09-Jun-2024, 12:53 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Jun-2024, 12:55 AM door Bob Hagendijk.)
Het is zover... Na lang twijfelen, sparen en rondkijken, is er een echt nieuwe fiets onderweg. Afgezien van een nieuwe MTB die ik op mijn 16e van mijn spaargeld had gekocht, de enige fiets die ik ooit nieuw heb gekocht. Waarom? Alle losse stukjes zijn in diverse topics wel te vinden, maar dan hier dan even een samenvatting:
Ik ben 2,5 jaar geleden op een Hurricane begonnen om het ligfietsen uit te proberen. Die bleek eigenlijk iets te klein en ik wilde sneller. Daarom een Baron gekocht, die goed beviel. Flink sneller, maar toch trok die nog wat snellere fiets die financieel net binnen bereik lag, een M-racer. Dat was de fiets waar ik altijd met een grote grijns op stapte. Regen of zon, windkracht 4 tegen, 20 km omfietsen om wat op te halen, allemaal geen probleem, want ik zoefde over de weg met mijn M-racer. Hiermee helaas ook de eerste serieuze technische problemen gehad waardoor ik stilviel onderweg naar het werk (bottom bracket bleek niet bij de trapas te horen waardoor deze net niet goed aangedraaid was en losliep, waardoor het schroefdraad kapot ging). Kan gebeuren met een 2e hands, je weet nou eenmaal niet wat er voorheen mee is gebeurd. Helaas door een vreemde samenloop van omstandigheden heb ik daarvan het frame na 3 maanden afgeschreven omdat deze was verbogen. Helaas was de spaarpot aardig leeg na die aankoop, dus heb ik een goedkope Baron gekocht. Die bleek technisch slechter dan ik had verwacht, en ook tijdens mijn woon-werk opnieuw stil komen te staan (afgebroken bout waarmee het stuur vast zit). Ik rij er nu nog steeds mee, maar ik merk dat er steeds in mijn achterhoofd een stemmetje is die zegt: wat als er weer wat gebeurd?
Ik verwacht dit jaar uit te komen op ongeveer 6.500 km per jaar. Betrouwbaarheid vind ik, naast fietsplezier, erg belangrijk. Ja ik heb een auto als backup, maar als ik een week met de auto moet omdat de fiets gerepareerd moet worden baal ik. En het kost me onnodig geld. Halverwege mijn woon-werk route stilvallen is helemaal een drama want dan kan je ergens aanbellen, hopen dat de fiets daar mag blijven staan en kan je zelf verder lopen. Dus, wilde ik heel graag een echt nieuwe. Betrouwbaar, nieuwe techniek, en uitgerust zoals ik het wil. Maar wat wilde ik dan?
- 2x 700c wielen. Hierdoor veel keus uit snelle wielen en banden.
- Schijfremmen. Ik fiets regelmatig met hoge snelheid door de regen en dat remt echt een stuk beter dan blokjesremmen.
- Hoogwaardige onderdelen. Niet vanwege de grammen (kan ik beter een kg afvallen, en dan blijft er nog meer dan genoeg reserve over), maar vanwege de duurzaamheid. Hoewel sommigen beweren dat echt dure onderdelen soms juist sneller slijten ivm laag gewicht en exotische onderdelen lijkt het me dat lagerwerk en bouwkwaliteit wel beter is.
- Een tailbox met slot. Ik sleep naar mijn werk 5 kg aan gereedschap, kleren, handdoek en eten mee. Dat gaat nu in een grote toptas maar die is niet af te sluiten als ik even langs de supermarkt moet (wel mee te nemen, maar niet handig) en zorgt ervoor dat ik een bagagedrager moet hebben. Een goede tailbag ziet er strak uit en scheelt een beetje in stroomlijn.
- Stevige onderdelen. Ik ben een grote jongen, heb 5 kg bagage in de toptas en soms bananentassen aan de zitting als ik wat moet ophalen onderweg naar huis. Het frame, de wielen en de zitting moeten er wel op gebouwd zijn.
- Bovenstuur.
