ligfietsers.nl
Foto's Fietsbennie - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Toeren, tochten en agenda (https://ligfietsers.nl/forum-15.html)
+--- Forum: Ligfiets fotos (https://ligfietsers.nl/forum-17.html)
+--- Topic: Foto's Fietsbennie (/thread-511.html)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

RE: Foto's Fietsbennie - Tijanus - 23-Feb-2025

(23-Feb-2025, 10:05 AM)Wim -de roetsende schreef:
(23-Feb-2025, 12:07 AM)Lopopodium schreef: Stelt niet veel voor, maar zo'n klein durpke en dan zo'n grote kerktoren vind ik altijd wel een aardig contrast.

Dat heb ik altijd met Kranenburg bij Vorden. Klein dorp en een gigantische kerk. Wat zullen die mensen het vroeger slecht hebben gehad. #hogekerkbelasting

https://maps.app.goo.gl/ECdubWFNfa7SpRi97

Ah, de Antoniuskerk in Kranenburg, de tweede door de grote Pierre Cuypers gebouwde kerk, en de oudst bewaarde. Ook al een fraai staaltje neogotiek (voor wie er van houdt, natuurlijk), al vind ik de Sinterklaaskerk in Sint-Nicolaasga nog wel iets fraaier.

Hadden die mensen het slecht? Sinds de grondswetwijziging van 1848 mochten de katholieken eindelijk weer zelf kerken bouwen (in tegenstelling tot de waterstaatkerkjes vanaf 1824, en oh ja, de schuilkerken/schuurkerken tussen 1619 en de Franse tijd, want ja, die legendarische godsdienstvrijheid van de Unie van Utrecht was iets tussen een lachertje en totale fictie (precies ja, een legende) als je toevallig katholiek (of remonstrants, of christelijk gereformeerd, of...) wenste te zijn. Bijna al die fraaie neogoten zijn in een generatie tijd (1850-1880) gebouwd, en dat is geen toeval. Katholiek Nederland herrijst! En hoe...

Objectief materieel hadden de mensen het natuurlijk slechter dan nu, maar subjectief kon dat nog wel eens meevallen. Als ik zie hoeveel mensen er nu gewoon niet meer snappen wat 'genoeg' is, lijken te leven voor het hebben van een grotere-auto-dan-de-buurman en/of jaloers zijn op mensen die het slechter hebben dan zijzelf (bed, bad en brood? niet sober genoeg!), dan lijken me dat toch tekenen van grote(ske) geestelijke armoede.

RE: Foto's Fietsbennie - Roepers - 23-Feb-2025

(23-Feb-2025, 10:05 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat heb ik altijd met Kranenburg bij Vorden. Klein dorp en een gigantische kerk. Wat zullen die mensen het vroeger slecht hebben gehad. #hogekerkbelasting

https://maps.app.goo.gl/ECdubWFNfa7SpRi97

Er staat een klooster naast. Wikipedia zegt dat het een Franciscanenklooster is. De kerk is ontworpen door niemand minder dan Pierre Cuypers in de 19e eeuw en het dorp had een centrum functie voor het Rooms katholicisme  in de omgeving. Dus ik denk dat die conclusie over kerkbelasting wat tekort door de bocht is.

Groet,
Marco

RE: Foto's Fietsbennie - Fietsbennie - 23-Feb-2025

(23-Feb-2025, 12:07 AM)Lopopodium schreef: Vier lekke banden... Wat voor banden heb je er op? Geen antilekbanden zoals de Schwalbe Marathon, denk ik?

Ik heb achterop een continental, die heb ik bijna 5 jaar geleden gekocht nog in Walsrode.
Daar wil ik wel antilek op hebben van Schwalbe.
Het grootste probleem is voorband. Ik ben benieuwd of voor die 20 inch een goede buitenband ga vinden. Deze zit er ook een jaar of 3 of 4 op.

(23-Feb-2025, 12:07 AM)Lopopodium schreef: En ook nog door Zieuwent gekomen, denk ik? 

Nee, Zieuwent ben ik geloof ik al eens geweest. Ik had geen trek in de N312. Ik ben langs de Slinge gegaan. Dat is ook een mooi stuk hoor. Heerlijk langs het water. Een aanrader.  Maar nogmaals bedankt voor de tip. De Achterhoek is een mooie streek om doorheen te fietsen, ik denk net iets rustiger nog dan hier in Twente. En het is niet ver, reden genoeg vaker te gaan.

