ligfietsers.nl
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L (/thread-1893.html)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Hoekie - 31-Jul-2024

(30-Jul-2024, 10:50 PM)Arend-Jan schreef: HT's banden waren niet hard, dus die vergelijking gaat niet op

Volgens hem in de video toelichting GP5000 6.5 bar rear, CCU 5bar (Latex) inner.
Redelijk standaard hard toch? Hoe hard stonden ze bij jou en Jochem dan ?


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Arend-Jan - 31-Jul-2024

CCU32 op 7 bar met TPU biba's, achter een andere band dan HT, een Ultra 3, die is trager, met normale butyl, op 8 bar

Zoals ik al zei: niet zomaar vergelijken, want dat gaat niet goed


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Tegelfanaat - 31-Jul-2024

Ik vind 7 bar op een 32mm CCU wel erg veel moet ik zeggen, ik heb er 5.5 bar in zitten en vraag me zelfs af of een bar minder niet beter is (gegeven alle klinkers en brak asfalt)


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - 365cycle - 31-Jul-2024

(31-Jul-2024, 02:21 PM)Tegelfanaat schreef: Ik vind 7 bar op een 32mm CCU wel erg veel moet ik zeggen, ik heb er 5.5 bar in zitten en vraag me zelfs af of een bar minder niet beter is (gegeven alle klinkers en brak asfalt)
Jij weegt waarschijnlijk ook maar 60 kg ofzo?
Dan weeg ik meer dan 50% meer.


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Wim -de roetsende - 31-Jul-2024

(31-Jul-2024, 02:31 PM)365cycle schreef:
(31-Jul-2024, 02:21 PM)Tegelfanaat schreef: Ik vind 7 bar op een 32mm CCU wel erg veel moet ik zeggen, ik heb er 5.5 bar in zitten en vraag me zelfs af of een bar minder niet beter is (gegeven alle klinkers en brak asfalt)
Jij weegt waarschijnlijk ook maar 60 kg ofzo?
Dan weeg ik meer dan 50% meer.

Ik weeg 75kg en heb er ook 7 bar in zitten. Direct na het oppompen zelfs 7,5  Big Grin 

De GP 4S staan zelfs op 8,5 bar.


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Frutsel - 31-Jul-2024

Ik hou het op 6 bar voor de 32-406 CCU's met butyl biba, maar misschien ook eens kijken hoe 7 bar rijdt Smile
De DF (met stuggere voorvering) ging wel een beetje stuiteren als je geen glad asfalt had


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Wim -de roetsende - 31-Jul-2024

(31-Jul-2024, 03:57 PM)Frutsel schreef: De DF (met stuggere voorvering) ging wel een beetje stuiteren als je geen glad asfalt had

Ik houd wel van een beetje stuiteren.

Alleen de Milan heeft vering. Mijn andere fietsen niet. Alle banden staan op maximale druk of iets meer.

Die van de Handbike staan zelfs op 10 Bar. Geen vering. Heerlijk stuiteren dus.


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - 365cycle - 31-Jul-2024

(31-Jul-2024, 03:57 PM)Frutsel schreef: Ik hou het op 6 bar voor de 32-406 CCU's met butyl biba, maar misschien ook eens kijken hoe 7 bar rijdt Smile
De DF (met stuggere voorvering) ging wel een beetje stuiteren als je geen glad asfalt had
Het kan bij de Bülk, maar bij mijn gewicht werd hij niet sneller van 7 bar dan hij met krap over de 6 is.

(31-Jul-2024, 04:54 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik houd wel van een beetje stuiteren.
Of je het fijn vindt is uiteraard heel persoonlijk, maar van stuiterende banden ga je niet sneller. Je wil de sweet spot vinden tussen onnodig veel rubber in contact met het asfalt (want ingedrukt) en een band die zich helemaal niet meer in laat drukken en de schok doorgeeft aan de ophanging. Als je telkens "tegen kleine heuveltjes aan rijdt" in plaats van er dankzij een licht vervormende band soepel overheen rolt verlies je ook snelheid (m.a.w.: de rolweerstand neemt toe).


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Wim -de roetsende - 31-Jul-2024

(31-Jul-2024, 05:35 PM)365cycle schreef:
(31-Jul-2024, 04:54 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik houd wel van een beetje stuiteren.
Of je het fijn vindt is uiteraard heel persoonlijk, maar van stuiterende banden ga je niet sneller. Je wil de sweet spot vinden tussen onnodig veel rubber in contact met het asfalt (want ingedrukt) en een band die zich helemaal niet meer in laat drukken en de schok doorgeeft aan de ophanging. Als je telkens "tegen kleine heuveltjes aan rijdt" in plaats van er dankzij een licht vervormende band soepel overheen rolt verlies je ook snelheid (m.a.w.: de rolweerstand neemt toe).

