Waardering:
  • 5
Foto's Fietsbennie
#79
Ben heel benieuwd naar je bevindingen!
#80
Vorig jaar ben ik eens met de Gazelle naar Den Bosch gefietst. Daar ben ik toen opgehaald door een collega die in de buurt wat op wilde halen voor Marktplaats. Dus leek het me eens leuk om de trein te pakken en daar de draad weer op te pakken. Maar waar naar toe? Ik zag op de kaart dat de rivier de Dommel daar eindigde. Vorig jaar ben ik ook eens zo langs de Regge gefietst. Dus heb ik een route gemaakt die zoveel mogelijk langs paadjes ging (waar je ook kón fietsen) langs de Dommel, om zo bij de bron in omgeving Wauberg (België) uit te komen.

Treinkaartje van een drogisterij gekocht, inderdaad die met die vreselijke reclames, en 's morgens eerst naar Almelo gefietst (zo'n 15 km) om daar de eerste trein van 5:06 te kunnen nemen naar Den Bosch. Onderweg nog een goed gesprek met de conducteur. De fiets mag niet mee in de spits, dus moet u in Utrecht eruit, blijkbaar had overijverige man niet in de gaten dat het inmiddels Juli was, en dat daar uitzondering op is. Al met al, inclusief geklungel met fiets op de roltrap in Utrecht, voldaan aangekomen in Den Bosch. Heerlijk, rust. Eerst stukje naar het noorden om te zien waar de Dommel stopt. Daarna weer terug naar Vught waar ik mezelf van water heb voorzien bij een tankstation, linksaf naar st Michielsgestel, via gemonde langs Boxtel naar Liempde.

De route had ik, dacht ik, in de Mio gezet, maar hij stond er niet tussen... Gelukkig had ik de hele route op 4 kantjes uitgeschreven op de oude vertrouwde bolletje pijltje manier met de straatnamen en knooppunten erbij. Ook had ik wel een kaart bij me mocht het moeilijk worden. Hierdoor kon ik, ondanks dat ik geen enkel benul had waar ik mij bevond, en wat er ging komen, redelijk doorfietsen.
In st Oedenrode ben ik even op de Brink gaan zitten. Na de treinreis ben ik gelijk gaan fietsen, en was wel toe aan wat eten. Terwijl ik daar zo zit, komt er een paar wielrenners van leeftijd uit nieuwsgierigheid naar mijn fiets bij me staan praten. Wat ik ging doen, en of dat wel ging, de afstanden, aardige jongens. Op de markt nog een paar banaantjes gekocht, en verder ging het weer.

Voorbij Nijnsel had ik in eens een probleem. Ketting wilde niet meer rond. Na wat onderzoek bleek er een elastiek tussen de kettingbuis en de ketting terecht zijn gekomen, tja hoe kan het... Wat was ik blij dat ik een paar tie wraps bij me had, en een tang. Hierdoor kon ik een stuk van de kettingbuis afknippen, en elastiek verwijderen. Na een kwartier was het euvel verholpen, en eerste beste huis waar men buiten met de tuin aan het werk was gevraagd of ik handen even mocht wassen, dan ben je sneller klaar. Na Son en Breugel langs de Dommel Eindhoven doorgefietst. Alleen had ik hier ergens een afslag gemist. Aangezien ik geen richtingsgevoel heb in deze contreien, de Mio ingeschakeld en een straatnaam van het briefje ingetypt. Zo had ik de route zo weer gevonden. Om Waalre heen via Valkenswaard naar Dommelen. Daar zag ik een bankje in de schaduw, en het was inmiddels 3 uur geleden dat ik in St Oedenrode was, dus tijd voor een boterham. Toch heb ik het idee dat de klikpedalen de energie meer verdelen. Eerder was ik soms na anderhalf, of 2 uur aan het kijken naar een bankje, nu hield ik telkens een uur langer vol. Ook heb ik hier ergens op een kerkhof mijn water weer aangevuld. Het was best warm en het water vloog erdoorheen.