Mijn budget, max 3000 euro. En dat is een probleem want wat koop je daarvoor? De markt voor nieuwe snelle tweewielers is erg beperkt.
- Cruzbike V20, naar verluid de snelste ligfiets voor op straat. Alleen de frameset is al 4300 euro, en dan komen er nog import en BTW bij vanuit Amerika.
- M5 CHR, 4200 euro met Ultegra onderdelen, en vast nog wat extra als ik er schijfremmen op wil.
- Slyway Endorphin. Ik kan nu geen prijs vinden, maar wat ik ooit heb gevonden lag ver boven mijn budget.
- Raptobike lowracer met 2x28" wielen. Voor 2250 staat er 1 te koop bij Elan. Ik zou de mechanische schijfremmen vervangen door hydraulische, maar dan nog ruim binnen budget. Wel een gedateerd frame, en ik vraag me af hoe het stuurgedrag wordt met zo'n aanpassing in wielgrootte. Maar wat me echt tegenhield is de voorwielaandrijving. En dan specifiek de bijzondere voorvork die daarbij hoort, en dat ik las dat ELan die niet los wil verkopen. Stel dat ik de fiets ooit in de zijkant van een auto parkeer en ik heb een nieuwe voorvork nodig? Een achterwielaandrijver heeft toch wat meer standaard onderdelen.
Maar wat dan wel? Ik kwam erachter dat er zeker in Amerika een behoorlijke aanhang is van Performer ligfietsen. In europa zie je ze zelden, maar daar komen ze vaker voorbij. De prijs-kwaliteit verhouding schijnt erg goed te zijn. Maarja, ze zijn hier niet. De dichtstbijzijnde dealer zit in Belgie en ik denk dat een proefrit van een uur je wel een goede indruk geeft, maar de fiets echt leren kennen duurt langer. Bovendien, als ik een proefrit maak bij een dealer voel ik me verplicht de fiets daar te kopen. Terwijl je bij Performer de fiets rechtstreeks in Taiwan kan kopen, zonder de opslag van een dealer. En dat helpt het budget. Ik heb veel reviews gelezen en eigenaren gesproken en daar kreeg ik wel een goed gevoel bij. Voor een indruk van de fabriek kan je dit filmpje kijken: https://www.youtube.com/watch?v=v0TzFp2QXqo
Dus, een mailtje naar Taiwan over de Performer Highracer, wat kost een complete fiets en wat kost een frameset? Dat viel mij echt 100% mee. Standaard wordt een fiets daar compleet afgeleverd met Microshift onderdelen. Hoewel die volgens reviews helemaal niet slecht zijn, zijn de vervangingsonderdelen hier slecht te krijgen, en zeker niet goedkoop. Dus, een frameset moest het worden. Communicatie met Performer is lastig, maar behulpzaam. Lastig vanwege de tijdzone (iedere dag 1 mail, en dan de volgende dag het antwoord afwachten), maar zeker ook vanwege de taalbarriere. Behulpzaam omdat ze eindeloos mailtjes beantwoorden, vriendelijk blijven en verduidelijking geven bij onduidelijkheden. Een paar voorbeelden:
Ik vroeg wat het verschil was tussen de normale versie en de S versie. De S bleek de kleine te zijn. Dan heb ik de gewone nodig zeg ik. Op foto's zag ik alleen 5mm QR assen, dus tegen beter weten in gevraagd naar 12mm steekassen. Oh nee, dat kon ook hoor, dus ik was blij want die 5mm velgen worden steeds beperkter. Een collega had voor een vriendenprijs een wielset in 12mm liggen, dus die alvast gekocht tijdens de mailwisseling. Meer vragen gesteld zoals wat voor lagers er in het balhoofd zitten (cone/cup of industrial sealed bearings). Ik krijg als antwoord dat ze cone bearings gebruiken. Ik vraag of ze die kunnen veranderen naar industrielagers, krijg ik een mailtje terug met een pdf