Stelling: Fietsen op een enkelsporige ligfiets is het enige echte ligfietsen!
|
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
Ik heb vandaag weer eens op de open tweewieler gereden, de M5 CMPCT, en naast dat ik de stabiliteit van het derde wiel mis (wegrijden gaat niet heel zeker) is het zeker leuk rijden.
Het is voorlopig nog geen fiets voor lange afstanden maar zeker wel leuk als tweede fiets.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Ik ben met een Okeja ook wel eens het bos in geweest, maar dan veel voorzichtiger. Sam mist niet voor niets een tandje. Eigenlijk vind ik de okeja ook niet echt een ligfiets, want je zit en ik krijg er toch een zere kont op. We hebben er nog wel 1 staan voor als we ooit bejaard of slecht ter been worden. Je kunt er namelijk ook mee loopfietsen.
Ik denk dat ik wel altijd een tweewieler wil hebben, naast de velomobiel. maar als ik nu een nieuwe zou willen kopen dan valt het nog niet mee om ergens een goede te vinden. Performer zou dan het meest in aanmerking komen, of een Velomo Highracer, maar die is niet zomaar te koop.
Vroeger stapte ik als jongeman op de lowracer in de wetenschap dat ik daarmee veel sneller kon als die racefietsers. En zo kwam ik er nog hordes tegen. Nu stappen er oude knarren op een trike. Ik kom meer van Raam fietsen tegen als ligfietsers.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(03-Sep-2024, 06:13 PM)Wim -de roetsende schreef: Hilarisch. Een wheely met een Oké-Ja. Ik wist niet dat zoiets kon. Spectaculair. Idd hilarisch
Wel helden. Ik zou dat heuveltje echt niet af gaan op zo'n rechtop zittend ding.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 20
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 8
41 x bedankt in 20 berichten
is het niet de passie die we allemaal delen? snel, enigzins comfortabel, heerlijk gevoeli n de bochten, toch net iets sneller als de rest, de focus op je omgeving toch altijd bezig zijn je mobiel technish net iets beter te krijgen. Maakt het dan uit of je ligt in een velo, quest,trike of lowracer op twee wieltjes? Ik denk dat we allemaal liggers zijn of welk naampje er moet willen geven.
Groetjes :thumb:
Aernout
ligger: Optima Baron
Berichten: 24
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 24
69 x bedankt in 24 berichten
Omdat er nu veel ligfietsen praktisch te geef zijn op Marktplaats, krijg je wellicht een ander soort gebruiker. En als ze weer in het straatbeeld te zien zijn, breng je mensen, en dan vooral jongeren, op een idee.
Ik heb een ligfiets gekocht om te spelen want eerlijk gezegd, de voordelen ervan heb ik nooit zo gezien toen ik een fiets nog puur gebruikte als vervoermiddel: Een bukfiets is praktischer in de stad want wendbaarder en beter overzicht.
Op langere afstanden is er wellicht de hogere snelheid maar zo ver ben ik nog niet, daar zal ik eerst wat andere spieren voor moeten ontwikkelen. En dan nog zal ik met deze fiets nooit zo snel worden als op mijn racefiets.
Maar om te spelen blijft hij leuk. Liggend door het landschap is weer eens wat anders. Schuin door de bochten lukt nog niet maar dat is wel iets om naar te streven. En wellicht ooit toch nog een sneller modelletje...
Litespeed Siena, Koga FPM, Challenge Focus
Berichten: 621
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1320 x bedankt in 586 berichten
Welkom hier! Leuk om over een nieuwe medeligger te lezen. Als je in het oostelijk deel van Overijssel woont kan je eens kijken naar de ritjes van mooi Twente. Dan kan je met een groepje medeliggers een rondje fietsen, waarbij iedereen zich aanpast aan de langzaamste, dus maak je niet druk om de snelheid.