Je mag mijn opmerkingen over dat ik stuiteren zo fijn vind wel met een knipoogje erachter lezen  Wink 

Ik rijd gewoon veel over mooi en goed asfalt, daardoor neem ik soms het stuiteren op de koop toe.


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - 365cycle - 31-Jul-2024

(31-Jul-2024, 05:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Je mag mijn opmerkingen over dat ik stuiteren zo fijn vind wel met een knipoogje erachter lezen  Wink 

Ik rijd gewoon veel over mooi en goed asfalt, daardoor neem ik soms het stuiteren op de koop toe.
Duly noted Big Grin 

Da's trouwens nog wel een kanttekening: als je op een soort van zwarte glasplaat rijdt levert een hardere band wel de minste rolweerstand op.
In de praktijk kom ik die helaas niet vaak tegen, maar ik kan me nog herinneren dat ik met m'n eerste DF ooit een stuk lichte meewind had, en asfalt dat zo nieuw was dat er nog geen steentjes in zaten. Destijds reed ik nog op Continental Contact Sport (28-406), en geloofde ik de fabels van het Duitse forum dat de CCS het hardst liep bij teveel druk, wat ik dan weer niet durfde, dus ze stonden op dik 6 bar. M'n fiets vloog ineens op dat asfalt, ik kwam echt versnellingen tekort Big Grin


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Willeke_IGKT - 31-Jul-2024

Hoeveel invloed heeft het oppompen van de achterband?

Ik pomp voor op voor een lange rit en voor een rit met anderen. Dus die blijven tussen 4 en 6 bar. Achter sla ik wel vaker over, die zit tussen 2 en 5 bar.

Moet ik erop letten dat achter hard genoeg blijft?


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Wim -de roetsende - 31-Jul-2024

Ik ga trouwens 14/8 een proefrit maken in de Snoek-L.

Als het tenminste mooi weer is.

Eens kijken of dit een opvolger van de SL kan worden in de toekomst.

Want als de SL niet meer geproduceerd gaat worden, dan zal ik toch een andere geschikte vm moeten vinden.

Totnutoe ben ik namelijk zeer content met de MilanSL.


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Gideonaut - 31-Jul-2024

(31-Jul-2024, 06:22 PM)Wim -de roetsende schreef: Want als de SL niet meer geproduceerd gaat worden, dan zal ik toch een andere geschikte vm moeten vinden.


Hoezo dat?


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Wim -de roetsende - 31-Jul-2024

(31-Jul-2024, 06:31 PM)Gideonaut schreef:
(31-Jul-2024, 06:22 PM)Wim -de roetsende schreef: Want als de SL niet meer geproduceerd gaat worden, dan zal ik toch een andere geschikte vm moeten vinden.


Hoezo dat?

Tja, ik heb blijkbaar ongeveer een aandachtsboog van maximaal 5 jaar wat vm-en betreft  Wink Big Grin Cool 

En ik probeer ook keurig mijn bijdrage aan de tweedehandsmarkt te leveren  Angel


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - 365cycle - 31-Jul-2024

(31-Jul-2024, 06:20 PM)Willeke_IGKT schreef: Hoeveel invloed heeft het oppompen van de achterband?

Ik pomp voor op voor een lange rit en voor een rit met anderen. Dus die blijven tussen 4 en 6 bar. Achter sla ik wel vaker over, die zit tussen 2 en 5 bar.

Moet ik erop letten dat achter hard genoeg blijft?
Dat scheelt wel gewoon duidelijk idd. Een zachte achterband merk je in wegligging en in tempo even goed als een zachte band voor.


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Frutsel - 31-Jul-2024

Met een (te) slappe achterband rijden voelt minder fijn dan met (te) slappe voorbanden.
Het rijdt sowieso zwaarder dan dat je zou kunnen (dat geldt voor elke slappe band, voor of achter).
Ik heb twee keer een lekke band voor gehad door een snake bite (Door een kuil/tegen een rand rijden waarbij de band plat gedrukt wordt op de velg, zodat je netjes 2 gaatjes in je binnenband overhoudt). Nu is de achterband breder (en dus ook dikker), maar met minder spannig is de kans op een snake bite groter, en ik rij toch liever niet lek achter (zeker niet als het te voorkomen was door harder op te pompen)
De fiets (of VM) voelt ook dweilerig, en dat is ook niet fijn als je bochten op snelheid maakt. Daar heb je minder last van met slappere voorbanden omdat je daar 2 van hebt, en je er alleen onderstuur door krijgt, in plaats van dat je VM gaat zwabberen.


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Jeroen S - 31-Jul-2024

Ik heb ooit eens een heel langzame lekke band gehad, achter. De eerste registratie was in een afdaling dat de velomobiel raar voelde. Iets was er loos, waardoor ik niet harder durfde hoewel ik het weggetje prima kende en het daar tamelijk veilig was. Alsof ik de VM niet helemaal onder controle had, de achterkant was wat instabiel.
Ook daarna voelde het in bochten wat gek, waarop ik de snelheid maar wat reduceerde. Het was geen weg om even veilig te kunnen stoppen dus toch maar even verder. Inmiddels was de druk zo gering, dat ie bij een zeer voorzichtig bochtje achter al wild uitbrak.