Na Valkenswaard begon het leuk te worden. Fietspaden dwars door natuurgebied, ik geloof de Kempen , naar de grens bij Schaft. In België heb ik ervoor gekozen een lang fietspad te nemen in plaats van door de bebouwde kom van Pelt. Dat fietste wel lekker door. Ook ben ik om Peer gereden, naar het zuiden door het dorpje Linde om uiteindelijk via een paar zandwegen (vreselijk!) bij de bron van de Dommel uit te komen die er volgens de kaart hier moest zijn. Het enige wat ik zag was onkruid, het water was opgedroogd. Prima, verder maar weer. Ik had de route verder gemaakt naar het dicht bijzijnde station waar redelijk veel treinen stoppen, en dat was Weert. Dus via Meeuwen waren het Belgische wegen. Best wel leuk voor een keer. Langs Bree, (ben maar niet door de stad gegaan), langs Bocholt (heb je die hier ook al?) was ik ergens door mijn watervoorraad heen. Wegens gebrek aan tankstations en restaurants maar bij een huis aangebeld of ze water wilde bijvullen. Na deze lafenis de grens over gekachelt, via Altweerterheide naar Weert.

Al met al duurde wegens de pech onderweg, het zoeken in Eindhoven, en zandwegen onderweg langer dan ik eigenlijk wilde. Tegen half 6 was ik ook in Weert. Kortingskaartje ging in na de spits, dus heb ik mezelf op een biertje en een maaltijd getrakteerd bij het restaurant tegenover het station in Weert. Even later zat deze jongen te DOMMELEN in de trein...

[Afbeelding: DSCN0059.jpg]
Startstation

[Afbeelding: DSCN0060.jpg]
Einde van Dommel.

[Afbeelding: DSCN0065.jpg]
Een van de vele bruggetjes

[Afbeelding: DSCN0066.jpg]
St Michielsgestel

[Afbeelding: DSCN0071.jpg]
Pauze st Oedenrode

[Afbeelding: DSCN0072.jpg]
Veel van deze paadjes en talloze bruggetjes

[Afbeelding: DSCN0075.jpg]
Langs de Dommel

[Afbeelding: DSCN0078.jpg]
Dwars door Eindhoven

[Afbeelding: DSCN0082.jpg]
Aan de Dommel in Dommelen.

[Afbeelding: DSCN0084.jpg]
Watermolen.

[Afbeelding: DSCN0087.jpg]
laatste stuk voor de grens

[Afbeelding: DSCN0089.jpg]
Grens

[Afbeelding: DSCN0090.jpg]
Fietspad, ongeveer 12 km zo gefietst.

[Afbeelding: DSCN0093.jpg]
Brug

[Afbeelding: DSCN0094.jpg]
Kapelletjes overal

[Afbeelding: DSCN0095.jpg]
Soms had ik het idee dat ik in verkeerspark Assen aan het fietsen was

[Afbeelding: DSCN0096.jpg]
Fietsen in België

[Afbeelding: DSCN0097.jpg]
Hier ergens moet de bron zijn, maar alles was kurkdroog.

[Afbeelding: DSCN0098.jpg]

Eindstation Weert
#81
Dit zijn de mooiste!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
#82
Prachtige tocht weer Bennie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

#83
Ik vind deze schoenen ook fotogenieker. Big Grin
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
#84
Mooie rit en verslag weer! Top!
#85
Vandaag wilde ik eigenlijk met Mooi Twente mee, maar ik lag een paar dagen in de lappenmand, dus ik voelde me daar niet fit genoeg voor. Maar ik kreeg bericht dat Roef naar Hoge Hexel wilde, hier net om de hoek. Om even een frisse neus te halen ben ik hem maar op gaan halen uit Rijssen, en zijn we samen hier naar Vroomshoop gereden. Kon Roef wat vakjes vullen, zijn energie weer opdoen, de waterzak weer vol om weer huiswaarts te gaan. Toch wel even weer lekker om weer 25 km te fietsen...

Leuk dat je even langs kwam Roef!

[Afbeelding: DSCN0107.jpg]
Roef in actie.

[Afbeelding: DSCN0109.jpg]
Een vak apart, dat vakjes vullen.

[Afbeelding: DSCN0112.jpg]
Even poseren.

#86
Erg leuk als leden van het forum elkaar opzoeken! Dank voor de foto's en het verslag.
#87
Bedankt voor de gastvrijheid. Was leuk om jou omgeving te zien! Erg mooi zeg! Zou iedereen een keer naartoe moeten fietsen ;-)
#88
(13-Jul-2019, 10:10 PM)Roepers schreef: Erg leuk als leden van het forum elkaar opzoeken!

Ik schat zo in, dat ligfietsers af en toe wel een reisdoel kunnen gebruiken. Je bent welkom in Lelystad!
Bijvoorbeeld als uitstapje voor diegenen die de wereldvelomobielhoofdstad (Dronten) bezoeken. Of zij die In Bataviastad weer wat merkmode hebben gescoord voor een verantwoorde prijs. Kun je je water weer aanvullen en een al of niet vegan bakkie doen. Of een eenvoudig vorkje mee prikken. Met of zonder vlees Wink

(13-Jul-2019, 08:39 PM)Fietsbennie schreef: [Afbeelding: DSCN0107.jpg]
Roef in actie.