Voor lange afstanden vind ik een ligfiets veel meer ontspannen rijden, en gemakkelijker hoge snelheden dan een gewone bukfiets.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
Welkom Bianca,
Spot ik daar een medeliggende dame? Indien zo dubbel welkom..
Als je een ligfiets op hetzelfde technische niveau, met daarbij horend prijs niveau, hebt ben je theoretisch sneller op de ligfiets.
Of dat in de praktijk ook gaat lukken licht aan meer factoren en route en motivatie zijn erg belangrijk.
Rij je de racefiets vooral in groepsverband en de ligger alleen is dat al heel anders.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
12-Sep-2024, 12:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2024, 12:31 PM door 365cycle.)
Hee welkom Bianca!
Die Challenge Focus... ik heb er ook één, een Sport, en met al die vering is het echt de comfortabelste ligfiets die ik heb. Heb jij de Sport (vanaf de zitting naar de trappers rechte lijn in het frame) of de Comfort (met de knik omlaag in de buis)?
De mijne is dus niet alleen comfortabel, als het moet kan je er ook nog behoorlijk hard op rijden. Hij voelt traag doordat ie in vergelijking met een racefiets meer veert + die lange ketting helpt ook niet, maar op rappe banden is het zeker geen slome fiets! Ik denk dat je jezelf er nog weleens mee zou kunnen verbazen. Mijn record met de Focus is krap over de 39 gemiddeld zonder noemenswaardige wind, met een stuk stad in de route. M'n kruissnelheid was 42-44 km/h. Die rit reed ik solo, en ik trapte er wel serieus vermogen in (~280W als ik het me goed herinner), maar er hangt bij mij ook schoenmaat 50 vol in de luchtweerstand - ik ben niet zo aerodynamisch gevormd.
En inderdaad, zoals Willeke schrijft; er zijn nog veel snellere liggers te koop, waar je eerst dan ook weer aan moet wennen. Op m'n M5 M-Racer (erg mooie fiets om te zien!) lag ik heel vlak. De ketting loopt vol langs het voorwiel en het is daarmee niet de meest toegankelijke fiets om aan te schaffen... maar met die fiets heb ik een Strava KOM @ 59,8 km/h op een segment van een paar kilometer, en dan is het wat mij betreft alle ongemakken waard
Wat betreft de wendbaarheid: Het wordt nooit precies zoals met een wielrenfiets of (in mijn geval) vouwfiets, maar de Focus is na wat wennen echt wel een fijn stadsfietsje. Ik zwiep 'm zonder moeite overal tussendoor, en ook een onverwachte slalom kan ik met "grof geweld".
PS: Zal het klein typen in dit topic maar ehh... de Litespeed Siena, da's echt een mooie fiets!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 965
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1620 x bedankt in 871 berichten
12-Sep-2024, 12:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2024, 02:07 PM door melle z.)
(12-Sep-2024, 12:15 PM)365cycle schreef: PS: Zal het klein typen in dit topic maar ehh... de Litespeed Siena, da's echt een mooie fiets! Een Koga FP is ook echt een mooie fiets, welk type of welke generatie je ook hebt! Ik heb 3 Koga's, waaronder een 2009 FullPro Scandium.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
Een Challenge Focus (sorry, met alleen 'Focus' denk ik aan auto's) is geen race(lig)fiets, dus vergelijken met een racefiets is niet helemaal eerlijk.
Het is zeker een lekker wendbare stadsfiets die ook nog eens sneller is dan een doorsnee stadsfiets/hybrid, en minder energie kost bij tegenwind
Let niet al te veel op de snelheden die 365cycle aanhaalt: Hij rijdt zelfs harder op een bakfiets zonder motor dan anderen op een bakfiets met motor
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
Welkom op het forum Bianca
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(12-Sep-2024, 01:55 PM)Frutsel schreef: Let niet al te veel op de snelheden die 365cycle aanhaalt: Hij rijdt zelfs harder op een bakfiets zonder motor dan anderen op een bakfiets met motor Mwah, ik ben hier misschien een uitzondering, maar in de wielrenwereld zeker niet hoor.