van de set die ze gebruiken, blijken er industrielagers in te zitten, dus was precies wat ik wilde, maar niet direct duidelijk. Ik vroeg of er bevestigingen op zaten voor een bidonhouder, geen antwoord op gekregen, wel dat ik er een gratis bidonhouder en bidon bij zou krijgen. Niet verder naar gevraagd, er zijn andere oplossingen voor te vinden als er geen bevestigingen op zitten. Uiteindelijk een order geplaatst voor een gewoon formaat frame, met 12mm assen. Antwoord: Gewone frames zijn nu niet op voorraad, en 12mm is er alleen in het kleine frame. Toen werd ik best sjagreinig, want al wielen gekocht en ik wil geen klein frame want ik ben 1,95m. Uiteindelijk heb ik na lang zoeken originele ST Swiss setjes gevonden waarmee de wielen van 12mm naar 5mm QR om te bouwen zijn. Ik was in de tussentijd ook minder enthousiast geworden over die 12mm assen want ik had in de tussentijd van 3 mensen gehoord dat ze los gelopen waren tijdens het fietsen. Met 5mm QR assen hoorde ik dat nooit. Maarja, ik wil nog steeds geen klein frame. Toen bleken ze voor mijn beenlengte ook "giant" highracer frames te hebben. Zelfde frame, maar iets groter, dus die maar besteld, met een extra derailleurhanger in de juiste kleur, stel dat ik een keer onderuit ga en die niet meer recht te krijgen is. Mijn advies: nummer je vragen in de mail, zodat ze netje per vraag een antwoord kunnen vermelden.
Om binnen budget uit te komen kon ik 2 dingen doen: Shimano 105 onderdelen bij goedkope (Duitse) internetwinkels kopen, of Marktplaats/Kleinanzeigen/Marketplace afstruinen naar mensen die een fiets hebben gekocht maar daar direct Dura-ace onderdelen op wilden, dus de Ultegra onderdelen goedkoop verkopen, maar als nieuw zijn. Dat laatste werd het. Tijdens het mailen werd me al wel duidelijk dat ik de fiets wilde hebben dus onderdelen gezocht en gekocht. De volgende onderdelen komen erop:
DT Swiss P1800 spline 32mm velgen met Continental GP5000 banden. De wielen kunnen tot 130 kg dragen (veel wielsets maar tot 110 of 120)
Schakelverstellers SL-RS700 (enige keus in drukschakelaars met Ultegra onderdelen). Gripshift vind ik minder fijn, en zijn bovendien glad bij regen en worden plakkerig bij slijtage.
Voor- en achterderailleur Ultegra R8000
Cassette Ultegra R8000 12-25
Crankset Ultegra R8000 52-36 172,5mm
Bottom bracket Ultegra SM-BBR60
Ketting KMC X11R
Remschijven SM-RT70, 180mm voor, 160mm achter
Jagwire pro shift schakelkabels
Van mijn oude Baron komen de Ventisit, achteruitkijkspiegel, pedalen en remmen (BL4100 remgrepen met MT420 4 zuiger remklauwen). De zitting wil ik niet meenemen want die heeft al diverse gaten van verschillende bevestigingspunten, waardoor die niet sterker wordt.
Tot slot de zitting en tailbox. Die komen van Thor. De zitting heeft dezelfde afmetingen als de Optima zitting waar ik lekker op zit. Standaard goed tot ik geloof 95kg, hij kan ze versterken voor gebruik tot 130 kg, dat laatste dus laten doen. Ik heb lang getwijfeld of de Thor Dolphin tailbox zou passen, maar ik heb een plaatje gevonden waarbij dat wel zo bleek te zijn. Na contact met Thor bleek dat inderdaad zo te zijn. Ook hier gaat de communicatie soms wat moeizaam door de taal (ze zitten in Polen). Hij kan de tailbox maken, maar moet de wielbasis weten voor hij begint, die meet ik dus op als de fiets hier binnen komt. Een slot is optioneel.