RE: Foto's Fietsbennie - De tovenaar - 23-Feb-2025

Jouw 20 inch voorband is dat 406 of (M5 kennende) waarschijnlijk 451?
Ik heb de Kenda K184  band  451 (37 mm breed) voor op mijn M5. 
Ben wel tevreden over deze bandjes van Aliexpress, nog niet lek gereden.
Zie ook dit topic https://ligfietsers.nl/thread-1784-post-31863.html

RE: Foto's Fietsbennie - Lopopodium - 23-Feb-2025

(23-Feb-2025, 04:46 PM)Fietsbennie schreef: Maar nogmaals bedankt voor de tip. De Achterhoek is een mooie streek om doorheen te fietsen, ik denk net iets rustiger nog dan hier in Twente. En het is niet ver, reden genoeg vaker te gaan.

Ik hoop een volgende keer een wat beter traject voor je te kunnen uitstippelen. Om een of andere reden vind ik het een stuk lastiger om een route in de Achterhoek op te tekenen dan eentje in Zuid-Holland. Denk dat de wegen een beetje teveel op elkaar lijken in de Achterhoek. In Zuid-Holland kan ik perfect een fraaie route optekenen. Dat laatste zal denk ik komen doordat veel fraaie routes in Zuid-Holland wat meer van de doorgaande wegen af liggen en het zijn dan veelal losse fietspaden (bijvoorbeeld door de duinen of als heerlijk rustige verbindingspaden in poldergebieden).

RE: Foto's Fietsbennie - Jeroen S - 24-Feb-2025

In de Achterhoek zijn er gewoon heel veel fraaie routes mogelijk, net als daar net over de grens. Wat verder doorfietsen langs de Bocholter AA kan ook wel leuk zijn, ook tussen Rhedebrugge en dan weer richting Ulft liggen er hele stukken van dat rustige gravel langs het water.

Een aanrader in die richting is wat mij betreft Schloss Raesfeld, dat ligt er echt heel mooi bij, met een klein plukje huizen voor de slotgracht. Ook daar het golvende landschap.

RE: Foto's Fietsbennie - Fietsbennie - 24-Feb-2025

Schloss Raesfeld is ook mooi.
Daar ben ik al eens geweest.

[Afbeelding: SDC11320.jpg]

RE: Foto's Fietsbennie - Lig-hen - 24-Feb-2025

Fantastisch dat je na alle drukte rond de verhuizing deze fietstochten weer kunt oppakken Fietsbennie. 
En beste kerel, gun jezelf een stapeltje nieuwe banden, het jaar ligt op je te wachten. Big Grin 
Dank je wel dat ik a.h.w. vanaf je “pakkiesdrager” deze mooie tocht mocht meebeleven.

Amsterdam - Fietsbennie - 30-Mar-2025

Alles ligt klaar. Zelfs overnachtingspullen. Ik hoop maar dat ik alles heb. Ik bestijg als een koning elegant mijn troon op wielen als ik de schutting zachtjes achter me dicht heb gedaan. Echter kom ik bij het centraal station van Daarlerveen erachter dat deze koning zijn kroon is vergeten. Kon hij met troon en al terug naar huis om alsnog de petspiegel op te halen. Gelukkig is het allemaal aan dezelfde straat. Het is half 5. Het is nog donker en stil. Het vriest licht. Rijp ligt op de velden. De lucht is vol sterren. Het gaat naar het westen dit keer. Geen Duitsland. Geen bratwurst, slechte fietspaden of hobbelen over de stoep dit keer. Wie weet een volgende keer.

Ik ben onderweg naar Gert. Zijn ouders gaan bij mij in het dorp naar de kerk. Hij was onlangs een keer mee en we troffen elkaar na veel jaren. In de middelbare school was hij een van de havoheren die hard kon fietsen. En ik maar proberen hen bij te houden.

De troon neemt een nieuwe route nog in het donker. Dat is vragen om moeilijkheden. Maar ja, eigenwijs. Ik wilde niet door Hellendoorn. Blijkt even verder Teasyone op beginpunt van de route afgesteld te staan in plaats van eindpunt. Sta ik in plaats van bij Luttenberg weer bij Schuilenburg. Rustig blijven Gerwin. De juiste koers weer opzoeken en verder.

Ik kom terecht in een prachtig voorjaarsconcert in de bossen van de noordelijke flarden van de Sallandse Heuvelrug. De vogels zongen in de ochtendschemer letterlijk alle sterren van de hemel.
Eenmaal bij Raalte was het licht. En koud. Gelukkig was ik erop gekleed. Ik sta als enige te wachten op een trein. De grote kerk is niet te missen als ik voorbij tuf. Ik zie de zon in mijn spiegel boven de horizon komen. Een klein nadeel als je deze kant opgaat.