[Afbeelding: DSCN0112.jpg]
Even poseren.

#89
(14-Jul-2019, 12:22 AM)Bart Verbeek schreef: Da's best wel een gaaf shirt! Waar heb je dat laten maken? De leus van Roef ("Zadelpijn is een keuze" Big Grin ) is best wel T-shirtwaardig!

Na wat zoeken op Google kwam ik op deze site terecht. Je kunt er ook jassen petten en hele rimram laten bedrukken. Het logo heb ik zelf gemaakt in Paint, en meegestuurd na wat onderhandelingen op de mail met de site. Qua tekst zat ik eerst aan "mijn neus achterna" te denken, maar voeten is op een ligfiets wat leuker. Ik heb expres voor een poloshirt gekozen, mocht het zonnig weer zijn kan ik de kraag omhoog doen, zodat ik niet zo snel in mijn nek verbrand.

#90
De bestemming vandaag lag eigenlijk wat verder weg. Maar de huidige weersomstandigheden heeft me doen besluiten om de route wat in te korten. Ik had ook nog een route naar Bevergern (Dld) op de plank liggen. Met de oostenwind was deze keuze dus snel gemaakt.

Na alle voorbereidingen vannacht om half 1 vertrokken. Heerlijk en ik vond het best bizar om 's nachts in de korte broek te fietsen. Als bovenkleding had ik een spierwit shirt die ik normaal onder mijn overhemden draag. Ik had ook 3,5 liter water bij me, je weet maar nooit. Alleen had ik iets verderop in Almelo hetzelfde euvel als in Februari. Panne! Een ijzerdraad stak nog uit het achterwiel. Zit je rond enen te knooien onder een lantaarnpaal... Gelukkig was ik nu voorzien van 2 platte schroevendraaiers dus het achterband was vlug vervangen, en had ik de moed genoeg verder te gaan. Verder in de duisternis waar het op de ene plek warmer was als de andere. Via de oude Postweg dwars door Oldenzaal, de Paasberg over om bij de grens even wat te eten.

Daarna waren het Duitse wegen de heuvel over Bad Bentheim door. Het ging echt hard vandaag... ik had de route via Ohne willen doen maar het was nog donker en uit angst om een afslag te missen ben ik maar via Schüttorf naar Rheine gefietst. In de buitenwijken van Rheine in zo'n typisch Duits bushokkie paar bammetjes soldaat gemaakt. Daarna was het wonder geschied en werd het licht.

Nadat ik bij bij een spoorwegovergang gewacht heb op de langste trein van Europa, kon ik zo'n 6 km verderop rechtsaf om even verderop Schloss Surenburg op de foto te zetten. Daarna even rondkijken in het mooie plaatsje Bevergern met mooie vakwerkhuisjes. Even bij de bakker wat broodjes gehaald en verder ging het weer.

De terugweg ben ik een heel stuk langs het Dortmund Ems kanaal gereden. Even kwestie van bruggen tellen, 7e brug oversteken, 4e terug en bij de 5e brug links. Gelukkig had ik een kaart bij me want ik was al vlug de tel kwijt.
Via Listrup een stuk langs de Ems, linksaf even flink klimmen in Emsbüren. De temperatuur begon ook inmiddels wel flink te stijgen...

Na Engden heb ik de laatste pauze in Brandlecht  via een smokkelroute de grens weer over naar Denekamp. Daarna het hele Twente nog door. Aangezien de Mio batterij leeg was de route verder uit het hoofd gedaan. Weliswaar via wat grotere wegen maar het schoot wel lekker op. Via Tilligte de bult nog over bij Ootmarsum en in Vasse water aangevuld en bij een winkel een paar verse bananen gekocht. Altijd leuk de verbaasde blikken te zien als mensen naar mijn fiets kijken.

Daarna vrolijk verder via Geesteren langs het stroomkanaal terug weer naar huis. Ik heb me netjes aan het advies van de NOS gehouden want ik was voor twaalven weer thuis. Totaal zo'n 175 km gehad. Wel een voordeel dit weer: je hebt geen geklooi met handschoenen...

[Afbeelding: DSCN0121.jpg]

[Afbeelding: DSCN0137.jpg]
Dortmund-Ems kanal.

[Afbeelding: DSCN0138.jpg]
Oversteken, jullie mogen raden of ik inderdaad ben afgestapt  Tongue

[Afbeelding: DSCN0140.jpg]
Lekker smal soms.