Ik had het frame al verwacht, maar de eerste werd in de door mij gewenste kleur gespoten en bij het bevestigen van geleiderollen bleek dat de lasser 1 bevestigingsbout was vergeten. Dus, er moest een nieuw frame gespoten worden, die inmiddels is verzonden. Als het goed is komt die dinsdag hier. Ik ben benieuwd en zal ongetwijfeld foto's plaatsen als die binnen is, en van het opbouwen.
Ik ben 2,5 jaar geleden op een Hurricane begonnen om het ligfietsen uit te proberen. Die bleek eigenlijk iets te klein en ik wilde sneller. Daarom een Baron gekocht, die goed beviel. Flink sneller, maar toch trok die nog wat snellere fiets die financieel net binnen bereik lag, een M-racer. Dat was de fiets waar ik altijd met een grote grijns op stapte. Regen of zon, windkracht 4 tegen, 20 km omfietsen om wat op te halen, allemaal geen probleem, want ik zoefde over de weg met mijn M-racer. Hiermee helaas ook de eerste serieuze technische problemen gehad waardoor ik stilviel onderweg naar het werk (bottom bracket bleek niet bij de trapas te horen waardoor deze net niet goed aangedraaid was en losliep, waardoor het schroefdraad kapot ging). Kan gebeuren met een 2e hands, je weet nou eenmaal niet wat er voorheen mee is gebeurd. Helaas door een vreemde samenloop van omstandigheden heb ik daarvan het frame na 3 maanden afgeschreven omdat deze was verbogen. Helaas was de spaarpot aardig leeg na die aankoop, dus heb ik een goedkope Baron gekocht. Die bleek technisch slechter dan ik had verwacht, en ook tijdens mijn woon-werk opnieuw stil komen te staan (afgebroken bout waarmee het stuur vast zit). Ik rij er nu nog steeds mee, maar ik merk dat er steeds in mijn achterhoofd een stemmetje is die zegt: wat als er weer wat gebeurd?
Ik verwacht dit jaar uit te komen op ongeveer 6.500 km per jaar. Betrouwbaarheid vind ik, naast fietsplezier, erg belangrijk. Ja ik heb een auto als backup, maar als ik een week met de auto moet omdat de fiets gerepareerd moet worden baal ik. En het kost me onnodig geld. Halverwege mijn woon-werk route stilvallen is helemaal een drama want dan kan je ergens aanbellen, hopen dat de fiets daar mag blijven staan en kan je zelf verder lopen. Dus, wilde ik heel graag een echt nieuwe. Betrouwbaar, nieuwe techniek, en uitgerust zoals ik het wil. Maar wat wilde ik dan?
- 2x 700c wielen. Hierdoor veel keus uit snelle wielen en banden.
- Schijfremmen. Ik fiets regelmatig met hoge snelheid door de regen en dat remt echt een stuk beter dan blokjesremmen.
- Hoogwaardige onderdelen. Niet vanwege de grammen (kan ik beter een kg afvallen, en dan blijft er nog meer dan genoeg reserve over), maar vanwege de duurzaamheid. Hoewel sommigen beweren dat echt dure onderdelen soms juist sneller slijten ivm laag gewicht en exotische onderdelen lijkt het me dat lagerwerk en bouwkwaliteit wel beter is.
- Een tailbox met slot. Ik sleep naar mijn werk 5 kg aan gereedschap, kleren, handdoek en eten mee. Dat gaat nu in een grote toptas maar die is niet af te sluiten als ik even langs de supermarkt moet (wel mee te nemen, maar niet handig) en zorgt ervoor dat ik een bagagedrager moet hebben. Een goede tailbag ziet er strak uit en scheelt een beetje in stroomlijn.
- Stevige onderdelen. Ik ben een grote jongen, heb 5 kg bagage in de toptas en soms bananentassen aan de zitting als ik wat moet ophalen onderweg naar huis. Het frame, de wielen en de zitting moeten er wel op gebouwd zijn.
- Bovenstuur.
Mijn budget, max 3000 euro. En dat is een probleem want wat koop je daarvoor? De markt voor nieuwe snelle tweewielers is erg beperkt.
- Cruzbike V20, naar verluid de snelste ligfiets voor op straat. Alleen de frameset is al 4300 euro, en dan komen er nog import en BTW bij vanuit Amerika.