Het pontje bij Wijhe hoef ik niet lang op te wachten. Ik mag mee van de pontbediende, hij lacht als ik hem daar overdreven om complimenteer en beloof hem 5 sterren googlerecensie te geven. De toon is weer gezet. Eenmaal aan wal, zonnebril op, provincie nummer 2, gaan. Ik mag een stuk van mezelf langs de IJssel fietsen. Ik ben mezelf enorm goed gezind vandaag. Ik zie de toren van de oude steenfabriek van Fortmond tussen flarden mist. Bij Heerde zoek ik een beschut plekje om een vorstelijke maaltijd van 2 boterhammen en koffie te nuttigen. Ook het stukje langs Apeldoorns kanaal is mooi. In Epe zie ik scholieren fietsen of wachten op de bus. Ik duik daar de Veluwe in. Ik kan mijn verhaal kwijt bij een mobiel toilet bij een huis waar ze aan het schilderen zijn. Dan zoveel mogelijk smalle fietspaden door het bos, precies waar ik van hou. Wolven noch dinosauriërs zie ik lopen. Ik geniet van de glooiingen die je hier vindt. Bij Gortel doe ik mijn vest er tussen uit. Het is heerlijk fietsen in het zonnetje.

In Elspeet hoor ik wat schaven. Materiaalpech. Het spatbord aan de voorkant is kapot en schaaft langs het voorwiel. Ik heb het al eens geprobeerd te lijmen maar nu is het echt op. Gelukkig heb ik gereedschap. Wat verderop hetzelfde euvel. Dan knip ik er maar een stukje af met een tang. Alsof het een lintje betreft. Mooi is anders maar wat moet je dan?

Op mijn lijstje vink ik Staverden af. Het moet de kleinste stad van Nederland zijn, net als Bronkhorst. Het kasteel zelf staat in de steigers, dus zet ik het bijgebouw maar op de foto, die is net zo mooi. Ik kom legervoertuigen tegen. Zullen ze hier aan het oefenen zijn? Het centrum van Putten is een bouwput geworden. Ik doe de vest weer aan. Het weer is omgeslagen naar bewolkt. Voorbij de A28 zoek ik het fietspad op langs het water wat om Flevoland heen ligt. Het wemelt van de ganzen en weidevogels. Ik kan ver kijken. En luister naar het gegak, de typische geluiden van grutto's en kieviten. Ik meen de kerktoren van Amersfoort te zien verderop. Ik val ten prooi aan een zuidwestelijke tegenwind op de dijk. Vogelfanaten bekijken de boel met verrekijkers, ik met een ligfiets. 

Geruisloos trap ik de volgende provincie nummer 3, Utrecht, binnen. Ik voel me nog steeds de koning te rijk. Ik vink het volgende van mijn wensenlijstje af. Spakenburg. Bootjes kijken bij de visafslag. En een visje halen. Dat doe ik anders nooit met de fiets, maar hier maak ik graag een uitzondering. Ik heb nog nooit zulke lekkere kibbeling gegeten. 

Ik had de kortste weg kunnen naar mijn einddoel, maar mijn wensenlijstje was nog niet klaar. Ik ging verder tegen de wind in. Via Eembrugge naar Baarn. Daar vielen me sommige optrekken van huizen op. Wat laten sommigen het hier breed hangen. Ik verkies het kasteel Hoog Vuurse. En deze koning laat paleis Soestdijk schieten. Wellicht een volgende keer. Glooiingen van de Utrechtse Heuvelrug pak ik hier ook nog even mee. 

Ik fiets de vierde provincie in, Noord Holland. Ik omzeil Hilversum door er onder langs te fietsen. Geweldig om door de Hoorneboegse heide te gaan. Ik loods de troon tussen de wisenten door. Op naar Loosdrecht. Ik heb daar een fietspad op de kaart gezien met aan beide kanten water. Dat pad is zo mooi dat ik vergeten ben er een foto van te maken. Bij Vreeland is het druk langs de N201. De stoplichten liggen eruit. Verkeersregelaars zwaaien iedereen vriendelijk. Ruim baan wordt er gemaakt door de wegwerkers als ik langs kom rijden. Ze strooien nog net niet met rozenblaadjes. Voorbij de brug moet ik een steile trap af. Al eerder heb ik stukken langs de Vecht gefietst, ik ga nu een stukje langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Waar een paar mooie boten passeren.