[Afbeelding: DSCN0142.jpg]
Op de achtergrond was de kerncentrale van Lingen te zien.

[Afbeelding: DSCN0143.jpg]
Emsbüren

[Afbeelding: DSCN0148.jpg]
Smokkelroute

[Afbeelding: DSCN0151.jpg]
Tilligte

[Afbeelding: DSCN0152.jpg]
Typisch Twente die met zwart versierde boerderijen.

[Afbeelding: DSCN0153.jpg]
Lekker warm al, in Ootmarsum gaf een thermometer 38 graden aan...

[Afbeelding: DSCN0154.jpg]
Schaduw!

#91
Lekker nat ruggetje!
#92
Mooi ritje weer! En ik gok dat je NIET bent afgestapt
#93
Mooie rit, mooi verhaal!
#94
Nog de route voor de liefhebbers:

[Afbeelding: Naamloos.jpg]

#95
Erg mooie tocht. Net niet het Teutoburgerwoud gehaald. Was dat het oorspronkelijke doel van de tocht? Verstandig om onder deze omstandigheden de tocht in te korten. Ook heel verstandig om zoveel water mee te nemen. Daar kan ik wat van leren....
#96
Nee, het eigenlijke doel was Selm (kreis Unna) en het kasteel bij Nordkirchen, een stuk zuidelijker. Dat leg ik maar naast Tecklenburg op de plank voor als de wind uit het zuidoosten komt. Ik ben in het verleden al wel eens in Osnabrück geweest. Gedeelten van het Teutoburgerwald heb ik dus wel gehad. Vrijdag zag daarvan de heuvels aan de horizon verschijnen.

Het marktpleintje met die vakwerkhuisjes in Bevergern doet me beetje denken aan Orvelte maar dan Duits. Google er maar eens op. Dat heb ik nu dus gezien in ochtendgloren.

#97
Allereerst blij dat de site weer werkt. Hulde voor diegene die weer heeft zitten sleutelen ermee!

Gisteren hadden we een kinderverjaardag in Zwolle. Ja, inderdaad dezelfde als vorig jaar . Maar nu waren de weersvoorspellingen niet echt om een gat in de lucht te springen. Daarom qua tijd gepland dat ik tijdens de bui in het bos zou fietsen.
Maar die vlieger ging ook niet de lucht in. Mooi voor de meute aan weg rond de klok van 8 een heel stuk door het Eerderbos. Ben ik net het bos uit, inderdaad begint het te sputteren. Tussen miezer en motregen. Sinds Loppersum kan ik me daar gelukkig niet meer zo aan ergeren en ben ik gewoon doorgereden. Ditmaal niet langs het kanaal, maar via Ommen, Vilsteren langs het kasteel bij Dalfsen. Bij Wijthmen rechtsaf om verderop door Zwolle op het juiste adres in Stadshagen aan te komen. De terugweg heb de fiets achterop de auto geknoopt.

[Afbeelding: DSCN0159.jpg]

[Afbeelding: DSCN0162.jpg]
Behoorlijk gevlekte koeien.

[Afbeelding: DSCN0163.jpg]
Mooi laantje hartje Zwolle.

[Afbeelding: Naamloos.jpg]
Route opgenomen met de Mio

#98
Mooie tocht. Kasteel Rechteren is prachtig. Helaas niet vrij toegankelijk.

Groet,

Marco
#99
Ook nu zie ik op je foto’s weinig andere weggebruikers  Smile
Bedankt door:
Zo te zien bevallen die klikpedalen wel.
Bedankt door:
(18-Aug-2019, 10:49 PM)Bart Verbeek schreef: Zo te zien bevallen die klikpedalen wel.

Ja, ik kom er als eigenwijze tukker: ,,nans good veur",
wel eerlijk voor uit dat ik er véél eerder aan had moeten beginnen...

Maar ja je hebt vaak meer spijt van wat je niet doet als wel.

(18-Aug-2019, 10:43 PM)GertBr schreef: Ook nu zie ik op je foto’s weinig andere weggebruikers  Smile

Ik maak liever geen foto met iemand er op, of het moet een ligfietser zijn. Geen zin in gedoe met privacy etc. Kun je maar beter voorzichtig in zijn zeg ik maar.

Bedankt door:
Al een tijd heb ik een goede kennis in Vlissingen wonen. Een paar jaar terug ben ik eens met de gazelle bij hem in Friesland geweest. Nu leek het mij wel een uitdaging om eens naar Zeeland te fietsen. De korste weg zou uitkomen op 285 km. Om ook nog een stukje middag in Vlissingen te zijn ben ik nu 's avonds op pad gegaan. In de middag nog even gelegen, maar echt slapen doe je niet. 's Avonds dubbel portie pasta gegeten, dus dik in orde.