- M5 CHR, 4200 euro met Ultegra onderdelen, en vast nog wat extra als ik er schijfremmen op wil.
- Slyway Endorphin. Ik kan nu geen prijs vinden, maar wat ik ooit heb gevonden lag ver boven mijn budget.
- Raptobike lowracer met 2x28" wielen. Voor 2250 staat er 1 te koop bij Elan. Ik zou de mechanische schijfremmen vervangen door hydraulische, maar dan nog ruim binnen budget. Wel een gedateerd frame, en ik vraag me af hoe het stuurgedrag wordt met zo'n aanpassing in wielgrootte. Maar wat me echt tegenhield is de voorwielaandrijving. En dan specifiek de bijzondere voorvork die daarbij hoort, en dat ik las dat ELan die niet los wil verkopen. Stel dat ik de fiets ooit in de zijkant van een auto parkeer en ik heb een nieuwe voorvork nodig? Een achterwielaandrijver heeft toch wat meer standaard onderdelen.
Maar wat dan wel? Ik kwam erachter dat er zeker in Amerika een behoorlijke aanhang is van Performer ligfietsen. In europa zie je ze zelden, maar daar komen ze vaker voorbij. De prijs-kwaliteit verhouding schijnt erg goed te zijn. Maarja, ze zijn hier niet. De dichtstbijzijnde dealer zit in Belgie en ik denk dat een proefrit van een uur je wel een goede indruk geeft, maar de fiets echt leren kennen duurt langer. Bovendien, als ik een proefrit maak bij een dealer voel ik me verplicht de fiets daar te kopen. Terwijl je bij Performer de fiets rechtstreeks in Taiwan kan kopen, zonder de opslag van een dealer. En dat helpt het budget. Ik heb veel reviews gelezen en eigenaren gesproken en daar kreeg ik wel een goed gevoel bij. Voor een indruk van de fabriek kan je dit filmpje kijken: https://www.youtube.com/watch?v=v0TzFp2QXqo
Dus, een mailtje naar Taiwan over de Performer Highracer, wat kost een complete fiets en wat kost een frameset? Dat viel mij echt 100% mee. Standaard wordt een fiets daar compleet afgeleverd met Microshift onderdelen. Hoewel die volgens reviews helemaal niet slecht zijn, zijn de vervangingsonderdelen hier slecht te krijgen, en zeker niet goedkoop. Dus, een frameset moest het worden. Communicatie met Performer is lastig, maar behulpzaam. Lastig vanwege de tijdzone (iedere dag 1 mail, en dan de volgende dag het antwoord afwachten), maar zeker ook vanwege de taalbarriere. Behulpzaam omdat ze eindeloos mailtjes beantwoorden, vriendelijk blijven en verduidelijking geven bij onduidelijkheden. Een paar voorbeelden:
Ik vroeg wat het verschil was tussen de normale versie en de S versie. De S bleek de kleine te zijn. Dan heb ik de gewone nodig zeg ik. Op foto's zag ik alleen 5mm QR assen, dus tegen beter weten in gevraagd naar 12mm steekassen. Oh nee, dat kon ook hoor, dus ik was blij want die 5mm velgen worden steeds beperkter. Een collega had voor een vriendenprijs een wielset in 12mm liggen, dus die alvast gekocht tijdens de mailwisseling. Meer vragen gesteld zoals wat voor lagers er in het balhoofd zitten (cone/cup of industrial sealed bearings). Ik krijg als antwoord dat ze cone bearings gebruiken. Ik vraag of ze die kunnen veranderen naar industrielagers, krijg ik een mailtje terug met een pdf van de set die ze gebruiken, blijken er industrielagers in te zitten, dus was precies wat ik wilde, maar niet direct duidelijk. Ik vroeg of er bevestigingen op zaten voor een bidonhouder, geen antwoord op gekregen, wel dat ik er een gratis bidonhouder en bidon bij zou krijgen. Niet verder naar gevraagd, er zijn andere oplossingen voor