Ik had je al ooit verteld over die kerel die me een paar kilometer volgde op een tijdritfiets, nadat ik hem op hoog tempo inhaalde in de Bülk? Die reed gewoon een stuk tegen de 60. Da's heel wat meer beul dan ik
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 621
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1320 x bedankt in 586 berichten
(12-Sep-2024, 02:41 PM)365cycle schreef: (12-Sep-2024, 01:55 PM)Frutsel schreef: Let niet al te veel op de snelheden die 365cycle aanhaalt: Hij rijdt zelfs harder op een bakfiets zonder motor dan anderen op een bakfiets met motor Mwah, ik ben hier misschien een uitzondering, maar in de wielrenwereld zeker niet hoor.
Ik had je al ooit verteld over die kerel die me een paar kilometer volgde op een tijdritfiets, nadat ik hem op hoog tempo inhaalde in de Bülk? Die reed gewoon een stuk tegen de 60. Da's heel wat meer beul dan ik Dan heb je het wel over de semi-professionele wielrenwereld. Ik durf te wedden dat jij op je vouwfietsje of bakfiets al wedstrijdjes aan bent gegaan die je hebt gewonnen. Mijn snelheden liggen ver onder die van jou, en ik ben eigenlijk altijd sneller dan een wielrenfiets, tenzij ik een echte krachtpatser tegenkom, maar dat is zeldzaam.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(12-Sep-2024, 02:53 PM)Bob Hagendijk schreef: Dan heb je het wel over de semi-professionele wielrenwereld. Ik durf te wedden dat jij op je vouwfietsje of bakfiets al wedstrijdjes aan bent gegaan die je hebt gewonnen. Mijn snelheden liggen ver onder die van jou, en ik ben eigenlijk altijd sneller dan een wielrenfiets, tenzij ik een echte krachtpatser tegenkom, maar dat is zeldzaam. Die dude die me aan het twijfelen bracht of ik 'm met de Bülk wel voor kon blijven was denk ik idd een semi-prof, en er zijn natuurlijk ook heel veel wielrenners die niet hard kunnen rijden (ik kan het inderdaad niet laten om die voorbij te rijden met de vouwfiets, wat trouwens best een rap ding is), maar weten hoeveel vermogen je ongeveer trapt of met een relatief hoge hartslag rijden is in het wielrenwereldje een stuk gebruikelijker dan in de ligfietswereld. Op zich ook niet gek; wielrennen is een onderdeel van rechtop fietsen, ligfietsen is de tegenhanger van dat rechtop fietsen.
Misschien zit deze regio toevallig vol met snelle rijders, maar ik kom best vaak wielrenners tegen die boven de 35 km/h rijden, zéker in groepjes. Best fijn als ik ergens heen moet met die vouwfiets want dan kan ik snel ff aansluiten
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(12-Sep-2024, 12:04 PM)Bianca F schreef: Ik heb een ligfiets gekocht om te spelen
Op langere afstanden is er wellicht de hogere snelheid maar zo ver ben ik nog niet, daar zal ik eerst wat andere spieren voor moeten ontwikkelen.
Welkom op dit forum.
Spelen is altijd een goede reden om iets aan te schaffen.
Andere spieren ontwikkelen hoeft niet. De spieren die je al hebt laten wennen aan deze nieuwe manier van fietsen is wel verstandig.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Inderdaad rustig opbouwen als je een andere manier van fietsen gewend bent. Gebruik van klikpedalen vind ik wel erg prettig op de ligger. Ik heb ook meerdere fietsen om op te spelen, maar met een zadel houd ik het nooit zo lang vol.
Welkom Bianca.
Berichten: 24
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 24
69 x bedankt in 24 berichten
12-Sep-2024, 08:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2024, 08:39 PM door Bianca F.)
Hartelijk dank allen, voor het warme welkom.