De stilte wordt rumoerig. Ik fiets langs het spoor. Treinen razen in allerlei kleuren voorbij. Wie bedenkt het om met 160 kilometer in de benen nog de drukste stad van het land in te duiken rond spitstijd?
Ik fiets Amsterdam binnen. Een wereld op zich. Zeker bij het AMC ziekenhuis is het druk. Ik verwissel de pedalen en schoenen. Hier helpen klikpedalen niet, dus heb ik de gewone meegenomen. En schoenen was ik toch nodig voor de avondwandeling. Ik heb zorgvuldig een route door de stad gepland over zoveel mogelijk fietspaden en zo weinig mogelijk kruisingen. Dan schiet het tenminste op. Even verderop kan ik het niet laten om over het parkeerterrein binnen het Arenastadion te fietsen. Kan ik tenminste trots zeggen dat ik in de buurt van middenstip ben geweest, en klagen dat ik aan voetbal onderdoor ben gegaan.

Koers op het centrum. Het is leuk fietsen hier, maar ik ben blij dat het niet dagelijks hoef. Het is lichtelijk aan het sputteren. Ach toe maar. Ik ben hier nu. Je moet goed opletten, het is egoïstisch maar ieder voor zich. De laatste wens van het lijstje is het Rijksmuseum, daar kun je ook onderdoor fietsen. En dat doe ik met grote glimlach. Weer een wens vervuld. 
 Na even kijken naar de wereld om me heen, fiets ik verder. Op het moment dat ik een van de bruggetjes over de grachten wil, die hier soms best steil zijn, knapt de ketting. Potdulle, toch iets te veel kracht op de zwakste schakel. Zit de koning van de dag op Prinsengracht een ketting te fixen in de regen, terwijl de halve wereldbevolking achter me langs loopt. 

Eenmaal gefixt, hup naar mijn logeeradres Gert. Via, uiteraard, de magere Brug, langs de Amstel naar Zuidoost, 10 kilometer verderop, ook over zoveel mogelijk fietspaden. Dwars door de Bijlmer om wat cultuur op te snuiven. En nadat we onze levens naast elkaar hebben gelegd lag deze jongen prinsheerlijk te slapen thuis in het appartement van Gert.

En terug? Heel saai met de trein van Duivendrecht naar Mariënberg, want ik wilde nog met mijn zoon oefenen voor het verkeersexamen komende week. Kan ik nu mooi de tram regels uitleggen.
Bedankt Gert voor de gastvrijheid!

[Afbeelding: IMG20250328061151.jpg]

De grote kerk is niet te missen in Raalte

[Afbeelding: IMG20250328065107.jpg]
Schipper mag ik overvaren

[Afbeelding: IMG20250328070043.jpg]
langs de IJssel

[Afbeelding: IMG20250328073513.jpg]
en Apeldoorns kanaal

[Afbeelding: IMG20250328081955.jpg]
ik duik de Veluwe in

[Afbeelding: IMG20250328085229.jpg]
smalle fietspaadjes

[Afbeelding: IMG20250328093739.jpg]
Staverden

[Afbeelding: IMG20250328100532.jpg]
...ik kom legervoertuigen tegen...

[Afbeelding: IMG20250328102021.jpg]
Bouw(putten)

[Afbeelding: IMG20250328111358.jpg]
..langs de Flevopolder...

[Afbeelding: IMG20250328113603.jpg]
bootjes kijken bij de visafslag Spakenburg

[Afbeelding: IMG20250328131402.jpg]
Hoog Vuurse

[Afbeelding: IMG20250328134212.jpg]
Heide onder Hilversum

[Afbeelding: IMG20250328133644.jpg]
Wisenten

[Afbeelding: IMG20250328144153.jpg]
Langs Amsterdam-Rijnkanaal

[Afbeelding: IMG20250328153241.jpg]
Onder doorgaan aan voetbal

[Afbeelding: IMG20250328153452.jpg]
Kuip 2.0 Voetbal boeit me niks, maar dit vond ik even leuk

[Afbeelding: IMG20250328161612.jpg]
Rijksmuseum

[Afbeelding: amsterdamroute.jpg]
en de Route was 170 kilometer ongeveer

RE: Foto's Fietsbennie - LigfietsWilsum - 30-Mar-2025

Pas op met die beesten met grote horens, als je ze blijft uitschelden voor wisenten, dan worden die Schotse hooglanders misschien wel heel erg boos!
Big Grin

RE: Foto's Fietsbennie - Tom Fekkes - 30-Mar-2025

Een boeiende rit. Maar wat is dat Amsterdam-Rijnkanaal vreselijk saai!!!!! En daarom voor je gevoel vreselijk lang.

Maar je verhalen lees ik heel graag.

RE: Foto's Fietsbennie - Wim -de roetsende - 31-Mar-2025

Ik vond de pedaal- en schoenwissel wel fascinerend  Big Grin 

Dat idee zou nooit bij mij opkomen. Ik vind fietsen met klikpedalen eigenlijk fijner. Ook in de stad.