Ik ben ongeveer 9 uur weggereden. De eerste kilometers reed ik in de schemering, bij Haarle was het dan helemaal donker. De honden werden nog uitgelaten en veelal zat men nog voor de buis. Met radio 1 in mijn oren vloog ik met "gute nacht Freunde" de Wilhelminabrug over. De snelheidsmeters langs de n344 gaven 25 km aan, dus qua snelheid zat ik goed. De eerste pauze aan west kant van Apeldoorn, vlakbij de Naald. En na koffie en lafenis traden de kleine uurtjes aan, de heuvels van de Veluwe over. Na wat hobbelen begon het aantal mensen buiten op te vallen. Eenmaal in hartje Voorthuizen werd me alles duidelijk.
Een of ander concert of festival was net afgelopen toen ik daar was. Hordes dronken mensen op straat, tja ieder zijn hobby... Menig concertganger was wel verbaast dat er een ligfiets voorbij kwam.

Na Hoevelaken was ik wel weer toe aan een bakkie. Deze heb ik gehouden in Amersfoort bij een restaurant waar ik wist dat 's nachts ook een wc open is. Ideaal. Bij de kei links, weer een bosweg n237 richting Utrecht. Wat een mensen daar in de stad nog 's nachts rondloopt zeg. Verderop langs de koffiefabriek, Vleuten en ik was inmiddels op onbekend terrein in Woerden. Ze zijn me daar te karig met de straatnaamborden. Gelukkig had ik het met richtingsgevoel al vrij vlot de goede weg gevonden, en rolde ik de volgende provincie binnen. Bakkie in hartje Driebruggen en inmiddels was de ochtendschemering begonnen. Bijzonder om dan in de mist door de Reeuwijkse plassen te gaan, wat is het daar dan mooi, een aanrader.

Nadien bij Gouda de tweede IJssel over, Moordrecht even steil stukkie en ik was zo op de 's Gravenweg. Nieuwekerk, Capelle en even later moest ik wachten voor een heuse tram in Rotterdam, je maakt wat mee. Leuk om langs de Maasboulevard te fietsen, en na de belevenis Maastunnel heb ik weer een bakkie gedaan. Daarna langs de haven naar de Groene Kruisweg via Rhoon naar Poortugaal. Toen werd het lachen want er was geen fietspad meer, er stond niets aangeven en ik kwam aan het dwalen in een woonwijk. De mio wou ik de batterij van sparen mocht ik het echt niet meer weten. Gelukkig was een vrouw zo aardig mij de weg te wijzen en reed ik later de brug over Spijkenisse binnen. Daar genieten op de Oude trambaan na alle stadse toestanden.

Aan het einde Hellevoetsluis door en na de
Haringvlietdam was ik in Goeree Overvlakee.
Op de Markt in het mooie Goedereede had ik zin in koffie en wat lekkers. Tja wie houd je tegen. Het toeval wilde dat er achter mij twee ligfietsers hetzelfde idee hadden. Gezellig samen aan tafel, foto en de mooie dingen besproken.

Even later heb ik genoten van de Brouwersdam, je fietst daar gewoon langs het strand. In Ellemeet moest ik even afkoelen in de schaduw in een bushokje want de zon bakte er flink op. Langs Burgh Haamstede, en deze jongen ging de Oosterscheldekering over. Op het laatste stukkie nog een klapper. Heb je 260 km gefietst kun je nog een band wisselen. Van de tientallen kwam heel vriendelijk er nog een vragen of ik hulp nodig had, maar toen draaide ik net het laatste boutje weer vast. Verder maar weer. De laatste kilometets gingen wel op karakter moet ik zeggen.

Via St laurens was ik, na even salueren naar een paar scouts, zo in centrum Middelburg en was het jagerspaadje langs het kanaal vlug gevonden. Voor ik er erg in had was ik in hartje Vlissingen waar we met uitzicht op zee samen op een terras een biertje konden doen. Totaal denk ik zo'n 290 km, maar ik zal het een dezer dagen uitmeten.

Foto's komen nog.

Bedankt door:
Zo, en dat doet ie gewoon ff! Mooie rit en verslag! Dat nachtrijden is niets voor mij maar ik kan we ook wel indenken dat het heerlijk rustig is.
Da's een flinke afstand voor een dag. En ik denk grotendeels wind tegen, zo richting het zuidwesten?

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....