Een dame inderdaad Willeke, die het grappig vindt om te zien dat een moderator in dit mannenwereldje van dezelfde kunne is.
Ik rijd kennelijk op een Focus Sport. Dat weet je dan weer niet als je zo'n fiets tweedehands koopt.
Wendbaarheid met 1.67 of 2 meter lengte op dezelfde fiets maakt natuurlijk wel verschil, ik heb mijn stoeltje wat gekanteld om beter bij de grond te kunnen. Optrekken op een helling (en als een heel terras meekijkt) is nog wel een dingetje. Bij veel kruisingen is de bolling van de weg al voldoende helling om het net niet lekker makkelijk te laten zijn. En terugschakelen, tja, daar ben ik niet zo van, dus dat moet nog wennen. Maar de enthousiaste verhalen hier geven in ieder geval vertrouwen!
Litespeed Siena, Koga FPM, Challenge Focus
Berichten: 518
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 514
1307 x bedankt in 471 berichten
Welkom Bianca! Leuke en uitstekende aanleiding om te gaan ligfietsen
Zie ik het goed dat je ook meteen een wedstrijdje gaat proberen over anderhalve week in Assen?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 24
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 24
69 x bedankt in 24 berichten
(12-Sep-2024, 08:51 PM)TimSch schreef: Welkom Bianca! Leuke en uitstekende aanleiding om te gaan ligfietsen
Zie ik het goed dat je ook meteen een wedstrijdje gaat proberen over anderhalve week in Assen?
Inderdaad, en omdat ik ergens moest inschrijven met minimale aanwijzingen, ben ik hier ook terecht gekomen
Mijn deelname hangt sterk samen met het kleine aantal vrouwen. Het is zo flauw om te winnen als er nauwelijks deelnemers zijn. Maar ik vind het ook best leuk om eens wat rondjes te fietsen op zo'n parcours en te kletsen met medeliggers.
(En ik mag mee met mijn lief..)
Litespeed Siena, Koga FPM, Challenge Focus
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
12-Sep-2024, 09:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2024, 09:35 PM door 365cycle.)
(12-Sep-2024, 09:13 PM)Bianca F schreef: Het is zo flauw om te winnen als er nauwelijks deelnemers zijn. Bij mijn eerste (en laatste) wedstrijd waren maar een paar velomobielen, maar één van die velomobielen heb ik na de start een heel uur lang niet gezien. We reden nagenoeg even snel, dus één concurrent kan genoeg zijn om je het leven zuur te maken
(12-Sep-2024, 09:13 PM)Bianca F schreef: (En ik mag mee met mijn lief..) Nu zijn we natuurlijk allemaal heel benieuwd wie jouw lief is, en of we die dan al kennen
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
12-Sep-2024, 09:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2024, 09:56 PM door Roepers.)
Welkom Bianca, welkom hier op het forum.
Een tweegewielde ligger erbij. Dat kunnen we gebruiken.
Ik heb een wat andere instelling dan velen hier het op forum. Snelheid interesseert mij niet. Heerlijk ontspannen toeren zonder moe te worden en blessures op te lopen. Lekker genieten van het rollen van mijn ligfiets. Toch heb ik wel wat ambitie. Ik wil net zo behendig worden op een ligfiets als anderen op hun stadsfiets. Zo van: Kijk dat kan ook met een ligfiets. En dat moment heb ik best wel vaak gehad.
Groet,
Marco
Berichten: 518
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 514
1307 x bedankt in 471 berichten
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
12-Sep-2024, 10:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2024, 11:13 PM door ZoefZoef.)
Citaat:Nu zijn we natuurlijk allemaal heel benieuwd wie jouw lief is, en of we die dan al kennen
Focus Sport en Focus Sport.
1+1=2 , of niet?
Ik wist overigens niet eens dat er diverse versies van de challenge focus waren. Weer wat geleerd
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
13-Sep-2024, 12:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Sep-2024, 12:03 AM door 365cycle.)