te vinden als er geen bevestigingen op zitten. Uiteindelijk een order geplaatst voor een gewoon formaat frame, met 12mm assen. Antwoord: Gewone frames zijn nu niet op voorraad, en 12mm is er alleen in het kleine frame. Toen werd ik best sjagreinig, want al wielen gekocht en ik wil geen klein frame want ik ben 1,95m. Uiteindelijk heb ik na lang zoeken originele ST Swiss setjes gevonden waarmee de wielen van 12mm naar 5mm QR om te bouwen zijn. Ik was in de tussentijd ook minder enthousiast geworden over die 12mm assen want ik had in de tussentijd van 3 mensen gehoord dat ze los gelopen waren tijdens het fietsen. Met 5mm QR assen hoorde ik dat nooit. Maarja, ik wil nog steeds geen klein frame. Toen bleken ze voor mijn beenlengte ook "giant" highracer frames te hebben. Zelfde frame, maar iets groter, dus die maar besteld, met een extra derailleurhanger in de juiste kleur, stel dat ik een keer onderuit ga en die niet meer recht te krijgen is. Mijn advies: nummer je vragen in de mail, zodat ze netje per vraag een antwoord kunnen vermelden.
Om binnen budget uit te komen kon ik 2 dingen doen: Shimano 105 onderdelen bij goedkope (Duitse) internetwinkels kopen, of Marktplaats/Kleinanzeigen/Marketplace afstruinen naar mensen die een fiets hebben gekocht maar daar direct Dura-ace onderdelen op wilden, dus de Ultegra onderdelen goedkoop verkopen, maar als nieuw zijn. Dat laatste werd het. Tijdens het mailen werd me al wel duidelijk dat ik de fiets wilde hebben dus onderdelen gezocht en gekocht. De volgende onderdelen komen erop:
DT Swiss P1800 spline 32mm velgen met Continental GP5000 banden. De wielen kunnen tot 130 kg dragen (veel wielsets maar tot 110 of 120)
Schakelverstellers SL-RS700 (enige keus in drukschakelaars met Ultegra onderdelen). Gripshift vind ik minder fijn, en zijn bovendien glad bij regen en worden plakkerig bij slijtage.
Voor- en achterderailleur Ultegra R8000
Cassette Ultegra R8000 12-25
Crankset Ultegra R8000 52-36 172,5mm
Bottom bracket Ultegra SM-BBR60
Ketting KMC X11R
Remschijven SM-RT70, 180mm voor, 160mm achter
Jagwire pro shift schakelkabels
Van mijn oude Baron komen de Ventisit, achteruitkijkspiegel, pedalen en remmen (BL4100 remgrepen met MT420 4 zuiger remklauwen). De zitting wil ik niet meenemen want die heeft al diverse gaten van verschillende bevestigingspunten, waardoor die niet sterker wordt.
Tot slot de zitting en tailbox. Die komen van Thor. De zitting heeft dezelfde afmetingen als de Optima zitting waar ik lekker op zit. Standaard goed tot ik geloof 95kg, hij kan ze versterken voor gebruik tot 130 kg, dat laatste dus laten doen. Ik heb lang getwijfeld of de Thor Dolphin tailbox zou passen, maar ik heb een plaatje gevonden waarbij dat wel zo bleek te zijn. Na contact met Thor bleek dat inderdaad zo te zijn. Ook hier gaat de communicatie soms wat moeizaam door de taal (ze zitten in Polen). Hij kan de tailbox maken, maar moet de wielbasis weten voor hij begint, die meet ik dus op als de fiets hier binnen komt. Een slot is optioneel.
Ik had het frame al verwacht, maar de eerste werd in de door mij gewenste kleur gespoten en bij het bevestigen van geleiderollen bleek dat de lasser 1 bevestigingsbout was vergeten. Dus, er moest een nieuw frame gespoten worden, die inmiddels is verzonden. Als het goed is komt die dinsdag hier. Ik ben benieuwd en zal ongetwijfeld foto's plaatsen als die binnen is, en van het opbouwen.