Bij een te lage druk, in combinatie met een flexibele achterband, gaat het loopvlak bewegen ten opzichte van de velg. Wat Frutsel omschrijft als dweilen. Zeker bij een snelle links rechts combi van bochten bijvoorbeeld, gaat je fiets in de linker bocht iets te ver naar rechts, verder als je band, want hij "dweilt" nog een paar cm verder naar rechts terwijl je niet verder stuurt, en dan in de rechterbocht, nog wat verder naar links. Zoals een dweil net wat trager reageert als de stok waarmee je hem stuurt. Een en ander afhankelijk van rijdergewicht, totaalgewicht, welke achterband, druk etc. Een zeer stugge 50 plus gekeurde E bike band gaat waarschijnlijk iets langer rechtdoor als een super lichte flexibele variant.


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - LigZeeuw - 31-Jul-2024

Dat dweilen ken ik. Ik heb ooit met mijn speedpedelec een lekke voorband gehad waar ik met 30+ in een bocht achter kwam. Dat gaf wel even een hartslag verhoging


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Wim -de roetsende - 01-Aug-2024

(31-Jul-2024, 11:06 PM)Jeroen S schreef: Bij een te lage druk, in combinatie met een flexibele achterband, gaat het loopvlak bewegen ten opzichte van de velg. 

Een voordeel van een smalle band is dat deze waarschijnlijk op de velg blijft liggen.

Zo'n brede floept gemakkelijker van je velg af en dan kan ook de velg nog flink beschadigd raken.

Bron: Ymte


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Willeke_IGKT - 01-Aug-2024

Ik heb de druk nooit zo laag laten komen, wel dat ik hem met de duim iets in kan drukken maar niet laag genoeg voor een snakebite.

Maar in het vervolg misschien iets vaker wat lucht.


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - 365cycle - 01-Aug-2024

(01-Aug-2024, 08:34 AM)Wim -de roetsende schreef: Zo'n brede floept gemakkelijker van je velg af en dan kan ook de velg nog flink beschadigd raken.
Zeker waar, maar is vooral recht evenredig bij dezelfde band in verschillende maat. Sommige banden zitten onwijs strak om de velg en lopen er daardoor ook niet makkelijk af (de Michelin Wild Run'R op een Fratelli velg is een goed voorbeeld), andere gooi je er van een afstandje omheen, maar liggen er dus ook vlot naast (GoCycle).


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Boyd Maduro - 01-Aug-2024

Iets anders ik heb het idee dat mijn achterlicht er zacht schijnt. Remlicht is wel mooi fel en moet natuurlijk een flink verschil met het normale licht zijn maar dit lijkt me wel heel weinig. Iemand dit dit herkend?


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Willeke_IGKT - 02-Aug-2024

Ik dacht datzelfde tot ik mijn Strada met de achterkant naar een overweg ruim 100 meter verderop gericht had staan en ik in de spiegeltjes het rood van mijn achterlicht terug zag.
Wel even licht uit en weer aan om te checken dat het echt mijn licht was.

Misschien kun je een vergelijkbare test doen?


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Wim -de roetsende - 02-Aug-2024

(01-Aug-2024, 11:00 PM)Boyd Maduro schreef: Iets anders ik heb het idee dat mijn achterlicht er zacht schijnt. Remlicht is wel mooi fel en moet natuurlijk een flink verschil met het normale licht zijn maar dit lijkt me wel heel weinig. Iemand dit dit herkend?

Kan er niet iemand in het donker een keer achter je gaan rijden?

Mijn vrouw komt mij weleens achterop terug van ww-verkeer en zij zegt dat ik echt extreem zichtbaar ben met de Milan.

In de winter heb ik dan ook: het gewone achterlicht + standaard mijn Lezyne lampje op de smurfenmuts en nog 2 achterlampjes extra bij de spiegels.


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Arend-Jan - 03-Aug-2024

Als je een bocht op 3 (of 4) wielen rijdt, dan rij je niet hard genoeg  Big Grin

Nee, maar serieus... bij mij doet het binnenste wiel in de meeste bochten echt verdomd weinig hoor.
En dan vind ik 7 bar fijn, want bij 5 voel ik hem gewoon dweilen/vervormen, dat stuurt niet fijn.


RE: Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Hoekie - 30-Aug-2024

Door een andere post dacht ik er aan: wie 12 speed in zijn aanstaande Snoek-L wil, dan kan dat. Theo rijdt er zelf (al een flinke tijd) mee.
Volgens mij staat nergens dat deze 12 speed optie er is.

Jochem heeft volgens mij zelfs al de Di2 versie in zijn Snoek-L zitten = elektronisch schakelen.