(12-Sep-2024, 10:21 PM)ZoefZoef schreef: Focus Sport en Focus Sport.
1+1=2 , of niet? Ehh... ik weet niet wat je bedoelt, maar mijn lief heet in ieder geval geen Bianca
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 158
Topics: 11
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 441
390 x bedankt in 158 berichten
(12-Sep-2024, 12:04 PM)Bianca F schreef: Omdat er nu veel ligfietsen praktisch te geef zijn op Marktplaats, krijg je wellicht een ander soort gebruiker. En als ze weer in het straatbeeld te zien zijn, breng je mensen, en dan vooral jongeren, op een idee.
Ik heb een ligfiets gekocht om te spelen want eerlijk gezegd, de voordelen ervan heb ik nooit zo gezien toen ik een fiets nog puur gebruikte als vervoermiddel: Een bukfiets is praktischer in de stad want wendbaarder en beter overzicht.
Op langere afstanden is er wellicht de hogere snelheid maar zo ver ben ik nog niet, daar zal ik eerst wat andere spieren voor moeten ontwikkelen. En dan nog zal ik met deze fiets nooit zo snel worden als op mijn racefiets.
Maar om te spelen blijft hij leuk. Liggend door het landschap is weer eens wat anders. Schuin door de bochten lukt nog niet maar dat is wel iets om naar te streven. En wellicht ooit toch nog een sneller modelletje...
(12-Sep-2024, 09:13 PM)Bianca F schreef: (12-Sep-2024, 08:51 PM)TimSch schreef: Welkom Bianca! Leuke en uitstekende aanleiding om te gaan ligfietsen
Zie ik het goed dat je ook meteen een wedstrijdje gaat proberen over anderhalve week in Assen?
Inderdaad, en omdat ik ergens moest inschrijven met minimale aanwijzingen, ben ik hier ook terecht gekomen
Mijn deelname hangt sterk samen met het kleine aantal vrouwen. Het is zo flauw om te winnen als er nauwelijks deelnemers zijn. Maar ik vind het ook best leuk om eens wat rondjes te fietsen op zo'n parcours en te kletsen met medeliggers.
(En ik mag mee met mijn lief..)
Welkom,
Leuk ook dat je in Assen er bij bent. Uit ervaring (eigen en die van Yfke, die er ook weer bij is) kan ik je vertellen dat die bochten steeds harder/schuiner zullen gaan tijdens het rijden op de baan. Erg fijn om aan een fiets te wennen zonder rekening te hoeven houden met kruisend of tegemoetkomend verkeer. (En met nog enkele inschrijven extra hoef je je ook geen druk te maken over een aantal velomobielen die met 50+ de baan over vliegen)
De Challenge fietsen zijn overigens ook weer goed vertegenwoordigd volgende week. Profiel van Erika verklapt een keuze uit twee, Yfke rijdt op hurri (weet ik uit zeer betrouwbare bron, haha) Bianca dus, en in ter Apel reden één of twee van de fam. Brouwer ook op een hurri.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
13-Sep-2024, 08:06 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Sep-2024, 08:26 AM door Wim -de roetsende.)
(12-Sep-2024, 10:21 PM)ZoefZoef schreef: Ik wist overigens niet eens dat er diverse versies van de challenge focus waren. Weer wat geleerd
De Focus Comfort heeft een bovenstuur en een iets afgebogen neuspijp, waardoor het crankstel wat lager zit en er sprake is van iets meer een 'toerhouding'.
De Focus Sport heeft een onderstuur en een rechte neuspijp, waardoor het crankstel significant hoger zit en er dus sprake is van een meer aerodynamische houding.
Ik vond dit altijd wel grappig, want ik associeer een onderstuur juist met een toerhouding en een bovenstuur met sportiever rijden.
Bij de Focus is het dus precies andersom.
Zie ook hier: https://ligfiets.net/brands/1
Naar beneden scrollen.
Bij de Wizard en de Twister is dit later precies zo gedaan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|