RE: Foto's Fietsbennie - Roepers - 31-Mar-2025

Geweldige tocht. En zo moeiteloos volgehouden. Misschien moet ik ook maar eens naar Amsterdam fietsen als mijn nieuwe fiets er is.

Groet,

Marco

RE: Foto's Fietsbennie - melle z - 31-Mar-2025

(30-Mar-2025, 11:02 PM)Tom Fekkes schreef: Maar wat is dat Amsterdam-Rijnkanaal vreselijk saai!!!!!
Ik heb in Breukelen rechtstreeks aan het Amsterdam-Rijnkanaal gewoond en ik ben er heel vaak langs naar Amsterdam en Utrecht gefietst, wat mij betreft is het daar verre van saai.

RE: Foto's Fietsbennie - LigfietsWilsum - 31-Mar-2025

Dank voor je mooie verhalen! Daarlerveen, da's dus net Twente, mooi ook om dat in je taalgebruik te zien weerkomen. Smile

RE: Foto's Fietsbennie - tiemen - 31-Mar-2025

Een ontzettend leuk verhaal en mooi verwoord. Het blijft mooi om zo een lange tocht te doen.
Citaat:Het centrum van Putten is een bouwput geworden
  Big Grin

RE: Foto's Fietsbennie - Josligfiets - 31-Mar-2025

(, 08:49 AM)Roepers schreef: Geweldige tocht. En zo moeiteloos volgehouden. Misschien moet ik  ook maar eens naar Amsterdam fietsen als mijn nieuwe fiets er is.

Groet,

Marco

Het bezoek aan ACE was dus geslaagd begrijp ik. Wanneer ga je je nieuwe fiets krijgen?

RE: Foto's Fietsbennie - Fietsbennie - 31-Mar-2025

(30-Mar-2025, 09:43 PM)LigfietsWilsum schreef: Pas op met die beesten met grote horens, als je ze blijft uitschelden voor wisenten, dan worden die Schotse hooglanders misschien wel heel erg boos!

Big Grin

Dankje wel. Ik zal ervoor waken. Echter durfde ik niet dichtbij genoeg te komen om het verschil te ontdekken. Ik ben al blij genoeg dat ik het biologische kennis voorhanden heb om dit beest van de bromvlieg  te onderscheiden.

(30-Mar-2025, 11:02 PM)Tom Fekkes schreef: Een boeiende rit. Maar wat is dat Amsterdam-Rijnkanaal vreselijk saai!!!!! En daarom voor je gevoel vreselijk lang.

Maar je verhalen lees ik heel graag.

Dankje voor compliment Tom, dat waardeer ik enorm. Ik vond het als stilte voor de storm wel fijn. Ik ben al eens in Abcoude geweest langs de Vecht, dat vind ik een stuk mooier. Maar dat kan ik nu ook met eigen ervaring zeggen.
En na IJssel, Veluwemeer Loosdrechtse plassen vond ik dit kanaal ook wel een keer leuk. Ik rij vaker langs kanalen en kan nu na 3 kilometer ongeveer ook deze aan het lijstje toevoegen.

(, 06:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik vond de pedaal- en schoenwissel wel fascinerend Big Grin Dat idee zou nooit bij mij opkomen. Ik vind fietsen met klikpedalen eigenlijk fijner. Ook in de stad.

De vorige keer in Amsterdam moest ik geregeld in de ankers omdat er een of andere dwaas niet door fietste, of toch onverwacht verkeer aankomt. En de spitsdrukte in de grachtengordel is wat anders dan een gemiddelde stad vind ik.
Met die steile bruggetjes en onoverzichtelijke kruisingen en trams vond ik wel fijn om snel te kunnen stoppen zonder uit te hoeven klikken. 

(, 11:10 AM)LigfietsWilsum schreef: Dank voor je mooie verhalen! Daarlerveen, da's dus net Twente, mooi ook om dat in je taalgebruik te zien weerkomen. Smile

Bedankt. In de spreektaal zou je ook horen waar ik weg kom. Ik ben goed te pas over om hier te wonen, je bent kort bij Vechtdal Salland en Twente zelf om zo maar te zeggen. Good goan  Wink

(, 11:20 AM)tiemen schreef: Een ontzettend leuk verhaal en mooi verwoord. Het blijft mooi om zo een lange tocht te doen.
Citaat:Het centrum van Putten is een bouwput geworden
  Big Grin

Inderdaad Tiemen. Ik geniet er ook altijd van. Bedankt voor compliment hoor.