hand uitsteken dan. Er wordt niet eens gekeken, nee er wordt gelijk ingehaald.
Tot nu toe van schade bespaard gebleven, maar zou het niet tof hebben gevonden als ik met de quest bijv. schade daardoor zou hebben gereden en dan de discussie met de fietser aan te moeten gaan om dat vergoed te krijgen.
Berichten: 2.671
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3133 x bedankt in 2179 berichten
(05-Sep-2023, 06:31 AM)Wim -de roetsende schreef: (04-Sep-2023, 04:53 PM)JanBurp schreef: Grootste frustratie is trouwens mensen met e-bikes die niet achterom kijken als ze net voor mij iemand inhalen. Doen ze bijna allemaal... want niemand gaat sneller dan een e-bike van 27km/u natuurlijk.
Idem, vaak schrikken ze zich ook kapot als ik ze inhaal.
Ik kan waarschijnlijk niet meer op 1 hand tellen de keren dat ik wandelaars liet schrikken na roepen : hardloper van achter. Roep dan ruim van te voren. Mijn idee is dat veel mensen in hun eigen wereldje leven : fietsen / wandelen en niet meer bezig zijn met de omgeving. Ik vraag veel vaak, met hoeveel fietsen zijn jullie. En soms bellen ze dan en laatst zei de voorste met vier. Dan weet ik wanneer alle fietsers voorbij zijn en weer veilige kan lopen. Maar waarschijnlijk zal ik ook wel gaan roepen : ligfietser.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 77
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
140 x bedankt in 70 berichten
Aha merkt veel frustraties ;-) t.a.v. andere fietsers en,.. dat zal terecht zijn. Ik fiets met mijn Mango voor mijn werk naar Sappemeer en dan prijs ik mij gelukkig als het heel warm is of het is gaan regenen. Reden: weinig zondagse oude e-bikers. Met mooi weer gaan die gasten dan ook nog midden op het fietspad nog kaartlezen!!!!!!! En als ze goed kijken kunnen ze rustig op een bankje hun kaart gaan bestuderen onder genot van eigen meegebrachte kopje koffie of tomatensoep.
Van een bevriende politieman die ook motor rijdt heb ik geleerd: Ga ervan uit dat mensen je niet zien pffff. En ik dacht relax te kunnen ligfietsen in mijn Mango. Maar goed: we plukken de dag en gedenken te sterven ;-). Adios
Berichten: 187
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
394 x bedankt in 177 berichten
05-Sep-2023, 06:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Sep-2023, 06:12 PM door JanBurp.)
Naast genoemde (gedeelde) frustratie ook vaak positieve reacties van vooral jonge kinderen die achterop of voorop zitten en hun omgeving in zich opslurpen. Vaak zwaai ik dan even in plaats van toeteren.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(05-Sep-2023, 06:12 PM)JanBurp schreef: Naast genoemde (gedeelde) frustratie ook vaak positieve reacties van vooral jonge kinderen die achterop of voorop zitten en hun omgeving in zich opslurpen. Vaak zwaai ik dan even in plaats van toeteren.
Die kinderen zorgen vaak dat ik met een grote smile rondrijdt.
Prachtig die reacties van kinderen achterop de fiets van hun ouders.
Soms draaien ze alle kanten op om mijn vm maar beter te kunnen zien en dan zie je die ouders even heel verstoord achterom kijken en daarna lachen ze zelfs soms ook. Misschien wel omdat ik met die grote glimlach in de fiets zit.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.985
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1414 x bedankt in 803 berichten
(05-Sep-2023, 07:26 PM)Wim -de roetsende schreef: Prachtig die reacties van kinderen achterop de fiets van hun ouders.
"Mamma, wat een gekke fiets"
Ik troost mijn fiets dan altijd maar. Die krijgt er misschien een minderwaardigheidsgevoel van.
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
05-Sep-2023, 08:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Sep-2023, 08:24 PM door Hoekie.)
(05-Sep-2023, 12:59 PM)Dharm2004 schreef: .. en dan prijs ik mij gelukkig als het heel warm is of het is gaan regenen. Reden: weinig zondagse oude e-bikers.
Inderdaad. Kans op regen maakt me al blij. 'We' hebben een hoge pet op van onszelf NL fietsland, maar 98% zijn gewoon mooi weer fietsers.
Het verbaast me ieder jaar weer hoeveel fietsen na de zomer in de garage 'verdwijnen'.
Of iets vroeger weg. Een half uurtje voor de drukte, zoals vanmorgen om 7 uur, is al heeeerlijk.
Op de terugweg helaas weer aardig wat frustratie (op gelukkig maar twee stukken)
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
29-Sep-2023, 11:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Sep-2023, 11:05 PM door Arend-Jan.)
(05-Sep-2023, 07:28 PM)Lopopodium schreef: (05-Sep-2023, 07:26 PM)Wim -de roetsende schreef: Prachtig die reacties van kinderen achterop de fiets van hun ouders.
"Mamma, wat een gekke fiets"
Ik troost mijn fiets dan altijd maar. Die krijgt er misschien een minderwaardigheidsgevoel van. Het zijn ook hele gekke fietsen!
Je wordt minder snel moe, geen last van je hol, van je nek of polsen. Geen last van tegenwind, van kettingsmeer op je broek of gehannes met baggage. Je pleurt niet vanzelf om als je stopt en je hoeft geen wiel uit te bouwen bij een lekke band, het is echt heel raar allemaal!
On-topic: Google even op Stebel Nautilus. Is wel 12v, maar serieus luid. Had ik vroeger op de motor, omdat die vaak ook een vrij zielig toetertje hebben.
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
30-Sep-2023, 03:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Sep-2023, 03:53 PM door ZoefZoef.)
https://valkmotive.shop/nl/stebel-nautil...pact-black
Een geluidsopname is er ook te beluisteren. Niet echt een toeter voor een fiets, maar wel irritant genoeg om mensen wakker te laten worden en de aandacht te krijgen.
Berichten: 527
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
962 x bedankt in 514 berichten
(30-Sep-2023, 03:50 PM)ZoefZoef schreef: https://valkmotive.shop/nl/stebel-nautil...pact-black
Een geluidsopname is er ook te beluisteren. Niet echt een toeter voor een fiets, maar wel irritant genoeg om mensen wakker te laten worden en de aandacht te krijgen.
Thanks! die sla ik op, dit is perfect voor de Velayo
Berichten: 287
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 66
513 x bedankt in 266 berichten
Om nou een 12V accu mee te slepen op mijn Nazca gaat te ver, maar anders…….
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 965
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1620 x bedankt in 871 berichten
Een 12V claxon van een autoalarm haal je op de sloop voor een paar euro.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
30-Sep-2023, 09:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Sep-2023, 09:19 PM door 365cycle.)
Ik heb een Stebel Nautilus gebruikt. Als je die inbouwt raad ik je aan ook oordoppen te dragen. Anders hoor je vrij snel helemaal geen claxon meer.
Daarnaast ff zorgen voor een goeie accu en bedrading, want zo'n ding trekt serieus stroom: 17~18A @ 12V. Ja, je leest het goed, het is een 200 watt claxon.
Berichten: 304
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 107
365 x bedankt in 172 berichten
Ik vind dat de "standaard"(?) claxon in mijn Strada al te veel geluid/gerammel binnenin de velomobiel geeft.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
Ligt het aan mij, of is een claxon met veel herrie een toename van agressie in het verkeer?
Fietsen gaat om communicatie; met zo'n claxon zeg je: Pleurt op!
Niels, pèp, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|